Som gammal akvarist på väg mot comeback så funderar jag över att i nästa kar satsa på Sand i stället för Grus, som bottenmaterial.
Skulle önska att bli matad med lite för/nackdelar för alternativen.
Skickas från min iPad via Tapatalk
TommySt skrev:Låter som att sand inte bara funkar bra utan kanske t o m bättre - för växter?
Jag hade annars bilden av att det riskerar att bli för kompakt för att de, växterna, skall trivas.
Jag funderar på det där med rengöring. Principen med att skiten blir kvar ovanpå och därför enklare att suga upp, är såklart begriplig. Men frågan är då om det sätter tryck på hur ofta man måste dammsuga bottnen för att det inte skall se skräpigt ut - jämfört med om man har grus.
Å sen tänker jag att det naturliga kretsloppet (väl) på ngt sätt bygger på att en del "skit" trillar igenom och når växternas rötter. Om all (?) skit hamnar ovanpå sanden och sedan sugs upp, blir det inte en mindre mängd växtnäring på köpet då?
Intressant med vad stora butikskoncept möjliggör nu för tiden... Till trädgårdens utomhuspool hittar man salt i Granngårdens butik och nu förstår jag att jag med fördel kan köpa sanden hos Biltema då! Gissar att det är följande produkt som du handlat, Mr Woods? http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Sand-175422/
Bluewing skrev:Det där kompakta du funderar över fixar mina 200 (minst) malayiska sandsnäckor. Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.
Bluewing skrev:Jag tror det gick åt 4-5 säckar i mitt kar. Men jag har ett ganska tjockt lager. Rötter och annat gör ju sitt till. Så lite beror det väl på vad inredningen ska vara i övrigt.
Edit. Kom ihåg att sanden ska hällas i som den är. Ingen rengöring....
Bluewing skrev:Annars använder många Julas Blästersand (natursanden)
TommySt skrev:
Einarsson skrev:Stämmer. :) Man brukar få gå till Julas kundtjänst och få ett kvitto som man visar upp i kassan och betalar. Sen får man hämta säckarna på baksidan i varuutlämningen. Om någon nu undrade.
Säckarna är inte slutna heller upptill så om de välter etc kan de läcka, så om de ska köras i en bil etc kan det vara bra att veta i förväg om man vill ha med sig någon back eller något att lägga dom i så man slipper sand i bilen.
Einarsson skrev:Skillnaden är så pass liten så det spelar nog ingen roll alls. Det är ju väldigt små korn det rör sig om ändå. Corydoras etc har inga problem att åka och böka i sanden iaf. :)
TommySt skrev:I procent blir det massor... :D:D
Låter bra.
Hur är det med "färgen", för ljus botten kan ge blekare fiskar - om jag förstått det rätt?
Hur upplevs Julas sand, när den är i vatten?
Bluewing skrev:... Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.
TommySt skrev:Här pratar vi riktigt små sandkorn... http://www.pwss.se/product.php?productid=365&cat=3&page=1
0,01 - 0,05 mm.
Bluewing skrev:
Hade så i mitt 180 liter men idag skulle jag köra utan bottengödning och istället sätta ner lerkulor vid vissa näringskrävande växter.
Mr Woods skrev:Om de skulle få för sig att ta betalt för dem så kan du ju trösta dig med att det räcker att du köper några stycken. Du kommer snart att ha sexhundra ändå! Tyvärr stryker de ofta med i butikerna på grund av mediciner. När jag hämtade mina hette det att ”hittar du några, så ta dem”.