Saltvattens projekt, Dsb, 163 liter

#1 - 30 juli 2007 15:39
Vet ej om detta är rätt avdelning, men jag prövar här.

Jag har ett 1000 liters akvarium som är tekniskt komplicerat och dyrt i drift.

Nu ville jag prova om de enklare billigare lösningar fungerade som en del författare förespråkar.

Jag startade enligt den variant av Dsb som beskrivs i The Reef Aquarium, Science, art, and technology 2005 (Delbeek/Sprung). Så som jag uppfattar beskrivningen.
Dsb= djup sand bädd

Akvariet inköptes och startades i januari.
Dsb gjordes på följande sätt: i botten lades först ett bottenfilter och ovanpå det en glasfiberduk. Sedan lades ca 6 cm korallgrus, ovanpå det yttelligare en glasfiberduk, till sist lades mer grus på ca 6 cm.

På bakrutan limmade jag dit bottenfilter, vilka jag hängde levandesten på. Pga att jag vill att så lite av stenen som möjligt skall ha kontakt med dsb´n.

Det inköptes en Tunze 6000 med vågsimulator,(vilken jag skruvade ner hastigheten på så långt som det gick) vågsimulatorn är viktig eftersom vågrörelserna gör att den syrerika skiktet blir lite djupare.

Pumpen avskildes med en pvc skiva, eftersom jag vill ha anemoner, sjögurkor och sjöäpplen mm.

Ljuset sattes på 12 timmar per dag och sedan räknade jag med att mogningsprocessen skulle ta ca 6 månader (Enligt boken ovan). Så efter kraftiga algblommningar så har det idag minskat så jag har en mycket liten algtillväxt.
#2 - 30 juli 2007 15:42
Några helhets bilder.
#3 - 30 juli 2007 15:44
Bilder på Dsb´n
#4 - 30 juli 2007 15:48
Samt några bilder på hur jag "skyddat" pumpen, så att inte anemoner, sjögurkor mm skall fastna i insuget och dö.
#5 - 30 juli 2007 16:43
Lite bilder på få djur som finns där idag.
#6 - 30 juli 2007 16:51
Kan inte ett dugg om saltvatten men ett jäkla snyggt akvarium i alla fall är du ägare till.
#7 - 30 juli 2007 17:39
håller med Stene :)
#8 - 30 juli 2007 18:22
Intressant projekt att följa efter!
Snyggt kar och mycket väl planerad samt tänkt.
#9 - 30 juli 2007 18:52
stene skrev:
Kan inte ett dugg om saltvatten men ett jäkla snyggt akvarium i alla fall är du ägare till.

fredd skrev:
håller med Stene :)

abbimicke skrev:
Intressant projekt att följa efter!

Snyggt kar och mycket väl planerad samt tänkt.

Tack.

Till hösten skall fler invånare införskaffas, några sjögurkor, nått sjöäpple samt några fiskar mm
#10 - 30 juli 2007 18:54
Själv skulle jag vilja ha anemoner men synd att saltvatten är väldigt dyrt mot sötvatten. Du har verkligen bra tålmod med att vänta att skaffa in fiskar.
#11 - 30 juli 2007 18:57
Coolt akvarium med stor potential, tror jag. Vad är det för mått på akvariet?

Är det inga snäckor eller liknande som rör om i sandbädden? (Det kanske bara förstör eller?)
#12 - 30 juli 2007 19:03
petnym skrev:
Coolt akvarium med stor potential, tror jag. Vad är det för mått på akvariet?

Tack

I saltvattensvärlden är det ett ganska litet akvarium, 163 liter, måtten är 1 meter brett framrutan är böjd är som bredast 40 cm.
#13 - 30 juli 2007 19:16
(Lade till detta i mitt inlägg ovan, precis samtidigt som du svarade på min andra fråga)

Är det inga snäckor eller liknande som rör om i sandbädden? (Det kanske bara förstör eller?
#14 - 30 juli 2007 19:46
petnym skrev:
(Lade till detta i mitt inlägg ovan, precis samtidigt som du svarade på min andra fråga)

Är det inga snäckor eller liknande som rör om i sandbädden? (Det kanske bara förstör eller?

