Sand och bakgrund

#1 - 22 juli 2007 19:06
Jag fick ett tips om att använa biltemas blästersand, ska man koka sanden innan eller räcker det med att tvätta det några gånger?

Sen har jag funderat lite på bakgrund, just nu har jag en ful bakgrund med motiv av stenar och växter som absolut inte passar in till min inredning, kan man måla baksidan med tex svart färg? Är det någon som gjort det och har en bild att visa mig?
#2 - 22 juli 2007 19:23
Visst kan du måla baksidan av karet, de flesta akvarieaffärerna har det så. Annars finns det bakgrundsplansch i både svart och blått som är lätt att sätta dit.

Det räcker att du sköljer sanden några gånger så det inte blir dimman i Lützen vid vattenpåfyllning.
#3 - 22 juli 2007 20:26
Jag har målat flera utav mina akvarium på baksidan. Om du klickar på länken till min zoon nedan så kan du se bilder i 135L galleriet. På bilderna så blir det dock ljusare bakgrund än vad den egentligen är men du kan ju iaf bilda dig en uppfattning:)
#4 - 22 juli 2007 20:39
Glenn skrev:
Jag har målat flera utav mina akvarium på baksidan. Om du klickar på länken till min zoon nedan så kan du se bilder i 135L galleriet. På bilderna så blir det dock ljusare bakgrund än vad den egentligen är men du kan ju iaf bilda dig en uppfattning:)

Ah okey tack! Jag målade bakgrunden svart istället, vågar inte riktigt måla direkt på glaset ifallatt jag inte blir nöjd :)
#5 - 22 juli 2007 21:00
Lottie350 skrev:
Ah okey tack! Jag målade bakgrunden svart istället, vågar inte riktigt måla direkt på glaset ifallatt jag inte blir nöjd :)

Nej inte så roligt att sitta där med ett rakblad sen coh skrapa bort allt om man ångrar sig:)
#6 - 22 juli 2007 21:10
Jo föresten hur sköljer jag lättast sanden? Har ej sett sanden ännu men jag antar att den ska vara ganska så finkornig.
#7 - 22 juli 2007 21:30
Häll sand i en hink och skölj och vispa runt med strålen från duschen. Tänk på att inte skölja för mkt sand åt gången för då tar det längre tid. Men vet inte om blästersand behöver sköljas, har det bara i ett litet akvarium och jag sköljde inte och det blev inte grumligt där så någon som har det i ett större akvarium får tala om ifa det egentligen behövs:)
#8 - 22 juli 2007 21:30
Häll sanden i en hink eller balja, stick i en slang och spola i vatten. Rör runt i sanden med händerna, skräpet virvlar då upp och rinner över kanten.
#9 - 22 juli 2007 21:36
Ah okey, jo mitt akvarium är bara på 85l men ifall det är nåt som inte är så bra i sanden så vill jag skölja.
Jo sen en sak till, lysröret jag har gör så att det lyser gult, finns det annat lysrör som lyser lite "vitare" ljus? Isf finns det billiga sånna någonstans? eller måste man köpa de ifrån djuraffären? Än så länge har jag nästan inga växter, tänkte ifall de behöver nåt speciellt ljus för att trivas?
#10 - 22 juli 2007 21:38
Köp Philips Aquarelle, ett kanonrör för växterna och fiskarna får bra färger med. Det är lite blåare ljus och skulle nog falla dig på läppen.
Du kan köpa det i en välsorterad elaffär och har de inte det hemma så går det nog att ta hem. Annars finns det ofta i zooaffärerna och även här: www.pwss.se .
#11 - 22 juli 2007 21:41
Ah härligt! Vilken kanonsida detta, har fått svar på mycket frågor! Kommer säkerligen mer :D
Tack!

Annons