Sammetssjuka?

#1 - 22 juni 2015 15:32
Jag tror tyvärr att en av mina cupidos har detta, vad gör man åt det?
Den har haft det i åtminstone tre månader utan att någon annan fisk smittats och jag har gått och väntat på att det skall gå över av sig själv. Det gör det tydligen inte...

Finns här någon som har behandlat sjukdomen och lyckats med det?
#2 - 22 juni 2015 15:44
30 grader varmt och rejält med salt i några dagar kanske?
Jag vill inte hälla kopparhaltiga mediciner i ett akvarium fullt av räkor, snäckor och corys...

Det är fisken högst upp på den här bilden, det är stjärtfenan som är angripen.
[ATTACH=CONFIG]76616[/ATTACH]

Här kan man se det också, det är fisken som är på väg ur bild längst åt höger.
[ATTACH=CONFIG]76615[/ATTACH]
#3 - 22 juni 2015 16:59
Mr Woods skrev:
30 grader varmt och rejält med salt i några dagar kanske?

Jag vill inte hälla kopparhaltiga mediciner i ett akvarium fullt av räkor, snäckor och corys...

Det är fisken högst upp på den här bilden, det är stjärtfenan som är angripen.

[ATTACH=CONFIG]76616[/ATTACH]

Här kan man se det också, det är fisken som är på väg ur bild längst åt höger.

[ATTACH=CONFIG]76615[/ATTACH]

En av få sjukdomar där jag skulle försöka med salt. Har inte behövt prova själv men det fanns lite skriverier i tidskriften Akvariet för ganska många år sedan att det hjälpte mot sammetssjuka på Notho's.

/Tobbe
#4 - 22 juni 2015 17:39
En röst på salt då!

Rent spontant så skulle jag vilja plocka upp fisken och skrapa bort eländet från fenan, men jag antar att det inte är någon vidare god idé...
#5 - 22 juni 2015 18:19
Kan det vara något annat än sammetssjuka som ser ut så här förresten?
Vad som talar emot min diagnos är ju att fisken fortfarande lever efter flera månader, att det inte ser ut att förvärras och att det inte verkar smitta!
#6 - 22 juni 2015 22:30
Hittade detta! 0,5% salt tills parasiterna dött ut, någon som testat?

http://anneihunneberga.blogspot.se/2012/03/sotvatten-oodinium.html
#7 - 23 juni 2015 06:47
Här är en guide, denna är specifikt för guldfisk men borde vara applicerbar på majoriteten av alla fiskar. Lite intressant här är ju saltbadet, dvs några minuter i 2% saltlösning vilket borde vara intressant när det gäller parasiter som är på fiskens utsida.

http://goldfishartquatics.blogspot.se/2013/08/a-pinch-of-salt.html
#8 - 23 juni 2015 14:57
Axman skrev:
Här är en guide, denna är specifikt för guldfisk men borde vara applicerbar på majoriteten av alla fiskar. Lite intressant här är ju saltbadet, dvs några minuter i 2% saltlösning vilket borde vara intressant när det gäller parasiter som är på fiskens utsida.

http://goldfishartquatics.blogspot.se/2013/08/a-pinch-of-salt.html

Tack för tipset, men om jag ändå skall fånga fisken så medicinerar jag den nog hellre med odimor eller något i ett annat akvarium...

Vad jag inte riktigt kan förstå är att fisken i det närmaste ser opåverkad ut. Oodinium skall tydligen döda vuxen fisk på 2-4 veckor och ungfisk ännu snabbare.
Dessutom skall det ju smitta, och det har jag inte märkt att det gör! Kan det vara någon annan parasit kanske?
#9 - 23 juni 2015 21:43
Försökte få ett par bilder på sjuklingens stjärtfena, men det var banne mig inte lätt...
Jag misstänker fortfarande sammetssjuka, vad tror ni?

[ATTACH=CONFIG]76641[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76642[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76647[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76644[/ATTACH]
#10 - 23 juni 2015 21:47
Försökte få ett par bilder på sjuklingens stjärtfena, men det var bannemig inte lätt...
Jag misstänker fortfarande sammetssjuka, vad tror ni?

[ATTACH=CONFIG]76649[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76651[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76652[/ATTACH]
#11 - 24 juni 2015 16:16
Är det ingen som utifrån bilderna i inlägget ovan vågar sig på att säga om jag ställer en riktig diagnos eller om det kan vara någonting annat?

I vilket fall som helst så kommer jag försöka fånga in fisken och behandla den i någon liten behållare, men jag måste ju veta vad jag skall behandla mot när jag köper medicin imorgon...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 juni 2015 20:39
Vad det är vete sjutton - dock knappast sammetssjuka.
Jag hade först bara flyttat fisken till ett karantänskar, höjt tempen några grader och sedan lagt i 2 dl salt per 100 L vatten.
#13 - 24 juni 2015 21:28
Det var ju visserligen skönt att höra att du inte tror på Oodinium, men då står jag här utan diagnos...
Är det baserat på bilderna eller det faktum att fisken lever och inte verkar smitta som du tror att det är någonting annat?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 25 juni 2015 05:59
Mr Woods skrev:
Det var ju visserligen skönt att höra att du inte tror på Oodinium, men då står jag här utan diagnos...

