Har tänkt åka ut till Lomma strand och hämta lite sand till mitt 250 liters.
Det ska väl funka bra till ett sötvattens akvarie om jag kokar sanden först?
danneregner skrev:sand från havet höjer pht ganska mycke.
Azur skrev:Äh, kalken i snäckskalen i sanden höjer pH till max 7.5. Det är inget problem.
Jag skulle ta sand uppe där det är torrt. Lättare att gräva, lättare att bära, lättare att lagra, och garanterat fritt från djur som dör och ruttnar (om det är saltvatten) eller trollsländelarver som kan börja äta fisk (om det är sötvatten).
lillfrasse skrev:Jag använder enbart sand från ett ställe här i krokarna. Den är renare behöver knapt sköljas väner sand is the shit. Har inte haft några problem med saden. Och när jag var mindre torkade vi den och hade som fågelsand. Kort och gott super sand.
Ägaren är Lomma kommun och dem skiter väl i om du tar ett par spannar du ska inte lyssna på sånt trams var gång sånt här kommer upp vad man får och inte får det vet väl alla här på Zoopet vid detta laget när det kommer upp var gång vid en sån här fråga,annars ska jag personligen hyra en bobcat och frakta hem det till dig också vid dörren.:DNIC skrev:Precis, vi snackar ju om typ två, tre spannar..
Skulle ägaren komma så får han väl göra det då..
lillfrasse skrev:Jag använder enbart sand från ett ställe här i krokarna. Den är renare behöver knapt sköljas väner sand is the shit. Har inte haft några problem med saden. Och när jag var mindre torkade vi den och hade som fågelsand. Kort och gott super sand.
Erik Åhlander skrev:Jag vill också se en bild på den sanden! I början på 1970talet påstods den vanligaste akvariesanden i butikerna komma från Vänern. Den var vacker med en ganska gul ton totalt (svarta, vita och gula korn om jag minns rätt) och lite lagom rundat kantig. Sådan sand skulle jag vilja ha i mitt nostalgikar med gul wagtailplaty... (då kanske jag t o m vräker på med ett kittat akvarium - och glödlampor!)
Erik Åhlander skrev:Inte stål - galvad järnplåt skall det vara!
Sen är steget inte långt till nästa etapp:
http://www.akvarielagret.se/reptilkat/bilder/209.jpg
Erik Åhlander skrev:
NIC skrev:Blev så sugen i väntan på det andra karet att jag testade lite sand i det som jag har hemma nu. Blev riktigt snyggt så jag ska byta ut resten av grusen till sand. Nu har jag bara bytat ut grusen i mitten till sand. Länkar upp bilder, (som fortfarande e lite grumliga från bytet) lägger upp bättre bilder när det är klart.
Gunnar, 14 cm.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1898148#
Scalarer, Den gula- ca, 10 cm mellan spetsarna. VF, ca 15 cm mellan spetsarna.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1898148&a=1#
Hajar, 3-7 cm
http://www.zoonen.com/res/user/1818503/galleri/1898155/sand3_orig_SE.jpg
pelle skrev:Sanden ser precis ut som den man hittar längs bottenviks kusten. Här är en länk till ett par bilder på mitt 550 liters med sand från en havsvik.
Mvh/
NIC skrev:Har tänkt åka ut till Lomma strand och hämta lite sand till mitt 250 liters.
Det ska väl funka bra till ett sötvattens akvarie om jag kokar sanden först?
NIC skrev:(ansjo)
Bilder ligger upplagda nu, har inte haft några som helst problem med vattenvärdena och fiskarna mår tiptop. Har haft tur :)
NIC skrev:(koike)
Ja, det blir väldigt snyggt med finkornig sand, kan du inte länka upp en bild på ditt kar?
