sand

#1 - 15 april 2005 20:35
tja. har precis fyllt min 720l mä sand...de blev 50kg fin blästersand 25kg av den lite grövre o sen lite (12l) överbliven rådasand...nu börjar ja efter ha läst lite här på forummet bli lite orolig över att de blir alldeles för täät med den finaste blästersanden..kommer ja får problem?
#2 - 15 april 2005 22:11
Jag har blästersand i några akvarier men inga problem där med gaser men då har jag också kompletterat med malajiska sandsnäckor (som jag fått från dgqlof) som troligen bidrar till att det går bra.
I ett annat akvarium har jag grus men matar för mycket så där bildas det tyvärr för mycket oönskade gaser i substratet. Men det håller jag under kontroll genom att jag rör om i gruset vid vattenbytena.
Så det hela beror väl på eventuell övermatning i frånvaro av mekanisk bearbetning. :)
Lucas_no1
#3 - 16 april 2005 06:17
Jag har haft ett kar med blästersand vilket jag sedan fyllde på med några liter rådasand.
Det blev inte snyggt för råda sanden är rätt mycket mörkare än blästersanden så det såg skitigt ut tycker jag.

Personligen tyckte jag botten blev för tät med blästersand och tonen på sanden är också lite kall.

Jag fick inga växter att växa i den heller men kan ju varit något annat jag gjorde fel.

Men har du ekonomi så skulle jag inte tveka en sekund på att byta ut den mot rådasand i stället vilken är skönare i färgtonen samt verkar kunna fånga upp fler nyttobakterier än blästersand.

Det här tycker jag men finns säkerligen andra åsikter.

/Lucas :-)
#4 - 16 april 2005 09:05
Har du ett sand djup som ej överstiger ca 2.5-3(3.5) cm så bör det inte bli något problem.
Förutättningen för att det skal bli fickor av metangas är att det inte finns någon O2, samt det även måste finnas organsikt matrial( bajs, foder rester, fömultnade växt delar.

Utgår man från det och kollar på kommer dessa sniglar ej hjälpa till, efersom dom bara lever i sandzonen som O2 finns att tillgå, dom brukar typ vara max 2.5 cm ner.

Men, dessa singlar funkar ju även som renhålnings arbetare i denna zon därav minskar des organiska ämen( etc förutsaättning för metagas) .

Sedan har jag en teori om hur dom mer kan hjäpa till.
Jo, Genom att dom lukara upp det lager dom rör sig i 0-2.5 cm, kommer dom göra så denna del blir mer O2 rik och däreoch med även inderäkt påverkar lagren under ca 2.5 cm att även den har lättare att få O2 och på så sätt göra att sand djupet man har kan göras större innan risk för metangas ficker uppstår, sedan hur stor effekten blir i mm/cm är svårare att säga.

Sedan om man har friska välmånde växter som har bra rotsystem så hjäper dom också till, geom att rötterna transporterar syre ner.

sedan på områden som är fri från växter är det bra att man rör om i sanden vid del vatten byterna.

Pratr man med sötvatten folk som är åsikten klar att även metangas i små doser är väldigt skadligt för fiskarna, men då jag även läser en hel del salt vatten forum så har jag där sätt andra komentare angående detta, att för att det skall vara skadliga doser så måste den vara i mängd så att du kan känna en kraftig lukt av den annars är dosen för liten för att den skal vara skadlig.
Vilken som har rätt ja det är frågan, men skadar aldrig att ta det säkra för det osäkra.
Är själv sand älskare, skall göra mig av med all min rådagrus( för jobbigt att göra rent) och bara köra sand, men å andra sidan är jag försiktig med att ha för djupt lager och är det en icke kulfisk tank så är dom riktligt planterade och med en högt antal M. Sniglar.

Annons