sand funderingar

#1 - 5 oktober 2006 16:36
sanden eller gruset kan man väl mer kalla det som jag har i mitt akvarium har jag tröttnat på,,jag vill ha jätte lent typ strandsand eller dyl..men jag ha inte sett det på några djuraffärer än..kan någon tipsa mig om någon affär i sthlm som har det..och vad brukar det kosta?det är typ ett 300l kar så det blir ju en del sand som behövs..jag läste i någon annan tråd om sandlåde sand.men tänk om det utsöndras något farligt när man har det i vattnet?
#2 - 5 oktober 2006 16:40
köp biltemas blästersand, den grövsta.. INTE den med alluminiumsilikat i.
25kg kostar 59kr tror ja. lite mer rimligt än att köpa i zooaffären för 39kr/kg
#3 - 5 oktober 2006 17:29
köp biltemas blästersand, den grövsta..

ursäkta, en liten nyfiken fråga för ev. framtida sandinköp: varför just den grövsta, är det något "fel" på den finare?
#4 - 5 oktober 2006 17:56
den fina är nog lite för fin, typ som mjöl.. den grövsta är och ser ut som riktig sjösand
#5 - 11 oktober 2006 09:35
Lånar denna tråd istället för att göra en ny...

Vill byta ut min engelska sjösten mot sand. Men jag undrar vilken storlek på sanden som blir bäst.
Har två fjärilsciklider, två guppy och en siamesisk algätare (tror jag). Ska förmodligen endast ha dessa sorter i, möjligtvis nån sorts mal också och kanske stimfiskar.
Vill för utseendets skull ha så finkorning sand som möjligt, men vad vill fiskarna ha??
Nån som provat ökensand man köper till hamstrar och gerbiler i djuraffärer? Finns två olika storlekar på djurmagazinet i Norrköping iaf, köper den lite grövre till min hamster och jag fick för mig att det skulle gå...kanske??
#6 - 11 oktober 2006 10:29
Fjärilsciklider vill ha fin sand. Fast det finns en del arter som både trivs bättre och färgar ut mer i fall sanden inte är för ljus. Därför tycker jag personligen att Rådasand är ett bättre alternativ än Biltemas blästersand.

Jag har blandat Rådasand av 2 olika grovlekar 0,33mm och 0,4-0,8mm, fifty-fifty.

Köper man Rådasand på ett byggföretag så får man betala mindre än om man går till nån akvariebutik. Jag vet tyvärr inte var man kan hitta Rådasand i Norrköping, men man kan ringa Råda och fråga.

Vet inte hur fin ökensanden är, men det är inte heller bra om den är för fin. 0,33mm tycker jag är minimum. Och jag har ju blandat ut den med lite grövre sand för att den inte skulle bli för kompakt.
#7 - 11 oktober 2006 10:35
Jo har varit inne på Råda sand, men jag fick för mig att den var för grov, men den ska alltså finnad i fin sand med? Då är frågan om det är så lätt att få tag på.
Får fråga runt lite till, för jag hittar inget byggföretag i Norrköping som har det iaf. Och jag vill, som du sa, ha lite mörkare sand, så ökensanden tycker jag är för ljus, men det är ett ganska billigt alternativ.
Ingen som vet vart man kan hitta Råda sand i Norrk till ett relativt billigt pris??
#8 - 11 oktober 2006 10:44
Ja 0,33mm är ganska fin sand.

Det lättaste är som sagt att Ringa upp Råda och fråga. Det gjorde jag. Jag minns inte var jag hittade deras telefonnummer sist, men efter en sökning på Eniro hittar jag följande nummer:

Rådasand AB: 031-19 52 00
#9 - 11 oktober 2006 10:47
Ok, tack!
Jag mailade dem, men nu har jag ett nummer jag kan ringa om dem inte svarar.
Har mailat vissa byggvaruhus också och frågat. Vet du vad det ska ligga på för pris i en akvarie affär?
#10 - 11 oktober 2006 14:08
den fina är nog lite för fin, typ som mjöl.. den grövsta är och ser ut som riktig sjösand

Den finare ser ut som sandstränderna här omkring i alla fall, nakdelen är att sanden gärna "flyger" lite om någon får för sig att möblera om i akvariet.

Jag har inte heller haft problem med syrefri botten, svavelväten, sumpdoft, osv... Däremot har jag haft vissa bekymmer med grönvatten, tills jag planterade Valisneria som på ett par veckor helt enkelt exploderade i akvariet. Vissa teorier hävdar att Valisneria trivs med syrefattig botten, så det skulle kunna vara en indikation, men jag är långt från säker.

B!

Annons