Mick13 skrev:Var i lördags och hämtade grus på "våran" badstrand. Detta för att jag ville inte ha den jämna storleken på gruset som det är på köpt akvarie grus utan är ute efter ett mer naturligt ruffa utseendet med flera olika färger. Skall skölja och koka gruset i morgon. hur har det gått med din sand Nic några probs so far??
Mick13 skrev:Jag har sköljt sanden från allt lätt material men nu är det bar bänken som skall byggas till karet. Fick inte fått godkänt på dom två tidigare förslagen på färdiga stativ vi hade hemma av familjen så det blir al'a Martin Timell, Men jag var för snål och ta och offra av teak skivan jag har liggande till en bords skiva som kanppast syns för att det ligger under att akvarium =).
Har du fått i sanden i karet än NIC väntar på bilderna =)
karrokaja skrev:ojdå försent hehe. samma minut du var bara några sek före mej!
Men gud va snyggt!
Rickard Ekstrand skrev:Jag har också tänkt ta sand utifrån till mitt kar, ska nog göra det också efter att ha läst denna tråden...
Fast i Vättern..Och till ett 900liters....
Kan bli riktigt snyggt om det är ifrån Vättern som du nämner,är det inte lite av Råda-slaget om jag inte minns fel??Rickard Ekstrand skrev:Jag har också tänkt ta sand utifrån till mitt kar, ska nog göra det också efter att ha läst denna tråden...
Fast i Vättern..Och till ett 900liters....
NIC skrev:Haha.. då har du ett par starka polare och extra spannar med dig då ;)
Patrik Steen skrev:Kan bli riktigt snyggt om det är ifrån Vättern som du nämner,är det inte lite av Råda-slaget om jag inte minns fel??
NIC skrev:Oops... Här kommer bilder!
Sanden har nu legat i i 2 veckor, inte riktigt färdiginrett än men det kommer.. :)
sebbe1983 skrev:kul tråd och grymt snyggt med riktigt fin sand.
tror jag läste här lr i närheten om ngn som hade använt sand från en beachvvollyboll bana i sitt kar, sagt och gjort dagen innan jag skulle hämta mitt nya 500l ciklid kar drog jag och bror in till stan och "lånade" ca 100kg sand. tog lite extra till mitt 110l me.
kar och allt hemma och rengjort skulle jag fixa sanden tvätta och ha mig....skiten tog ju aldrig slut, förstårligt iofs då folk är där mest hela tiden men det fanns inget slut så efter en hink och en timme och vattnet inte var ngt bättre än när jag började sket jag i det och kör på sten/grus i stället. vill dock fortfarande ha finkornig och ljus sand så....hur bär ni er åt för att få den ren. finns det sand att köpa utom i fiskaffären där det är samma sand som tex bygghandel med ett annat namn och 5x på pris lappen?
sry om jag "snor" din tråd lite och fyller en sida här och nu.
sebbe
Fiskius skrev:Schysst med sand från stranden! :D Såg ju ut och vara riktigt snyggt!
Om man nu skulle göra samma sak, vart jag lite fundersam. Dock bor jag på gotland.. Men de spelar väl ingen roll, egentligen?
// Caroline
Rickard Ekstrand skrev:Jag har nu hämtat sand från vättern och det har legat i i ca 3-4veckor oc det funkar jättebra, tog lite blandad sand och lite grus.
Blev grymt snyggt!Tungt att bära bara...
Mick13 skrev:Väntar på en bild av ditt kar med sanden , har själv ff bekymmer med stabiliteten på benen men skall nog lösa det i morgon, har bara haft semseter i två väckor än =)
Rickard Ekstrand skrev:Bild ja.. Ska fösöka fixa det...
Ska låna kamera och sen lära mig hur man laddar upp en bild och länka den eftersom jag inte är goldmedlem.
Rickard Ekstrand skrev:Bild ja.. Ska fösöka fixa det...
Ska låna kamera och sen lära mig hur man laddar upp en bild och länka den eftersom jag inte är goldmedlem.