Saltvattens lysrör till sötvatten

#1 - 21 juni 2011 11:17
Finns det någon risk med att använda salt rör till sötvatten? Tänkte på växterna osv.Tacksam för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 juni 2011 11:21
Det beror väl på vilka rör det handlar om. Växterna behöver ju såväl det röda som det blåa ljuset i lysrören men inte det gröna. Däremot så ser ju växterna tråkiga ut utan det gröna ljuset så därför är det ju bra om en växtrör innehåller såväl rött, blått och grönt.
#3 - 21 juni 2011 11:21
Det är väl snarare väldigt bra för växterna eftersom de brukar vara mycket starkare?(vet dock inte exakt vilken belysning du menar)
#4 - 21 juni 2011 11:33
Okej,så då bör det inte vara någon fara? Det är sylvania coralstar t8 36w.Eller finns det nått annat rör som matcha salt rören i blå färgen?
#5 - 21 juni 2011 13:44
Osram 67 är det klassiska blåa röret, sen om det är bra för växterna skall jag låta bli o säga....

//NiXoN
#6 - 21 juni 2011 14:01
i ett saltvattenslysrör så ser väl spektrat ut ungefär såhär. [ATTACH=CONFIG]45446[/ATTACH]
dvs inte så mycket rött men mycket blått.

i ett sötvattensrör ungefär såhär. [ATTACH=CONFIG]45447[/ATTACH]
mycket blått+rött. sen en liten topp på gult och grönt för att växterna ska se snygga ut.
jag tror inte att växterna kommer växa så bra i ett kar med saltvattensrör för det finns så lite rött.
#7 - 21 juni 2011 14:26
Ha ju även ett sylvania aquastar. Men om de nu inte är bra,finns de något annat rör som lika salt rören i färgen?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 juni 2011 14:29
Cold skrev:
Ha ju även ett sylvania aquastar. Men om de nu inte är bra,finns de något annat rör som lika salt rören i färgen?

vet inte vad du menar med "saltrör". Oftast har ju saltvattensrör mycket blått och lite rött som du kan se i freddis inlägg ovan och om det är ett sådant rör du vill ha så funkar det inte som växtrör
#9 - 21 juni 2011 14:59
Med saltrör mena ja de blåa ljuset. Men då utesluter jag den tanken. Min andra fråga,finns det nått bra rör som blå toning och samtidigt är bra för växterna?Tack för dom snabba svaren

Annons