Salvini kön

#1 - 19 juni 2007 20:13
Köpte 2 små salvini nyss och läste i zoopet's artbeskrivning och min fråga är:

Föds salvini fiskar med t.ex den svarta fläcken som visar att det är en hona eller kommer det såsmåningom? Har ett par salvini på ca 3,5 cm ungefär och dom är exakt likadana men har ej fläck... Vill veta könen :confused:
#2 - 19 juni 2007 20:25
ingen som har bra erfarenhet av salvini cikliden?? :(:(:(:(:(
#3 - 20 juni 2007 21:43
Hahah tror knappast att det är så ingen nånsin haft den vackra salvini cikliden så jag måste antingen vara hatad:( eller så orkar ingen svara ^^
#4 - 20 juni 2007 22:01
När man skaffar ciklider som precis har vuxit ur yngelstadiet är det bäst att skaffa ca 6 stycken, för att ha större chans att få båda könen. Köper man två är risken stor att man får två av samma, om de är svåra att se skillnad på i den storleken, och det är de ju ofta. Se´n är en del ciklider rätt kräsna vid val av partner, det är ännu en anledning till att det är bäst att köpa fler än två.

Hur det är med salvinins fläck vet jag inte, men jag antar att man ska kunna skymta den när de är 4-5 cm.
#5 - 20 juni 2007 22:04
Micke_A skrev:
När man skaffar ciklider som precis har vuxit ur yngelstadiet är det bäst att skaffa ca 6 stycken, för att ha större chans att få båda könen. Köper man två är risken stor att man får två av samma, om de är svåra att se skillnad på i den storleken, och det är de ju ofta. Se´n är en del ciklider rätt kräsna vid val av partner, det är ännu en anledning till att det är bäst att köpa fler än två.

Hur det är med salvinins fläck vet jag inte, men jag antar att man ska kunna skymta den när de är 4-5 cm.

Tackar tackar :D jag har inte så stort kar faktist, annars skulle jag nog hämtat fler... Men får se hur de blir me könen och ifall jag ska ge ifrån/byta mot nått annat... tackar för svar Micke!
#6 - 28 juni 2007 05:58
hfghfgh
#7 - 18 september 2007 13:13
Jag har massa med salvini yngel nu och jag ser inte någon fläck på dem.
Men de fullvuxna salvinina jag hade förut så tyckte jag inte heller jag såg någon fläck som det står att honan har utan det syndes på att hon var mindre än hanarna, så jag vet inte om det kanske är olika att vissa har fläck och vissa inte?
Bilagor:
#8 - 18 september 2007 15:53
Oftast så ser man skillnad på hona och hane genom storleken...salvinins fläck framträder tydligt vid yngelvård eller lek och försvinner sedan.
#9 - 3 december 2007 10:36
Den svarta fläcken som finns på gällocks kanten hos honorna, är det den som sitter i ungefär samma höjd som sidofenorna?
#10 - 3 december 2007 15:58
Honan har svart hanen har röd honan är mindre, mitt par är det honan som har vackrast färger...
#11 - 3 december 2007 19:02
Jag har ca 50 salvini ungfiskar och håller på och försöker att köns bestämma dem lite, de har ju ingen riktig färg ännu och är ungefär lika stora så jag försöker gå efter fläckarna, men det är ju så att vissa har fläck på både ryggen och gällocken och vissa har bara på ryggen och vissa har inget alls, så jag vet inte det kanske är för tidigt at könsbestämma?

Annons