Saltvattens funderingar

#1 - 10 december 2004 09:52
Hejsan jag har nu haft ett Sötvattens akvarium 200L i ca ett år o jag har nub örjat fundera på o köpa saltvattens akvarium. Men vet inte vart jag skall börja har ju väldigt tight budget med tanke på att jag bara studerar jag tyckte att det vart dyrt med min kompletta sötvattens möbel som kostade 8500 med alla tillbehör o fiskar. Jag hade tänkt mig lägga ut ca 8000 på Akvariet men vet inte vad jag skall titta efter. Är det någon som har några förslag?
#2 - 10 december 2004 10:04
Börja med att kolla på proteinskummare och osmosfilter. sen kan du kolla lite på vad levande sten kostar.

Så fort det står saltvatten i manualen till ett föremål så är det tokdyrt. =(

Jag skulle rekomendera att du läser allt som finns att läsa om ämnet innan du börjar köpa hem salt, dessutom så är det oerhört värdefullt att prata med någon erfaren saltvattensakvarist som kan hjälpa dig igång.

Det enda som går fort i ett saltvattensakvarium är katastroferna som dessutom tenderar bli riktigt dyra så läs på så du är förberedd.
#3 - 10 december 2004 10:27

1. Akvariestorlek
2. Cirkulation
3. Fundera på om du ska köra med eller utan sump.
4. Proteinskummare
5. Levandesten
6. Ska du ha koraller. Isf ska du köra med Mh belysning.
7. Mh funkar bäst i alla lägen till saltvatten :-)
8. Doppvärmare
9. Vilka invånare har du tänkt dig.
10. Tänk på att det är lång inkörnings period med saltvatten.
11. Osmos är inte nödvändigt.

osv. osv
#4 - 10 december 2004 12:52
JAg hade inte tänkt mig at ha en sump eftersom att oftast skrider priset iväg så fruktansvärt med detta. Jag är egentligen nöjd med bara få tal fiska och ett flertal anemoner och koraller.
Vad rekomenderar ni för akvarium? pump o skummare till detta?
#5 - 10 december 2004 13:07
http://test.saltvatten.net/index.php en vädlit bra sida om saltvattens akvarier på SVENSKA
#6 - 10 december 2004 13:10
nu får du förlåta mej ja länkade dej till fel sida o glömt bort namnet på den andra.
saltvattengiuden e det ja menar men va e deras adress?
#7 - 10 december 2004 13:11
http://www.saltvattensguiden.se/
hitta den
#8 - 10 december 2004 15:13
Den sidan har jag läst på men detta forumet verkar ha fler kunniga personer än där. Därför jag frågar här. Jag övervägde att lägga ner mitt sötvattens akvarium 200L i köra salt i det, då sjunker ju kostnaderna drastiskt.Vad rekomenderar ni att jag använder för pump, skummare o lyse åt det?
#9 - 17 december 2004 08:22
Ursprungligen skickat av Sway307

Den sidan har jag läst på men detta forumet verkar ha fler kunniga personer än där. Därför jag frågar här. Jag övervägde att lägga ner mitt sötvattens akvarium 200L i köra salt i det, då sjunker ju kostnaderna drastiskt.Vad rekomenderar ni att jag använder för pump, skummare o lyse åt det?

*viker mig dubbel av skratt* Var det dummaste jag hört på år och dar!
Nog om det. Som så många andra så startade jag själv med minimal utrustning. 2st lysrör vitt + blått, En enkel luftdriven skummare (300:-) ett par powerhead och LS. Försök att skaffa begagnad LS där ligger en av de stora kostnaderna. här nere i Skåneland kostar ett kilo LS ca 200:- ..suck..

Titt på http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_topics.asp?FID=1 Där finns mycket bra begagnat. Du kommer långt på 8000:-
Satsa på en begagnad MH och en stoor begagnag skummare.

Lycka till!!
#10 - 26 december 2004 23:54
Ursäkta mig, jag är väldigt okunnig ang. saltvattenakvarium och förstår inte varför du vek dig dubbel av skratt ang. att använda sötvattensgrejor och köra saltvatten i det istället.
Jag själv har lite funderingar på att starta ett saltvattenakvarium och tänkte göra just detta, men jag har INGEN kunskap om det alls ännu, så jag gick med i detta forum för att lära mig mer.

Så, varför skratten?
#11 - 27 december 2004 03:03
glaurung: ett hett tips är att skaffa Fossaa & Nielsens "Korallrevsakvariet". Del 1 och 2 är de som handlar om själva grunderna. Läs. Ju mer du läser destom mer pengar och besvär besparar du dig.
Har du inte problem med engelska är nätets bästa saltvattens-site (och bästa akvariesite över huvud taget) denna:
http://www.reefcentral.com
#12 - 27 december 2004 11:01
"*viker mig dubbel av skratt* Var det dummaste jag hört på år och dar!"

Jag menar att SG inte skulle ha kunnigt folk. Det är där ni hittar de salta killarna/tjejerna. Annars är Reefcentral.com ett bra forum.

