sand från havet??

#1 - 12 februari 2010 23:52
jag vill ha fin sand (diameter) och ljus så jag tänkte på att man kanske kan ta sand från havet. ska ha det i ett bräcktvattens kar så sätt spelar det ju ingen roll med saltet. men kommer det bli geggamojja av allt eller kommer det funka typ som blästersand? kanske får koka sanden innan iläggning. någon som tror att detta skulle funka??
#2 - 13 februari 2010 00:00
Ska väll inte vara några problem så länge du inte tar från en plats med föroreningar i vattnet. Skölj ur det ordentligt bara, om du vill koka det så skulle det väll inte häller skada då du dödar eventuella bakterier och alger, men det är ju mycket mer jobb.
#3 - 13 februari 2010 00:10
ok tack häftigt...blir upp tidigt imon och hämta sand och stenar.. deet svåraste blir nog att hugga igenom isen på havet.. sen det med skiffer att det fins oljor och någon järnoxid eller vad det stod. deet funkar inte alls med skiffer eller ska man ta någon annan sorts sten??
#4 - 18 februari 2010 17:26
Funkar fint med sand från havet.
Men det har några nackdelar:
* Väldigt ojämn storlek på kornen.
* Ofta skitig.
* Ofta ful färg.

Själv bytte jag till Jula-sand och det blev betydligt snyggare!
#5 - 18 februari 2010 17:34
Bara i med det så blir det bra,om du ser nåt synligt typ nån ölburk,bilnycklar,död fisk,snusburk m.m så är det bara att ta bort det nåt annat kan jag inte komma på vad du ska göra mer än att vara glad att du har sparat en slant genom att inte köpa det..Sånt gillar jag ta av naturen bara det är det du betalar skatt för..
#6 - 18 februari 2010 19:21
Är inte säker på om det finns olika skiffersorter men vanlig skiffer är inga problem, det avsöndrar inget skadligt men om det är "lerskiffer" eller andra bergarter som inte är helt nedbrutna kan de innehålla oljor och annat men dels är dessa ovanliga och mkt porösare (man smular lätt sönder dem med nävarna) och det luktar svavel om dem när man gör det men vanligt hård skiffer som man köper på typ byggfirmor och liknande är ingen fara.
Bilagor:
#7 - 18 februari 2010 19:49
Wunder skrev:
Funkar fint med sand från havet.

Men det har några nackdelar:

* Väldigt ojämn storlek på kornen.

* Ofta skitig.

* Ofta ful färg.

Själv bytte jag till Jula-sand och det blev betydligt snyggare!

Håller inte med om någonting i ditt inlägg förutom första meningen!
Bilagor:
#8 - 2 mars 2010 14:37
Allt beror ju på vart man hämtar sanden.
Känner till stränder/bottnar med extremt jämn kornstorlek.

"Ful färg" fattar jag inte riktigt vad du menar med? Beror ju också på vart sanden kommer ifrån och vad man själv tycker är snyggt...:D
Vet platser med nästan kritvit sand, platser med brun sand, gul sand, gråaktig sand osv osv.

Skitig kan den säkert vara på vissa platser dock, men det går ju att fixa såvida det inte rör sig om kemiska föroreningar eller metaller.

Själv skulle jag se upp med den allra finaste sanden bara. Får för mig att det skulle kunna bli lervälling istället för snygg botten. (Vet inte varför dock, i naturen funkar det ju...)

Mandela: släng upp en bild när du fått iordning ditt kar.:)
#9 - 2 mars 2010 14:48

Själv skulle jag se upp med den allra finaste sanden bara. Får för mig att det skulle kunna bli lervälling istället för snygg botten. (Vet inte varför dock, i naturen funkar det ju...)

Funkar ypperligt i akvarium också, har väldigt fin strandsand i 2 av karen och har haft det i ca. 2 år utan problem. :)
#10 - 2 mars 2010 14:53
OK.:-) Tja, som sagt, det funkar ju i havet.:-)
#11 - 3 mars 2010 00:03
lerskiffer är ok i karet. alunskiffer är no no i karet! lerskiffer=vitt streck och alun blir rött..

o jag är tyst om sanden NIC!! ;)
#12 - 4 mars 2010 18:31
smurfmats skrev:

o jag är tyst om sanden NIC!! ;)

Hahaha!!
Fick klia mig ett bra tag i huvet innan jag greppade vad du menade...!
Kul! :d
#13 - 4 mars 2010 23:54
nic skrev:
hahaha!!