Ju mer den övre delen av sandbädden rörs om desto bättre, så jag har en sandsjöstjärna som rör runt en del och clownfisken flyttar om sanden en hel del också. Det är också därför sandbädden är avdelad med en glasfibermatta för att den undre delen måste vara syrefri och dit får inte sandvändardjuren nå.

Tanken är att skaffa fler sandvändande djur till hösten, bla sjögurkor men även gobies är bra.

Sen har jag en heldel snäckor och erimitkrabbor som skall äta alger.
#15 - 30 juli 2007 19:54
Du har inte hitta några pest snäckor på din mussla? Tänkte bara på att du har den i sanden där dom kommer åt den underifrån...

Intresant val att ha DSB i en burk som inte är så djup, vad har du för grovlek på sanden?
#16 - 30 juli 2007 20:13
NiXoN skrev:
Du har inte hitta några pest snäckor på din mussla? Tänkte bara på att du har den i sanden där dom kommer åt den underifrån...

Intresant val att ha DSB i en burk som inte är så djup, vad har du för grovlek på sanden?

Nej, men musslan har bara varit där i några veckor. Stenen som finns i akvariet kommer från samma akvarium som musslan där jag haft den i tre år utan problem. Så jag tror inte att det finns några "pest" snäckor än så länge, bara jag är noga med att kolla allt nytt som tillförs.

Jag var tvungen att flytta musslan pga att putsarfisken naffsade på den helatiden, så den slutade att veckla ut manteln. Om den fått vara kvar i mitt stora akvarium hade den svultit ihäl så småning om.
Det var inte tänkt att ha så krävande djur i 163 liters akvariet, för det kräver att man är mycket nogrann med kalcium värdet. Samt saliniteten, Ph och Kh värderna måste vara ganska stabila.

Vad gäller kornstorleken på korallsanden så minns jag inte exakt vilken storlek jag köpte, men jag uppskattar att de ligger runt 3 mm i storlek.
Vilken storlek det skall vara har ju debaterats livligt Jaubert tex ansåg att idealet var 5-6 mm, medans Shimek menade att storleken på sanden runt 0,125 mm.
#17 - 30 juli 2007 23:41
Har du läst denna tråden om DSB?
Nackdelar med DSB
#18 - 31 juli 2007 15:23
wrang skrev:
Har du läst denna tråden om DSB?

Nackdelar med DSB

Nej, läste en del nu och kritiken förvånar mig inte, men om de anser sig vara mer pålästa och erfarna än Delbeeck, Sprung, Shimek, och Thullock mfl får stå för dom.

Dsb har ju ett mycket dåligt rykte i Sverige, medans den anses fungera utmärkt enligt flertalet framstående saltvattensakvarister.
Bland annat Delbeck och Sprung i sin senaste bok The Reef Aquarium, Science, art, and technology 2005.
Efter att läst boken blev jag sugen på om den verkligen är så värdelös som vi i sverige påstår. Medans herrarna Delbeck/Sprung (de är ju bägge två utbildade marinbiologer samt forskar inom området) menar att det fungerar utmärkt bara man bygger den på rätt sätt och lär sig principerna för hur den fungerar. Samt inte förbiser andra aspekter som är viktigt att tänka på (tex att ha en kraftig cirkulation helst med vågmaskin, ha mycket sandvändande djur mm).

Jag har så som jag ser det två biologiska filter, Dsb och levande sten. För att få bort fosfat har jag dessutom lite Rowafos i en strumpa i den delen som är avskild genom Pvc skivan.
Som du förstår kör jag dessutom utan skummare, vilket inte någan av de nämnda författarna rekommenderar.

Nå, nu har jag startat ett så vi får väl se hur det går, kanske har jag fel och hela systemet havererar om några månader;).
#19 - 22 augusti 2007 14:24
Ja lycka till. Är själv nyfiken men ej har vågat med DSB i karet.
#20 - 22 augusti 2007 17:18
Pröva, det behöver ju inte vara i så stor skala. Det är ju så man lär sig saker;):D
#21 - 22 augusti 2007 18:55
Jag har använt DSB i alla mina akvarier de senaste tio åren eller så, och det funkar fint.
Mitt första försök var med plenum och en myggnätsskärm som avskilde de lägre delarna från de övre. Det funkade bra, men jag fick det distinkta intrycket att teorin bakom att använda plenum var *väldigt* skakig, och efter några samtal med Shimek så körde jag utan både plenum och nätskärm i mitt nästa akvarium. Och det gick precis lika bra, fast kör man utan skärm får man undvika grävande större djur - gobies, sandstjärnor... - och maximera andelen grävande smådjur - snäckor, maskar... .