Det är altid kul att fler och fler börjar kika på salt.

"Nog om det. Som så många andra så startade jag själv med minimal utrustning. 2st lysrör vitt + blått, En enkel luftdriven skummare (300:-) ett par powerhead och LS. Försök att skaffa begagnad LS där ligger en av de stora kostnaderna. här nere i Skåneland kostar ett kilo LS ca 200:- ..suck.. " Tja jag tyckte jag var klar nog.
Maila mig gärna så hjälper jag till med nybörjar frågor.
Mvh Petter

#13 - 31 december 2004 12:48
Saltvatten är ett mycket intressant kapitel,men det kostar att ligga på topp(som man säger).TROPFROG hade ett lågbudgetkar som fungerade mycket bra,men mitt hade jag i 46.000:- innan jag slutade med det. Har även en vän som lagt ner c:a 200.000:-,men då finns allt du kan tänka dig,t.o.m dubbla skummare och dubbla uv-sterilisatorer. Bara saltet(inte så bara,du måste há det bästa)kostar säkert 700:- till ditt kar,sedan ska du há levande sten som kostar 140:-/kg + skummare(en billig till 200L,kanske under tusingen)+ automatisk vattenpåfyllning(annars får du för hög salthalt)1.800:-. Metallhalogen behöver du bara om du har lägre levande djur. Ska du bara há fiskar,blir det genast billigare. Men då kommer du säkert köpa de snyggaste, och de ligger på 500:-st som du sen måste há en kraftig skummare till för att göra av med all skiten i kombination med ett bra mekaniskt filter. Ska du hamna under 20.000:-,så kolla med TROPFROG! MVH:
#14 - 31 december 2004 16:24
Jag kan inte riktigt hålla med om att man måste ha vattenpåfyllning, men den gör klart livet lättare och slarvmarginalerna större. Mitt kar tror jag hamnade strax under 5000 kr, det fungerade bra med både fiskar och koraller. Kolla min zoon.
MVH
Magnus
#15 - 1 januari 2005 19:59
Fins ju faktiskt gott om saltvattens fiskar som far Guppys att verka svara i jamforelse. Manga i samma familj som Clown fiskarna gar utmarkt att halla i ett sotvattens system (om du har i salt forstass...hehehe) utan bade skummare o levande sten. Skulle sen intresset oka sa kan man ju bara bygga upp lite i taget. Mycket kan dessutom vara hemgjort, kolla refcentrals DIY avdelning for skummare, finns ett par stycken som ar like bra som nagot man koper i affar. Jag sparade en herrrans massa pengar genom att kopa ca 90% korall sten och 10% levande sten (den Levande kom dessutom fran flera olika affarer sa att jag fick in lite variation). Korall sten gar att kopa billigt pa Ebay for runt en tia kilot o sa runt en tia till for transport. Det enda som verkligen kostade mig nagon storre summa var lyset, tror inte det ar nagon vidare bra ide att vara snal dar om man tanker halla koraller, om inte sa anvand vilken ljus ramp som helst. Saltvatten har fatt ryckte om sig att vara svart o det kan det vara om man vill ha mer avancerade koraller etc. Om man ar nojd med ett par Clownfiskar sa ar det inte svart eller ens sa hemskt dyrt alls, e ju bara saltet som kostar mer i sa fall.
#16 - 1 januari 2005 23:00
jonerup 1 det va nog bland det sämsta svar jag någonsin hört rekomenderar att ni kollar på saltvattensguiden.se på start menyn finns en artikel om vad som behövs för att starta ett saltvattensakvarium sen kan man söka på forumet å hitta hur mycket tips å råd som helst.
Lägger du 10000 så har du ett väldigt fint kar utan problem sen behöver man inte köpa alt på en gång.
#17 - 5 januari 2005 14:31
[QUOTE=Sway307]Hejsan jag har nu haft ett Sötvattens akvarium 200L i ca ett år o jag har nub örjat fundera på o köpa saltvattens akvarium. Men vet inte vart jag skall börja har ju väldigt tight budget med tanke på att jag bara studerar jag tyckte att det vart dyrt med min kompletta sötvattens möbel som kostade 8500 med alla tillbehör o fiskar. Jag hade tänkt mig lägga ut ca 8000 på Akvariet men vet inte vad jag skall titta efter. Är det någon som har några förslag?[/QUOTE]

Ring mig så har jag ett kanon förslag till dig

mvh Johan Jansson
0708-994819
#18 - 13 januari 2005 09:01
jag tycker att det lät rätt dumt att säga att det finns mer kunniga personer vad det gäller saltvatten här än vad det finns på SG, Sg e ju en sida som bara innriktar sig på saltvatten så därför måste det ju va mer kunniga personer där(tycker ialf jag).
#19 - 13 januari 2005 13:30
Ja.. Det är bara att titta på svaren i denna tråd.. Allt från "bra" (informativa) till helt felaktiga svar..
#20 - 6 februari 2005 18:51
men det är mer underhållning här

Annons