Sand ifrån Svensk insjö!

#1 - 31 maj 2006 22:38
Hej!
Tänkte ge litet tips från mitt senaste projekt som innebar att ta sand ifrån stranden här nere vid Drevviken, en insjö i Haninge söder om Stockholm.

Har tvättat sanden ordentligt men ändå sparat en del smågrejs för att det ska se ut som i sjön.
Det har gått nu i 2 veckor med 1 ancistrus, 2 platy, 8 guppy (går med platysarna) och 2 fjärilsciklider utan problem alls.

Oerhört vackert måste jag säga, trodde inte svensk sand var så fin.

Avfallsprodukterna åker knappt ner i bottenlagret så det är lätt att rengöra, en del åker ner iallafall vilket jag tycker är bra för bakterier osv. Växterna mår kalas.

Kanske någon mer som vill testa? :)
#2 - 31 maj 2006 23:08
Jag hade också finkorning sand i mitt kar för länge sedan, men mitt vatten blev bara brunt oavsett hur noga jag tvättade sanden..
Så jag gav upp..
#3 - 31 maj 2006 23:30
Hmm.. mitt vatten är som dricksvatten ännu så länge iallafall :) .
#4 - 31 maj 2006 23:57
dock bör man ha markägarens tillstånd att ta sand så inte bylingen kommer på besök.
#5 - 1 juni 2006 00:45
Ja, det ringer (Nog) någon och tipsar om att någon tagit sand ifrån stranden :).
#6 - 1 juni 2006 00:47
finns dom som skulle göra det, grejen är att det sticker väldigt mycke i ögonen på en del även om man kanske bara ska ha 10kg och det finns 200ton liggandes.
#7 - 1 juni 2006 08:37
Jag strandsand. Funkar kanon på alla sätt!!
#8 - 1 juni 2006 09:01
#9 - 1 juni 2006 09:23
Hehe där kan du nog fylla en del kar med den sanden =)..
#10 - 1 juni 2006 09:58
Kör med ljus nästan vit sand från en insjö sandstrand till mitt 540l malawi kar. Själv så silade jag bara den sanden sen fick karet som stod tomt i två veckor plus vattenberendnings medel och bakterie flora.
Plus att jag känner han som äger marken:D

Mvh Mattias
#11 - 1 juni 2006 11:36
[quote=Raven]finns dom som skulle göra det, grejen är att det sticker väldigt mycke i ögonen på en del även om man kanske bara ska ha 10kg och det finns 200ton liggandes.[/quote]

Det kanske är möjligt.. Men man får väl smyga lite grann då ;).
Jag tror det är kommunen som äger den här stranden, ska ta reda på det.
Men jag tror ingen märker någon skillnad på så lite sant som försvann :).

Hm, jag trodde ag var ensam men det verkar som flera andra satsat på stranden! Men hur är det egentligen med sjukdomar?
#12 - 1 juni 2006 12:00
jag körde ett tag med sand från en strand i blekinge... finkornigare har jag inte sett nånstans...men den låg ändå stilli akvariet... torsö strand heter stället och ingen brydde sig när jag skyfflade in ett par säckar sand i bilen...
ser ut som ett tropsikt paradis... knallvit sand....
#13 - 1 juni 2006 12:27
andreasR , du har ingen bild på ditt akvarium?
#14 - 1 juni 2006 15:01
Tror ni det funkar lika bra med sand från en strand med saltvatten? Skulle va kul att ha i mitt 102l sen. Tänkte ha snäcklekare och Julidochromis + kanske nån typ Vändmal :)
#15 - 1 juni 2006 17:09
kör med sand jag också.. fungerar fint det men måste ta bilen och hämta några påsar till så jag kan plantera mina växter.
#16 - 1 juni 2006 18:14
[quote=Leonard]Tror ni det funkar lika bra med sand från en strand med saltvatten? [/quote]

varför inte ? bara du sköljer ur sanden så du får bort saltet.
#17 - 1 juni 2006 20:32
Ja jag har en bild liggande, ska lägga upp den!
Något tips på sida att göra det på?
#19 - 1 juni 2006 21:11
personligen tycker jag www.photobucket.com funkar bättre.
#20 - 1 juni 2006 22:28
Ser på att bilden är lite för stor.
Sitter mitt i ett arbete så orkar inte förminska nu, tar det imorgon.
Den som har bråttom kan lägga till [email]addde88@hotmail.com[/email] på msn, men bild kommer snart :).
#21 - 3 juni 2006 08:29
Jag har en server som är ok att använda om nån behöver lite utrymme för bilder eller film.

thats.myphotos.cc (100mbit)

ett konto är på 50mb och tillåter en upplösning på 1600

/andreas
#22 - 3 juni 2006 09:07
Jag har också sandstrands-sand i mina kar.

