Sand i stället för grus?

#1 - 24 januari 2014 22:11
Som gammal akvarist på väg mot comeback så funderar jag över att i nästa kar satsa på Sand i stället för Grus, som bottenmaterial.

Skulle önska att bli matad med lite för/nackdelar för alternativen.

Skickas från min iPad via Tapatalk
#2 - 24 januari 2014 22:22
Jag skulle säga att fördelarna, förutom att sand är snyggt, är att skiten blir kvar ovanpå och att växter verkar trivas bättre.

Nackdelar jag kan komma att tänka på är till exempel att det kan bli lite väl kompakt med sand, samt att den kan ta sig in i filterpumpar och orsaka skador på impellern.

Själv använder jag biltemas finaste sand och den är jag nöjd med! Malaysiska sandsnäckor hjälper till att luckra upp den så att den inte blir för hårt packad! :)
#3 - 25 januari 2014 06:05
Jag kör med sand i en av mina showtanks, funkar som mr.woods skriver, finfint med växter samt att det är lätt att rengöra. Har du pansarmalar eller andra fiskar som bökar runt så uppskattar de sand mer än lite hårdare och kantigare grus.
#4 - 25 januari 2014 09:20
En nackdel med sand är att det inte går få höjd på scapen. Med grus 2-4mm kan man lättare skapa "terrasser" med hjälp av stenar och bygga lite på höjden om man säger så. Sand vill ju bara lägga sig platt.
Fördel är att det inte samlas så mycket mulm i sanden, som kan hota att göra botten kompakt.
Bottenvärme via värmekabel för akvarium, bottennäring och sand överst skulle nog ge en bra botten för ett växtakvarium.
#5 - 25 januari 2014 16:07
Låter som att sand inte bara funkar bra utan kanske t o m bättre - för växter?
Jag hade annars bilden av att det riskerar att bli för kompakt för att de, växterna, skall trivas.

Jag funderar på det där med rengöring. Principen med att skiten blir kvar ovanpå och därför enklare att suga upp, är såklart begriplig. Men frågan är då om det sätter tryck på hur ofta man måste dammsuga bottnen för att det inte skall se skräpigt ut - jämfört med om man har grus.

Å sen tänker jag att det naturliga kretsloppet (väl) på ngt sätt bygger på att en del "skit" trillar igenom och når växternas rötter. Om all (?) skit hamnar ovanpå sanden och sedan sugs upp, blir det inte en mindre mängd växtnäring på köpet då?

Intressant med vad stora butikskoncept möjliggör nu för tiden... Till trädgårdens utomhuspool hittar man salt i Granngårdens butik och nu förstår jag att jag med fördel kan köpa sanden hos Biltema då! Gissar att det är följande produkt som du handlat, Mr Woods? http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Sand-175422/
#6 - 25 januari 2014 16:31
Ironiskt nog verkar det vara så att med för grovt grus så riskerar botten bli kompakt genom att skräpet går ner i gruset och så att säga "cementerar" igen botten. Med ett hyggligt filter blir det inte mycket "bös" ovanpå sanden. Samlas isof. oftast på ett par ställen där det lätt går att suga upp vid delvattenbyte. Men med bottenvärme som jag nämnde tidigare får man också en svag cirkulation av vattnet igenom botten. Näring till växternas rötter fixar man bäst genom ett bra näringsubstrat typ Tropica Aquacare eller JBL Aquabasis eller liknande. Men även sanden kommer så småningom att bli berikad med naturlig näring.
#7 - 26 januari 2014 14:39
Där ser man... låter ju lovande för sand-alternativet det också då ("cementbotten").
Bland de sparade akvarieprylarna vet jag att det finns en slinga bottenvärmare så det blir nog bra då. (Slingan/kabeln täcker ju inte hela bottenytan men det skall vara fungerande spridningsvärme från dem så att stora delar av bottnen får del av finessen.)
Från tiden det begav sig så minns jag att jag (utöver hästskosöm, det gamla tipset gällande järntillskott...) petade ner växtnäring med långtidsverkan, antar att produkterna du tipsar om är just det (långtids). Har ett svagt minne av att produkten jag använde hette Aqua Sticks och månne var det Tetra som var tillverkaren.

