Samveteskval!

#1 - 20 augusti 2008 18:22
Hej, kan börja med att presentera mig. Dennis heter jag och är ny här på forumet, har nyligen upptäckt den underbara akvaristiska världen och är helt biten! Började först med ett litet 30L kar som mina svärföräldrar hade i källaren, inhandlades lite sand och en liten slöjstjärt, fyllde upp med vatten och plumsade i med firren i min tro att färskt vatten är det bästa för fisken. Hur som haver köpte jag och min sambo ett 54L kar ett par månader senare, eftersom vi tyckte att Lill-Babs (ja, det är slöjisens namn :)) bodde lite trångt. Sedan blev det några fler besök till Zooaffären och fick till slut med mig 5 guppys (3hanar 2honor) 5 neontetror och en kamphane hem. 2 dagar senare dock kampisen, 2 neontetror och båda guppyhonorna.

Då började jag fundera, vad har jag gjort för fel?
Ut på nätet och letade, hittade Zoopet och började läsa massa forumsinlägg. Mina fiskar dog uppenbarligen av för hög nitrit.

Många veckor med intensivt Zoopet-bläddrande, kom jag över ett 250L kar som en bekant skulle slänga. Läste, läste och läste vad jag behövde för teknik och tester, en vecka senare stod jag med ett kvitto på 2500kr från en Zooaffär. :D

Startar upp karet med ett par guppys och preparat för att få igång bakteriekulturen. Blev nitrit-fritt, så var det dags för resten av fiskarna som trängdes i 54L karet.

Min svåger hade ett 375L kar med 11 Blå ciklider varav 10 yngel,
han hade inte längre tid med det så jag blev erbjuden det för en väldigt överkommlig summa. Tänkte det att nu när jag är relativt påläst så borde jag klara av att ta hand om dessa ciklider, så veckan efter vi diskuterat detta hämtar jag karet och fiskarna. Transporterade fiskarna i en FLAJ-bajla från ikea, med filtermaterialet dränkt i. Visste precis vart jag skulle ställa karet, så var bara att rada upp lekablocken lägga frigoliten och lyfta på akvariet. Fyller med sanden jag fick med och dekorerar lite med stenar han haft i karet förut... Dags för vatten! .. tänker jag. Hasa upp trädgårdsslangen och börja fylla. Efter ca. 5min uppfyllning upptäcker jag till min fasa att karet står helt lutat, skilde 3cm på vattennivån från sida till sida sett framifrån.

Så med lite panik får jag flytta guppysarna och till mitt nuvarande 54L yngelkar som är huserat av 2 guppyhonor och 7 yngel. Lill-babs fick flytta till 30L karet som jag håller på att köra in. Nu kan man lungt påstå att det är överbefolkat. :( 14 guppys och en ancistrus.

Blåcikliderna är numera och simmar runt i 250L karet med 2 innerfilter, och jag vet inte vad jag ska mig till!! :confused: För jag vet att det är på tok för litet, även 375L karet, men det är ju betydligt större.

Hur mycket kan/får karet luta? Man vill ju gärna inte riskera att översvämma halva övervåningen, men samtidigt vill jag inte heller att fiskarna ska lida. Ska jag skänka bort blåcikliderna till en Zooaffär? Fast då är jag orolig för att dom ska hamna nånstans där dom får det ännu värre! GARRHH!! Känner sån otrolig ångest just nu. Kan gärna inte sälja allt heller då jag lovade att ta väl hand om dem. :( Känner mig väldigt misslyckad och känner att intresset glider isär.

Snälla, hjälp mig någon!

Med vänliga hälsningar
Dennis
#2 - 20 augusti 2008 18:35
Snälla ta det lugnt, förhållandena är inte alltid perfekta i naturen heller!!!

Det finns massor med trådar om justering av akvarier, rota rätt på dem, så ska du se att du får massor av tips på hur du ska få igång stora burken.
Smart att låta filtret gå i andra karet, och grattis till nitritkollen!!!
#3 - 20 augusti 2008 18:54
Tack för så snabbt svar!

Har försökt leta reda på hur man justerar just när man använder lecablock, men hur jag än vrider och vänder på det så känns det som att det alltid kommer att finnas en svag punkt, t.ex om jag stöttar upp på höger sida med en masonitskiva så blir det väl en glipa i mitten av karet.

Om det spelar någon roll så har jag vad jag tror är ett kar med aluminiumram.

Tack så mycket, det värmer ! =)
#4 - 21 augusti 2008 19:11
Vi har lecablock med.
Satte liggunderlang (typ 5mm tjockt) mellan golv och lecablock. Sen mera liggunderlag och en 4 cm bordsskiva. Sen liggunderlag, sen akvarie, sen måtta med vattenpass.
Märkte här att det lutade lite (vi hade inte fyllt på med vatten) så då tog vi helt enkelt en till bit liggunderlag och satte på det lecablocket som låg lite lägre. På med allt igen och måtta.

Det blev perfekt!
Fyllde med en 3:e del vatten, kolla vattenpassen, lika mycket vatten till och kolla med vattenpass, och fyllde sedan upp.

Som sagt se till att ha en tjock bordsskiva på lekablocken, och det du behöver justera gör du under bordet på lecablocken.

Vi har ett 240L som står hur stabilt som helst!

Liggunderlag finns att köpa på akvariebutiker.
#5 - 21 augusti 2008 19:12
Jo jag kom på, kör INTE med tjocka liggunderlag, det gjorde vi först och då lutade allt åt h*lsike!

Så skaffa tunt ska du se att det går bra.

Lycka till!
#6 - 21 augusti 2008 19:18
Vill bara påminna, kör in slöjstjärten i 250 liters eller 375 liters karen, den mår inte bra i under 200 liters akvarium, även om det är en fisk många köper först och tror den ska må bra!
#7 - 22 augusti 2008 15:24
Linapina, tack för tipset. Blir att åka iväg och inhandla liggunderlag och bordsskiva då!

JojjeN, jag är väl medveten om detta! Hon har varit i 250L karet ett tag nu, men tog ut henne och samtliga andra firrar för att få plats med Blåcikliderna. Kan tänka mig att hon skulle bli stressad som bara den annars av att dela rum med så stora fiskar.

Mvh Dennis
#8 - 22 augusti 2008 16:05
Dennis. skrev:
Linapina, tack för tipset. Blir att åka iväg och inhandla liggunderlag och bordsskiva då!

JojjeN, jag är väl medveten om detta! Hon har varit i 250L karet ett tag nu, men tog ut henne och samtliga andra firrar för att få plats med Blåcikliderna. Kan tänka mig att hon skulle bli stressad som bara den annars av att dela rum med så stora fiskar.

Mvh Dennis

Om hon blir stressaqd har jag ingen aning om, så det ska jag inte uttrycka mig om, men jag är glad att du redan visste det, så svårt med folk som trycker ner dom i 10 liters skålar och vägrar ta till sig att det är djurplågeri.
#9 - 22 augusti 2008 16:29
Jag förstår dig, endel människor tycker bara det är just en fisk.. Inte att det är ett liv och att den vill trivas.

Mvh Dennis

Annons