Jag provade att följa Shimeks råd om kornstorlek (han rekommenderar 0.1mm kornstorlek, dvs mycket fin sand) men det blev extremt kompakt, och enligt min mening funkade en kornstorlek på 1-2 mm bättre. Med så fin sand som han rekommenderar blir vattenflödet - och därmed reningen - i sanden enligt min mening för dålig.

DSB'er funkar för att ta bort nitrat. Ingen som helst tvekan.

Fosfat vet jag inte säkert, eftersom man normalt sett inte bryr sig om fosfat i saltvatten, men när fosfaten fälls ut, så fälls den ut som kalciumfosfat, som är svårlösligt, betydligt mer svårlösligt än kalksten (kalciumkarbonat).
Dessutom så låses fosfaten fast av ev. kalksten som fälls ut, så ser man till att kalciumhalterna är OK, genom t.ex. tillsats av kalkvatten, tror jag inte fosfaten kommer att komma lös i fria vattenmassan i nån större omfattning.

Fasen, nu blir man ju sugen att smäcka upp ett saltvattenskar igen!
#22 - 23 augusti 2007 09:09
Azur skrev:
Jag har använt DSB i alla mina akvarier de senaste tio åren eller så, och det funkar fint.

Mitt första försök var med plenum och en myggnätsskärm som avskilde de lägre delarna från de övre. Det funkade bra, men jag fick det distinkta intrycket att teorin bakom att använda plenum var *väldigt* skakig, och efter några samtal med Shimek så körde jag utan både plenum och nätskärm i mitt nästa akvarium. Och det gick precis lika bra, fast kör man utan skärm får man undvika grävande större djur - gobies, sandstjärnor... - och maximera andelen grävande smådjur - snäckor, maskar... .

Jag provade att följa Shimeks råd om kornstorlek (han rekommenderar 0.1mm kornstorlek, dvs mycket fin sand) men det blev extremt kompakt, och enligt min mening funkade en kornstorlek på 1-2 mm bättre. Med så fin sand som han rekommenderar blir vattenflödet - och därmed reningen - i sanden enligt min mening för dålig.

DSB'er funkar för att ta bort nitrat. Ingen som helst tvekan.

Fosfat vet jag inte säkert, eftersom man normalt sett inte bryr sig om fosfat i saltvatten, men när fosfaten fälls ut, så fälls den ut som kalciumfosfat, som är svårlösligt, betydligt mer svårlösligt än kalksten (kalciumkarbonat).

Dessutom så låses fosfaten fast av ev. kalksten som fälls ut, så ser man till att kalciumhalterna är OK, genom t.ex. tillsats av kalkvatten, tror jag inte fosfaten kommer att komma lös i fria vattenmassan i nån större omfattning.

Fasen, nu blir man ju sugen att smäcka upp ett saltvattenskar igen!

Plenum eller inte:
Senare undersökningar visar att vad gäller dsb som filter så fungerar den lika bra med plenum som utan. Däremot har det visat sig att det finns betydligt mer "små djur" i de system där man använt plenum.

Fosfat:
Nej den bryts inte ner, man har mätt upp mycket höga fosfathalter i plenumdelen.
#23 - 23 augusti 2007 09:41
riktigt snyggt kar =) var i skövde bor du?

/hampus
#24 - 23 augusti 2007 09:52
hambli skrev:
riktigt snyggt kar =) var i skövde bor du?

/hampus

Tack.

Ca 2,5 km utanför.
#25 - 23 augusti 2007 11:45
Tack.

Ca 2,5 km utanför.

okej. du har inga bilder på dit 1000l kar, skulle vara kul att se.

/hampus
#26 - 23 augusti 2007 12:19
hambli skrev:
okej. du har inga bilder på dit 1000l kar, skulle vara kul att se.

