Sand från stranden..

#1 - 15 mars 2008 12:01
Har tänkt åka ut till Lomma strand och hämta lite sand till mitt 250 liters.
Det ska väl funka bra till ett sötvattens akvarie om jag kokar sanden först?
#2 - 15 mars 2008 12:09
Härligt att någon mer har samma idé! Inväntar gladeligen svar :)
#3 - 15 mars 2008 12:43
Se upp med ev. olja och skräp i sanden.
Du behöver inte koka sanden, men skölja den skadar aldrig.
Det är inte helt lagligt att ta sand från sandstränder, markägaren har rätt att bli irriterad.
Bilagor:
#4 - 15 mars 2008 12:51
Är det sand från en saltvattensstrand så kommer du säkert att få med en del snäckskal med och det har en liten tendens att höja pH:t lite.
Jag såg ett kar med sådan sand och det var bland det snyggaste jag sett på länge, så förverkligar du dina idéer skulle det vara kul att se bild på det sedan:)!
#5 - 15 mars 2008 13:19
Vart är det bäst att ta ifrån? Från själva stranden eller ska man gå ut en bit i vattnet?
#6 - 15 mars 2008 13:41
Varför vill du ha standsand?
Tycker att det känns tryggare att skapa stransand själv med hjälp av biltemas blästersand och lite vanlig e-sjösten + krossade snäckskal, då slipper man att oroa sig för att eventuella skadliga ämnen kommer med.
#7 - 15 mars 2008 13:45
Westerin skrev:
Vart är det bäst att ta ifrån? Från själva stranden eller ska man gå ut en bit i vattnet?

Tror inte det spelar så stor roll, men som Azur skrev så se även upp med föroreningar i sanden.
#8 - 15 mars 2008 14:01
ansjo skrev:
Tror inte det spelar så stor roll, men som Azur skrev så se även upp med föroreningar i sanden.

Ok,joo det ska nog inte vara något problem.
#9 - 15 mars 2008 14:24
sand från havet höjer pht ganska mycke.
#10 - 15 mars 2008 14:59
sand från havet höjer pht ganska mycke.

Jaså? Finns det något sätt att motverka det?
#11 - 15 mars 2008 15:17
japp de finns de. de bästa e att ha torv under sanden och kanske lite löv och rätter över. eller så finns de ph-minus medel
#12 - 15 mars 2008 15:24
Okej
#13 - 15 mars 2008 16:41
Äh, kalken i snäckskalen i sanden höjer pH till max 7.5. Det är inget problem.

Jag skulle ta sand uppe där det är torrt. Lättare att gräva, lättare att bära, lättare att lagra, och garanterat fritt från djur som dör och ruttnar (om det är saltvatten) eller trollsländelarver som kan börja äta fisk (om det är sötvatten).
#14 - 15 mars 2008 16:50
Azur skrev:
Äh, kalken i snäckskalen i sanden höjer pH till max 7.5. Det är inget problem.

Jag skulle ta sand uppe där det är torrt. Lättare att gräva, lättare att bära, lättare att lagra, och garanterat fritt från djur som dör och ruttnar (om det är saltvatten) eller trollsländelarver som kan börja äta fisk (om det är sötvatten).

Okej,jag hade tänkt att ta från torra land. Och jag tänker ta vid en strand som ligger vid havet. Finns det några problem med att ha sand i akvariet? Jag har läst att när man byter vatten och slamsuger så ska man suga liten bit över botten så att ingen sand följer med, men finns det några andra nackdelar? (Med strand sand också)
#15 - 15 mars 2008 17:00
Jag använder enbart sand från ett ställe här i krokarna. Den är renare behöver knapt sköljas väner sand is the shit. Har inte haft några problem med saden. Och när jag var mindre torkade vi den och hade som fågelsand. Kort och gott super sand.
#16 - 16 mars 2008 00:25
lillfrasse skrev:
Jag använder enbart sand från ett ställe här i krokarna. Den är renare behöver knapt sköljas väner sand is the shit. Har inte haft några problem med saden. Och när jag var mindre torkade vi den och hade som fågelsand. Kort och gott super sand.

