Saltvattenakvarie på gång!

#1 - 7 januari 2009 12:48
Hej!
Nu är det så att jag tänkt konvertera från sötvattenismen till saltvattenismen :D.

Alla ni som kan något om saltvatten posta gärna massa tips och bilder til mig på lämpliga nybörjarakvarium.

Tack på förhand!
#2 - 7 januari 2009 15:33
Köp Red Sea Max... Mycket för pengarna om man köper på blocket.
#3 - 8 januari 2009 08:32
Eller kolla begagnat på www.saltvattensguiden.se eller www.minirevet.se. Man vet aldrig vad man hittar för roligheter, men det är garanterat billigare än nytt.
#4 - 8 januari 2009 20:43
Tack för alla råd!

Nu är det iallafall så gott som klart. Imorgon (fredag) åker jag och köper ett 112 liters saltvattensakvarie som jag tittat ut för några dagar sedan. Allt ingår i paketet såsom skummare,sump och en kraftig lampa.

Tanken är att jag ska börja med ganska tåliga fiskar och har då bestämt mig för hitta-nemo fiskar eller med ett enligt mig fulare namn (clownfiskar). Får se hur det hela artar sig, jag är ju trots allt ny i det här området. Enda kontakt jag har haft med saltvattensfiskar (mina strandturer ej inkluderade) är när jag dök med massa fina i Thailand.

Ska försöka lägga upp lite bilder.
#5 - 8 januari 2009 20:57
Sjysst ju!
Saltvattenskar är riktigt fina att glo på!!
#6 - 8 januari 2009 21:20
NIC skrev:
Sjysst ju!

Saltvattenskar är riktigt fina att glo på!!

Haha! Härligt med en skåneröst :D:D:D
#7 - 8 januari 2009 21:22
XenOn skrev:
Haha! Härligt med en skåneröst :D:D:D

Skåne for president! :d;)

Glöm inte att uppdatera med bilder och sånt!
#8 - 8 januari 2009 22:31
NIC skrev:
Skåne for president! :d;)

Glöm inte att uppdatera med bilder och sånt!

Ska försöka sköta mig :)
#9 - 12 januari 2009 16:06
Nu är det så att jag ska börja med att be om ursäkt för att inga bilder kommit än. Förlåt NIC och alla andra! Vår egna digital kamera är sönder av någon anledning och de vännerna vi tänkte låna ifrån är bortresta ... vem åker liksom på semester utan kamera?

Kan istället berätta hur det hittills gått:

Jag köpte akvariet i fredags på zoogiganten i lomma. Jag valde ett 112 liters kar där det tillkom 1 skummare, 1 cirkulationspump samt 1 armatur. Samma dag köpte jag också ett blått och ett vitt lysrör. Saltet var också nödvändigt att köpa den dagen.

När jag kom hem packade jag upp alla saker men NEJ! ... Jag hade ju glömt lysrören i kassan. Då var det bara att hoppa in i bilen och köra hela vägen tillbaka (jag bor för övrigt 25-30 minuter därifrån). Väl hemma igen satte jag karet i vardagsrummet på en perfekt plats!

Samma dag blandade jag 90 % av vattnet med ungefär 2.8 kg salt. Tanken bakom detta var ju att levande stenar samt levande sand skulle plumsa i senare då ekonomin återhämtat sig ;).

Dagen efter (lördag) åkte jag ut för att köpa 3 levande stenar, levande sand, 1 död sten samt en saltmätare och ja det var min snälle pappa som betalade (stackarn:(). När jag kom hem hällde jag ner grusen först efter jag stängt av cirkulationspumpen. Märkligt nog blev akvariet ändå som slaget vid lützen men till skillnad från vår svenske kung lyckades jag orientera mig fram i dimman med stenarna utan att slå itu akvariet. Timmarna gick och jag började nu se konturerna av stenarna. Dag 3 dvs Söndag såg jag till och med genom hela akvariet. Började trixa lite med stenarna och fick fram en enastående skulptur som bildade två grottor.

Måste tyvärr vänta 1-2 veckor innan jag slänger i en städpatrull med eremiter. 2 veckor efter det tror jag det är tillfälle att slänga i en och annan mjukkorall och en eller två clowner.

Clownfisk: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/images/m_fisk/clownfiskar.jpg

Eremiter: http://www.soile.se/pictures/Eremit.JPG

Mjukorall: http://web.telia.com/~u77001291/foton/djur/sinnularia.jpg
#10 - 12 januari 2009 16:31
Skoj att du kommit igång!
Det är nu det roliga börjar, den tiden när man sitter och letar nytt levande dag som natt.
Rekommenderar att du införskaffar en nyckelringslampa från Biltema (10 kr), den blåa får koraller att fluorescera, det gör det lätt att se om du fått med några roliga liftare.
#11 - 12 januari 2009 16:44
Trollsvans skrev:
Skoj att du kommit igång!

Det är nu det roliga börjar, den tiden när man sitter och letar nytt levande dag som natt.

Rekommenderar att du införskaffar en nyckelringslampa från Biltema (10 kr), den blåa får koraller att fluorescera, det gör det lätt att se om du fått med några roliga liftare.

Det glömde jag säga!

Tack för du påminde mig trollsvans!

Efter att allt grums lagt sig upptäckte jag en söt liten mjukorall i en hålighet av en sten. Ställde mig själv hypoteser, den mest logiska var enligt mig att det samlats vatten som inte rann ut när jag väl transporterade den.

