Sand istället för grus

#1 - 1 februari 2004 21:16
Jag tänkte testa biltemas blästersand(0.2-1.0 mm) i mitt akvarium. Har tidigare bara haft relativt grovt grus.
Frågan är, uppskattar växterna denna sanden eller är det nån idé att försöka skapa små "öar" av grövre grus där man tänkt plantera växterna?
Något annat man bör tänka på när man använder sand istället för grus?
#2 - 1 februari 2004 21:45
Hej!

Jag skulle inte använda sådant grus, chansen är att den packar sig när vattnet kommer i. Detta stänger till all näring för rötterna, som kan leda till att växterna ruttnar, nedifrån och uppåt. Om du vill spara pengar, så gå till närmaste insjö och ta sand därifrån. Helst i närheten av vass etc. I den sanden finns även biologiska bakterier, som kanske kan hjälpa i ditt akvarium. Men jag vill ändå ge det säkraste tipset på att köpa flodsand. Som alla vet fungerar bra.
#3 - 1 februari 2004 21:55
Detta har nog debaterats i 50-talet trådar.
Har själv börjat köra denna med gott resultat.

Vad jag kommer ihåg så har jag hört en del negativa tankar om sanden, men bland de som faktiskt prövat den tror jag inte jag läst om någon som haft problem med den.
Så det verkar som om de som funderar på sanden är negativa, medans dom som prövat den är possitiva...
#4 - 1 februari 2004 21:57
Jo, jag har läst tidigare trådar, så min fråga var inte direkt relaterad till just "biltemas blästersand" utan mer vad växter tycker om sand med kornstorleken 0.2-1.0 mm...
#5 - 1 februari 2004 22:38
Ursprungligen skickat av FatClimber

Jo, jag har läst tidigare trådar, så min fråga var inte direkt relaterad till just "biltemas blästersand" utan mer vad växter tycker om sand med kornstorleken 0.2-1.0 mm...

Sanden spelar ingen roll för växterna, växer dom dåligt så beror det inte på sanden. Vattenväxter tar upp näringen genom bladen. Ta den sanden som du tycker är snyggast, eller den som du tycker är bäst av annan anledning.
MVH
Magnus
#6 - 2 februari 2004 06:05
Har bytt till biltemas sand och har inte haft några problem med växterna. Packar sig gör det inte heller. Ta det som du tycker är snyggast för växterna trivs ändå.

Jag är urnöjd med blästersanden.

Lycka till!!!

Annons