Har du någon bild hur sanden ser ut i akvariet? Skulle vara roligt att se.
#17 - 17 mars 2008 21:32
(azur) Jag e helt med dig på dina inlägg, men ägaren har ju så mycket å jag har ju inget...
#18 - 17 mars 2008 21:34
(ansjo) Jag lovar att lägga ut en bild när det är färdigt!
#19 - 17 mars 2008 21:38
(azur) Ja, jag tänkte ta från där sanden e torr så att säga.
Precis som du säger, lättare att gräva osv... Men jag kommer nog att koka den, känns liksom bättre på nåt sätt..
#20 - 17 mars 2008 21:40
(rödtoppen)
Det är nog mest bara för att kunna säga att den kommer från lomma beach...
#21 - 17 mars 2008 21:43
(ansjo)
Ja, jag har tänkt på det, men hur vet man om det finns ev. föroreningar egentligen?
#22 - 17 mars 2008 21:52
(azur)
En annan sak jag tänkte på e det här med salthalten i sanden... Försvinner den vid kokning eller hur förhåller det sig med det??
#23 - 17 mars 2008 22:17
NIC skrev:
(azur)

En annan sak jag tänkte på e det här med salthalten i sanden... Försvinner den vid kokning eller hur förhåller det sig med det??
Saltet försvinner när du sköljer sanden.
#24 - 18 mars 2008 15:52
lägg sanden i en stor balja och skölj den t ex i duschen (för de e förbannat kallt ute^^) och sitt på huk i badbrallor o känn genom sanden med händerna och eventuellt plocka bort småskräp.

salter och nitrit/nitrat borde försvinna om du sköljer och rör om ordentligt.
och jag tror att salterna löser sig lättare om vattnet inte är iskallt.

häll ut vattnet efter du rört om, och upprepa proceduern tills du kan tänka dig att det är rent ;)

om det är ngra föroreningar i vattnet sen får du ju lätt reda på, så stoppa inte ned discusarna direkt om man säger så... men det brukar inte vara ngra problem

sen huruvida man får ta sand från stranden eller inte det är en annan femma, men så länge du inte kör ned med traktorn o börjar lasta ngra skopor så är det nog ingen fara.

tack för mig
#25 - 18 mars 2008 18:36
Precis, vi snackar ju om typ två, tre spannar..
Skulle ägaren komma så får han väl göra det då..
#26 - 18 mars 2008 18:53
NIC skrev:
Precis, vi snackar ju om typ två, tre spannar..

Skulle ägaren komma så får han väl göra det då..
Ägaren är Lomma kommun och dem skiter väl i om du tar ett par spannar du ska inte lyssna på sånt trams var gång sånt här kommer upp vad man får och inte får det vet väl alla här på Zoopet vid detta laget när det kommer upp var gång vid en sån här fråga,annars ska jag personligen hyra en bobcat och frakta hem det till dig också vid dörren.:D
#27 - 19 mars 2008 22:38
lillfrasse skrev:

Jag vill också se en bild på den sanden! I början på 1970talet påstods den vanligaste akvariesanden i butikerna komma från Vänern. Den var vacker med en ganska gul ton totalt (svarta, vita och gula korn om jag minns rätt) och lite lagom rundat kantig. Sådan sand skulle jag vilja ha i mitt nostalgikar med gul wagtailplaty... (då kanske jag t o m vräker på med ett kittat akvarium - och glödlampor!)
Bilagor:
#28 - 19 mars 2008 22:47
Jag vill också se en bild på den sanden! I början på 1970talet påstods den vanligaste akvariesanden i butikerna komma från Vänern. Den var vacker med en ganska gul ton totalt (svarta, vita och gula korn om jag minns rätt) och lite lagom rundat kantig. Sådan sand skulle jag vilja ha i mitt nostalgikar med gul wagtailplaty... (då kanske jag t o m vräker på med ett kittat akvarium - och glödlampor!)

Och karet kanske t.o.m har grönmålad stålram;)?
#29 - 20 mars 2008 08:54
Inte stål - galvad järnplåt skall det vara!

Sen är steget inte långt till nästa etapp:
http://www.akvarielagret.se/reptilkat/bilder/209.jpg
#30 - 21 mars 2008 12:14
(stene) Sjysst inlägg, hahaha!!!
Ja, skulle de gnälla över ett par spannar förlorad sand så e d väl de som har problem...
Sticker ut till Lomma när det blir lite bättre väder och hämtar.
Kanske hör av mig om jag skulle behöva bobcaten ;)
Mvh.
#31 - 21 mars 2008 13:02
Inte stål - galvad järnplåt skall det vara!