Not: Tetra Initial Sticks var det nog, googlar och ser att det finns en sådan produkt idag.
#8 - 26 januari 2014 15:09
TommySt skrev:
Låter som att sand inte bara funkar bra utan kanske t o m bättre - för växter?

Jag hade annars bilden av att det riskerar att bli för kompakt för att de, växterna, skall trivas.

Jag funderar på det där med rengöring. Principen med att skiten blir kvar ovanpå och därför enklare att suga upp, är såklart begriplig. Men frågan är då om det sätter tryck på hur ofta man måste dammsuga bottnen för att det inte skall se skräpigt ut - jämfört med om man har grus.

Å sen tänker jag att det naturliga kretsloppet (väl) på ngt sätt bygger på att en del "skit" trillar igenom och når växternas rötter. Om all (?) skit hamnar ovanpå sanden och sedan sugs upp, blir det inte en mindre mängd växtnäring på köpet då?

Intressant med vad stora butikskoncept möjliggör nu för tiden... Till trädgårdens utomhuspool hittar man salt i Granngårdens butik och nu förstår jag att jag med fördel kan köpa sanden hos Biltema då! Gissar att det är följande produkt som du handlat, Mr Woods? http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Sand-175422/

Det där kompakta du funderar över fixar mina 200 (minst) malayiska sandsnäckor. Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.
#9 - 26 januari 2014 15:15
Personligen tycker jag sand är snyggare, och många fiskar gillar ju att rota i botten, och/eller gräva ner sig. Tror sand faktiskt är mer biotopriktigt till vad de flesta har för fiskar och växter, grus känns som om det hör mer hemma i forsbiotoper, utan särskilt mycket växter.
#10 - 1 februari 2014 09:10
Bluewing skrev:
Det där kompakta du funderar över fixar mina 200 (minst) malayiska sandsnäckor. Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.

Verkar som att man skall ha fatt i sådana sandsnäckor. Kanske inte trivs med botior...:p

Hur många säckar av Biltemas sand köpte du till ditt Vision450? Ser att det är 16 kg i en förpackning.
#11 - 1 februari 2014 10:46
Jag tror det gick åt 4-5 säckar i mitt kar. Men jag har ett ganska tjockt lager. Rötter och annat gör ju sitt till. Så lite beror det väl på vad inredningen ska vara i övrigt.

Edit. Kom ihåg att sanden ska hällas i som den är. Ingen rengöring....
#12 - 1 februari 2014 12:44
Bluewing skrev:
Jag tror det gick åt 4-5 säckar i mitt kar. Men jag har ett ganska tjockt lager. Rötter och annat gör ju sitt till. Så lite beror det väl på vad inredningen ska vara i övrigt.

Edit. Kom ihåg att sanden ska hällas i som den är. Ingen rengöring....

OK. Hade du inte skrivit det - så hade jag säkert börjat tvätta... :)
Sanden, den mest finkorniga av det två som erbjuds i sortimentet, är slut på Biltema. Förhoppningsvis tillfälligt.
#13 - 1 februari 2014 12:45
Annars använder många Julas Blästersand (natursanden)
#14 - 1 februari 2014 12:46
Har du karet hemma redan eller lägger du upp ditt start-kit?
#15 - 1 februari 2014 13:41
Bluewing skrev:
Annars använder många Julas Blästersand (natursanden)

Den här då, va?
http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
#16 - 1 februari 2014 13:44
TommySt skrev:

Stämmer. :) Man brukar få gå till Julas kundtjänst och få ett kvitto som man visar upp i kassan och betalar. Sen får man hämta säckarna på baksidan i varuutlämningen. Om någon nu undrade.

Säckarna är inte slutna heller upptill så om de välter etc kan de läcka, så om de ska köras i en bil etc kan det vara bra att veta i förväg om man vill ha med sig någon back eller något att lägga dom i så man slipper sand i bilen.
#17 - 1 februari 2014 13:50
Einarsson skrev:
Stämmer. :) Man brukar få gå till Julas kundtjänst och få ett kvitto som man visar upp i kassan och betalar. Sen får man hämta säckarna på baksidan i varuutlämningen. Om någon nu undrade.