Är det baserat på bilderna eller det faktum att fisken lever och inte verkar smitta som du tror att det är någonting annat?

Både och
#15 - 25 juni 2015 13:37
Tack för hjälpen!

Vi får se hur jag gör. Har inga lediga akvarier, men en hink med en luftsten i borde väl duga för en kortare period!
Annars måste jag lämna bort de två lekparen bolivianer jag har kvar, som jag försöker hålla åt Mats B.

Du tror inte på att inleda med ett kraftigt saltbad i några minuter, typ 2% salt då?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 25 juni 2015 14:00
Mr Woods skrev:
Du tror inte på att inleda med ett kraftigt saltbad i några minuter, typ 2% salt då?

Har själv aldrig testat med saltbad men det kan ju vara värt att testa
#17 - 25 juni 2015 14:06
Har själv aldrig testat med saltbad men det kan ju vara värt att testa

Jo precis! Jag vill ge den en chans, även om jag har cupidos i överflöd!

Salt verkar ju vara en bra grej att försöka med när jag nu inte vet vad det är för något.
Visade bilderna för Tommy på Trop, han tyckte jag kan testa med Baktopur om det inte hjälper med saltbehandling. Det kan vara svamp eller bakterier trodde han...
#18 - 30 juni 2015 22:05
Jag har haft Sammetssjuka Oodinium, många ggr på mina fiskar genom åren, och kan säga direkt att det är inte det din firre har! Sammetssjuka sprids mycket snabbt över hela kroppen och smittar andra fiskar! Ser ut som att ha strött mjöl på dom, och fiskarna visar tydliga symptom på att det kliar och dom håller ihop angripna fenor!
Din kan ha fått svamp eller nån bakterie/parasit i nått gammalt sår efter bett eller annan skada, vilket kan sitta länge utan att fisken själv lider av det. Går bara att bestämma 100 % vad det är genom att ta ett prov och kolla i mikroskop.
Har den haft det så länge så är det nog inget smittsamt heller, utan du kan nog ta upp den och behandla den för sej själv i en annan behållare.

Tror nog också att Bactopur är rätt behandling, så testa det!

Thaifighter
#19 - 2 juli 2015 19:10
Tack för svar!

Den åkte i ett 54L tillsammans med 1dl salt nu till att börja med, så får vi se om det behövs kemikalier också sedan...

Slängde i två bolivianer också som fått varsin fläck i ena ögat.
#20 - 6 juli 2015 12:25
Hur lång tid kan det ta innan en saltbehandling ger verkan? Jag ser ingen skillnad än.
Och vet ni hur lång tid en behandling med baktopur tar, (hur många dagar i sträck behöver jag vara hemma)?
#21 - 13 juli 2015 17:20
Nu blev det faktiskt baktopur här, eftersom salt inte verkar hjälpa...
Så hittade jag ytterligare en cupido med början till någonting liknande på stjärtfenan, så tyvärr kanske detta var smittsamt ändå. Nu är det bara till att hoppas på baktopur.
#22 - 14 juli 2015 14:53
Hoppas det ordnar sig. Sammetssjuka tycks det ju inte vara då det oftast sitter på kroppen mest.. Har svärdbärare med märkliga grejer "på huden" . Oxå opåverkade . Haft i flera månader. Nu har jag salt i karet o doserat rejält med EasyLife Voogle men tror medicin är bättre. Bactopur är mot bakterier. Så lär inte hjälpa om det är parasiter..

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
#23 - 14 juli 2015 21:26
Baktopur verkar inte hjälpa. Jag blir vansinnig snart. Tänk om man kunde få reda på vad detta är!!!
#24 - 15 juli 2015 13:15
Prova att behandla mot nån pricksjukdom som du trodde från början?

#25 - 15 juli 2015 13:16
Jo, det får nog bli så...
#26 - 15 juli 2015 15:15
Nu provar jag med costapur, sedan har jag inga fler idéer.
#27 - 15 juli 2015 21:11
Mr Woods skrev:
Nu provar jag med costapur, sedan har jag inga fler idéer.

Flagellol?

Finns det inte hudflagellater?
#28 - 16 juli 2015 06:02
Gör det?!

#29 - 20 juli 2015 14:56
Varken salt, baktopur eller costapur fungerade. Nu testar jag med mycopur också, sedan ger jag fan i detta!
#30 - 20 juli 2015 16:42
Byt till annat märke? Typ exit? Det ska jag iallafall prova. Exit ihop med escha2000

#31 - 27 juli 2015 20:26
Nu blir jag snart vansinnig!
Ett försök till gör jag att få ställt en diagnos. Titta på bilderna, VAD I HERRANS NAMN ÄR DETTA???

Jag har försökt med salt 0,2%, baktopur direct, costapur, samt en hästdos mycopur i för många dagar. Inget verkar hjälpa!
Nu bytte jag medicinvattnet och hällde i salt igen...
Skall jag testa med 0,5% salt istället?

[ATTACH=CONFIG]76836[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76837[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76838[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76839[/ATTACH]
#32 - 5 augusti 2015 13:55
Någon diagnos verkar ju inte dyka upp här, men efter alla verkningslösa mediciner jag testat så saltade jag på rejält igen. Det verkar faktiskt hjälpa!
#33 - 5 augusti 2015 14:47
Alltid något! :)

Annons