Sån fin vit sand - svårt?

#1 - 26 november 2006 14:00
Hej hallå!
Jag tittar runt på internet och ser alla dessa fina akvarier med kritvit sand som bottenmaterial. Så tänker jag att jag också ska ha så i mitt nästa akvarium som jag planerar att köpa. Men så kommer problemet....hur sjutton håller man det sådär fint? I de tidigare akvarier jag haft har det blivit alger på akvariegruset och lite brunt eller vad man ska säga. Och det var ändå på vanlig engelsk sjösten, hur ska det då inte se ut på vitt grus/sand?

Tips tas tacksamt emot!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 november 2006 14:11
Det håller sig inte vitt;)
#3 - 26 november 2006 14:13
Ajdå, hehe. Så vad rekommenderas istället då för engelsk sjösten, känner det är lite för "vanligt".
#4 - 26 november 2006 14:14
Jag hade ciklidgrus i ett av mina akvarier en gång och det kom aldrig alger på gruset. Däremot fick jag en invasion där alla rutor och stenar mm blev aldelles gröna, dock aldrig gruset.
Sen har jag faxegrus i en del akvarier nu, där fastnar det alger. Vet inte vad detta beror på egentligen.
#5 - 26 november 2006 14:16
Hm, så det fastnar alltså olika på olika sorters grus?
#6 - 26 november 2006 21:09
Fin rådasand är ju alltid ett alternativ om man tröttnat på engelsk sjösten. Svart sand och grus finns ju också.
#7 - 27 november 2006 16:20
jag har råda sand i mina akvarier och det ända negetiva är att det lägger sig en del slam och avföring på botten som man ser men jag har två synodontisar fast dem käkar inte allt:P
#8 - 27 november 2006 17:51
Paletten93 skrev:
jag har råda sand i mina akvarier och det ända negetiva är att det lägger sig en del slam och avföring på botten som man ser men jag har två synodontisar fast dem käkar inte allt:P

Jag hoppas verkligen inte du tror att synodontisarna käkar "slam och avföring"?
De käkar foder rester, och "slam och avföring" bryts ner naturligt. Jag håller det inte för helt otrligt att någon fisk får skit i munen då och då, men det brukar de spotta ut, det är inte exakt "dagens rätt."
B!
#9 - 27 november 2006 18:10
Räkor däremot, käkar gärna slam och avföring...
#10 - 24 december 2006 23:19
Jag tror inte att vitt grus uppskattas av fiskarna..brukar man inte säga att de vill ha så mörk snad som möjligt? att vitt stressar dem?:confused:

Annons