Samband cirkulation och alger..

#1 - 22 januari 2004 20:59
jag har alltid undrat över det här med cirkulationen i akvariet.

Jag har Lite jaguarer,cihlasoma och några malar och undrar hur pass bra cirkulaton det behövs för dessa firrar.

Har man för lite cirkulation blir det alger då?

Har ett filter i sumpen som pumpar 3300 l/h+ en fluaval 4+ i karet. Karet är på 700 liter. Räcker det här?

Lite många frågor på en gång kanske..
Svar uppskatas mycket..
MVH Alex
#2 - 22 januari 2004 21:13
Ingen som har någon åsikt? Alla svar upskattas...
#3 - 23 januari 2004 11:21
Jag har Lite jaguarer,cihlasoma och några malar och undrar hur pass bra cirkulaton det behövs för dessa firrar.

Jag vet mycket litet om stora sydamerikanska ciklider, men de flesta fiskar brukar klara sig bara bra med cirkulation på runt 5x akvariets volym i timmen.

Har man för lite cirkulation blir det alger då?

Jag tror inte alger har nån direkt koppling till cirkulation. Däremot har du fiskar som äter & smutsar ner mycket,och då blir det gärna alger.
#4 - 23 januari 2004 15:42
Alger blir det när det är för mycket ljus på akvariet. Växterna har en effektiv tid på ca 12-14h/dag som de kan ta upp näringsämnena i vattnet efter den tiden så börjar algerna växa sig starka. Säger nu inte att det inte kan bli alger under 12-14 timmarna men det är då växterna stjäl det mesta av näringsämena som både alger och växter behöver för att växa.

Eller det är så här jag har förstått det som, kan var helt fel med det är min teori om hur det står till.

MVH Markus
#5 - 23 januari 2004 20:54
Alger växer när dom har
1 Vatten
2 Näring
3 Ljus
Så enkelt är det. Det finns ett undantag dock, friska växter konkurerar lätt ut algerna. Det enda man kan försöka begränsa av ovanstående är näringen, detta genom vattenbyten.
Cirkulationen kan göra så att algerna inte trivs på ett ställe, men då sätter dom sig garanterat på något annat ställe. Om du skall ha så stark cirkulation så att algerna inte kan sätta sig någonstans i karet så kan du förmodligen inte ha några fiskar. Men en liten alternativ teori: Det optimala för nitrosomas är ett filter med 10 ggr sin egen volym i genomströmmning, det vet vi. Vi vet också att inga/väldigt få akvarister har optimal filtrering. Minskad cirkulation genom samma filter skulle därmed vara bättre för nitrificeringen i alla fall. Nitrificeringen förvandlar nitrit till nitrat. Detta borde innebära att minskad cirkulation (oftast) skulle ge mindre alger eftersom algerna föredrar nitrit framför nitrat som näring.
Denna effekt är dock förmodligen inte tillräckligt för att du som akvarist skall märka den.
MVH
Magnus
MVH
magnus
#6 - 23 januari 2004 22:41
Ok. Stort tack för alla svar. Men jag tycker det känns som det inte är någon rörelse alls nästan i akvariet. Kan det bero på att den stora pumpen(3300l/h) ligger i sumpen med en lång slang för återföring? ¨
Tappar man effekt då?
#7 - 23 januari 2004 23:11
Med lyft höjd tappar du effekt. Vad tror du om att koppla samma pump till vattenförsörjningen på 3e våningen i ett hyreshus? Givetvis så går det inte. Kolla med tillverkarens specifikationer. Om pumpen är gjord för att lyfta så kan tillverkaren tala om hur mycket den lyfter på respektive höjd.
MVH
Magnus
#8 - 24 januari 2004 12:02
Ok. Känns som jag fått lite bättre koll.. Stort tack till alla som hjälpt till...

Annons