Sand/bevattningsfilter o pumpar

#1 - 23 januari 2009 21:11
Varför använder man inte bevattningsfilter och pumpar.
Menar i växt hus har man ju stora recirkulationsfilter och pumpar som dessutom bör funka till flera kar?
#2 - 24 januari 2009 08:53
Exempelvis.
AMIAD har ett halvautomatiskt filter som funkar toppen.
#3 - 25 januari 2009 13:44
Ja vad kostar dom? väsnas dom mycket?
#4 - 25 januari 2009 21:43
ett problem med de sandfilterna brukar vara att de bara är mekaniska och inte biologiska... behöver backspolas rätt ofta... tror dessutom att grejerna kandra rätt mycket ström och låta en hel del då de är för utomhusbruk...
#5 - 26 januari 2009 08:53
Det halvautomatiska filter jag använder heter "Amiad Scanaway (Tee for two).
Har en filtreringsgrad på 100mikron med orginal filter(går att modda med filtermatta), maxflödet är 400l/min o filtret klarar av maxtryck 8kp/cm3.
Valde den varianten till växthuset men sen växthuset blev vandaliserat så kör jag det som tryckfilter istället till akvarierna.
Har en enkel vev som man pressar samman filtret i behållaren med och som då skickar ut allt skit via kulventil o bort.
De väsnas inte ett skit men man måste ju tyvärr ha en pump som skickar vattnet genom filtret o vidare upp, fördelen är att filtret går att sätta precis hur som helst och det behöver ju inte nödvändigtvis vara under akvariet.
Kostade mig cirka 600kr men det fungerar bra och jag får ju aldrig någe vattenspill vid rengöring.
Använder det som sagt med diverse kopplingar till två 540l med överrinning där pumpen är i det sista karet o första får fräscht vatten.
#6 - 26 januari 2009 08:54
Den aktiva filtreringsytan är cirka 1700cm3 enligt tillverkaren med orginal filterpatron.

Och det halvautomatiska filtret jag anger är asså inte ett sandfilter.
#7 - 26 januari 2009 09:01
Amiad har även ett automatiskt sandfilter med två system som sköter filtrering utan någe som helst underhåll, dock så är de ena stora klumpar att montera och tar mycket plats, används ibland i utställnings sammanhang.
DVS minimal skötsel och att de sätter igen snabbt då sanden fångar upp typ allt är ju i det fallet inget bekymmer då en dator sköter backspolning osv.
Modell Amiad Filcom-2 2*500 Styrs via en datorenhet som sköter allt ex, tids ställd backspolning, backspolning vid tryckfall.

Annons