Hej!
Nu är det så att jag tänkt konvertera från sötvattenismen till saltvattenismen :D.
Alla ni som kan något om saltvatten posta gärna massa tips och bilder til mig på lämpliga nybörjarakvarium.
Tack på förhand!
Trollsvans skrev:Skoj att du kommit igång!
Det är nu det roliga börjar, den tiden när man sitter och letar nytt levande dag som natt.
Rekommenderar att du införskaffar en nyckelringslampa från Biltema (10 kr), den blåa får koraller att fluorescera, det gör det lätt att se om du fått med några roliga liftare.
Trollsvans skrev:Bäst är nästan att låta det vara släckt en timme eller två och sen börja titta, gärna med ficklampa.
Annars funkar det så klart att slå på hela ljuset, då får man en bra "överraskningseffekt", så att säga.
Trollsvans skrev:Det beror helt på vattenvärdena.
Nitrit ska vara nere på noll, och det är nog bra om nitratet börjat sjunka också, då kan man installera städpatrullen.
Sen kan det ju vara en god ide att vänta ytterligare någon eller några veckor efter det, så värdena håller sig stabila.
Sen ska ju tilläggas att jag själv är nybörjare fortfarande, så dubbelkolla gärna med någon veteran (t ex Lasse, han kan allt om salt).
priest skrev:Osmos med silikatfilter är att rekommendera, men ej nödvändigt. Skummare bra (man tenderar ju att överbefolka så belastningen blir hög), men finns några som kör utan (inte många). Jag antar att du har standardgrejerna. Köp en bra bok också.
Du kan ju införskaffa hur mkt grejer som helst beroende på vilken nivå du vill lägga dig på.