Exakt det akvariet står på sjöfartsmuseet här i Göteborg..
Bodde granne med dåvarande chefen för akvariet(Paul Brooks) och dom har helt otroliga grejor i sina gömmor..
#32 - 21 mars 2008 13:20

Ett sånt är det som står (stod?) på Zoologiska Institutionen på Stockholms Universitet. Lär skall vara från slutet på 1800-talet.
Det var det karet som nån försökte stjäla för några år sedan. Det väger ungefär som ett piano när det är tomt, och tjuvarna försökte bära iväg karet nedför en spiraltrappa medan karet var _fyllt med vatten_.
När personalen kom på morgonen låg karet längst ner i trappan, bredvid en blodpöl.
Karet fick endast mindre skador.
#33 - 21 mars 2008 14:00
Jag vet var det finns ytterligare ett par, tre stycken. Tyvärr är dom inte till salu, så man får väl bygga kopior.
#34 - 21 mars 2008 14:03
Eller lämna lite blod vid foten av trappan till Zoologiska Institutionen.. sicka nötter, fast jag gillar den på sjöfartsmuseet, den har varmluftsmotor till cirkulationspumpen och den fungerar tydligen ypperligt..
#35 - 25 mars 2008 20:05
Var ute i Lomma och hämtade lite sand idag, ska hämta akvariet i veckan om jag hinner.
Bilder kommer så snart det är klart!
#36 - 25 mars 2008 20:16
Låter coolt.
Jag ska nog också hämta sand till mitt nya 180L ute:)
Men hur blir det med den superfina typ 0.001-0.01mm sande som bör finnas i? grummlar den inte jäkligt mycket. ?

Och hur blir det om man inte ska ha vass sand (ska ha pansarmalar) eller hur vass måste den vara för att man inte ska kunna ha pansarmalar?

Ps. hoppas det inte stör om jag lånar tråden lite:D;)...

Axel
#37 - 25 mars 2008 20:40
Inga problem ;)
Jag hade tänkt ha pansarmalar.
Tror inte det ska bli några problem med vassa kanter i sanden.
Om den grumlar eller ej kan jag inte svara på än..
#38 - 27 mars 2008 16:09
Blev så sugen i väntan på det andra karet att jag testade lite sand i det som jag har hemma nu. Blev riktigt snyggt så jag ska byta ut resten av grusen till sand. Nu har jag bara bytat ut grusen i mitten till sand. Länkar upp bilder, (som fortfarande e lite grumliga från bytet) lägger upp bättre bilder när det är klart.

Gunnar, 14 cm.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1898148#

Scalarer, Den gula- ca, 10 cm mellan spetsarna. VF, ca 15 cm mellan spetsarna.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1898148&a=1#

Hajar, 3-7 cm
http://www.zoonen.com/res/user/1818503/galleri/1898155/sand3_orig_SE.jpg
#39 - 27 mars 2008 16:36
Väldigt Snyggt!
#40 - 27 mars 2008 20:28
NIC skrev:
Blev så sugen i väntan på det andra karet att jag testade lite sand i det som jag har hemma nu. Blev riktigt snyggt så jag ska byta ut resten av grusen till sand. Nu har jag bara bytat ut grusen i mitten till sand. Länkar upp bilder, (som fortfarande e lite grumliga från bytet) lägger upp bättre bilder när det är klart.

Gunnar, 14 cm.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1898148#

Scalarer, Den gula- ca, 10 cm mellan spetsarna. VF, ca 15 cm mellan spetsarna.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1898148&a=1#

Hajar, 3-7 cm

http://www.zoonen.com/res/user/1818503/galleri/1898155/sand3_orig_SE.jpg

Sanden ser precis ut som den man hittar längs bottenviks kusten. Här är en länk till ett par bilder på mitt 550 liters med sand från en havsvik.

Mvh/
#41 - 27 mars 2008 20:30
pelle skrev:
Sanden ser precis ut som den man hittar längs bottenviks kusten. Här är en länk till ett par bilder på mitt 550 liters med sand från en havsvik.

Mvh/

.....ajdå, glömde länken;
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=189925&gid=1748566
#42 - 27 mars 2008 20:44
Jösses vad snyggt akvarie!!
Vad e d för trä?
#43 - 27 mars 2008 20:50
Såhär ser det ut just nu. http://www.zoonen.com/res/user/1818503/galleri/1898743/sand4_orig_SE.jpg

Tycker sanden blev riktigt snygg, det är bara synd att växterna och stenarna ser så tråkiga ut... Ska köpa lite storbladiga i morgon.
#44 - 27 mars 2008 22:14
Så här ser sanden från natursköna österlen ut :p

tagit från stränder ca en mil ifrån varandra

1. rörum, knäbäck
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=181371174&directlink=1

2.simrishamn, vårhallarna
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=184811030&directlink=1

nere vid borrby strand finns där nog nog ännu finare (mindre i storlek altså) sand.
#45 - 29 mars 2008 07:58
(CeciliaW)
Nu finns bilder upplagda. Dock lite suddiga..
#46 - 1 april 2008 17:46
Så här ser karet ut nu när jag bytat all sand och planterat nya växter.
Vattenpest i mitten, vallisneria och echinodorus i båda hörnen.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1906522#
#47 - 2 april 2008 19:40
(ansjo)
Bilder ligger upplagda nu, har inte haft några som helst problem med vattenvärdena och fiskarna mår tiptop. Har haft tur :)
#48 - 3 april 2008 21:35
Jävlar de var fint du :) håller på att ladda mitt yngelkar med malawis med sand som jag hämtade från stranden för ett par timmar sen :) tror de kommer bli jävligt bra..lite gråare sand än du har men himla finkornig .... ser jävla bra ut nu och nu e vattnet riktigt grumligt

men ska fylla upp att med vatten nu å slänga i fiskarna :)
#49 - 3 april 2008 22:01
Hur mår växter med smalare rötter i era kar med såpass finkorning sand som vi har på många stränder utmed västkusten?
#50 - 3 april 2008 22:45
oj oj oj vad fint i karet de blev :D inte så himla grumligt som jag trodde heller och fisken verkar nyfiken på den nya botten :p vilken skillnad de blev! nu ser man ju varenda fisk och man lägger ju verkligen märke till att dom finns där...mina rödzebra yngel blev helt plötsligt skitfina ju :O växterna syns också bättre :) jag undrar hur snyggt de blir när vattnet är kristallklart
#51 - 5 april 2008 11:51
(koike)
Ja, det blir väldigt snyggt med finkornig sand, kan du inte länka upp en bild på ditt kar?
#52 - 5 april 2008 12:17
inget

NIC skrev:
Har tänkt åka ut till Lomma strand och hämta lite sand till mitt 250 liters.

Det ska väl funka bra till ett sötvattens akvarie om jag kokar sanden först?

SMART det kan man ju göra jaa det ska gå bra koka det först så:)
#53 - 5 april 2008 12:21
inget

[quote=guppy simme;1123060]SMART det kan man ju göra jaa det ska gå bra koka det först så:)[/quote

frästen så får man ine lov att häma sand på stranden:mad::)
#54 - 5 april 2008 12:39
NIC skrev:
(ansjo)

Bilder ligger upplagda nu, har inte haft några som helst problem med vattenvärdena och fiskarna mår tiptop. Har haft tur :)

Det var kul att höra:), håll ett vakande öga på vattenvärdena nu den närmsta tiden bara så det inte händer något som inte ska hända.
#55 - 5 april 2008 14:22
Sultanen skrev:
Hur mår växter med smalare rötter i era kar med såpass finkorning sand som vi har på många stränder utmed västkusten?

Ingen som har svar på min fråga ovan?:)
#56 - 5 april 2008 14:38
NIC skrev:
(koike)

Ja, det blir väldigt snyggt med finkornig sand, kan du inte länka upp en bild på ditt kar?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=44950&image=305014

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=44950&image=305017

kommentera gärna vad ni tycker här :) (förresten de där e yngelkaret )

