Nej nej, jag menar i generalla termer, absolut inte specifikt denna tråd. Till exempel, om någon frågar om innerfiltret i Juwel Rio är tillräckligt bra, kommer det alltid vara någon som svarar att i synnerhet Juwels innerfilter är kassa och MÅSTE bytas ut till ett ytterfilter. Eller om man frågar hur många fiskar man kan ha i ett 180 liters akvarium är det alltid nån som svarar att man kan ha si och så många fiskar. Sådana frågor är helt omöjliga att besvara exakt. Min mening är att alla som delar med sig av sina erfarenheter, vare sig det är på forum eller youtube, borde uttrycka sig mera försiktigt. Med detta sagt, ju fler som delar sina erfarenheter desto bättre tycker jag.
Jag håller med om det du skrev.. Regelbundna vattenbyten är vad som gäller för mig av den enkla anledningen att jag vill att mina neocaridina och fiskar ska ha en så stabil miljö som möjligt. Det jag har att erbjuda mina fiskar är kranvattnet i Mariefred med en skvätt Tetra Aquasafe, det är allt. Byter ca 20% i veckan, jag vet inte om det är tillräckligt men jag ska införskaffa pH och kH mätare för att få bättre koll. Sen finns det massor av andra parametrar att ta hänsyn till, men de flesta av dom spelar mindre roll och kommer bara påverka akvariet på riktigt lång sikt. Dessutom, om en katastrof inträffar, tex att någon tömmer all fiskmat i akvariet på en gång, kanske akvariet överlever ett 100% vattenbyte. Man får heller inte glömma att det finns en liten risk att det kommunala vattnet vid något tillfälle i framtiden kan innehålla stora mängder av någon icke önskvärd beståndsdel, det kommer förhoppningsvis aldrig ske.
Många av oss nybörjarakvarister är så oroliga för saker vi snappat upp, ofta helt ur sin rätta kontext, och rädslan driver oss att införskaffa både det ena och det andra preparatet. Hemligheten för att vara en framgångsrik nybörjare är egentligen väldigt enkel. TA DET LUGNT. Skynda långsamt. Gör inga drastiska saker. Ge ytterst lite mat. Använd inte massa preparat. Ha tålamod. Studera algerna, växterna och djuren i akvariet och hur dom reagerar på det du gör.
Ett mera handfast tips är att låta ett nyinrett akvarium puttra på i 3 veckor utan lampan på. Det behöver inte täckas över. Efter detta, gör ett 90% vattenbyte i samband med att du planterar dina växter och ha lampan på ca 10 timmar per dag. Vänta några veckor till innan du börjar introdusera dina fiskar, och bara ett fåtal åt gången. Vänta flera veckor eller till och med månader innan fler fiskar introduceras. Och gör 20% vattenbyte per vecka, vattnet måste vara avklorerat och av ungefär samma temperatur som vattnet i akvariet.
Om jag hade följt mina egna råd hade högst sannolikt inte dödat hälften av mina fiskar. 3 ancistrus, 6 harlequin rasbora, 8 galaxy rasbora och 7 guppies vilar i frid, däremot klarade sig 15 neocaridina och har på ett år blivit massor, både bruna och gula och genomskinliga och gröna fast alla var blå till att börja med.