Sand eller grus, kan inte bestämma mig

#1 - 10 oktober 2011 16:47
Står precis i uppstarten av mitt 575 l växtakvarium och kan verkligen inte bestämma mig för om jag vill ha sand eller grus som substrat. Jag har tidigare alltid kört med 1-2 mm grus förutom en gång då jag testade med sand med misslyckat resultat. Sanden blev svart, växterna dog och efter 2 månader bytte jag tillbaka till grus. Men nu är jag som sagt sugen på att prova igen, lite mer seriöst den här gången. Men som sagt tidigare så kommer detta vara ett växtakvarium, ett väldigt high-tec sådant med trycksatt CO2 med ph controller, 4x80w ljusrör avsedda endast för växternas välmående och mycket PMDD.

Men åter till problemet, sand eller fint grus? Är som sagt lite sugen på att testa sand igen men om risken finns att det bara blir skit av alltihop så kör jag på grus istället. Sandsnäckor (som jag inte hade förra gången) hjälper ju till att böka runt i sanden så det inte blir för packat men jag är ändå lite orolig för växternas skull. Det kommer mest att vara lite olika [FONT="Arial"]Echinodorus, [/FONT][FONT="Arial"]Cryptocoryne samt [/FONT][FONT="Arial"]Eleocharis parvula[/FONT] som täckare. Här och där kommer det även vara någon svårare växt.

Jag vill ha åsikter av både sand- och grusförespråkare. Och kom ihåg, bottematerialet är endast till för växternas bästa, inte betraktarens, så vad som är snyggast eller "mest modernt" spelar ingen roll så dessa kommentarer kan gärna utelämnas. Shoot!
#2 - 10 oktober 2011 16:57
tror att blästersand skulle vara bäst ^^
#3 - 10 oktober 2011 17:11
+1
#4 - 10 oktober 2011 17:22
Jag har haft pricis bytt till blästersand i mitt 350l akvarie. Har innan dess haft grus. Blev superbra, vilken skillnad! Kan verkligen rekomenderas :)
#5 - 10 oktober 2011 17:51
Varför är blästersand bäst? Vad är det som gör det överlägset mot grus? Växer det bättre i sand än i grus? Som jag nämnde innan så är det inte för utseendets skull jag skulle välja sand utan enbart ifall det är bättre för växterna så när ni rekommenderar sand istället för grus måste ni förklara varför.
#6 - 10 oktober 2011 18:17
i mitt nystartade kar har jag (för första gngen) blästersand och det växer så att det knakar oc i det andra (54L) där jag altid haft grovt grus har det växt väldigt dåligt me nu har jag bytt och det verkar ta sig fint ^^ Jag tror att rötterna tar sig bättre/"rotar" sig bättre :)
#7 - 10 oktober 2011 18:38
Det finns olika blästersand.
I blästersand kan det innehålla nötskal,glas,kvarts,[FONT=arial]Aluminiumsilikat,kopparslagg,Aluminiumoxid osv osv.

[/FONT]
#8 - 10 oktober 2011 18:45
ok visste inte jag ^^ vikket e bäst då?
#9 - 10 oktober 2011 19:51
Jula har bra sand. Ganska ljus sand och kornen är från 0,2 till 0,7 mm.
#10 - 10 oktober 2011 20:20
Det är julas sand som jag funderat på men jag var lite skeptisk till storleken. Kloggar den inte igen lätt när det är relativt små korn?
#11 - 10 oktober 2011 20:44
julas : inga som helst problem med kloggande eller så. funkar awesome
#12 - 11 oktober 2011 02:17
Det ser ju ut att växa på ganska bra i kuben. Kör du med någon gödning under sanden?
#13 - 11 oktober 2011 06:39
Ok, är det typ blästersand? Visst är det den som är tvättad? Men man kanske ska tvätta den ngn gng för säkerhets skull? ;)
#14 - 11 oktober 2011 06:53
Julas blästersand ska du inte behöva tvätta iaf. Det är klart att du kan göra det för säkerhetsskull, och så får du ju något att göra ;)
#15 - 11 oktober 2011 07:22
Rådasand 0,8-1,2 är både snyggt och växterna växer som attan i det. Har litet brunrosa i tonen. Blästersand blir ganska ljust, vilket funkar i vissa sammanhang men inte alla.
#16 - 11 oktober 2011 08:30
Yokas skrev:
Det ser ju ut att växa på ganska bra i kuben. Kör du med någon gödning under sanden?

ne ingent under sanden. bara PMDD, CO2 och massa ljus. sen har jag en hel del malaysiska sandsnäckor som hjälper till att plöjja upp sanden en del

kryddan803 skrev:
Ok, är det typ blästersand? Visst är det den som är tvättad? Men man kanske ska tvätta den ngn gng för säkerhets skull? ;)

man behvöer inte tvätta sanden men det kan va smidigt att göra det så dammar det mindre.
#17 - 11 oktober 2011 10:40
sand / grus / sten.....evig fråga, som har en mycket enkel lösning.

Fler kar !!!!

Kar nr 1 = biltema sand
Kar nr 2 = jula blästersand
Kar nr 3 = sjösten 1-2 mm
Kar nr 4 = sjösten 2-3 mm
Kar nr 5 = sjösten 3-4 mm
Kar nr 6 = rådasand 0,8
Kar nr 7 = etc etc etc
.
.
.
.
.
Kar nr 96 = utan nått alls på botten, bryter av lite fint mot de andra 95......

.

.

sorry....sometimes I can't help myself......

.
#18 - 11 oktober 2011 11:10
jag ställer mig bakom kensa o höjjer nävarna i skyn för att visa min sympati för hans åsikter
#19 - 23 oktober 2011 07:07
Frågar man expertisen svarar dom säkert "kalkfritt grus med fraktionen 2-3mm". Vad jag tycker mig ha märkt efter ha haft Rådasand 0,8-1mm, är att Cryptocoryner inte växer lika bra i fin sand? Men det kan ju iofs vara tillfälligheter.
Har precis själv startat upp mitt kar med "Seachem Florite Black". http://www.aquaristic.net/en/Decoration-Aquarium-plants/Aquarium-Gravel/Plant-Substrate/Seachem-Flourite-Black7-kg.html
Skall bli intressant att se hur det funkar.
#20 - 11 november 2011 11:42
Jag skulle jag välja fint grus ca 2-3 mm, tror att vissa växters rötter kan ha svårare att ta sej ner på djupet annars och dessutom så kan botten bli syrefattig med bildning av svavelväte om sanden är för finkornig och djup.
Personligen så tycker jag att mörkare sand passar bättre till regnskogsbiotop och framhäver fiskarnas färger bättre,
än ljus fin sand som passar bättre i Sjö eller Marin Biotop.

Thaifighter

Annons