Sand

#1 - 5 februari 2005 11:58
Tja!

Har sett att många använder blästersand (tror jag det hette) från biltema.

Går det verkligen att slamma ur så fin sand?
Skulle nämligen också vilja ha det!

Trevlig helg på er alla!:D
#2 - 5 februari 2005 12:23
Jag köpte en säck från biltema och använder i mitt lilla 54 liters kar. Jag är mycket nöjd, i cirka fyra dagar så var vattnet mjölkigt för mig för jag orkade inte tvätta sanden någonting. Byt bara häften av vattenet tills det blir klart.

Mina snäcklekare verkar gilla bottnen i alla fall.
#3 - 5 februari 2005 12:28
Oki, men går så fin sand att rengöra och slamma ur??

JAg tänkte nämligen köpa idag och starta upp ett 175 liters

heje hej
#4 - 5 februari 2005 13:27
Rengör aldrig sanden men det funkar fint med röra lite med handen och suga upp...blir ju nästan aldrig skitigt i botten när ja har sand...
#5 - 5 februari 2005 13:46
Jag tror inte du kommer dehöva "slamma" det överhuvudtaget!!
Så fin sand låter skiten ligga på ytan....(vad jag har läst)

Deathdealer
#6 - 5 februari 2005 14:46
hej.

tvättade 2 säckar blästersand igår (50 kg), till mitt nyuppstartade 200l. Tungt och blött jobb att skölja sanden, men det blir fint sen! Mitt tips är att skölja den rätt noga.
#7 - 5 februari 2005 23:32
Tvättade inte min sand alls, tog ca 1 dag sedan vart det klart.
Men som sagt, vissa verkar ha otur med dimma. Andra (så som jag) har visst tur ;) )

"Slamsuga/slamma" sanden är inga problem, köp t.ex en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47383
som du drar en bit ovanför sanden. Skiten följer med, sanden stannar.
#8 - 6 februari 2005 08:24
[QUOTE=lenis3]hej.

tvättade 2 säckar blästersand igår (50 kg), till mitt nyuppstartade 200l. Tungt och blött jobb att skölja sanden, men det blir fint sen! Mitt tips är att skölja den rätt noga.[/QUOTE]

Blästersand är helt ren och behöver inte sköljas. Med tanke på vad den egentligen skall användas till så är det viktigt att den är ren. Låter jag som Rosa Redig nu så är det bara för att jag fått informationen av säkra källor. Blästring är annars inte min starka sida. När vi startade upp vårt 450-litersakvarium i oktober så började jag skölja sanden men den var inte ens smutsig, sedan kom sambon farande och undrade vad jag höll på med, att skölja blästersand är som att tända en lampa som lyser sa han... Jag sköljde en hink med sand, resten åkte bara rätt ned. Starten av karet gick väldigt bra, det yrde inte mer än vanligt och nån grumlighet blev det aldrig frågan om. Nästa gång (om det blir nån mer gång?) lenis3 så behöver du inte skölja den det funkar bra ändå.
#9 - 6 februari 2005 08:45
Jag har samma erfarenheter som den bästa Lenmar, ingen grumlighet alls. Fick dessutom min blästersand gratis på jobbet av våra underhållsputtar vilket knappast gör saken sämre ! :o
#10 - 6 februari 2005 15:35
Ska man vänta till dimman har lättat med att hälla i fiskarna?
Håller just på att dra igång mitt nya kar och har 2-3mm flisby grus i. Har sköljt den ett par gånger men det är fortfarande ganska mjölkigt...

En del har tur att få gratis, en annan får snällt gå och köpa! (Fast jag har varit och införskaffat fina stenar vid ett bygge......
;)
#11 - 6 februari 2005 17:20
[size=3]Tack för alla svar!!![/size]
[size=3][/size]
[size=3]Köpte sand igår till mitt 175 liters, hallå hallå- vattnet var kristallklart på en gång. *Toppen*[/size]
[size=3]Det blev jättefint.[/size]
[size=3]Det blir nog bläster till de andra karen också.[/size]
[size=3][/size]
[size=3]Tjingeling[/size]
[size=3][/size]
#12 - 8 februari 2005 16:28
[QUOTE=Hemma]Ska man vänta till dimman har lättat med att hälla i fiskarna?[/QUOTE]

ja! det skulle jag gjort!:)
#13 - 22 februari 2005 14:08
[QUOTE=Lenmar]
Blästersand är helt ren och behöver inte sköljas. Med tanke på vad den egentligen skall användas till så är det viktigt att den är ren. Låter jag som Rosa Redig nu så är det bara för att jag fått informationen av säkra källor. Blästring är annars inte min starka sida. När vi startade upp vårt 450-litersakvarium i oktober så började jag skölja sanden men den var inte ens smutsig, sedan kom sambon farande och undrade vad jag höll på med, att skölja blästersand är som att tända en lampa som lyser sa han... Jag sköljde en hink med sand, resten åkte bara rätt ned. Starten av karet gick väldigt bra, det yrde inte mer än vanligt och nån grumlighet blev det aldrig frågan om. Nästa gång (om det blir nån mer gång?) lenis3 så behöver du inte skölja den det funkar bra ändå.[/QUOTE]

Hur många kilo blästersand går det åt till ett 450 liters?? ska troligtvis köpa ett i helgen och funderar på att ha i blästersand i det. Karet är 150*50.