Säckarna är inte slutna heller upptill så om de välter etc kan de läcka, så om de ska köras i en bil etc kan det vara bra att veta i förväg om man vill ha med sig någon back eller något att lägga dom i så man slipper sand i bilen.

OK, bra.
Ingen tvättning här heller då...?
#18 - 1 februari 2014 13:55
Jag har aldrig tvättat den sanden. Jag bara skickar i den och det har aldrig varit problem. :-)
#19 - 1 februari 2014 13:57
Här pratar vi riktigt små sandkorn... http://www.pwss.se/product.php?productid=365&cat=3&page=1

0,01 - 0,05 mm.
Julas: 0,2-0,7 mm. Men funkis "ändå", förstår jag.
#20 - 1 februari 2014 14:00
Skillnaden är så pass liten så det spelar nog ingen roll alls. Det är ju väldigt små korn det rör sig om ändå. Corydoras etc har inga problem att åka och böka i sanden iaf. :)
#21 - 1 februari 2014 14:36
Einarsson skrev:
Skillnaden är så pass liten så det spelar nog ingen roll alls. Det är ju väldigt små korn det rör sig om ändå. Corydoras etc har inga problem att åka och böka i sanden iaf. :)

I procent blir det massor... :D:D
Låter bra.
Hur är det med "färgen", för ljus botten kan ge blekare fiskar - om jag förstått det rätt?
Hur upplevs Julas sand, när den är i vatten?
#22 - 1 februari 2014 15:01
TommySt skrev:
I procent blir det massor... :D:D

Låter bra.

Hur är det med "färgen", för ljus botten kan ge blekare fiskar - om jag förstått det rätt?

Hur upplevs Julas sand, när den är i vatten?

Såhär.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dInwvCzUUUw#t=69
#23 - 1 februari 2014 17:30
Jag lät LITE av mitt grus vara kvar. Gillar att det här- och var är som små, små samlingar av gruset bland all sand. §:o) Känns naturligt och ger lite mer spännande bottenkänsla.
#24 - 3 februari 2014 15:00
Bluewing skrev:
... Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.

Har ingen erfarenhet av Soil.
Antar att det är någon form av växtgödning? Som man blandar in i sin Sand (ej i översta lagret).
Vad jag kan se på sidan nedan så verkar det som hårdhetssänkande oxå? I så fall låter det smutt för de vattenförhållanden vi har, med högt pH och riktigt hårt vatten. (CO2-anläggningen kommer att göra nytta här men i den senaste akvariefasen nyttjade jag inte bara det utan oxå mjukt vatten, tillverkat av Ozmos-anläggning.)

http://www.akvariecenter.com/nature-soil-normalsvart-10l/3314-0

Å det här är något annat...?
Som månne då är möjligt (å bra) att kombinera med ovanstående Soil (och Sanden)?

http://www.akvariecenter.com/fluval-plant-stratum-4kg/3310-0
#25 - 3 februari 2014 15:32
TommySt skrev:
Här pratar vi riktigt små sandkorn... http://www.pwss.se/product.php?productid=365&cat=3&page=1

0,01 - 0,05 mm.

Fast så fin sand är ju inte sand utan grovsilt. Eller finmo om man håller fast vid gamle Atterberg.
#26 - 3 februari 2014 16:51
Soil är ingen bottengödning direkt, utan används i regel som enda bottensubstrat eller i kombination med sand man aldrig blandat. T.ex. ADA Amazonia tycker jag fungerar väldigt bra för växter som cryptocoryne mfl. Sänker pH och KH en del i början.
Annars är det ren bottennäring under sanden som gäller.
#27 - 3 februari 2014 17:12
Soil är en ersättning för sand och är små porösa kulor av naturmaterial som ofta innehåller en viss mängd gödning och annat som påverkar växtligheten och t.ex. Ph-nivån. Ser nästan ut som mini-lecakulor. Men det är en smaksak om man gillar utseendet.Me
n det går att få i mörk färg.

Bottengödning är ett skikt du lägger under gruset som sedan ger växtligheten en skjuts de första 6-12 månader. Det ser ibland ut som kattsand och blandar sig successivt med det bottenmaterialet. Men det första halvåret blir det en kickstart av många växter.

