Wunder skrev:Funkar fint med sand från havet.
Men det har några nackdelar:
* Väldigt ojämn storlek på kornen.
* Ofta skitig.
* Ofta ful färg.
Själv bytte jag till Jula-sand och det blev betydligt snyggare!
Eidesdotter skrev:
Själv skulle jag se upp med den allra finaste sanden bara. Får för mig att det skulle kunna bli lervälling istället för snygg botten. (Vet inte varför dock, i naturen funkar det ju...)
Patrik Steen skrev:Bara i med det så blir det bra,om du ser nåt synligt typ nån ölburk,bilnycklar,död fisk,snusburk m.m så är det bara att ta bort det nåt annat kan jag inte komma på vad du ska göra mer än att vara glad att du har sparat en slant genom att inte köpa det..Sånt gillar jag ta av naturen bara det är det du betalar skatt för..
Bygert skrev:
Man får ta vissa saker typ bär och svamp men när det gäller grus, sten osv är det uttryckligen kriminaliserat att ta det utan lov. Alltså gör man mycket klokt i att be markägaren om lov innan man tar nåt. Sen är det ju en annan historia att det är knappt markägaren får ta nåt heller utan diverse miljötillstånd men det är en annan historia, har man markägarens tillstånd så händer knappast något.
Eidesdotter skrev:
Vad gäller markägare är väl få stränder privatägda med tanke på strandskyddet? Är det kommunen som är markägare då?
:d:d:dHåller inte med dig på några av sakerna du nämner,men om nån skulle gå in till min trädgård då jävlar ska jag ge dem en[:-5]:D,bara för detta ska jag nog tusan gå ut och hugga mig en Gran i Mara Månad;)Bygert skrev:Nej vet du vad, nån måtta på hur dumt det får bli får det väl ändå vara. Man betalar definitivt inte skatt för att man skall få ta det som tillhör andra. Däremot betalar man skatt för att hålla igång rättsväsende och när det gäller att ta sand är det inga som helst tveksamheter om vad som gäller, blir man påkommen av någon som inte gillar saken så åker man dit, brottet heter åverkan.
Man får ta vissa saker typ bär och svamp men när det gäller grus, sten osv är det uttryckligen kriminaliserat att ta det utan lov. Alltså gör man mycket klokt i att be markägaren om lov innan man tar nåt. Sen är det ju en annan historia att det är knappt markägaren får ta nåt heller utan diverse miljötillstånd men det är en annan historia, har man markägarens tillstånd så händer knappast något.
I och för sig är det sen så att det finns nån slags sedvana att man inte bryr sig om nån tar med sig nån enstaka sten eller mindre mängder sand om det inte är reservat eller känsliga miljöer. Risken att nån bråkar om sånt är minimal men om nån gör det så åker man dit och man kan alltså inte försöka påstå att man betalat skatt för att få ta saker eftersom det har man inte.
Patrik Steen skrev::d:d:dHåller inte med dig på några av sakerna du nämner,men om nån skulle gå in till min trädgård då jävlar ska jag ge dem en[:-5]:D,bara för detta ska jag nog tusan gå ut och hugga mig en Gran i Mara Månad;)
Bygert skrev:Det finns som sagt ingen statistik just för stränder men det ser likadant ut där, den absolut största delen ägs av privata.
Strandskyddet har inget med ägande att göra, vad det handlar om är att reglera byggande vid vatten.