Sand

#1 - 16 juli 2008 08:10
Vart kan jag hitta sand som är ca 1mm ?? Ska göra om i akvariet under semestern och vill gärna ha finare sand än zoogruset som är i nu ( http://www.pwss.se/product.php?productid=352&cat=3&page=2 )

Skulle vilja ha tag i http://www.pwss.se/product.php?productid=2152&cat=564&page=1 men blir nog ganska dyrt att skicka efter 3-4 säck så förslag om vart jag hittar sand här omkring mottages tacksamt.
Kanske någon som vet nån sjö som man kan besöka som kan passa... ( vättern har man ju alltid men den sanden kanske är för kompakt för växter och inte så jättebra för ancistrusarna, men det kommer säkert kommentarer här hoppas jag )
#2 - 17 juli 2008 21:27
Det där som du skulle vilja ha tag i... det hade han på djuraffären på Butgatan 11 i Norrköping för något halvår sedan. Du kan ju ringa och höra om han har kvar...
#3 - 17 juli 2008 22:04
Jag har strandsand, <1 mm, funkar kanon!
#4 - 17 juli 2008 22:43
Läst din tråd Nic men inte fått klarhet i hur man kokar sanden om man nu måste det. Blir antingen sand från nån sjö typ eller så kör jag blästersand både du och bä på forumet om dom men vilkigast just nu är att få till hur jag kokar sanden om jag tar i en sjö. Sten är ju lätt bara att hälla ut i ett durkslag men sand ....

Och sista frågan är ... Rådasand http://www.pwss.se/product.php?productid=2150&cat=564&page=1 eller Biltemas blästersand
#5 - 18 juli 2008 06:46
Jag snodde sanden på beachvolleybollbanan :)
Jag kokade den faktiskt inte, men jag sköljde den noga. Det verkar ha fungerat bra. Den sanden ligger i två av tre akvarier här hemma nu.
#6 - 18 juli 2008 07:48
Lånar tråden i hopp om att det är OK. :)

Med blästersand fungerar väl grustvättarna dåligt? Ni vet dom där med ett grövre rör som körs ner i gruset och med hjälp av hävert dammsuger gruset? Med blästersand tänker jag att det inte är tungt/kraftigt nog utan istället dammsugs ut?
Bilagor:
#7 - 18 juli 2008 08:43
xlnt4ever skrev:
Vart kan jag hitta sand som är ca 1mm ??

Ring din lokala grustäkt och fråga efter priset på gul fin kvartsand.
Lånar tråden i hopp om att det är OK. :)

Med blästersand fungerar väl grustvättarna dåligt? Ni vet dom där med ett grövre rör som körs ner i gruset och med hjälp av hävert dammsuger gruset? Med blästersand tänker jag att det inte är tungt/kraftigt nog utan istället dammsugs ut?

Större diameter och längre cylinder på däverten alt en mindre slang som håller nere på hastigheten.
#8 - 18 juli 2008 08:46
Gaffel skrev:
Större diameter och längre cylinder på däverten alt en mindre slang som håller nere på hastigheten.

Låter som en helt OK lösning, men med den uppenbara nackdelen att det tar längre tid pga lägre flödeshastighet. Men varför stressa? ;)
#9 - 18 juli 2008 09:27
Exakt, ytterligare ett av akvaristikens ledstjärnor, Du skall icke stressa!
#10 - 18 juli 2008 09:40
Helst ok att hoppa in i "min" tråd och fråga saker som man undrar om sand =) undrar lite fortfarande hur man sköljer eller tvättar sanden utan att förlora allt? ha i hink och sen hälla på vatten si hopp om att smutsen flyter upp??
#11 - 18 juli 2008 09:49
Koka, häll den i en stor gryta och ta död på ev microorganismer och ovälkommna kräftdjur eller ställ en hink med sanden i badkaret och stoppa ner duschslangen och spola långsamt medans du försiktigt rör om.
#12 - 18 juli 2008 09:55
Jo jag vet hur man gör, men tänkte mest på det efteråt =) när man kokar stenar kan man ju hälla ut det i ett durkslag för att få bort vattnet men svårar med sand mest det jag tänkte på =) ska testa hinkmodellen frågan återstår dock vilket grus jag ska ta .... sandlådesand typ finaste rådan eller biltema bläster .... Ah just det har hört att man ska ha fin sand i botten och engelsk sjösten ovanpå det för växternas skull .... fåt inte ihop varför man ska blanda sand o grus .... nån som har någon vettig förklaring ? enda lilla som jag kan komma på är att man "binder" gruset och slipper att det virvlar omkring.
#13 - 19 juli 2008 13:52
PANIK !!!! Sanden jag hade tänkt mig är inget bra .... ser bra ut och känns bra men när jag testar sanden med magnet blir den svart av järnspån ( eller nånting ) alltså behöver jag ha tag på ny sand, innehåller Biltema bläster metall?? gah snart beställer jag sand från nätet grr..... hoppas dock på bläster
#14 - 19 juli 2008 14:53
Jag har tidigare(för döva öron)varnat för att använda blästermedel som bottensubstrat, 9 av 10 gånger går det görabra sen kommer den 10 och då får man vara glad om man upptäcker det innan det hamnar i akvariet och slår ut filter och fiskar.

Läs mitt julaftons gnäll om blästersand..

Snålhet är inte alltid den billigaste lösningen..
Maffia666
#15 - 19 juli 2008 15:30
xlnt4ever skrev:
Vart kan jag hitta sand som är ca 1mm ?? Ska göra om i akvariet under semestern och vill gärna ha finare sand än zoogruset som är i nu ( http://www.pwss.se/product.php?productid=352&cat=3&page=2 )

Skulle vilja ha tag i http://www.pwss.se/product.php?productid=2152&cat=564&page=1 men blir nog ganska dyrt att skicka efter 3-4 säck så förslag om vart jag hittar sand här omkring mottages tacksamt.

Kanske någon som vet nån sjö som man kan besöka som kan passa... ( vättern har man ju alltid men den sanden kanske är för kompakt för växter och inte så jättebra för ancistrusarna, men det kommer säkert kommentarer här hoppas jag )
Jag har köpt sandlådesand på Bauhaus, till mitt Malawikar och tycker att den är snygg. Jag betalade 39:- för 20kg.
#16 - 3 augusti 2008 21:23
aelva skrev:
Jag snodde sanden på beachvolleybollbanan :)

Jag kokade den faktiskt inte, men jag sköljde den noga. Det verkar ha fungerat bra. Den sanden ligger i två av tre akvarier här hemma nu.

jag gjorde samma sak...fick dock spelet på att sanden aldrig blev ren nog att läggas ner i akvariet...hur gjorde du?
#17 - 3 augusti 2008 21:54
xlnt4ever skrev:
Läst din tråd Nic men inte fått klarhet i hur man kokar sanden om man nu måste det. Blir antingen sand från nån sjö typ eller så kör jag blästersand både du och bä på forumet om dom men vilkigast just nu är att få till hur jag kokar sanden om jag tar i en sjö. Sten är ju lätt bara att hälla ut i ett durkslag men sand ....

Och sista frågan är ... Rådasand http://www.pwss.se/product.php?productid=2150&cat=564&page=1 eller Biltemas blästersand

kastrull.. men det räcker nog att bara skölja.

Annons