Sand och bakgrund till sydostasienbiotop?

#1 - 29 februari 2008 15:16
Sanden i mitt biotopkar skall vara finkornig och mörk har jag läst. Funkar det med svart blästermedel? Eller finns det mörkbrun sand att köpa någonstans? Jag har iaf aldrig sett det. :confused:

Jag är oxå väldigt osäker på vad jag ska ha för bakgrund. BTN hade varit snyggt men jag har inte ekonomi för det så det får bli en plansh eller hemmagjort. Men, hur ska den se ut för att efterlikna biotopen så mkt som möjligt?
#2 - 29 februari 2008 16:08
många tycker att den bästa asienbakgrunden ska likna en sandbank. blästersand funkar i alla biotoper. rådasand lika så
#3 - 29 februari 2008 16:58
Det finns en bakgrund som heter "Mudbank" som nog hade varit megasnygg. Inte lika dyr som BTN, men kostar rätt så kraftigt ändå. :p
#4 - 29 februari 2008 17:26
Om man nu skulle köpa en BTN, viken eller vilka hade varit mest aktuell(a) då? Har tittat på den som heter Orinoco.. skulle eventuellt i framtiden vilja byta till en SA-biotop. Fungerar denna även till asien?

Mvh Daniel
#5 - 29 februari 2008 17:43
rostbrun quartz grus 0,5-1mm finns i en del djuraffärer.
Blir rödbrun under vatten.
Sen funkar ju även blästersand eventuellt utblandat med svart quarts grus 0,5-1mm.

Asienbiotop så tänker jag bambu pinnar och dov belysning.
#6 - 1 mars 2008 13:36
Skulle det funka att blanda [COLOR=#000000]Aluminiumsilikat med Blästersand?[/COLOR]
#7 - 1 mars 2008 13:47
Skulle en Javamossa Bakgrund passa bra tro?
#8 - 1 mars 2008 20:23
*bump*
#9 - 1 mars 2008 21:20
Använd inte aluminiumsilikat som bottensubstrat och tack för tipset om javamossan, ska se om godhems zoo har redan i morgon..
#10 - 1 mars 2008 21:20
aliminiumsilikat ska man inte ha i akvarium.
#11 - 1 mars 2008 21:23
coolt medsån javavägg. hur stort e karet?? går nog åt mycke mossa till en sån vägg i ett stärre kar
#12 - 2 mars 2008 00:10
Gaffel skrev:
Använd inte aluminiumsilikat som bottensubstrat och tack för tipset om javamossan, ska se om godhems zoo har redan i morgon..

aliminiumsilikat ska man inte ha i akvarium.

Hmm, jag har hört delade meningar om att andvända aluminiumsilikat som bottensubstrat. Men det kanske inte hör hemma i ett biotopakvarium. Jag får leta efter någon mörkare natursand istället.
#13 - 2 mars 2008 00:12
coolt medsån javavägg. hur stort e karet?? går nog åt mycke mossa till en sån vägg i ett stärre kar

Mitt kar är på 54L så det funkar nog. Kanske blir lite glest i början men det växer ju ganska snabbt. Men, jag skulle aldrig ge mig på att göra en sån till mit 540L kar! :p
#14 - 5 mars 2008 08:39
Asenbiotoper ska väl gärna ha mycket växter som ändå nästan skymmer bakgrunden? Man behöver då inte köpa en dyrbar bakgrund tycker jag, utan kan väl göra en utanpåliggande bakgrund av en mörkbrunmålad skiva med pålimmade smala bamburör. Det borde bli snyggt och lättskött!
#15 - 5 mars 2008 08:48
Tänk på att bygga en egen bakgrund i frigolit drar iväg rätt så snabbt i kostnad det med, till mitt 100 liters kar kostade det nog säkert en 600kr, det är ju lacken och husfixet som kostar. Möjligtvis kan man ju skippa lacken.
#16 - 5 mars 2008 15:11
Natalie-86 skrev:
Tänk på att bygga en egen bakgrund i frigolit drar iväg rätt så snabbt i kostnad det med, till mitt 100 liters kar kostade det nog säkert en 600kr, det är ju lacken och husfixet som kostar. Möjligtvis kan man ju skippa lacken.

Om man sätter en hemmgjord bakgrund bakom akvariet utanför vattnet så blir det mycket billigt. Ingen lack eller annat dyrt behövs. Bra i de fall då bakgrunden ändå inte syns så mycket pga rik växtlighet.:)
#17 - 5 mars 2008 22:15
Jag gjorde några bakgrunder av glasfiberväv, polyester, pigment och sand/torv/jord. Kostade några hundra och räcker till ganska många akvarier. Och snyggare än BTN! Nästa gång skall jag blanda i tunna björkrötter, kokosfibrer och boklöv.

