Sand

#1 - 4 maj 2002 19:43
Hej
Jag har sand i ett av mina akvarium och jag har läst att när man ska rengöra grus så ska man använda en sughävert? eller något liknande. Jag försökte använda det när jag gjorde rent sanden också men det gick inte så bra. Är det någon som har något tips om hur man kan göra.

Tack på förhand
Anna-Karin

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 maj 2002 12:43
Hej Anna-Karin,
Här nämns lite kortfattat hur man tillverkat sin egen slamsugare
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Tillbeh%F6r#rengoringstillbehor
Annars kan man väl rent allmänt säga att om man har ett bra filter, sköter vattenbytena, inte har för mycket fisk i akvariet och inte matar för mycket så finns det ingen som helst anledning att göra rent sanden i akvariet. Det lilla skräp som blir bryts ner biologiskt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 6 maj 2002 19:34
Kjell, hu kraftig pump behövs för ett 275 liters kar?
Jag ska skaffa mig det och tycker det vore jätteslappt och inte behöva slammsuga!

#4 - 8 maj 2002 18:07
Till ett 275 liters skulle nog en pump som pumapar ca 1000L/h (el.mer)passa, och en filtervolym på minst en liter, gärna två. Detta gäller för inner filter.
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 maj 2002 09:49
Hej Anna-Karin,
Hur stort filter/pump du skall ha beror mycket på vilka fiskar du har i akvariet/ hur stora de är/ hur många du har, dessutom på hur mycket växter som finns i akvariet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons