Såna där discus ni vet

#1 - 16 augusti 2007 15:30
Är lite sugen på att skaffa ett litet gäng.. har ett kar som står tomt för tillfället o vet om en som har yngel (nåja, de är ju lite äldre än så) som vill sälja..

Har aldrig haft discus (heckel) förut, men har fått den uppfattningen om att de ska va "svåra".. det syns ju på priset om inte annat ;)

Några tips?
#2 - 16 augusti 2007 17:27
Ett hett tips är läs, läs och läs!
Det finns massor av info på nätet i de olika forumen, men inte att förglömma är alla böcker som finns om diskus.
Lite svårt att veta riktigt vad det är du undrar, så läs mycket och kom med massor av frågor sedan;).
#3 - 16 augusti 2007 17:41
[COLOR=#22229c]http://www.amazondiscus.se[/COLOR]
#4 - 17 augusti 2007 08:51
hehe tänkte mest på de där "nybörjarfelen" som man hittar på ;)
#5 - 17 augusti 2007 10:18
Nyörjarfel vet jag inte om man ska kalla det, men en grej att tänka på om man vill få som resultat stor fisk är hur karet är utformat.
Om du har fisken i ett inrett kar och inte gör vattenbyten mer än en gång i veckan så är chansen, eller risken att de inte kommer att uppnå storleken de kan bli ganska överhängande.
Om man har små diskusar och drar upp dessa i ett kar med endast vatten och ett filter i, dagliga vattenbyten och i det närmaste obegränsat med mat så kommer de att växa med ca 1 cm i månaden och uppnår ganska snart full storlek.
Men det är lite vad man är ute efter, men ett par stora diskusar som är som tallrikar är bara så himla mäktigt.
#6 - 19 augusti 2007 10:44
Hmm.. ja.. stora tjusiga saker är ju nåt för ögat visserligen.. mina kar är ju inredning så jag tror nog ändå att det kar som jag har planer på kommer att bli inrett så att säga..

Annons