Sand från Jula/Biltema

#1 - 17 juni 2015 10:48
Hej!

Har hittat många gamla inlägg om att man kan använda blästersand från Jula/Biltema men vill bara kolla så att rekommendationerna fortfarande är aktuella?

Från början har jag varit intresserad av svart eller rödbrun sand/grus men det verkar vara himlans komplicerat att få tag på nåt som inte läcker färgämnen, är för vasst för bottenfisk, skapar gasfickor mm. Men har ni nåt säkert kort så blir jag ytterst tacksam!
#2 - 17 juni 2015 11:05
[ATTACH=CONFIG]76515[/ATTACH]
Jula

[ATTACH=CONFIG]76514[/ATTACH]
Biltema
#3 - 17 juni 2015 11:25
Jamen det där ser ju ut att fungera aldeles utmärkt : )
#4 - 17 juni 2015 13:32
Jag har använt båda och de funkar prima. :) Biltema har två sorter, en lite grovare men skillnaden ärm inimal.

Biltema är det denna du är ute efter, INTE blästersand!
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Ovrigt/Sand-2000021665/
#5 - 17 juni 2015 16:21
Einarsson skrev:
Jag har använt båda och de funkar prima. :) Biltema har två sorter, en lite grovare men skillnaden ärm inimal.

Biltema är det denna du är ute efter, INTE blästersand!

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Ovrigt/Sand-2000021665/

Om jag får gissa lite så kan det ha att göra med att halten av kristallin kvarts och kisel är för hög i Biltemas sand och att man därför inte skall blästra med den, p.g.a. risken att utveckla silikos efter inandning av dammet. Kan inte komma på någon annan anledning, de känns snarlika i kvaliteten och bägge funkar som sagt utmärkt i akvarium!
#6 - 17 juni 2015 16:32
Mr Woods skrev:
Om jag får gissa lite så kan det ha att göra med att halten av kristallin kvarts och kisel är för hög i Biltemas sand och att man därför inte skall blästra med den, p.g.a. risken att utveckla silikos efter inandning av dammet. Kan inte komma på någon annan anledning, de känns snarlika i kvaliteten och bägge funkar som sagt utmärkt i akvarium!

Om man får problem med sanden så kan man åtminstone skylla på biltema om man använder en sand som de specifikt säger ska funka för akvarium. :)
#7 - 17 juni 2015 17:54
Mr Woods skrev:

Det KAN även vara så att den sand som säljs som akvariesand är sand, medans blästersanden kan innehålla otrevliga metallpartiklar etc om de återanvänt gammal blästersand.
#8 - 17 juni 2015 19:36
simpson skrev:
Det KAN även vara så att den sand som säljs som akvariesand är sand, medans blästersanden kan innehålla otrevliga metallpartiklar etc om de återanvänt gammal blästersand.

Njae, enligt produktspecifikation och säkerhetsdatablad så skall Julas filtersand för blästring bestå av tvättad, torkad och siktad sand. En "ren naturprodukt".
Men du har en poäng där! Biltema saluför ju faktiskt sin sand som lämplig i akvarier!
#9 - 17 juni 2015 19:54
Woody! Julas sand har jag testat också, den har jag inte haft några problem med. Det jag menade var bara att biltemas blästersand är något man kanske bör avstå då den inte är testad av massvis av personer. Folk köper ju "Sand" när de köper sand på biltema, inte blästersand. :)

Jula blästersand - OK
Biltema "Sand" - OK
Biltema "Blästersand" - Ej testat, förmodligen dumt att prova också när det finns alternativ vi vet funkar.

Det är nog typ detta vi alla menar, fast det blev lite förvirring.
#10 - 29 juni 2015 01:42
Jag har just inrett mitt nya 180l och ska fylla på med vatten. Jag har tömt i nästan en hel säck med jula-sand o det slog mig efteråt att sanden kanske behöver tvättas/sköljas innan jag använder den? Eller?
#11 - 29 juni 2015 06:26
Jag tvättade inte min Jula-sand. Den var redan så ren och fin så.

Annons