där e ett par bilder...orka inte lägga upp mer nu ..får väl bli guldmedlem :)
#57 - 5 april 2008 16:30
Än så länge har jag inte märkt nån hämmad tillväxt, har svärdsplantor och vatten pest + lite annat som jag inte vet vad de heter och de har små tunna rötter, men de växer bra.
#58 - 5 april 2008 16:31
(koike)
väldigt stiligt måste jag säga! :)
#59 - 5 april 2008 16:32
(Ansjo)
Ska jag göra, än så länge inget avvikande.. :)
#60 - 5 april 2008 16:34
(guppie simme)
Ska de böla för ett par spannar eller!?
#61 - 5 april 2008 17:05
Koike: Super snyggt!
#62 - 5 april 2008 18:30
funderar på att fylla 500liters karet med den sanden :) Men frågan e just nu vart fan ska jag göra av min fisk...har ett ca 30 fullvuxna ciklider i stora karet nämligen...visst dom kan man ju ha dom timmarna de tar å byta sanden i hinkar...byta sanden går ju på 3-4 timmar som högst ...men å fånga fisken tar nog fan ett par timmar :p
#63 - 6 april 2008 21:40
(uddaveka)
Hallå... Mitt då, det är ju min tråd.. hahaha ;)
#64 - 16 juni 2008 23:41
Var i lördags och hämtade grus på "våran" badstrand. Detta för att jag ville inte ha den jämna storleken på gruset som det är på köpt akvarie grus utan är ute efter ett mer naturligt ruffa utseendet med flera olika färger. Skall skölja och koka gruset i morgon. hur har det gått med din sand Nic några probs so far??
#65 - 17 juni 2008 06:26
Mick13 skrev:
Var i lördags och hämtade grus på "våran" badstrand. Detta för att jag ville inte ha den jämna storleken på gruset som det är på köpt akvarie grus utan är ute efter ett mer naturligt ruffa utseendet med flera olika färger. Skall skölja och koka gruset i morgon. hur har det gått med din sand Nic några probs so far??

Inga problem alls!
Fyllde mitt nya 225 l med 20 kilo av samma sand.
Förväntar mig inga problem denna gången heller. Lägger upp bild senare idag.
#66 - 27 juni 2008 23:05
Jag har sköljt sanden från allt lätt material men nu är det bar bänken som skall byggas till karet. Fick inte fått godkänt på dom två tidigare förslagen på färdiga stativ vi hade hemma av familjen så det blir al'a Martin Timell, Men jag var för snål och ta och offra av teak skivan jag har liggande till en bords skiva som kanppast syns för att det ligger under att akvarium =).
Har du fått i sanden i karet än NIC väntar på bilderna =)
#67 - 28 juni 2008 12:17
Mick13 skrev:
Jag har sköljt sanden från allt lätt material men nu är det bar bänken som skall byggas till karet. Fick inte fått godkänt på dom två tidigare förslagen på färdiga stativ vi hade hemma av familjen så det blir al'a Martin Timell, Men jag var för snål och ta och offra av teak skivan jag har liggande till en bords skiva som kanppast syns för att det ligger under att akvarium =).

Har du fått i sanden i karet än NIC väntar på bilderna =)

Oops... Här kommer bilder!
Sanden har nu legat i i 2 veckor, inte riktigt färdiginrett än men det kommer.. :)
#68 - 28 juni 2008 12:17
nu har jag inte läst hela tråden igenom men om du ska ta sand så ta en bit ut i vattnet där allt damm i sanden har försvunnit. torr landsand brukar ha ganska mycket damm i sej. men det slipper du som sagt om du tar sand en bit ut i vattnet;)

Lägg gärna upp en bild. det lär bli as coolt!
Lycka till!
#69 - 28 juni 2008 12:18
ojdå försent hehe. samma minut du var bara några sek före mej!

Men gud va snyggt!
#70 - 28 juni 2008 12:41
karrokaja skrev:
ojdå försent hehe. samma minut du var bara några sek före mej!

Men gud va snyggt!

Hehe,.. Jag har faktiskt tagit torr landsand, den var inte så jättedammig.
Sköljde den som vanligt och den var inte vidare skitig heller, mest små torra pinnbitar och sånt som silades bort.
#71 - 1 juli 2008 19:47
Jag har också tänkt ta sand utifrån till mitt kar, ska nog göra det också efter att ha läst denna tråden...
Fast i Vättern..Och till ett 900liters....
#72 - 1 juli 2008 19:49
Jag har också tänkt ta sand utifrån till mitt kar, ska nog göra det också efter att ha läst denna tråden...

Haha.. då har du ett par starka polare och extra spannar med dig då ;)
#73 - 1 juli 2008 20:03
va hände med den gammla hederliga rådasanden då?? hehe.. är det ja har i mina kar.. lättare o köpa och så väger det inte lika mycket då det inte finn ngn extra vatten i.. praktiskt..
#74 - 2 juli 2008 05:49

Kan bli riktigt snyggt om det är ifrån Vättern som du nämner,är det inte lite av Råda-slaget om jag inte minns fel??
#75 - 2 juli 2008 15:49
NIC skrev:
Haha.. då har du ett par starka polare och extra spannar med dig då ;)

Precis, och en mindre lastbil kanske hehe.:)
Blir väl att lasta det i omgångar annars..
#76 - 2 juli 2008 15:50
Kan bli riktigt snyggt om det är ifrån Vättern som du nämner,är det inte lite av Råda-slaget om jag inte minns fel??