Nu vet jag att det blåa ljuset får fart på koraller. Ska sätta på det över natten och se om där är någon fler liftare.
#12 - 12 januari 2009 19:16
Bäst är nästan att låta det vara släckt en timme eller två och sen börja titta, gärna med ficklampa.
Annars funkar det så klart att slå på hela ljuset, då får man en bra "överraskningseffekt", så att säga.
#13 - 12 januari 2009 19:37
Trollsvans skrev:
Bäst är nästan att låta det vara släckt en timme eller två och sen börja titta, gärna med ficklampa.

Annars funkar det så klart att slå på hela ljuset, då får man en bra "överraskningseffekt", så att säga.

Kul att det är fler än jag som sysslar med saltvatten! Stor eloge till dig trollsvans som ger mig tips! :D
#14 - 12 januari 2009 20:44
Klart man tipsar!
Sen får man vara beredd att ta tips med en nypa salt, så klart. Alla tipsar om vad som funkar för dom själva, vilket kanske inte alltid funkar bäst för andra.
Jag har själv märkt att man får en del udda förslag på saker, så...

Skoj med fler saltisar hur som helst.
#15 - 13 januari 2009 16:25
Då passar jag på att fråga...går det att efter en vecka släppa i de första fiskarna eller måste man vänta längre?
#16 - 13 januari 2009 23:01
Det beror helt på vattenvärdena.
Nitrit ska vara nere på noll, och det är nog bra om nitratet börjat sjunka också, då kan man installera städpatrullen.
Sen kan det ju vara en god ide att vänta ytterligare någon eller några veckor efter det, så värdena håller sig stabila.

Sen ska ju tilläggas att jag själv är nybörjare fortfarande, så dubbelkolla gärna med någon veteran (t ex Lasse, han kan allt om salt).
#17 - 15 januari 2009 13:07
Trollsvans skrev:
Det beror helt på vattenvärdena.

Nitrit ska vara nere på noll, och det är nog bra om nitratet börjat sjunka också, då kan man installera städpatrullen.

Sen kan det ju vara en god ide att vänta ytterligare någon eller några veckor efter det, så värdena håller sig stabila.

Sen ska ju tilläggas att jag själv är nybörjare fortfarande, så dubbelkolla gärna med någon veteran (t ex Lasse, han kan allt om salt).

Okej, en kompis till mig säger att man ska ha fler tester såsom ammonium samt fosfat. Är dessa viktiga?
#18 - 15 januari 2009 13:57
Ammonium kan så klart vara bra att ha, det är också giftigt, men om det var det eller nitrit som var farligast det kommer jag inte ihåg. Likaså är det nog vanligare med nitrit.
Man får ju alltid en nitritspik i uppstarten, och det är när denna är över man kan börja installera städpatrull och strax därefter andra djur.
Fosfat är inte farligt, däremot är det näring för alger.
Jag kör med fosfatremover, så begränsar man därigenom tillväxten på alger.
Har man hög fosfat kan LS absorbera fosfaten, och sen läcka ur den efter hand, så därför är det en bra ide att skaffa remover så fort som möjligt.

Det finns mängder av tester, vilka man "ska" ha beror nog lite på hur pillig man är med vattenkvaliten.
Själv nöjer jag mig med pH, KH, nitrit, nitrat, PO4, Ca och Mg.
Det hela beror på vilka koraller man har, och vilka vattenvärden dom kräver.
#19 - 16 januari 2009 16:56
Skynda långsamt är a & o. När du tror att du väntat tillräckligt har du oftast väntat för kort tid. Det låter som att du har lite för högt tempo.
När nitriten nått noll kan du försiktigt börja introducera lite levande. Öka ljuset gradvis i början för att få mindre algtillväxt. Som tidigare nämnts, fosfatremovers redan från början. Finns ofta fosfat lagrat i stenen som frisätts.
Och diverse andra saker.

Läs nybörjar trådarna på SVG som nämts tidigare.

www.saltvattensguiden.se

MVH Johan
#20 - 16 januari 2009 17:55
Har nu gjort nitrit, nitrat, ammonium samt ph test. Alla är godkända!

Imorn ska jag iväg och köpa eremiter. Dröjer nog ytterligare en vecka innan koraller eller fiskar kommer i.
#21 - 17 januari 2009 11:25
Osmos med silikatfilter är att rekommendera, men ej nödvändigt. Skummare bra (man tenderar ju att överbefolka så belastningen blir hög), men finns några som kör utan (inte många). Jag antar att du har standardgrejerna. Köp en bra bok också.

Du kan ju införskaffa hur mkt grejer som helst beroende på vilken nivå du vill lägga dig på.
#22 - 17 januari 2009 12:19
priest skrev:
Osmos med silikatfilter är att rekommendera, men ej nödvändigt. Skummare bra (man tenderar ju att överbefolka så belastningen blir hög), men finns några som kör utan (inte många). Jag antar att du har standardgrejerna. Köp en bra bok också.

Du kan ju införskaffa hur mkt grejer som helst beroende på vilken nivå du vill lägga dig på.

Ska köpa en bok också. Har iaf idag köpt in 3 eremitkräftor, 2 sniglar och en tålig grön fisk som jag glömt namnet på.
#23 - 17 januari 2009 14:42
Är den liten med röda ränder över huvudet, så skulle det kunna vara Gobiodon histrio, den är ju rätt vanligt förekommande i handeln.
Annars får du helt enkelt lägga upp bild på den, så får du den identifierad.
#24 - 18 januari 2009 11:42
Igår fick jag massa brun beläggning på stenarna samt sanden. Är detta brunalger och hur botar man det isåfall? Äter mina kräfter samt sniglar upp det?
#25 - 18 januari 2009 21:11
Här har ni förövrigt en "gammal" bild på akvariet.

http://s605.photobucket.com/albums/tt133/XenOn1/?action=view&current=DSC00095.jpg

Annons