Sammanfoga filterplattor...

#1 - 22 juli 2008 21:05
Hur gör ni för att sammanfoga (limma) filterplattor till större block?
Epoxy kanske inte är så lämpligt :D
#2 - 22 juli 2008 21:37
Om det inte är så viktigt med genomströmningen i fogen så funkade det med rikligt med akvariecilikon för mig.
#3 - 22 juli 2008 21:38
va? jag vet inte nån som liimmar ihop mattor, man köper stora mattor som man kapar till önskad storlek? sån här... http://www.pwss.se/home.php?cat=888
#4 - 23 juli 2008 09:01
åheim skrev:
va? jag vet inte nån som liimmar ihop mattor, man köper stora mattor som man kapar till önskad storlek? sån här... http://www.pwss.se/home.php?cat=888

Jo det är sån jag har köpt (men inte kommit ännu), dock vill jag sätta ihop block till ett tjockare än 10 cm.
Därav att jag behöver sammanfoga det på något vis då det skall vara utan hållare i akvariet.
#5 - 23 juli 2008 09:02
Norpis skrev:
Om det inte är så viktigt med genomströmningen i fogen så funkade det med rikligt med akvariecilikon för mig.

Funderade på cilikon men trodde inte att det skulle hålla.
Fast håller det om man bara lägger i ytterkanterna somsagt, behöver flödet inuti.
#6 - 23 juli 2008 09:03
Punkta med akvariesilikon räcker säkert.
#7 - 23 juli 2008 09:05
Japp får prova att silikonera när det kommer =)
#8 - 23 juli 2008 14:25
varför vill du ha tjockare än 10cm? "nyfiken"
#9 - 23 juli 2008 19:16
Kanske kan man "sy" ihop dem med fiskelina ???
#10 - 23 juli 2008 19:30
Punktsytt med fiskelina eller punktlimmat med akvariesilikon fixar biffen. Sedan jag började med akvarier har jag silikon till allt. Halva min lägenhet består av silikon. Flickvännen också. Hmm... Eh... Ne.
#11 - 23 juli 2008 20:48
Ja det är rätt, silikona allt i din väg Whistler84.
Sen skickar du in en bild på din silikonerade tjej *skratt*

Tänkte sätta ihop bitar till en lite längre och tjockare del att ha längs med nederkanten på akvariets "baksida".
Sytt har jag gjort hela dan för att få ihop min mossvägg.
Trött på att sy, iaf just nu!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 juli 2008 20:54
Man skall inte ha för tjock filtermatta för då kommer inte vattnet att dras igenom tillräckligt snabbt och det kommer att bli döda ytor i den.
#13 - 24 juli 2008 06:58
hmm heter det inte att man aldrig kan ha för stort filter?

*sneglar oroligt på nya karet med stooort filterhörn*
#14 - 24 juli 2008 09:27
En ökad filtertjocklek innebär precis som Kjell skrev att motståndet ökar och med ökat motstånd kommer vattnet inte att dras jämnt genom filtermattan utan vattnet kommer att leta sig fram längst den sträcka som ger minst motstånd , dom områden som i där vattnet står still kommer att ha drabbas av syrebrist med anaerob bakteriedöd som följd, ökad filtervolym måste kompenseras genom ökad genomströmmning.
#15 - 24 juli 2008 10:56
Emman skrev:
hmm heter det inte att man aldrig kan ha för stort filter?

*sneglar oroligt på nya karet med stooort filterhörn*
jo det är jättebra att ha en väl tilltagen filtervolym och filterhörn är väl beprövat och bevisligen väldigt effektivt och klarar stora fisklaster!:)
#16 - 24 juli 2008 11:07
Gaffel skrev:
En ökad filtertjocklek innebär precis som Kjell skrev att motståndet ökar och med ökat motstånd kommer vattnet inte att dras jämnt genom filtermattan utan vattnet kommer att leta sig fram längst den sträcka som ger minst motstånd , dom områden som i där vattnet står still kommer att ha drabbas av syrebrist med anaerob bakteriedöd som följd, ökad filtervolym måste kompenseras genom ökad genomströmmning.

Med andra ord är min andra ide för lilla karet inte så bra.
Hade tänkt vira en 5cm tjock matta runt pumpen för att få upp volymen och yngelsäkra.
Men lär ju inte vara någon cirkulation på framsidan direkt.
http://www.eriksgallery.com/publik/fisk/mossvagg.jpg
#17 - 24 juli 2008 11:36
tycker du att behöver öka filtervolymen på den pumpen? de ser ut att räcka tycker jag, den ser ut att ha åtminstone 4dl filtervolym!
#18 - 24 juli 2008 11:58
åheim skrev:
tycker du att behöver öka filtervolymen på den pumpen? de ser ut att räcka tycker jag, den ser ut att ha åtminstone 4dl filtervolym!

Tror det är 5-6 tom.
Karet är 110 L
#19 - 25 juli 2008 06:36
biten filtermatta som sitter i mitt 100 literskar är av måtten 9*12*40 (b*l*h) vattnet strömmar in på sidan som är 9cm bred (och då 40 hög) och igenom 12 cm tjock matta för att sen komma ut på kortsidan igen. är det här galet?
Bilagor:
#20 - 25 juli 2008 10:28
Emman skrev:
biten filtermatta som sitter i mitt 100 literskar är av måtten 9*12*40 (b*l*h) vattnet strömmar in på sidan som är 9cm bred (och då 40 hög) och igenom 12 cm tjock matta för att sen komma ut på kortsidan igen. är det här galet?
Helt perfekt och med denna lösning så får du ett bra flöde över hela mattan och skulle den bli igensatt så ser du genast att vattennivån bakom mattan börjar sjunka:)

Annons