Men hur är det egentligen med sjukdomar?

Risken för sjukdomar är i stort sett noll, vare sig du tvättar sanden eller inte. Är du ändå orolig, ta torr sand.
Risken för förgiftning är lite större, se upp med olja (från havsstränder) och metaller (kapsyler och annan skit).

Tror ni det funkar lika bra med sand från en strand med saltvatten?

Japp, det gör det. Snäckskalen är dock kalk, så vill du inte ha kalk i vattnet kan det vara bättre att ta från insjöar.
#23 - 3 juni 2006 09:23
Blir ju perfekt med havs-sand isf, ska ha den med små tangangika ciklider mm. =)
#24 - 3 juni 2006 11:26
http://img78.imageshack.us/img78/8615/akvariet16th.jpg
Sådär!

Inte direkt en bra bild.. kan fixa bättre om det är någon som vill.

Låter bra med sjukdomarna föresten :).
Har inte varit något besvär alls ännu.. förutom att pH't dök för någon dag sedan, grävde ner en stor snäcka och det är bra nu igen.
#25 - 4 juni 2006 03:10
bytte karet till engelsk sten eller vad det heter.. men ska nog köpa ett litet 100liters nästa månad och köra sand i det.. måste ner till havet först.. vackrare sand där.. =)...
#26 - 5 juni 2006 15:18
[SIZE=2]AndreasR, jag bor också i närheten dreviken.[/SIZE]
[SIZE=2]Vart nånstans vid dreviken tog du din sand.[/SIZE]
[SIZE=2]Är nämligen väldigt sugen på att pröva köra sand istället för engelsk sjösten[/SIZE]
#27 - 6 juni 2006 23:41
SpaderEss, stranden jag tog ifrån var Gårdens bad nere vid Vendelsö gård om du har koll?

Fungerat fin fint så långt, med ett kraftigt pH sjunk över en natt helt oförklarligt. Har en snäcka i nu nergrävd i sanden och pH värdet har varit jämnt sen dess (var det innan också bortsett från fallet).

En häftig sak är att sanden "rör på sig" med filtret, och bildar egna bulor och sånt.

Vart hade du tänkt ta ifrån?
#28 - 7 juni 2006 13:50
Ska man koka sanden eller lägga den på i plåt i ungen ett tag innan man stoppar den i karet?
Hur sköljer ni ur sanden från salt, nån som gjort det? Räcker det med att hälla lite sand i en hink och sen spruta med vatten från vattenslangen och hälla ut när hinken blir full? Hur gör ni?
#29 - 7 juni 2006 14:26
Leonard. Jag sköljde tills dess att vattnet inte grumlade längre (lite i taget).. och sedan lite till + att jag silade min sand för att få bort de största kornen.
Det räckte för mej. Ett j*kla sk*tgöra var det, men det var det värt!
#30 - 7 juni 2006 17:50
Ok, skulle ju va bra med så lite jobb som möjligt med den, men att skölja den ör ju inte lika jobbigt som att koka. Jag vill ha dom större kornen också, så jag ska nog inte sila den, men plocka bort lite grenar och alger (saltvattens- från havet) mm från den såklart! =)
#31 - 7 juni 2006 20:41
tänkte nog ta vid hästdagsbadet (tror det heter så i alla fall).
ganska liten strand i fornudden. ska åka ditt och ta mig en titt och se om det verkar bra :P

låter ganska häftigt det där med att man får lite former i sanden men hur högt över botten har du insuget?
#32 - 7 juni 2006 20:50
Hej Markus

Det heter Hästhagsbadet
#33 - 7 juni 2006 21:23
okej :P
tack, ska flytta dit inom en vecka så jag kommer bara bo några minuter bort
#34 - 27 juni 2006 13:34
det blir juh ur fint som helst när ni har tagit vanlig sand.Jag måste vara och plocka lite sand från stugan
#35 - 28 juni 2006 14:38
[quote=AndreasR]http://img78.imageshack.us/img78/8615/akvariet16th.jpg
Sådär![/quote]
Det såg ju skitbra ut! : )

Nån som provat att knycka sand från Flatenbadet?

Annons