Fick klia mig ett bra tag i huvet innan jag greppade vad du menade...!

Kul! :d

:d
#14 - 5 mars 2010 11:10
Bara i med det så blir det bra,om du ser nåt synligt typ nån ölburk,bilnycklar,död fisk,snusburk m.m så är det bara att ta bort det nåt annat kan jag inte komma på vad du ska göra mer än att vara glad att du har sparat en slant genom att inte köpa det..Sånt gillar jag ta av naturen bara det är det du betalar skatt för..

Nej vet du vad, nån måtta på hur dumt det får bli får det väl ändå vara. Man betalar definitivt inte skatt för att man skall få ta det som tillhör andra. Däremot betalar man skatt för att hålla igång rättsväsende och när det gäller att ta sand är det inga som helst tveksamheter om vad som gäller, blir man påkommen av någon som inte gillar saken så åker man dit, brottet heter åverkan.

Man får ta vissa saker typ bär och svamp men när det gäller grus, sten osv är det uttryckligen kriminaliserat att ta det utan lov. Alltså gör man mycket klokt i att be markägaren om lov innan man tar nåt. Sen är det ju en annan historia att det är knappt markägaren får ta nåt heller utan diverse miljötillstånd men det är en annan historia, har man markägarens tillstånd så händer knappast något.

I och för sig är det sen så att det finns nån slags sedvana att man inte bryr sig om nån tar med sig nån enstaka sten eller mindre mängder sand om det inte är reservat eller känsliga miljöer. Risken att nån bråkar om sånt är minimal men om nån gör det så åker man dit och man kan alltså inte försöka påstå att man betalat skatt för att få ta saker eftersom det har man inte.
#15 - 8 mars 2010 22:08
Bygert skrev:
- när det gäller att ta sand är det inga som helst tveksamheter om vad som gäller, blir man påkommen av någon som inte gillar saken så åker man dit, brottet heter åverkan.

Japp, gör det hela mycket roligare!!! :D
#16 - 8 mars 2010 22:17
Bygert skrev:

Man får ta vissa saker typ bär och svamp men när det gäller grus, sten osv är det uttryckligen kriminaliserat att ta det utan lov. Alltså gör man mycket klokt i att be markägaren om lov innan man tar nåt. Sen är det ju en annan historia att det är knappt markägaren får ta nåt heller utan diverse miljötillstånd men det är en annan historia, har man markägarens tillstånd så händer knappast något.

Oj. Hade ingen aning om att man inte får plocka med sig sten från naturen. Är uppvuxen vid havet och enda stället vi lärde oss att man inte fick ta sten var på naturreservaten. Det stod på skyltar. Men där fick man ju förstås inte ta någonting alls.

Vad gäller markägare är väl få stränder privatägda med tanke på strandskyddet? Är det kommunen som är markägare då?
#17 - 9 mars 2010 08:30

Vad gäller markägare är väl få stränder privatägda med tanke på strandskyddet? Är det kommunen som är markägare då?

Jepp!
Fast det är knappast någon som kommer gnälla över ett par spannar sand eller några nävar sten, fastän det kanske inte är helt lagligt..
Bilagor:
#18 - 9 mars 2010 09:40
Bygert skrev:
Nej vet du vad, nån måtta på hur dumt det får bli får det väl ändå vara. Man betalar definitivt inte skatt för att man skall få ta det som tillhör andra. Däremot betalar man skatt för att hålla igång rättsväsende och när det gäller att ta sand är det inga som helst tveksamheter om vad som gäller, blir man påkommen av någon som inte gillar saken så åker man dit, brottet heter åverkan.

I och för sig är det sen så att det finns nån slags sedvana att man inte bryr sig om nån tar med sig nån enstaka sten eller mindre mängder sand om det inte är reservat eller känsliga miljöer. Risken att nån bråkar om sånt är minimal men om nån gör det så åker man dit och man kan alltså inte försöka påstå att man betalat skatt för att få ta saker eftersom det har man inte.
:d:d:dHåller inte med dig på några av sakerna du nämner,men om nån skulle gå in till min trädgård då jävlar ska jag ge dem en[:-5]:D,bara för detta ska jag nog tusan gå ut och hugga mig en Gran i Mara Månad;)
Bilagor:
#19 - 9 mars 2010 10:09
:d:d:dHåller inte med dig på några av sakerna du nämner,men om nån skulle gå in till min trädgård då jävlar ska jag ge dem en[:-5]:D,bara för detta ska jag nog tusan gå ut och hugga mig en Gran i Mara Månad;)

Kan du ta med mitt gamla bilbatteri och lämna vid granen? :d
#20 - 9 mars 2010 10:16
Men kära nån, tror ni att vi bor i Folkrepubliken Nordkorea eller? Stränder finns det ingen särskild statistik för men när det gäller skogsmark ägs drygt 80 % av privata intressen och av den återstående andelen ägs det mesta av staten och en viss del av kyrkan, kommunerna är små markägare i sammanhanget. Det finns som sagt ingen statistik just för stränder men det ser likadant ut där, den absolut största delen ägs av privata.

