sand och grus

#1 - 28 februari 2006 23:36
jag har inte helt bestämt vad jag ska ha för sand eller grus ännu.

men jag tycker att engelsk sjösten är för ljus och lavasand är lite för mörk(farmföralt för dyr) och rådasand är deet för mycket "rosa" i.

vad finns det mer för sand/grus som är något mellanting.

ni får gärna skicka någon bild och ca pris
#2 - 28 februari 2006 23:38
då får vi se om någon vet någon passande sand till ditt akvarium då Mackan ;)

Ha det bra..
#3 - 28 februari 2006 23:46
Finns en hel drös med olika bottenmaterial. Här är några:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=49_85

Själv så föredrar jag Rådasand. Den tycker jag är fin. Och den passar mina fiskar bra.
#4 - 28 februari 2006 23:50
finns väl olika nyanser på råda har ja för mig.. ja har en sort råda som inte är så rosa
Bilagor:
#5 - 28 februari 2006 23:53
Inte en aning. Jag har bara haft den som ser ganska så neutral ut.
#6 - 28 februari 2006 23:57
jag har inte lyckats hitta den sortens råda.

plus att jag bor i sthlm så det är llite för långt att åka till kalmar för att hämta grus:p
#7 - 28 februari 2006 23:59
Finns nog Råda i var och varannan akvariebutik.
#8 - 1 mars 2006 00:07
kanske bara e ja som har fått för mig att ja har en annan sort, men ja tycker inte den e lika rosa som den brukar va i alla fall
#9 - 1 mars 2006 00:10
hehe... Jag har bara sett en variant. Den är sandlådsfärgad med något litet inslag av rött. Inte mycket röd, men lite.
#10 - 1 mars 2006 00:17
jag har hittat råda, bara inte den utan rosa i
men vad har ni mer för förslag?
#11 - 1 mars 2006 00:18
biltemas blästersand kanske? finns ju olika alltenativ på den
#12 - 1 mars 2006 00:22
vet faktist inte riktigt hur den ser ut. har du någon bild?
finns den i 1-2mm?
#13 - 1 mars 2006 00:23
nej ja har ingen bild. ingen aning om de finns så stort.. den ja har är väldigt fin och svart. fast ha har den bara under mitt rådagrus så den syns inte
#14 - 1 mars 2006 00:26
okej
ska kolla upp det där med blästersand
tack för hjälpen i alla fall
#15 - 1 mars 2006 00:48
Blästersanden från Biltema ser ut undefär som sandlådesand.
#16 - 1 mars 2006 00:50
Finns verkligen rådasanden i olika varianter? Har det inte mycket att göra med vilket ljus/lysrör man har?
Jag har rådasand i två kar nu. Till det ena har jag aquarelle lysrör och i det andra (det lilla karet) är det lågenergilampor i rampen. I karet med aquarelle är sanden mer rödfärgad i jämförelse, men detta beror ju på att aquarelle tar fram lite lila-röda toner (tycker jag i alla fall).

Svar på frågan om hur blästersanden ser ut: Den är väldigt ljus, nästan vit. Det jag sett av den åtminstone. Sen beror väl även det på vad man har för lysrör. Om du går in på bildarkivet till Lenmar här på Zoopet så har dom blästersand i sitt 450-liters. (Hoppas jag fick hänvisa sådär :p)
#17 - 1 mars 2006 01:20
Jo, antar att en del nyanser av sanden får man av olika lysrör beroende på vilka färger det framhäver.