Sedan undrar jag hur en Asien-biotop ser ut? Forsande vatten i Asien ser i princip ut som forsande vatten i Sydamerika. Regnskogsbäcken i Sydamerika ser ut ungefär som regnskogsbäcken i Asien. Osv. Å andra sidan kan två platser i Sydamerika (eller någon annan världsdel) med liknande artsammansättning se väldigt olika ut. De fiskar som lever i samma biotop i naturen bör man nog inte ha tillsammans i sällskapsakvariet för är det mindre än 500-2000 liter så blir det bara några få arter kvar - nämligen predatorerna.
#18 - 5 mars 2008 23:02
Jag gjorde några bakgrunder av glasfiberväv, polyester, pigment och sand/torv/jord. Kostade några hundra och räcker till ganska många akvarier. Och snyggare än BTN! Nästa gång skall jag blanda i tunna björkrötter, kokosfibrer och boklöv.

Har du några bilder på din hemmagjord bakgrund?

Personligen tycker jag att Rådasand 0.33 mm och/eller 0.4-0.8 mm funkar hur bra som helst i en sydöstasiatisk biotop. Kolla in min 310 liters Asien-akvarium. Som bakgrund har jag faktiskt en enkel plansch som jag hittade på Hornbach och som jag tycker har de rätta färgerna och ser ganska naturlig ut:
#19 - 5 mars 2008 23:12
Loelle: om ditt akvarium bara är på 54 liter skulle nån trevlig betta-art och ett stim mini-rasboror (som t ex Boraras briggitae, eller merah) funka bra. Mycket trevliga och fantastiskt fina fiskar :p

Jag ser att du bor i Sthlm och då rekommenderar jag ett besök på Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
#20 - 5 mars 2008 23:29
Nu har jag "besämt" (jag ändrar mig ofta i sista stund) mig för vilka fiskar som ska få bo där när allt är klart!

*Betta Splendens - Kampfisk
*Puntius titteya - Kopparbarb
*Trigonostigma heteromorpha - Kilfläcksrasbora
*Pangio kuhlii - Kuhliiål

Eftersom det ska vara så mkt växter har jag även bestämt mig för att ha en javamossavägg istället för bakgrund (Låter nog planshen som sitter vara kvar för att undvika att ljus kommer in bakifrån).

Det som fortfarande ger mig huvdbry är sanden. Jag har biltemas bläster i mitt stora kar men jag tycker den är alldeles för ljus... Och de grus jag hittat i rätt färg har inte varit finkornigt :confused:
#21 - 6 mars 2008 09:41
batski skrev:
ser att du bor i Sthlm och då rekommenderar jag ett besök på Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Jag kollade din länk och såg att den affären ligger på gångavstånd från min arbetsplats! Yay! Läste där att dom hade "det perfekta akvariegruset" som jag absolut måste kolla in. Tack för tipset! :D
#22 - 6 mars 2008 10:05
Puntius titteya finns inte i Sydostasien. Den bor på Sri Lanka.

Jag tog en bild på min bakgrund i drift just nu. Lite snett och reflexer... Till vänster är bara en tuss kokos-fibrer. Stubben till höger + strandbrink längre till höger utanför bilden är av glasfiber. Quick-and-dirty-hembygge.

http://www.poonai.net/bakgrund.jpg
#23 - 6 mars 2008 10:25
Loelle skrev:
Jag kollade din länk och såg att den affären ligger på gångavstånd från min arbetsplats! Yay! Läste där att dom hade "det perfekta akvariegruset" som jag absolut måste kolla in. Tack för tipset! :D

Soft :) Det var så lite så :D Den affären kommer nog att förändra din syn på akvaristik :D Mycket värd ett besök!

Personligen tycker jag inte om utseendet på AquaClay, men visst är den bra för bakterierna och för växterna. Fast den är för grov för de fiskarna som vill ha fin sand.
#24 - 6 mars 2008 10:27

Jag tog en bild på min bakgrund i drift just nu. Lite snett och reflexer... Till vänster är bara en tuss kokos-fibrer. Stubben till höger + strandbrink längre till höger utanför bilden är av glasfiber. Quick-and-dirty-hembygge.

http://www.poonai.net/bakgrund.jpg

Wow vad snyggt! Har du inte funderat på att börja sälja såna? Eller starta en liten Do Your Own Background-skola?
#25 - 6 mars 2008 10:42
Fantastiskt! Mycket snyggt.
#26 - 6 mars 2008 12:41
batski skrev:
Personligen tycker jag inte om utseendet på AquaClay, men visst är den bra för bakterierna och för växterna. Fast den är för grov för de fiskarna som vill ha fin sand.

Hmm... eftersom det inte är sten utal lera borde man kuna mortla den till mindre korn? Skull säkert ta en evighet men jag är en tjej som suttit och sorterat en påse trefärgat akvariegrus :D
#27 - 6 mars 2008 12:44
Puntius titteya finns inte i Sydostasien. Den bor på Sri Lanka.

