Nog låter det som det i alla fall: "[FONT=arial]Varje hane behöver ett revir som har en diameter på ca 75 cm. [/FONT][FONT=arial]Beroende på akvariets storlek kan man bara hålla några stycken hanar ihop. Antalet honor eller yngel-hanar spelar inte så stor roll. Det är dock bättre att ha minst dubbelt så många honor som hanar."[/FONT]
[FONT=arial]Det känns som en rekommendation som nog passar bättre för arter där det är skillnad i utseende på hanar och honor.[/FONT]
[FONT=arial]Cyclops (sorry, inte dafnier) rekommendationen... "[/FONT][FONT=arial]Ett av de bästa foder man kan ge Tropheus är Cyclops." ...begriper jag inte alls.[/FONT]
Nu heter ju artikeln "Att odla Tropheus" och i ett 200 cm akvarium blir det 3 vuxna hanar + minst dubbelt så många honor + ev. halvvuxna och yngel det är väl ungefär som så som de proffessionella troffeodlare jag har besökt håller dom. Där brukar det bara gå 2 kanske 3 hanar (aldrig mer) och uppemot 10 lekmogna honor.
Dock om det inte är för avel man håller dom så kan man nog gott och väl strata med en grupp på 20-25 yngel och låta dom växa upp ihop. Kanskse inte så optimalt ur odlingssynpunkt men det är ofta inte så viktigt om man bara har dom för att titta på.
Vad gäller foder så tycker jag nog att Cyclops är det enda frysfoder som funkar till troffar (definitivt inte artemia, dafnier, mygglarver, tubifex etc.).
Det står ju även i artikeln
"[FONT=Arial]Det säkraste är att ge fiskarna ett flingfoder av hög kvalité. Speciellt grönflingorna (Spirulina-flingor) kan rekommenderas för
Tropheus, men det går även med andra flingvarianter." [/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=2]och det håller jag också med om[/SIZE][/FONT]