Undrar just också varför det skulle finnas flera olika nyanser på sanden. Vet dock att det finns olika storlekar på den.
#18 - 1 mars 2006 06:43
Rådasand fins bara i en variant (olika storlekar finns från 0.33 upp till 3 el. 5mm tror jag), nämligen den från Råda utanför Lidköping. (Saluförs av Rådasand AB)
Sen finns det många sorters grus/sand som använder sig av Råda som produktnamn, helt felaktigt alltså.
#19 - 1 mars 2006 11:47
[quote=Milbot]Finns verkligen rådasanden i olika varianter? Har det inte mycket att göra med vilket ljus/lysrör man har?
Jag har rådasand i två kar nu. Till det ena har jag aquarelle lysrör och i det andra (det lilla karet) är det lågenergilampor i rampen. I karet med aquarelle är sanden mer rödfärgad i jämförelse, men detta beror ju på att aquarelle tar fram lite lila-röda toner (tycker jag i alla fall).

Svar på frågan om hur blästersanden ser ut: Den är väldigt ljus, nästan vit. Det jag sett av den åtminstone. Sen beror väl även det på vad man har för lysrör. Om du går in på bildarkivet till Lenmar här på Zoopet så har dom blästersand i sitt 450-liters. (Hoppas jag fick hänvisa sådär :p)[/quote]

min blästersand är då inte "väldigt ljus" den är kolsvart ;)
#20 - 1 mars 2006 14:24
Dock inte Biltemas du har va? :)
#21 - 1 mars 2006 14:36
Angående blästersand så har tydligen den näst finkornigaste utgått ur sortimentet i hela landet, påstås det i butiken här i Västerås. Dock kan vissa butiker fortfarande ha kvar på lager. Det är tydligen bara den finaste som finns numera.
#22 - 1 mars 2006 14:57
Och jag som tyckte att den grova nästan var för finkornig :) Fast det är ju så klart en smaksak.
#23 - 1 mars 2006 15:04
[quote=Gimbo]Och jag som tyckte att den grova nästan var för finkornig :) Fast det är ju så klart en smaksak.[/quote]

Ja, jag håller med. Den finaste är verkligen finkornig [:o]. Finns det egentligen några nackdelar med det?

/ Maria
#24 - 1 mars 2006 15:24
björken: att sanden är väldigt finkorning gör at det kan vara svårare att plantera växter i den, då sanden inte lägger sig särskilt snabbt. dessutom ju finare sanden är, desto mindre cirkulation blir det i den, vilket kan innebära att anaeroba(icke-syrekrävande) bakterier bildar illaluktande och giftig sumpgas.
#25 - 1 mars 2006 15:44
[QUOTE=plorozen]björken: att sanden är väldigt finkorning gör at det kan vara svårare att plantera växter i den, då sanden inte lägger sig särskilt snabbt. dessutom ju finare sanden är, desto mindre cirkulation blir det i den, vilket kan innebära att anaeroba(icke-syrekrävande) bakterier bildar illaluktande och giftig sumpgas.[/QUOTE]

Det fick jag erfara med Biltemas blästersand för ca ett år sedan. Stank nått förfärligt helt plötsligt när jag kom hem efter ett par dagar på resa. :) Ungefär som att öppna en stor burk rent avlopp i vardagsrummet :D

Men, verkar inte vara så många blästersandsanvändare som fått uppleva en sån uppiggande effekt från sitt akvarie :) Så jag hade nog lite otur.
#26 - 1 mars 2006 16:01
bra sätt att undvika det på är att:
1. inte ha ett alltför tjockt lager av sand.
2. mycket vattenväxter vars rötter syresätter sanden.
3. ha grävande fiskar eller snäckor som hjälper till att få ner syre.
#27 - 1 mars 2006 16:35
Jahaja..... men då borde väl problemet vara detsamma med den finaste rådasanden, eller :confused:
#28 - 1 mars 2006 16:38
Det borde det vara :) Det har ju med storleken att göra.
#29 - 1 mars 2006 16:47
Eller är den finaste rådan kanske lite grövre än den finaste blästersanden?
#30 - 1 mars 2006 16:59
Tror att den finaste Rådan är 0.33mm om jag inte minns fel.
#31 - 1 mars 2006 17:57
Den finaste blästersanden verkar vara 0,1- 0,7 mm.......

Annons