Strandskyddet har inget med ägande att göra, vad det handlar om är att reglera byggande vid vatten.

Sannolikt bråkar ingen om nån hink sand men tar man det vid en strand så är alltså chansen helt övervägande för att det är en privat markägare och surnar denne till så är det inget tvivel om att man blir dömd för brott.
#21 - 9 mars 2010 13:38
Bygert skrev:
Det finns som sagt ingen statistik just för stränder men det ser likadant ut där, den absolut största delen ägs av privata.

Hur vet man det? När det inte finns statistik menar jag.
Kan det finnas skillnader mellan de olika kusterna?

Är uppvuxen i norra Bohuslän men bor numer nära Östersjökusten. Har märkt att här är kusten nedlusad med förbudsskyltar som talar om att vägen är privat osv. Rätt svårt att ta sig ens i närheten av vattnet faktiskt. I alla fall om man är bilburen.
Minns inte att det var ett problem på västkusten. Minns inga förbudsskyltar eller stängda grindar/bilbommar. Stränderna var allas liksom. Iaf var det den allmänna uppfattningen, lagen kan ju ha sagt nåt helt annat.

Strandskyddet har inget med ägande att göra, vad det handlar om är att reglera byggande vid vatten.

Det har du rätt i. Jag trodde dumt nog att de tu hängde ihop. Behöver de ju inte alls göra.
#22 - 9 mars 2010 18:35
Men herregud vad du är bajsnödig karr, fattar du inte att vi driver med dig!?? :)
#23 - 9 mars 2010 19:27
tro mig bygert, jag har försökt övertyga nic o stene förut om detta. som du märker har jag misslyckats helt!
#24 - 9 mars 2010 19:30
smurfmats skrev:
tro mig bygert, jag har försökt övertyga nic o stene förut om detta. som du märker har jag misslyckats helt!
;):d
#25 - 9 mars 2010 19:44
Lagtexten kanske är övertygande nog?

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.

Om värdet inte är ringa döms det som stöld.

Det finns ju skillnader i ägande mellan olika områden men eftersom det är svårt att se nåt speciallt för just stränder så får man gå på vilka som äger mest mark i stort och det är ju då skogsmark och jordbruksmark som dominerar och där är alltså privata största ägare. Man kan också se på vilka som brukar äga mest av vatten och fiske och det är samma där.

Förbudskyltar gäller om man kommer med bil men de har inte så mycket att säga till om när man kommer till fots. Man får inte gå för nära hus men i övrigt så kan inte folk stänga av områden som de vill.
#26 - 9 mars 2010 23:39
Amen ge dig nu kompis!
Spelar ingen roll om du så är kungen själv, jag bryr mig inte!!
Har mest skojat med dig från min ståndpunkt men nu börjar det bli löjligt!
Slappna av och tänk på att du ALDRIG kommer att bli jagad med några spannar grus i nävarna! :)
#27 - 10 mars 2010 00:59
Jo det är ju riktigt, det är inte troligt att jag kommer att bli jagad för sandhinkar. Tvärtom i stället det är jag som jagar och förklarar för folk att de få välja på att hälla tillbaka eller att bli ihopbuntade och inlevererade till polisen. De häller tillbaka...

Fast små mängder ids jag ju inte bry mig om.
#28 - 18 mars 2010 23:29
Hehe. Låter nästan som en gårdspolis
#29 - 28 mars 2010 21:56
detta var en rolig tråd som börjar med sand och slutar med fängelse... :)

Om jag förstår rätt kan man alltså ha havssand i ett akvarium, även om det är ett rent sötvaten bad?
Jag bor mitt ute i österhavet så sandstränder finns det gott om, och för mig är det lungt att ta sand då jag känner några markägare.
Det jag också undrar är om vår sand här på gotland kanske är skadlig då den är "ganska" kalkrik?
Japp, jag är novice och har inte startat mitt akvaruim ännu. Försöker lära mig lite först

Annons