Sammansättning 540l

#1 - 7 september 2006 13:24
Nu är det nära att fylla mitt 540l kar med fisk.

Fiskar jag vill ha är följande:

Fisk ett: Nimbochromis livingstonii Kaligono alternativt
Nimbochromis venustus Venustus

Fisk två: Röd zebra (10st, 3 Hanar, 7 honor)

Fisk tre: Acei (1 hanne, 3 honor) (har jag redan)

Fisk fyra: Golden (10st, 3 hanna, 7 honor)

Fisk fem: Nkali (5st) (har jag redan)

Frågan är: Hur många kan man ha av fisk nr 1, och vilken av alternativen är bäst med de andra fiskarna? Hört att man bara ska ha en hanne av dem, kan man då ha 4 honor?

Fisk nr 4: golden.. finns det roligare gula fiskar som inte alla har?

Kom med tips, snart dags för att lägga ner ca 2000 på firrar :) ska bli ett nöje kan jag säga
#2 - 8 september 2006 07:11
Dåligt med svar :(
#3 - 8 september 2006 07:20
det funkar nog. Jag skulle nog ta istället Dimidiochromis compressiceps
änn Nimbochromis venustus.
för att du tar ju en Nimbochromis ju
#4 - 8 september 2006 07:25
Hade tagit Venustusen. Kört 2+4 av den.
Det jag sett av dom så funkar venustusen bättre ihop med mbunas än vad livingstoniin gör.
golden är inte särskilt rolig i mina ögon. Aldrig tyckt om den arten av diverse anledningar. Där hade jag kört en Crabro eller en Flavus istället. Eller alternativt Lombardoi.
#5 - 8 september 2006 09:05
det funkar nog. Jag skulle nog ta istället Dimidiochromis compressiceps

änn Nimbochromis venustus.

för att du tar ju en Nimbochromis ju

Den fisken kommer nog vara mer aggressiv mot mina andra fiskar än
Nimbochromis venustus vad jag kan läsa mig till enl artbeskrivning. Har sett en liknande fisk som är snällare iof enl killen på trop akvarie import i gbg, men honan är grå och ser väldigt tråkig ut. ha rdoc inte namnet på den dock.
#6 - 8 september 2006 09:07
Sacrium skrev:
Hade tagit Venustusen. Kört 2+4 av den.

Det jag sett av dom så funkar venustusen bättre ihop med mbunas än vad livingstoniin gör.

golden är inte särskilt rolig i mina ögon. Aldrig tyckt om den arten av diverse anledningar. Där hade jag kört en Crabro eller en Flavus istället. Eller alternativt Lombardoi.

gällande golden håller jag med dig till 100%. ville ha de för färgens skull. Crabo har jag varit inne på men inte hittat här i gbg. Ska se om jag kan hitta en ersättare för att få lite gult i karet, kan ju behålla mina golden tills dess

Tack för tipsen du verkar ha bra smak gällande fiskar :)
#7 - 8 september 2006 13:41
Är du från göteborg så är ju Nol ett givet val för dig.
Där hittar du garanterat Crabro. Köpte mina där för någon månad där så.
Samma gällande Venustusen, om du skulle bestämma dig för dom.
Problemet när man är hos Kent är att man vill starta upp ett oändligt antal akvarier för att ha plats med alla fiskar man precis blivit sugen på ;)
#8 - 8 september 2006 17:06
Sacrium skrev:
Är du från göteborg så är ju Nol ett givet val för dig.

Där hittar du garanterat Crabro. Köpte mina där för någon månad där så.

Samma gällande Venustusen, om du skulle bestämma dig för dom.

Problemet när man är hos Kent är att man vill starta upp ett oändligt antal akvarier för att ha plats med alla fiskar man precis blivit sugen på ;)

Det är en bra butik eller? Antar det efter din text.. dessvärre har jag ingen bil :( får se om man kan lura med nån som har iof.. dock bara jag i mitt kompisgäng som håller på med denna hobby :(

Ska se om de har ventusen på trop akvarie import..
#9 - 8 september 2006 18:04
Dimidiochromis compressiceps är inte så jätte aggressiv, tycker att mbunas
är mera aggressiva än dom är

klart att Dimidiochromis compressiceps är aggressiv när den leker men annars är dom ganska lungna spöar mera sina egna än dom andra
#10 - 8 september 2006 18:10
Dimidiochromis compressiceps är inte så jätte aggressiv, tycker att mbunas

är mera aggressiva än dom är

klart att Dimidiochromis compressiceps är aggressiv när den leker men annars är dom ganska lungna spöar mera sina egna än dom andra

Okej men vad är det som gör att du gillar den så mkt förutom att den är fin. Den kommer antagligen ta en och annan mindre fisk,, rödzebrorna jag ska köpa är från 5cm och uppåt,, säljaren har fått in knallröda nu :)
#11 - 9 september 2006 08:53
okej jag tycker att dom är fina deras betende är roligt att se på
men alla fiskar dom du har i burken nu dom klar sig om du köper ett par D.compressiceps dom är typ 10cm
det är klart att när dom blir stora så kan dom vara lite bråkiga av sig men mbunas är värre med revir och grejer

Annons