[SIZE=2]Jag är inte rätt man att svara på det, eftersom jag inte har sett råda-sand, men det kan nog stämma![/SIZE]

[SIZE=2]Var nere vid strandkanten idag och kollade runt lite.[/SIZE]
[SIZE=2]Såg väldigt bra ut, tror det kan bli rätt snyggt eftersom variationen på sten och sand är rätt stor på det stället jag ska ta.[/SIZE]
#77 - 7 juli 2008 23:28
NIC skrev:
Oops... Här kommer bilder!

Sanden har nu legat i i 2 veckor, inte riktigt färdiginrett än men det kommer.. :)

Wov :p
Riktigt snyggt , själv har jag lyckats inhandla materialet till bordet man inte hunnit och sätta i hop det än. Planerade att dra i hop bordet kommande helg och lacka bordet och sätt i gång karet men men... Sedan jag nu fått den eminenta äran och få tillbringa hela kommande helg med svärmor och svärfar hemma hos dem så ...
Kommer det projektet inte och hinnas med förrän efter semestern :(...
#78 - 15 juli 2008 23:31
Jups bänken var klar.... trodde jag men nu har det tillstött lite komplikationer med stabiliteten.. eeh benen blev lite längre än tanken var från början för att få upp karet i titt vänlig höjd. Så nu blir det till att fila på stabiliserande åtgärder vilket inte är helt okomplicerat på ett trekantigt bord med tre ben .... Dit kar blev för jäkla fint NIC, vad kör du som belysning ??
#79 - 17 juli 2008 08:01
Vi har drygt 2 ton typ sandlådesand ( som man kan köpa på Toysrus ) den sanden är ju lite mörkare när den blivit blöt frågan är bara hur man kokar den.... KAN ju ha varit någon liten kisse eller annat djur som lättat på trycket där.
Fråga är sålunda, sköja den eller koka ? ( och hur kokar man den ... sten är ju bara att stoppa i durkslaget men sanden... )
#80 - 27 juli 2008 20:21
Här fick man minsan ideer så imorgon blir det att hämta sand till vårat 42 liters och göra om skulle jag tro :-)
#81 - 28 juli 2008 15:28
Schysst med sand från stranden! :D Såg ju ut och vara riktigt snyggt!
Om man nu skulle göra samma sak, vart jag lite fundersam. Dock bor jag på gotland.. Men de spelar väl ingen roll, egentligen?

// Caroline
#82 - 28 juli 2008 22:44
Blev juh då inte att hämta någon sand idag då man fick besök så det får bli om några dagar skulle jag tro, bilder lär nog komma för dom nyfikna :-)
#83 - 30 juli 2008 18:17
Odine skrev:
Blev juh då inte att hämta någon sand idag då man fick besök så det får bli om några dagar skulle jag tro, bilder lär nog komma för dom nyfikna :-)

Nyfiken! :)
#84 - 31 juli 2008 16:13
Jag har nu hämtat sand från vättern och det har legat i i ca 3-4veckor oc det funkar jättebra, tog lite blandad sand och lite grus.
Blev grymt snyggt!Tungt att bära bara...
#85 - 2 augusti 2008 20:38
Hade också havssand som grusbotten men den blev rätt ful efter ett tag, då den beuslades med algbeläggningar. Skedde vid alla tillfällen jag använde mig av havssand (tre gånger sammanlagt). Milt förklarat var det irriterande. Ah men vem vet, var större newbie på sköta akvarier på den tiden. :P
#86 - 3 augusti 2008 21:17
kul tråd och grymt snyggt med riktigt fin sand.
tror jag läste här lr i närheten om ngn som hade använt sand från en beachvvollyboll bana i sitt kar, sagt och gjort dagen innan jag skulle hämta mitt nya 500l ciklid kar drog jag och bror in till stan och "lånade" ca 100kg sand. tog lite extra till mitt 110l me.
kar och allt hemma och rengjort skulle jag fixa sanden tvätta och ha mig....skiten tog ju aldrig slut, förstårligt iofs då folk är där mest hela tiden men det fanns inget slut så efter en hink och en timme och vattnet inte var ngt bättre än när jag började sket jag i det och kör på sten/grus i stället. vill dock fortfarande ha finkornig och ljus sand så....hur bär ni er åt för att få den ren. finns det sand att köpa utom i fiskaffären där det är samma sand som tex bygghandel med ett annat namn och 5x på pris lappen?
sry om jag "snor" din tråd lite och fyller en sida här och nu.

