Sand dödar växter ?

#1 - 27 oktober 2007 22:06
Måste bara fråga, jag har tänkt byta till biltemas blästersand till mitt 500liters och jag har läst att det inte är några problem.

Men så går jag till en akvarie butik och frågar," Tjena! kan du rekommendera några växter som trivs bra i sand?" och han svarar då att det är svårt att ha växter i sand för att de kvävs och att man måste ha en värmeslinga under sanden för att sanden ska få något syre i sig.

Frågan är har någon haft problem med just detta och finns det något annat sätt än att lägga ner en värmeslinga längst ner ?
#2 - 27 oktober 2007 22:49
Må så vara att du får litet sämre luftning med kompakt, fin sand än med större grus, men växterna dör inte för det, de Kan växa Liite sämre men det är marginellt vad jag erfarat.
För att lufta sanden kan du skaffa dig malaysiska sandsnäckor (går att få gratis i de flesta butiker om du frågar efter dem), de gräver runt i sanden och "vänder" den utan att skada rötterna.

Jag ser inte hur en värmeslinga ska kunna hjälpa till att föra ner syre i sanden, det bör snarare motverka det, eller varför man ska ha något syre att tala om i sanden överhuvudtaget? ó_O
Det låter som att han luras >_>
#3 - 27 oktober 2007 23:02
Växternas rötter behöver syre för att växa, men det brukar växterna själva transportera ner dit från bladen om de växer bra. Jag har haft en del växter i sand (inte blästersand)och de har klarat sig åtminstone Lysimachia nummularia, javamossa och Nitella har trivts bra. Fast det verkar som om rotade växter trivs mycket bättre på en jordbotten (blomjord) med grus över. Sand över jord borde funka också. Ska nog testa det faktiskt.
#4 - 28 oktober 2007 00:11
LucBac skrev:
Måste bara fråga, jag har tänkt byta till biltemas blästersand till mitt 500liters och jag har läst att det inte är några problem.

Men så går jag till en akvarie butik och frågar," Tjena! kan du rekommendera några växter som trivs bra i sand?" och han svarar då att det är svårt att ha växter i sand för att de kvävs och att man måste ha en värmeslinga under sanden för att sanden ska få något syre i sig.

Frågan är har någon haft problem med just detta och finns det något annat sätt än att lägga ner en värmeslinga längst ner ?
Ja det kan bli problem med vissa växter som utvecklar stora rotsystem men många växter funkar sen kan man använda sig av växter som man kan binda på stenar och rötter för att komma ifrån problemet!
#5 - 28 oktober 2007 10:22
mitt kar är planterat i blästersand
#6 - 28 oktober 2007 10:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I mitt 450 har jag blästersand, funkar kanonfint, finns länk till bilder i min signatur :)[/COLOR][/FONT]
#7 - 28 oktober 2007 14:26
Använde blästersand tidigare, tog bort det för att jag inte riktigt gillade det - men växterna gillade det utan tvekan.
#8 - 28 oktober 2007 20:16
Då måste jag ju fråga er som använder blästersand och växterna trivs, vad har ni för kornstorlek ?
#9 - 28 oktober 2007 21:21
Jag hade finaste kornstorleken.

Men allvarligt talat, jag tror inte det spelar någon roll. Vattneväxter är anpassade till att det är syrefritt kring rötterna; det är alltid syrefritt kring deras rötter i naturen, och de har särskilda kärl för att förse cellerna i sina rötter med syre.
#10 - 29 oktober 2007 13:23
Tack så jätte mycket för alla bra svar! Nu blir det att hälla i sanden i karet :D

Annons