/hampus

Nej, men du kan se det live om du har tid någon gång.
#27 - 8 oktober 2007 20:14
En bild på musslan, ovanifrån.
#28 - 10 november 2007 13:10
ett par korallbilder
#29 - 10 november 2007 14:26
Ang. DSB så finns en del intressanta diskussioner om detta på bl.a. reefcentral och thereeftank.

här är en:

http://thereeftank.com/forums/showthread.php?t=23293

Spanky, eller Bomber som han hette på RC, är en av de största motståndarna till DSB, som många kanske vet :). Största problemet - som det sägs hur som helst - är att de förr eller senare kommer att krascha pga uppbyggnaden av fosfater. Själv är jag neutral, och nu handlar ju inte tråden om det, men ville bara inflika lite.

Här är förresten en tråd om att få dem att fungera:

http://thereeftank.com/forums/showthread.php?t=107650

Dock måste man regga sig för att ta del av den delen av forumet.
#30 - 10 november 2007 16:31
oaken skrev:
Ang. DSB så finns en del intressanta diskussioner om detta på bl.a. reefcentral och thereeftank.

här är en:

http://thereeftank.com/forums/showthread.php?t=23293

Spanky, eller Bomber som han hette på RC, är en av de största motståndarna till DSB, som många kanske vet :). Största problemet - som det sägs hur som helst - är att de förr eller senare kommer att krascha pga uppbyggnaden av fosfater. Själv är jag neutral, och nu handlar ju inte tråden om det, men ville bara inflika lite.

Här är förresten en tråd om att få dem att fungera:

http://thereeftank.com/forums/showthread.php?t=107650

Dock måste man regga sig för att ta del av den delen av forumet.

Ja som sagt det finns ju lite olika åsikter, eftersom sprung/Deelbeck verkar så positiva till dsb i sin nyaste del i The Reef (del 3) serien, ville jag pröva deras "recept".
Jag var själv väldigt tveksam till dsb tidigare, men efter att läst flertalet böcker som inte verkar se dsb som något problem, så bestämde jag mig att prova själv.

Tack för länkarna.
#31 - 23 november 2007 10:25
Intressant att du vågar med en DSB. Jag såg att wrang tidigare postat en länk till min tråd om DSB:s nackdelar. Det är alltså jag som är den där outcast som inte längre tror på Delbec, Sprung och Ron Shimek argument om dsb. :D

Du skrev att du hade ordentlig algblomning i början för att nu fungera bra. På bilderna syns dock fortfarande massvis med håralger. Då fungerar det väl inte bra (fortfarande), eller?
#32 - 23 november 2007 14:08
fina bilder:)
#33 - 24 november 2007 17:55
PatrikS skrev:
Intressant att du vågar med en DSB. Jag såg att wrang tidigare postat en länk till min tråd om DSB:s nackdelar. Det är alltså jag som är den där outcast som inte längre tror på Delbec, Sprung och Ron Shimek argument om dsb. :D

Du skrev att du hade ordentlig algblomning i början för att nu fungera bra. På bilderna syns dock fortfarande massvis med håralger. Då fungerar det väl inte bra (fortfarande), eller?

De kom tillbakas en kort stund men de försvann igen när jag la i ny rowaphos och fler levande algbekämpare. Men helt borta är de inte de finns kvar på ett litet hörn dock.
Fungerar det bra ? jadå det gör det, så länge som jag sköter vattenbytena byter rowaphosen mm. Så har jag mycket lite alger, men slarvar jag med det så märks det genast på algtillväxten. Systemet skulle förmodligen vara mindre känsligt om jag hade en skummare.
Som sagt tror jag inte att dsb själv kan hålla tillbaks alla problemalger, utan det måste till kompliment som tex fosfatremovers, skummare (som jag dock kör utan, vilket jag inte rekommenderar) osv.
Men det blir ju intressant först om en sisådär 4-5 år om det fungerat så länge utan att kraschat.

Nu använder jag dessutom inte osmosvatten för att fylla på och byta vatten, bla för att se om rowaphosen och de algätande djuren kan hålla tillbaks problemalgerna. Eftersom när jag kör vattnet genom osmosen blir jag ju av med en hel del mineraler, kh mm som finns gratis i mitt kranvatten (brunnsvatten).
#34 - 24 november 2007 17:57
fredd skrev:
fina bilder:)

Tack
#35 - 28 december 2007 23:17
En ny invånare
#36 - 29 december 2007 00:03
ytterligare en bild
#37 - 29 december 2007 16:58
En ny helhetsbild
#38 - 2 mars 2008 15:32
Otroligt snyggt... ack, tänk om man kunde med sånt där...

Annons