Sand & grus från badstrand

#1 - 29 juni 2007 14:40
Hej här kommer det ena efter det andra konstiga inlägget.... ni som är kunniga backar väl.. [:o]

I mitt 250L har jag nämligen blandat lite hocus pokus med fint köpt svart grus, vitt lite grövre grus och grus som jag faktiskt hämtat från badstranden.
Jag kokade givetvis sanden först.. vet ej om man måste det eller om det räcker att skölja? Nu täkte jag faktiskt hämta mer till mina nya kar, som jag hämtar i helgen.. men funderar nu på om jag ska ta lite sand denna gång ni vet sån där vanligsten/sand. Vad säger ni... får jag en spark i baken eller? ;)
badstranden ligger inte i en sjö utan en forss med strömmande vatten.

Eliza
#2 - 29 juni 2007 17:47
Problem nummer ett Är att det är olagligt o ta sand o sten från naturen

men om du nu vill vara lite anarkist endå så rekomederar jag att du kokar sanden först o sen sköljer den

fins massor med organismer i sanden som kan vara bra o ta död på
när dom är väl genomkokta så sköljer du sanden så du blir av med allt dött organiskt skit som kommer förpesta ditt vatten
#3 - 29 juni 2007 19:11
mayday skrev:
Problem nummer ett Är att det är olagligt o ta sand o sten från naturen

men om du nu vill vara lite anarkist endå så rekomederar jag att du kokar sanden först o sen sköljer den

fins massor med organismer i sanden som kan vara bra o ta död på

när dom är väl genomkokta så sköljer du sanden så du blir av med allt dött organiskt skit som kommer förpesta ditt vatten

Opps ! Menar du verkligen det?
Fick jag mig verkigen en tankeställare.. har jag aldrig hört.
Eliza
#4 - 29 juni 2007 22:20
skämtar ni med mig? e sten o sand "fridlyst"?
Guest
#5 - 29 juni 2007 23:31
Ja det är det! Och det är regel ALLA ska ta fasta på!
#6 - 30 juni 2007 12:04
snart får väl " stenplockare" lika hårda straff som pedofiler i detta land,oj oj oj.
Jag tänker ivarjefall fortsätta plocka mina små stenar med gott samvete.
ser direkt ingen brist på det när jag kikar mig omkring
mvh Danne
#7 - 30 juni 2007 13:54
Dumma regler vi har i sverige. Man får inte plocka lite sand från badplatsen.
#8 - 30 juni 2007 14:03
dumma o dumma vet jag inte... men om ni hade en strand hade ni uppskattat att det kom folk o plockade med sig hinkar med sand från den?
#9 - 30 juni 2007 14:12
Jag betvivlar att nån egentligen bryr sig om ifall akvarister tar nån hink sand, reglerna är nog mest för att hindra folk från att komma dit med lastbil och ta kubikmetervis.
Detsamma gäller nog sten, fast man får förstås visa lite omdöme där med.
#10 - 30 juni 2007 14:12
smurfmats skrev:
dumma o dumma vet jag inte... men om ni hade en strand hade ni uppskattat att det kom folk o plockade med sig hinkar med sand från den?

självklart inte!man måste ju använda förnuftet litegrann.
Tycker det e ok att plocka blommor i naturen men skulle inte göra det i grannens rabatt;)
#11 - 30 juni 2007 15:04
Men vi har ju hur mycket sand som helts ? det är ju inte frid lyst direkt
#12 - 30 juni 2007 15:23
Det stör mig inte att folk är av åsikten att det inte är ok att plocka sten o dyl. från naturen och väljer argumentet att det är olagligt som stöd för sin åsikt.
det som stör mig är när någon annan påpekar för mig vilka lagar jag SKA ta fasta på och inte!Det känns som att det valet är helt upp till mig o ingen annan.Hur skulle det se ut om jag stoppade alla som cyklade utan hjälm o gav dem en moralpredikan...
Mvh Danne
#13 - 30 juni 2007 18:23
*db* skrev:
Det stör mig inte att folk är av åsikten att det inte är ok att plocka sten o dyl. från naturen och väljer argumentet att det är olagligt som stöd för sin åsikt.

det som stör mig är när någon annan påpekar för mig vilka lagar jag SKA ta fasta på och inte!Det känns som att det valet är helt upp till mig o ingen annan.Hur skulle det se ut om jag stoppade alla som cyklade utan hjälm o gav dem en moralpredikan...

Mvh Danne

.. :D .. måste små`le...
Håller helt med dig...
Jag for till min badstrand idag och hämtade sand iallafall...vi får väl se vad som händer.
Håller på att tvätta den nu.
Eliza

Annons