Sand!

#1 - 2 februari 2005 17:18
kan man anväda vanlig bläster sand? om, åker ite mycket ut när man rengör?
#2 - 2 februari 2005 17:18
tack!
#3 - 2 februari 2005 17:24
Ja det kan du göra. Det åker inte ut mycket när du rengör nej, om du inte stoppar ned slangen du gör vattenbyte med direkt i sanden.
#4 - 2 februari 2005 17:25
jag andvänder rådasand.. dyrare men inte samma vassa kanter.. skulle aldrig andvända blästersand till mina slamkrypare men de är ju Alltid i sanden.. så det beror ju mycket på vad du ska ha i akvariet.
#5 - 2 februari 2005 17:37
Blästersand vasst?

Är verkligen Biltemas blästersand vass, har sett att det är vissa som säger att den är det och vissa inte. Men dom som säger att den INTE är det har just blästersand medans dom som säger att den ÄR vass har något annat i detta fallet rådasand.

Så hur är det egentligen :)
Behöver verkligen veta för har planer på att skaffa blästersand från Biltema, men ska även ha malar gående i akvariet så jag vill verkligen vara säker på att det funkar innan man köper sand osv.

Ps. Hoppas det inte gör något att jag lånar tråden lite.
#6 - 2 februari 2005 17:41
jag vet inte.. jag har som sagt slamkrypare.. och de går alltid i sanden, både över och under ytan.. och släpar kroppen i den... de vill helst ha lera men det är så jobbigt att städa...
#7 - 2 februari 2005 17:42
[QUOTE=Triana]jag andvänder rådasand.. dyrare men inte samma vassa kanter.. skulle aldrig andvända blästersand till mina slamkrypare men de är ju Alltid i sanden.. så det beror ju mycket på vad du ska ha i akvariet.[/QUOTE]
Blästersanden är inte vass. den är hård -därför kan den användas till blästring se själva här på denna makrobild av blästersand:
http://zoonen.com/res/user/177043/galleri/177049/biltemasand_orig_SE.jpg
#8 - 2 februari 2005 17:44
Min pappa andväder den i arbetet och ahn sade Nej, den är vass.. och många akvarister verkar säga det samma.
#9 - 2 februari 2005 17:47
dessutom.. blästersand är en lika vid term som brackvatten... det finns olika typer av blästersand för olika saker att blästa.. och alla typer är inte så rena...
#10 - 2 februari 2005 17:47
[QUOTE=Triana]Min pappa andväder den i arbetet och ahn sade Nej, den är vass.. och många akvarister verkar säga det samma.[/QUOTE]
Se bild ovan. Tidigare fanns även länkar till bilder på pansarmalar som gått i blästersand utan de minsta skador. So in this case - Papa does not know best...
#11 - 2 februari 2005 17:49
[QUOTE=Triana]dessutom.. blästersand är en lika vid term som brackvatten... det finns olika typer av blästersand för olika saker att blästa.. och alla typer är inte så rena...[/QUOTE]
Nästan all som prövat biltemas blästersand är jättenöjda - ingen tvätt - ingen vattengrumling.
#12 - 2 februari 2005 17:50
som sagt.. det finns olika typer av blästersand.. och det är skildnad på en pansarmal och en slamkrypare.. en slamkrypare släpar kroppen efter sig på land, inte flyter lätt i vattnet.
#13 - 2 februari 2005 17:52
Och vad gör en pansarmal med sina mustacher - Du redovisar ju inte ens några erfarenheter här
#14 - 2 februari 2005 17:58
jag har inte testat pansarmalar och sand faktiskt.. men jag vet bara att blästersand är en vid och för mig obehaglig term, och han frågade inte om biltemas blästersand.. han frågade om blästersand.. biltema kom in senare.. jag avrådde inte till den.. jag säger bara att jag själv aldrig skulle ha den till mina Slamkrypare... de är ju nästan bara uppe på land... gräver osv..
#15 - 2 februari 2005 18:01
Biltemas blästersand är absolut inte vass, se Erikthurs bild. Visst finns det olika blästermedel fär olika blästring en del består inte alls av sand och är vassa.
Till frågan då, biltemas blästersand fungerar bra till malar och skadar inte deras "mustacher.

Guy
#16 - 2 februari 2005 18:04
[QUOTE=Triana]jag har inte testat pansarmalar och sand faktiskt.. men jag vet bara att blästersand är en vid och för mig obehaglig term, och han frågade inte om biltemas blästersand.. han frågade om blästersand.. biltema kom in senare.. jag avrådde inte till den.. jag säger bara att jag själv aldrig skulle ha den till mina Slamkrypare... de är ju nästan bara uppe på land... gräver osv..[/QUOTE]
Det är bättre att ge ett svar utgående från sina kunskaper inte för att man tycker något låter obehagligt. Och om man ändå baserar sitt svar pga detta eller liknande så bör det väl framgå av svaret. Det kan mycket väl vara så att rådasand kan vara vassare än t ex biltemas blästersand.
#17 - 2 februari 2005 18:07
Nu var det inte "biltemas" blästersand jag snackade om *börjar bli irriterad* jag sade ju det.. jag säger blästersand.. vissa typer av blästersand är mycket vass och dessutom kemsikt farlig.. det vet jag.. och därför är det en erfarenhet.