sebbe
#87 - 3 augusti 2008 21:28
sebbe1983 skrev:
kul tråd och grymt snyggt med riktigt fin sand.

tror jag läste här lr i närheten om ngn som hade använt sand från en beachvvollyboll bana i sitt kar, sagt och gjort dagen innan jag skulle hämta mitt nya 500l ciklid kar drog jag och bror in till stan och "lånade" ca 100kg sand. tog lite extra till mitt 110l me.

kar och allt hemma och rengjort skulle jag fixa sanden tvätta och ha mig....skiten tog ju aldrig slut, förstårligt iofs då folk är där mest hela tiden men det fanns inget slut så efter en hink och en timme och vattnet inte var ngt bättre än när jag började sket jag i det och kör på sten/grus i stället. vill dock fortfarande ha finkornig och ljus sand så....hur bär ni er åt för att få den ren. finns det sand att köpa utom i fiskaffären där det är samma sand som tex bygghandel med ett annat namn och 5x på pris lappen?

sry om jag "snor" din tråd lite och fyller en sida här och nu.

sebbe

Ingen fara! :)
Men för att få den ren så är det nog tyvärr bara att skölja och åter skölja...
#88 - 5 augusti 2008 21:54
Fiskius skrev:
Schysst med sand från stranden! :D Såg ju ut och vara riktigt snyggt!

Om man nu skulle göra samma sak, vart jag lite fundersam. Dock bor jag på gotland.. Men de spelar väl ingen roll, egentligen?

// Caroline

Är det inte rätt mycket kalk i sanden runt gotland??? O en del firar gillar inte kalk i karet...:confused:
#89 - 5 augusti 2008 21:59
Jag har nu hämtat sand från vättern och det har legat i i ca 3-4veckor oc det funkar jättebra, tog lite blandad sand och lite grus.

Blev grymt snyggt!Tungt att bära bara...

Väntar på en bild av ditt kar med sanden , har själv ff bekymmer med stabiliteten på benen men skall nog lösa det i morgon, har bara haft semseter i två väckor än =)
#90 - 7 augusti 2008 10:36
Mick13 skrev:
Väntar på en bild av ditt kar med sanden , har själv ff bekymmer med stabiliteten på benen men skall nog lösa det i morgon, har bara haft semseter i två väckor än =)

Bild ja.. Ska fösöka fixa det...
Ska låna kamera och sen lära mig hur man laddar upp en bild och länka den eftersom jag inte är goldmedlem.
#91 - 16 augusti 2008 21:18
Äntligen probsen med bänken är fixade och nu har gruset/sanden legat i snart en vecka och detta är resultatet. Har inte fixat filter än så bilen som funkar som luftutsläpp skall veck när jag hinner och fixa ett filter.

http://www.uploadit.org/my.php?image=http://server3.uploadit.org/files/Mick13-karpag.JPG

http://www.uploadit.org/my.php?image=http://server2.uploadit.org/files/Mick13-rakkarpagmedbord.JPG
#92 - 16 augusti 2008 21:20

Ska låna kamera och sen lära mig hur man laddar upp en bild och länka den eftersom jag inte är goldmedlem.

Jag har fixat ett konto på
http://www.uploadit.org
Där kan man lägga upp bilder gratis de ligger kvar i en månad.
Lätt att använda med.:D
#93 - 17 augusti 2008 13:12

Photobucket är rätt bra att länka från tycker jag http://photobucket.com
Det ser rätt rörigt ut när man går in där först, men bara man bortser från all blinkande reklam mm så är den riktigt stabil och det finns ingen tidsbegränsning hur länge bilderna ligger kvar.
#94 - 17 augusti 2008 20:28
Jup det var vad jag tyckte om pbucket rörig så jag la ner böket med att regga mig plus att den ville skicka kakor till mig hela tiden och jag som inte ens gillar o äta kakor =)

Annons