sand in i ytterfiltret

#1 - 3 april 2010 13:05
är det skadligt att det sugs in massa sand i ytterfiltret? har ett fx5 och mina oscars rör ofta runt sanden och spottar in den i insuget.
har provat kört med filtermatta i munstycket men det drog ner vattenflödet kraftigt.
#2 - 3 april 2010 14:05
Det värsta som kan hända är att impellern kilas fast av sand. Men det är ju bara att tvätta ur filtret om det skulle hända. Det är ju byggt för att dra in skit så du behöver nog inte oroa dig.
Bilagor:
#3 - 3 april 2010 14:34
Passa dig, dom kanske har sett Hitta Nemo och försöker i själva verket sabotera för dig!
#4 - 3 april 2010 17:24
danne0301 skrev:
passa dig, dom kanske har sett hitta nemo och försöker i själva verket sabotera för dig!

:d
#5 - 4 april 2010 00:49
Ett alternativ är att korta insugsröret.
#6 - 6 april 2010 12:30
Ähh

Pumpen (impellern) sitter normalt efter filtret i ytterfiltret så riskerna är ännu mindre än så..

Det är en ickefråga / problem som jag ser det

fast du blir ju av med lite sand förståss
Bilagor:
#7 - 6 april 2010 14:38
CuRSeD skrev:
är det skadligt att det sugs in massa sand i ytterfiltret? har ett fx5 och mina oscars rör ofta runt sanden och spottar in den i insuget.

har provat kört med filtermatta i munstycket men det drog ner vattenflödet kraftigt.

Har precis fått köpa en ny motor pga av att just Fx5:an drar in sand i där impellern var, den sliter ned delarna så det var bara att köpa ny. Har kapat röret till insuget samt funderar på att dra en damstrumpa över insuget. Men att ignorera det kan kosta...
#8 - 7 april 2010 15:34
Har precis fått köpa en ny motor pga av att just Fx5:an drar in sand i där impellern var, den sliter ned delarna så det var bara att köpa ny. Har kapat röret till insuget samt funderar på att dra en damstrumpa över insuget. Men att ignorera det kan kosta...

Ja har nu kapat röret och knytit en bit strumpbyxa över insugsmodulen,. får hoppas de gör susen,. dock ligger det nog en hel del sand i behållaren redan.

Annons