Hade så i mitt 180 liter men idag skulle jag köra utan bottengödning och istället sätta ner lerkulor vid vissa näringskrävande växter. Sedan skulle jag tveklöst köra med sand. Men som sagt, det är en smaksak.M
en finkornig sand älskas av t.ex. Corydoras och Diskus bland andra. Så finkornig sand lyfter fram en del beteenden hos fiskarna som du inte ser med grövre sand.
#28 - 4 februari 2014 19:03
Bluewing skrev:

Hade så i mitt 180 liter men idag skulle jag köra utan bottengödning och istället sätta ner lerkulor vid vissa näringskrävande växter.

Så du skulle hellre köra med http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?SectionId=2009&Parent=520&ItemId=10636 än http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?SectionId=2009&Parent=520&ItemId=1523 om du satte upp ditt/ett kar idag? (Inte både och?)

Med tanke på högt pH och hårdhet i vattnet så skulle man månne "utnyttja botten" till att peta in någon produkt där, även av det skälet. Lekakulor låter för mig som något som skulle kunna göra det motsatta, höja pH och/eller hårdheten - men det är bara en spontan känsla...
#29 - 4 februari 2014 19:44
Skulle inte satsa på Lecakulor då det förr eller senare kommer upp ur gruset. Sedan vill jag satsa på kvalité när det gäller gödning. Bottengödning typ SERA (hade själv JBLs) fungerar verkligen. Men var beredd på att det blir extra allt ett tag, med växter som tar fart, trådalger och annat. Men det blir en kickstart av akvariet.
Sedan skulle jag idag ändå trots detta satsa på PMDD i vattnet och lerkulor vid de större plantorna. Så funkar det nu i mitt Diskuskar. Men eftersom du ska köra med Co2 etc. så tror jag du blir mest nöjd med ett bottengödningsskikt under sanden/gruset. Men dra inte bottengödningen till framkanten utan spar ca 5 cm fram och på sidor innan du lägger på sanden/gruset.
#30 - 15 februari 2014 23:12
Bluewing skrev:
Har du karet hemma redan eller lägger du upp ditt start-kit?

Yes, nu är det dags igen.
Vissa förblir akvarister livet igenom. 6 eller 40 år gamla.
I vissa faser t o m med akvarie i bostaden. :-)

Skickas från min iPad via Tapatalk
#31 - 28 februari 2014 12:20
Bluewing skrev:

Dessa sandsnäckor köps i akvarieaffär?
#32 - 28 februari 2014 12:49
Om de skulle få för sig att ta betalt för dem så kan du ju trösta dig med att det räcker att du köper några stycken. Du kommer snart att ha sexhundra ändå! Tyvärr stryker de ofta med i butikerna på grund av mediciner. När jag hämtade mina hette det att ”hittar du några, så ta dem”.
#33 - 28 februari 2014 14:18
Mr Woods skrev:
Om de skulle få för sig att ta betalt för dem så kan du ju trösta dig med att det räcker att du köper några stycken. Du kommer snart att ha sexhundra ändå! Tyvärr stryker de ofta med i butikerna på grund av mediciner. När jag hämtade mina hette det att ”hittar du några, så ta dem”.

OK, å de är (verkligen) bra att ha i sitt kar?
Låter ju som en invånare som sedan stannar för evigt?
D v s inga minus med att ha dem?
#34 - 28 februari 2014 16:57
TommySt skrev:
OK, å de är (verkligen) bra att ha i sitt kar?

Låter ju som en invånare som sedan stannar för evigt?

D v s inga minus med att ha dem?

Ser inte någon direkt poäng mad snäckorna, däremot blir dom blir lätt en "plåga".
#35 - 28 februari 2014 17:09
Eftersom malajiska sandsnäckor fungerar på så sätt att de gräver ner sig i sanden så förhindras att sanden packar sig för hårt om man har finkornig sand. Dessutom äter de avfallsprodukter och alger. Tycker de är kanon.
#36 - 28 februari 2014 20:07
Jag har inte det minsta ont av mina sexhundra, de städar bra som fan och syns sällan till under belysningstiden.
#37 - 1 mars 2014 08:16
Det är väl så att antingen gillar man snäckor eller inte, och ibland får man dom i karet oavsett om man vill eller inte :D
#38 - 1 mars 2014 08:39
Mr Woods skrev:
Jag har inte det minsta ont av mina sexhundra, de städar bra som fan och syns sällan till under belysningstiden.