MVH / Jimmie
#14 - 22 februari 2005 14:17
[QUOTE=jimel]Hur många kilo blästersand går det åt till ett 450 liters?? ska troligtvis köpa ett i helgen och funderar på att ha i blästersand i det. Karet är 150*50.

MVH / Jimmie[/QUOTE]

Jag hade i c a 20 kg i mitt 128 l kar och i ditt fall motsvarar det c a 70 kg (vilket gör att du får köpa 3 säckar à 25 kg på Biltema). Jag är väldigt nöjd med min blästersand - snyggt och billigt!
#15 - 22 februari 2005 14:46
[QUOTE=emilym]Jag hade i c a 20 kg i mitt 128 l kar och i ditt fall motsvarar det c a 70 kg (vilket gör att du får köpa 3 säckar à 25 kg på Biltema). Jag är väldigt nöjd med min blästersand - snyggt och billigt![/QUOTE]

Tack för snabbt svar, hur tjockt lager sand har du ungefär?
#16 - 22 februari 2005 14:57
Jag har 3x50 kg i mitt 600 liters kar. Det ger en tjocklek på mellan 3-5 cm på botten, men en del bottenyta försvinner pga en frigolitbakgrund.
#17 - 22 februari 2005 15:31
Det varierar från 2 - 10 cm. Jag har dessutom 1 cm frigolitskiva i botten och en bakgrund och annan inredning som tar lite plats.
#18 - 22 februari 2005 16:26
[QUOTE=Hasse H]Jag har 3x50 kg i mitt 600 liters kar. Det ger en tjocklek på mellan 3-5 cm på botten, men en del bottenyta försvinner pga en frigolitbakgrund.[/QUOTE]

150kg borde väl bli tjockare än 3-5cm? :eek: Eller menar du 3x25kg? 25kg = ca. 17Liter.

Edit:
150kg = ~100L :D Du måste mena 3x25kg?
#19 - 27 februari 2005 14:50
jag kör oxå med biltemas blästersand i mitt yngelkar, den var rena drömmen jämfört med ciklidsand....usch för allt kalk asså!
#20 - 27 februari 2005 21:11
Har en annan fråga inom samma ämne. Har en ganska stor mal som gillar blästersanden väldigt mycke han brukar gräva ner sig och "grumla" upp sanden och då när man regör filtrerna så är det typ sandlåda i dem. Så kan detta skada pumparna?
#21 - 27 februari 2005 21:36
sand i impellerna är ju inte bra...går det och fästa filtret högre upp?? sätta sten runt om..
Lucas_no1
#22 - 28 februari 2005 09:25
Är det ingen annan som har dåliga erfarenheter här på zpet när det gäller blästersand?
Har några kompisar som delar min åsikt om att blästersanden är för fin och tät.
Botten är död när sanden är så tät och det kan lukta från den typ sumpgas eller liknande.
Själv har jag bytt ut blästersanden till råda 0.8-1,2 vilken är lugnare í färgen och betydligt luftigare och lättare att rengöra då den inte flyger upp i häverten.

Mvh Lucas
#23 - 28 februari 2005 09:28
Jag har också hört att blästersand kan vara jobbigt att ha, blev istället rekommenderad fågelsand...
#24 - 28 februari 2005 09:41
[QUOTE=Chrilleus]
150kg borde väl bli tjockare än 3-5cm? :eek: Eller menar du 3x25kg? 25kg = ca. 17Liter.

Edit:
150kg = ~100L :D Du måste mena 3x25kg?[/QUOTE]
Ehh... ja, tänkte lite galet där. Helt rätt, 3x25 kg ska det vara.

Själv har jag inga problem alls med blästersanden, men kan förstå att andra kan ha det.
#25 - 28 februari 2005 10:15
jag har en mal som är ca 25-30 centimeter lång, och han/hon gillar inte att ligga stilla. Jag skulle gärna vilja ha blästersand, men eftersom att jag har min lilla mal, så kommer det att innebära 0 sikt i akvariet. Den gillar att gnugga ner magen i grusen.
Jag har även hört att ett problem med blästersand är att det är svårt att få växterna att sitta på plats.
#26 - 15 mars 2005 18:25
Jag ska nog prova på att ha bläster sand i mitt nya kar...

100 L hu många kilon ungefär tror ni ja behöver????:) :) :) ....ska nog ha ciklider i det karet..:)
#27 - 15 mars 2005 20:07
Inte ens en säck tror jag, jag hade 3 i mitt 450.
#28 - 16 mars 2005 10:43
Jag har två i mitt på 253 liter. Och det räcker mer än väl.

Annons