*min slammis i sanden*
http://home.ripway.com/2004-3/82383/P1010363a.JPG
#18 - 2 februari 2005 18:18
Triana- Så nu vet du plötsligt det??? Men inte om Biltemas blästersand???
Om du läst gamla inlägg i forumet torde det ganska snart framgå att nästan alla menar just biltemas blästersand när man talar om blästersand.
Ibland kan det vara bra att läsa på innan man skriver svar på både det ena och det andra. Ett snitt på 17 inlägg om dagen är inte dåligt men då bör man tänka på att det är ibland bättre att tänka först och handla sedan...
#19 - 2 februari 2005 18:22
mm.. men i mina öron så är blästersand just blästersand eftersom det är något pappa talar om då och då.. jag kopplar inte dirket biltemas blästersand.. och när jag skrev jag vet så pekar jag ju på att vissa typer av blästersand är kemsiskt farlig. och jag tycker att detta är ett personangrepp från din sida då du själv inte längre besvarar frågan på minsta vis utan helt enkelt grälar och klagar på mig vilket jag tycker är mycket elakt.
#20 - 2 februari 2005 18:27
Ovan på frågan om biltemas blästersand är vass
[QUOTE=Triana]jag vet inte.. jag har som sagt slamkrypare.. och de går alltid i sanden, både över och under ytan.. och släpar kroppen i den... de vill helst ha lera men det är så jobbigt att städa...[/QUOTE]
Något inlägg senare:
[QUOTE=Triana]Min pappa andväder den i arbetet och ahn sade Nej, den är vass.. och många akvarister verkar säga det samma.[/QUOTE]
Och det om många akvarister tycks ju vara falskt
Case closed
#21 - 2 februari 2005 18:28
[QUOTE=Triana]mm.. men i mina öron så är blästersand just blästersand eftersom det är något pappa talar om då och då.. jag kopplar inte dirket biltemas blästersand.. och när jag skrev jag vet så pekar jag ju på att vissa typer av blästersand är kemsiskt farlig. och jag tycker att detta är ett personangrepp från din sida då du själv inte längre besvarar frågan på minsta vis utan helt enkelt grälar och klagar på mig vilket jag tycker är mycket elakt.[/QUOTE]
Det kanske inte ens är sand din pappa menar när han säger blästersand. Kolla med honom vilket blästermedel han använder. Det finns inga som helst kemiska medel i blästersand. Det finns däremot en hel del olika blästermedel som är skadliga för fiskar.

Guy
#22 - 2 februari 2005 18:32
jo.. möjligt.. spelar inte så stor roll för själv ska jag inte byta sand.. jag har 75 kg rådasand i mitt akvarium just nu.. jag tycker bara det är jobbigt att bli påhoppad.. ¨

*Drar mig undan, hade börjat intressera mig för akvarier ordentligt igen efter en viloperiod på ett par år då jag hållit på med helt andra saker, och så dröjer bara några veckor innan folk börjar klanka ner på mig.*

Vissa säger faktiskt att den är vass.. som någon mer i diskutionen sade tidigare...
#23 - 2 februari 2005 19:25
[QUOTE=Triana]jo.. möjligt.. spelar inte så stor roll för själv ska jag inte byta sand.. jag har 75 kg rådasand i mitt akvarium just nu.. jag tycker bara det är jobbigt att bli påhoppad.. ¨

*Drar mig undan, hade börjat intressera mig för akvarier ordentligt igen efter en viloperiod på ett par år då jag hållit på med helt andra saker, och så dröjer bara några veckor innan folk börjar klanka ner på mig.*

Vissa säger faktiskt att den är vass.. som någon mer i diskutionen sade tidigare...[/QUOTE] man blivar bara "påhoppat" om man "tror" men inte vet
#24 - 2 februari 2005 20:11
hur menar du? jag har en kan man ite suga på bottnen eller? jag har ca2 mm grus och det åker med! jag har en sådan här gul grej som man pumpar fram gjenom att ta upp och ned!
#25 - 2 februari 2005 20:13
Jag har en hävert.. jag pumpar och slamsuger.. det åker upp i "tratten" men oftast inte hela vägen ner i hinken.. ibland litet men det är kvar i bottnen av hinken när jag häller ut vattnet.
Lucas_no1
#26 - 4 februari 2005 18:57
Jag är inte nöjd med biltemas blästersand.
Den är kall i färgen nästan vit och skiten ligger uppe på den.
I rodasanden verkar skiten dunsta upp snabbare så jag tror att nyttiga bakterier trivsbättre i roda som inte är lika tät.
Men den är absolut inte vass!

Jag har beställt ny riktig roda i stället för biltemas bläster.
Jag är så trött på den kalla färgen och att den är så tät.
Så jag funderar på vad jag ska göra med mina 50liter bläster.
Det går ju inte ens att sanda med den när det är halt *s*

Annons