Lägger malajiska sandsnäckor ägg på stenar och rötter? Vissa andra snäckor gör ju det. Sitter hårt och är svårt att få bort äggen.
#39 - 1 mars 2014 08:59
Det är snäckor typ Zebrasnäckan som gör det och så himla svåra är de inte att få bort på glasrutan i karet. Men malajernas ägg är lätta att ta bort och som sleaper säger så kommer du att få sniglar förr eller senare vare sig du vill eller inte.
#40 - 1 mars 2014 20:30
Bluewing skrev:
...du att få sniglar förr eller senare vare sig du vill eller inte.

Precis så är det, därför tycker jag det är bättre att introducera en eller ett par sorter som man väljer själv, så har eventuella fripassagerare minimal chans att etablera sig.
#41 - 2 mars 2014 04:08
Tror att många ogillar sniglarna pga att de kommer oinbjudna... Iaf är det så i mitt fall. Och jag tycker faktiskt inte det är snyggt när de sitter på framrutan :-)
#42 - 2 mars 2014 06:33
Live2Ride skrev:
Tror att många ogillar sniglarna pga att de kommer oinbjudna... Iaf är det så i mitt fall. Och jag tycker faktiskt inte det är snyggt när de sitter på framrutan :-)

Du får ju lära dom att det inte är OK när dom sitt på framrutan;)
#43 - 5 mars 2014 09:23
Jag har precis bytt från Engelsk sjösten till Julas blästersand efter att ha "läst ihjäl mig" om fördelar respektive nackdelar.

Jag petade ner "7 kulor", växnäring, i sanden där jag stoppat ner växterna.

Kan inte meddela något resultat ännu då karet är nystartat med sanden och kulorna.

Enda problemet hittils är att Botiorna gjort gropar i sanden i främre hörnorna.

Summa summarum är att jag är sjukt nöjd med akvariet efter att ha bytt till sand och satt i ny bakgrund ( BTN Slimline Amazonas )

Kolla skillnaden här: http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=807
#44 - 8 mars 2014 09:39
Fick med mig ett 10-tal Malaysiska sandsnäckor hem från butiken för en vecka sedan.
Ett dygn senare hade samtliga gått hädan... :confused:
Enda tänkbara förklaring verkar vara stora pH-skillnader mellan butikens vatten och mitt (rejält högt pH och kH).
Jobbar med att sänka pH/kH nu, funkar förhoppningsvis längre fram. (Karet har bara rullat 1 vecka än.)
#45 - 8 mars 2014 13:02
Hur vet du att de dog, var är liken?
#46 - 8 mars 2014 22:41
Mr Woods skrev:
Hur vet du att de dog, var är liken?

De ligger ovanpå sanden.
På samma plats, dag efter dag.
#47 - 15 mars 2014 18:49
Skumt hörru...
Jag har snarare problem med att inte sprida dem till växtkaret där jag inte vill ha dem...
Tror nog inte det beror på skillnader i pH-värde, men jag kan inte komma på vad det istället kan vara. Mina malajer klarade till och med dubbel dos Nematol, som enl. bruksanvisningen skall döda ryggradslösa djur.
#48 - 25 oktober 2020 15:08
P g a renovering i kåken så blir det nu en omstart av mitt 450-kar. Tömdes helt igår inför påföljande flytt - och nästa helg säger planen att det skall lyftas tillbaka och ånyo startas upp.

Ger mig sålunda möjligheter till att t ex byta bottenmaterial (och att addera ny bottengödning), om jag så önskar.
Tills nu (från starten 2014) har jag haft Julas blästersand. Har inga negativa synpunkter på den men har vid ett par tillfällen, i akvarieaffär, lyft på ögonbrynen för en till synes än vackrare sand; Ciklidsand förstod jag att den benämndes. Månne t o m något mindre sandkorn än i blästersanden och definitivt något ljusare.

Erfarenheter?
Gissar på förhand att det är "same-same", d v s enbart tycke och smak - helt estetisk fråga.
Har samtidigt ett minne av att en akvariehandlare hade erfarenheter av att det kunde vara trögare att få växter att ta sig i ciklidsanden. (För kompakt, månne.)

Annons