Eftersom geografi inte är mitt ämne så utgick jag från att författaren till denna artikel visste vad han snackade om.
#28 - 6 mars 2008 13:01
Loelle skrev:
Hmm... eftersom det inte är sten utal lera borde man kuna mortla den till mindre korn? Skull säkert ta en evighet men jag är en tjej som suttit och sorterat en påse trefärgat akvariegrus :D

Tyvärr har inte kornen den vackra röda färgen rakt igenom. Mortlar du blir gruset grått. Jag krossade takpannor och slängde i betongblandaren. Efter två timmars gång med vatten fick jag vackert rundade stenar i precis den lateritröda färg som är typisk för näringsfattiga tropikområden. Som biprodukt fick jag ett fint rött sediment. Problemet är att det är för finkornigt. Det är inte sand utan lera.

Jag prövade också med vildfångad bottenbeläggning från Paraguay. Jag fick med mig en halv liter. När jag tvättat den hade jag knappt en halv deciliter fin sand + en liten röd sten. Resten försvann med sköljvattnet. Stor besvikelse.
#29 - 6 mars 2008 13:04
Loelle skrev:
Eftersom geografi inte är mitt ämne så utgick jag från att författaren till denna artikel visste vad han snackade om.

Nä, där fanns det mycket fel! Kontrollera några arter mot FishBase så ser du själv. Men framför allt är det ju inte fråga om att återskapa biotoper utan att göra undervattensträdgårdar med något slags tema. Så där ser det knappast ut i naturen. Fast det är jag inte säker på att man vill heller ... :-) Jag bara störs av ordet "biotop".
#30 - 6 mars 2008 16:54
Här har du mörk, "perfekt" akvariesand: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

(Klicka på Specialare och scrolla sedan ner till "Den perfekta akvariesanden".

EDIT: missade sida 2, moderator kan ta bort. :)
#31 - 8 mars 2008 16:13
batski skrev:
Jag ser att du bor i Sthlm och då rekommenderar jag ett besök på Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Jag var där idag men det var en stor besvikelse! "Den perfekta akvariesanden" var aldeles för stor och när jag frågade efter finkornig sand fick jag nästan en utskällning inför hela affären om att det inte är bra för bakteriekulturen. När jag sa att jag skulle ha ett stort filter tyckte han att jag skulle kasta det eftersom dom inte har några bakterier i sig :confused: Det enda ett filter gör var tydligen att störa fiskar när dom står och sover. Han ville att jag skulle tänka mig själv att sova i strömt vatten (Jag tror jag skulle drunkna oavsett cirkulationen :p). Det ända som var bra var tydligen att göra som honom. Allt annat fick han att låta som djurplågeri.
Bilagor:
#32 - 8 mars 2008 17:22
Loelle skrev:
Jag var där idag men det var en stor besvikelse! "Den perfekta akvariesanden" var aldeles för stor och när jag frågade efter finkornig sand fick jag nästan en utskällning inför hela affären om att det inte är bra för bakteriekulturen. När jag sa att jag skulle ha ett stort filter tyckte han att jag skulle kasta det eftersom dom inte har några bakterier i sig :confused: Det enda ett filter gör var tydligen att störa fiskar när dom står och sover. Han ville att jag skulle tänka mig själv att sova i strömt vatten (Jag tror jag skulle drunkna oavsett cirkulationen :p). Det ända som var bra var tydligen att göra som honom. Allt annat fick han att låta som djurplågeri.

Angående "den perfekta akvariesanden" så kallas den väl så eftersom den är bra ur många aspekter, men rent estetiskt kan den ju inte tilltala alla.
#33 - 8 mars 2008 18:39
oaken skrev:
Angående "den perfekta akvariesanden" så kallas den väl så eftersom den är bra ur många aspekter, men rent estetiskt kan den ju inte tilltala alla.

Jag kallar den det eftersom jag inte vet vad den heter egentligen. Det var det som stod både på hemsidan och i butiken.
#34 - 8 mars 2008 18:51
vill ha en bild på bakgrunden erik gjorde!
#35 - 8 mars 2008 20:12
Loelle skrev:
Jag kallar den det eftersom jag inte vet vad den heter egentligen. Det var det som stod både på hemsidan och i butiken.

Den heter AquaClay. Tråkigt att du upplevt det så. Nu rekommenderade jag inte affären pga sanden (jag tycker själv inte att den är estetiskt tilltalande och så vill jag att mina fiskar ska ha fin sand), utan pga att han har så många fantastiskt fina och ovanliga arter.

Jag vet vad han tycker om filter och doppvärmare ;) men jag har min egen uppfattning. Det är sant att en del har det alldeles för strömt i sina akvarier (en del fiskar vill ha lugnt vatten), men fiskar för vilka det är naturligt med strömt vatten mår nog inte heller så bra i lugnt vatten.

Men oavsett om man håller med honom om vad som är det bästa sättet att sköta ett akvarium på eller inte, så är han väldigt kunnig på många sätt. Jag lyssnar på vad han säger och så bildar jag min egen uppfattning.

Annons