Sand och filter

#1 - 8 augusti 2006 14:53
Hej!

Jag funderar på att ha sand i mitt akvarium (100 liter). Tänkte ha tetror eller liknande i det och har några frågor angående sanden.

1. Hur fungerar det med filtret? Det är ett externt mindre filter och sugmunstycket går ända ner till botten. Det är helt nytt och kommer att suga rejält tror jag. Kommer det sand i filtret om man inte har skum runtom munstycket?

2. Behöver jag köpa extra filtermedia? Jag fick med lite skum och makaroner.

3. Hur ser biltemas blästersand ut i akvariet? Kan någon visa bild?

4. Har någon haft problem med den sanden?

Tacksam för svar
#2 - 8 augusti 2006 20:06
Någon..?
#3 - 8 augusti 2006 21:13
jag själv har inte haft sanden men den ska visst vara svår att göra rent, då du ska suga upp skiten som lägger sig på botten så vill den åka med upp men det löser sig om man fixar en större "kupa" elelr vad jag ska kalla det..

Kan inte hlälpa dig med bilder men jag antar att den är fin för det är många som använder den.
#4 - 8 augusti 2006 21:23
Jag har sand i ett av mina akvarier och jag är väldigt nöjd. Jag skulle nog kapa av lite av insugningsröret så sugmunstycket hamnar en bit från sanden.

Biltemas blästersand är väldigt ljus och jag skulle inte rekommendera den till tetror i fall du inte kommer att ha väldigt dämpad belysning. Jag har den finsate rådasanden (0,33 mm). Den är lika fin men mörkare.

Här är ett par bilder:
#5 - 8 augusti 2006 21:44
batski, snyggt akvarium må jag säga
#6 - 8 augusti 2006 21:46
Tack :) Jag är själv rätt nöjd med inredningen :p
#7 - 8 augusti 2006 22:17
Finns det någon annan lite mörkare sand än rådasand, alternativt fint grus som man kan köpa/beställa? Har hört att den kan rosta.
#8 - 9 augusti 2006 08:14
Rosta? Var har du hört det? Jag har råda även i SA-akvariet som jag har haft i snart 2 år. Skulle den rosta hade den gjort det för länge sen. Det är många akvarister som har råda i sina akvarier och jag har aldrig pratat med någon som har haft problem med rostig sand.

Jag vet tyvärr inte nån sand som man kan köpa som är mörkare än rådasand.
#9 - 9 augusti 2006 09:48
Batski, vad har du för volym på akvariumet och vad har du för fiskar?:)
#10 - 9 augusti 2006 10:32
Akvariet på bilden är på 310 liter och däri simmar asiatiska fiskar: mosaikgurami, siamensis, fembandsbarber och kilfläcksrasboror. Och så är det tänkt att ett gäng dvärgbotior ska flytta in nästa månad.

SA-karet är på 250 liter och där går tetror, pansarmalar, en ancistrus (L183) och en fjärilsciklid (honan dog för några månaders sen)
#11 - 9 augusti 2006 10:57
Okej okej.. men den sanden som du har passar den alla sorters fiskar? Har ett akvarium på ungefär 100 liter med massa olika fiskar, som tetror, guppy, botior, molly.. skulle det funka i mitt akvarium med sand?
#12 - 9 augusti 2006 11:06
De flesta botior vill ha fin sand. Det är många fiskar som vill det. Grus hittar man i stort sett bara i snabbrinnande vattendrag.
#13 - 9 augusti 2006 21:04
Kan någon svara på min fråga hur ni har löst det med filtret? Det sista jag vill är att det går sönder pga. slarv.
#14 - 10 augusti 2006 07:16
Av självklar anledning får man exprimentera lite så att man inte konstant fyller ytterfiltret med sand direkt från botten. Tror de flesta har löst det genom att flytta upp utsuget lite i taget tills de inte längre fyller ytterfiltret med sand.

B!
#15 - 10 augusti 2006 10:00
Jo men det kan jag inte göra. Insuget sitter fast i ett hårt plaströr och jag kan inte kapa det (om jag inte köper en såg). Påverkas inte akvariet om man flyttar upp det? Det sitter väl vid botten för en anledning?
#16 - 10 augusti 2006 10:23
[QUOTE=Insomniac]Jo men det kan jag inte göra. Insuget sitter fast i ett hårt plaströr och jag kan inte kapa det (om jag inte köper en såg). Påverkas inte akvariet om man flyttar upp det? Det sitter väl vid botten för en anledning?[/QUOTE]

Filtertillverkarna vet ju inte hur högt akvariet som filtret kommer att användas till är och inte heller hur mycket sand man kommer att ha i. Röret har en standradlängd men det är meningen att man ska kapa det vid behov. Det har jag gjort, annars hade insuget hamnat under sanden.

Man kan lätt kapa av en bit av röret med en liten metallsåg. Använd sen lite sandpapper för att slipa ner de vassa kanterna.
#17 - 10 augusti 2006 10:57
Tack för svaret, får göra det. Kanske kan låna såg av nån.
#18 - 10 augusti 2006 15:32
Själv använder jag rörkap, eftersom det inte skräpar ner, i huvudsak. Bara kom ihåg att plocka bort grader efteråt, så kan du kapa det i stort sett hur som helst.

B!

Annons