Står precis i uppstarten av mitt 575 l växtakvarium och kan verkligen inte bestämma mig för om jag vill ha sand eller grus som substrat. Jag har tidigare alltid kört med 1-2 mm grus förutom en gång då jag testade med sand med misslyckat resultat. Sanden blev svart, växterna dog och efter 2 månader bytte jag tillbaka till grus. Men nu är jag som sagt sugen på att prova igen, lite mer seriöst den här gången. Men som sagt tidigare så kommer detta vara ett växtakvarium, ett väldigt high-tec sådant med trycksatt CO2 med ph controller, 4x80w ljusrör avsedda endast för växternas välmående och mycket PMDD.
Men åter till problemet, sand eller fint grus? Är som sagt lite sugen på att testa sand igen men om risken finns att det bara blir skit av alltihop så kör jag på grus istället. Sandsnäckor (som jag inte hade förra gången) hjälper ju till att böka runt i sanden så det inte blir för packat men jag är ändå lite orolig för växternas skull. Det kommer mest att vara lite olika [FONT="Arial"]Echinodorus, [/FONT][FONT="Arial"]Cryptocoryne samt [/FONT][FONT="Arial"]Eleocharis parvula[/FONT] som täckare. Här och där kommer det även vara någon svårare växt.
Jag vill ha åsikter av både sand- och grusförespråkare. Och kom ihåg, bottematerialet är endast till för växternas bästa, inte betraktarens, så vad som är snyggast eller "mest modernt" spelar ingen roll så dessa kommentarer kan gärna utelämnas. Shoot!