Sammanföra två Tropheusgrupper?

#1 - 12 augusti 2010 10:47
Tjena, jag har i nuläget en grupp på 12st tvååriga troffar + 2 yngel i mitt 720 tillsammans med julidochromis och multifaciatus. Jag är sugen på att utöka troffegruppen något, med säg ytterligare 10 djur.
Kan detta bli problem med bråk och liknande? Är det något speciellt att tänka på när jag släpper ned dem i akvariet (förutom den sedvanliga inkoppningen förstås). Tackar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 augusti 2010 10:55
Det kan definitivt bli problem - men säkert vet man inte förrän efteråt. Jag hade dock aldrig släppt ihop troffar om det inte handlar om yngel.
Dessutom korsar sig nästan alla troffar med varandra vilket är ytterligare en orsak till att inte mixa. Dubbar korsar sig dock ytterst sällan med andra.
#3 - 12 augusti 2010 12:03
släpp inte i dom medans de andra redan är i. då kommer det bli stora problem!

utan ta ut alla fiskar och möblera om hela karet. sedan släpper du i fiskarna samtiditgt i det "nya karet".

vad är det för tropheus-art?
#4 - 12 augusti 2010 12:28
Det är kiriza.
Det är lite som jag misstänkte då, och en ommöblering av karet står väldigt långt ned på listan, dels då jag nyss gjort om lite grann och är väldigt nöjd och dels har julle-yngel i en av stenrösena. Får strunta i att köpa nya och hoppas på att de ynglar av sig mer istället :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 augusti 2010 12:41
heljis skrev:
Det är kiriza.

Det är lite som jag misstänkte då, och en ommöblering av karet står väldigt långt ned på listan,

Dessutom funkar det sällan för just troffar eftersom då efter ommöbleringen så skall ALLA troffar rangordna sig och det då blir alla mot alla.

Enda chansen för dig är som jag ser det att släppa ner en grupp med duboisi-yngel.

Här har du förövrigt en Troffe-artikel som ligger på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=29
#6 - 12 augusti 2010 13:10
Enda chansen för dig är som jag ser det att släppa ner en grupp med duboisi-yngel.
Intressant, och väldigt lockande! Det skulle inte vara några problem alltså, även utan ommöblering?

Annars tror jag att jag satsar på någon annan art helt enkelt, ska se vad som finns inne i eftermiddag. Tack för bra svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 12 augusti 2010 13:21
heljis skrev:
Intressant, och väldigt lockande! Det skulle inte vara några problem alltså, även utan ommöblering?

Annars tror jag att jag satsar på någon annan art helt enkelt, ska se vad som finns inne i eftermiddag. Tack för bra svar!

Har du läst artikeln jag länkade till?

Den stora tillbakagången för tanganyika tror jag främst beror på de stora problemen med troffar. En av dessa orsaker verkar vara att vissa troffar bär på någon sjukdom men själva är resistenta mot den men de kan smitta andra. Så mixar du olika troffegrupper så finns förstås denna risk även om den kanske inte är så stor.
#8 - 12 augusti 2010 16:36

Här har du förövrigt en Troffe-artikel som ligger på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=29

Du har betydligt större erfarenhet av troffar än mig, men jag kan inte påstå att den stämde bra med mina erfarenheter. Jag skulle nog t.ex. inte rekommendera att hålla 1+3 lekgrupp av troffar och mata dem en gång om dagen med dafnier.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 augusti 2010 16:52
Azur skrev:
Du har betydligt större erfarenhet av troffar än mig, men jag kan inte påstå att den stämde bra med mina erfarenheter. Jag skulle nog t.ex. inte rekommendera att hålla 1+3 lekgrupp av troffar och mata dem en gång om dagen med dafnier.

Är kanske lite trött men jag fattar inte vad du menar?
Var har jag påstått att man skall hålla troffar 1+3 och mata med dafnier?

Inte heller Ad Konings (vars artikel jag länkade till) påstår väl det?
#10 - 12 augusti 2010 16:58
Inte heller Ad Konings (vars artikel jag länkade till) påstår väl det?

Nog låter det som det i alla fall: "[FONT=arial]Varje hane behöver ett revir som har en diameter på ca 75 cm. [/FONT][FONT=arial]Beroende på akvariets storlek kan man bara hålla några stycken hanar ihop. Antalet honor eller yngel-hanar spelar inte så stor roll. Det är dock bättre att ha minst dubbelt så många honor som hanar."

Det känns som en rekommendation som nog passar bättre för arter där det är skillnad i utseende på hanar och honor.

Cyclops (sorry, inte dafnier) rekommendationen: "[/FONT][FONT=arial]Ett av de bästa foder man kan ge Tropheus är Cyclops."
[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 12 augusti 2010 17:13
Azur skrev:
Nog låter det som det i alla fall: "[FONT=arial]Varje hane behöver ett revir som har en diameter på ca 75 cm. [/FONT][FONT=arial]Beroende på akvariets storlek kan man bara hålla några stycken hanar ihop. Antalet honor eller yngel-hanar spelar inte så stor roll. Det är dock bättre att ha minst dubbelt så många honor som hanar."[/FONT]

[FONT=arial]Det känns som en rekommendation som nog passar bättre för arter där det är skillnad i utseende på hanar och honor.[/FONT]

[FONT=arial]Cyclops (sorry, inte dafnier) rekommendationen... "[/FONT][FONT=arial]Ett av de bästa foder man kan ge Tropheus är Cyclops." ...begriper jag inte alls.[/FONT]

Nu heter ju artikeln "Att odla Tropheus" och i ett 200 cm akvarium blir det 3 vuxna hanar + minst dubbelt så många honor + ev. halvvuxna och yngel det är väl ungefär som så som de proffessionella troffeodlare jag har besökt håller dom. Där brukar det bara gå 2 kanske 3 hanar (aldrig mer) och uppemot 10 lekmogna honor.
Dock om det inte är för avel man håller dom så kan man nog gott och väl strata med en grupp på 20-25 yngel och låta dom växa upp ihop. Kanskse inte så optimalt ur odlingssynpunkt men det är ofta inte så viktigt om man bara har dom för att titta på.

Vad gäller foder så tycker jag nog att Cyclops är det enda frysfoder som funkar till troffar (definitivt inte artemia, dafnier, mygglarver, tubifex etc.).
Det står ju även i artikeln
"[FONT=Arial]Det säkraste är att ge fiskarna ett flingfoder av hög kvalité. Speciellt grönflingorna (Spirulina-flingor) kan rekommenderas för Tropheus, men det går även med andra flingvarianter." [/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=2]och det håller jag också med om[/SIZE][/FONT]
#12 - 13 augusti 2010 17:55
Har du läst artikeln jag länkade till?
Japp jag har läst den, känner till det mesta som står där.

On topic blev det inga nya fiskar för mig, får avvakta tills jag bor större och kan utöka antalet kar istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 13 augusti 2010 18:02
heljis skrev:
...utöka antalet kar istället.

Låter som en väldigt bra idé:D

Annons