Saltvatten utan skummare ?

#1 - 25 februari 2008 18:23
Är på gång att sätta igång mitt första saltvattensakvarium på drygt 100 liter (Juwel Rio 125). Min initiala tanke är att jag skall prova köra det utan skummare för att det skall bli lite tystare. Belysningen kommer initialt att vara Juwel's T5 ramp med två lysrör. Förutom den inbyggda pumpen på 600 liter/timme så tänkte jag även sätta i en eller två cirkulationspumpar med lämplig storlek.

Är det något speciellt jag skall tänka på eller göra för att öka förutsättningarna att det skall fungera bra utan skummare ?
#2 - 25 februari 2008 19:57
Är det ett korall akvarium eller vill du bara hålla fisk?

Problemet när man kör utan skummare är att de höjda näringsnivåerna plus starka ljuset gärna ger väldigt kraftig makroalgs-tillväxt (dvs ofta detsamma som att rensa Caulerpa ett par gånger i veckan) och trivseln för koraller kan bli lidande. Annars är det väl inga särskilda problem att köra utan skummare.
Å andra sidan låter inte skummare mycket heller.
#3 - 26 februari 2008 01:13
Tanken är att ha både fisk och en del mindre krävande koraller. T5 belysningen kommer utifrån vad jag förstått att vara för dålig ifall jag vill ha mer krävande korallarter, så det blir nog lite enklare mjukkoraller plus några mindre fiskar.

Min erfarenhet kring ljudnivå på skummare är bara den jag hört hos en kompis och den hörs i hela lägenheten om man inte stänger dörrarna till angränsande rum. Ljudnivå i paritet med cirkulationspumparna och inbyggda Juwel pumpen skulle nog vara okej, men börjar det låta mycket mer så tror jag inte jag skulle vilja ha den påslagen när jag är hemma.

Jag misstänker också att jag måste gå upp till lite dyrare skummare för att få någon som är lite tystare, vilket göra att priset för hela lösningen skulle stiga. Rekomendationer på "knäpptysta" skummare mottages dock tacksamt.
#4 - 26 februari 2008 06:00
Jag skulle tippa på att en syrestens skummare med rätt luftpump är riktigt tyst.
Jag har en shego luftpump som driver min planktonodling och den låter mindre än dom flesta innerfilter jag haft.

Undrar lite vad din polare har för skummare det finns några "mindre bra" ex som ofta är lite billigare.
Vissa som min MCE600 tar bara tid att köra in(upptill ett halvår eller så) innan dom blir lite tystare.
Jag vet inte om jag skulle behålla juvelpumpen, det finns bättre alternativ.
Med något undantag så brukar streampumpar vara riktigt tysta, jag är kräsen så tro mig...

T5 är inte på något sätt för dåliga när det gäller krävande koraller, flera akvarister har börjat gå över till t5 från metallhalogener.
Det handlar bara om att ha tillräckligt många rör av rätt typ, precis som att välja rätt Mh till ett kar.

//NiXoN
#5 - 26 februari 2008 08:04
NiXoN skrev:
Det handlar bara om att ha tillräckligt många rör av rätt typ
//NiXoN

och reflektorer av god kvallitet :D
#6 - 26 februari 2008 10:38
Jag kan inte påminna mig ha sett någon skummare som lät särskilt mycket.
Den ena jag hade själv drevs av en Eheim 1250 och lät inte alls, medan den andra drevs av en luftpump och lät som, tja, luftpumpar gör. Jag vet att det finns skummare som jobbar med väldigt höga tryck, och de låter säkert mer, men jag har inte själv sett nån sån i aktion.
#7 - 26 februari 2008 11:07
Hur mycket nåt låter är lite svårt att säga alla har vi olika nivåer av acceptans, vissa skummare låter en hel del enligt mig.
Om man skall ha en inter (relativt tyst) skummare med pump så är väl grotech HEA80 ett alternativ till kar under 300.
Jag skulle däremot inte rekomendera min mce600 till nån som är väldigt nogran med ljudnivån.

Sant som du säger addo man skall inte glömma reflektorerna, en billig effekthöjjare som inte påverkar tempen.

//NiXoN
#8 - 26 februari 2008 17:07
NiXoN skrev:

Jag vet inte om jag skulle behålla juvelpumpen, det finns bättre alternativ.
Med något undantag så brukar streampumpar vara riktigt tysta, jag är kräsen så tro mig...

Jo jag vet att det finns bättre alterantiv, frågan är mer om den är tillräckligt bra om den kompletteras med en stream pump. Enbart Juwel pumpen kommer att blir för lite cirkulation, så jag räknar med att komplettera den med minst en stream pump. Tanken kring juwel pumpen var att den kanske skulle kunna göra lite nytta också ifall jag bara byter ut de bifogade finkorniga filtersvamparna mot någon lite grövre typ. Juwel pumpen kommer ändå med på köpet, så min tanke är att jag kan lika gärna använda den. Erfarenheten från mina andra Juwel sötvattensakvarium är att de är hyffsat tysta även om de ibland kan ge ifrån sig lite resonansljud om utblås röret ligger an mot hålet i lådan.

NiXoN skrev:

T5 är inte på något sätt för dåliga när det gäller krävande koraller, flera akvarister har börjat gå över till t5 från metallhalogener.
Det handlar bara om att ha tillräckligt många rör av rätt typ, precis som att välja rätt Mh till ett kar.

Är inne på att köra T5 belysning, tyvärr verkar det inte gå in 4 rör inne i Juwel rampen p.g.a. mittenstaget tar för stor plats, så till att börja med kommer det att bli 2 rör plus reflektorer. Känner jag att jag vill ha mer belysning blir det troligen att byta till en 4 rörs ramp som går att lägga ovanpå Juwel rampen.
#9 - 26 februari 2008 17:11
För att återgå till orginalfrågan, om jag nu väljer att prova köra det utan skummare, finns det då något jag kan göra för att förbättra förutsättningarna ?
#10 - 26 februari 2008 18:28
en bra biologisk filtrering a´la lasse forsbergs highbio, läs i trådarna om nanokar...
samt frekventa vattenbyten, inte bara påfyllning av dunstat vatten...

jag hade behållt juwelfiltret och fyllt det med biobollar eller kört med ett ytterfilter fyllt med biobollar...
#11 - 27 februari 2008 11:41
Min erfarenhet är att det går utmärkt att köra utan skummare, åtminstone om du begränsar dig till mjukkoraller och de storpolypiga stenkorallerna. Förutsättningen är dock enligt mig en bra biologisk filtrering och med bra fart igenom den. Själv har jag byggt upp filterfack men skulle kunna tänka mig att även pröva ett av EHEIMs större wet - dry filter. Cirkulationen är viktig att den ligger högt, både igenom filtret och även inne i karet. En streamer är ett bra komplement. Starten måste göras långsamt med hjälp av någon startkultur. Jag brukar börja med någon fisk redan från start och matar oerhört lite och tillsätter bakteriekultur dagligen.

MVH Lasse
#12 - 27 februari 2008 12:22
Jag kör ett av mina akvarium utan skummare, filtersystem är djup sand bädd och jag använder även fosfat remover samt byter ca 20 % vatten 1 gång i månaden.

Så länge som jag byter fosfat removern så har jag inga problem med alger.

Här är länken så du kan titta närmare på akvariet:

Akvarium system utan skummare
#13 - 27 februari 2008 12:33
Apropå det som sägs i den tråden om DSB'er...
DSB'er funkar, och oron för "old tank syndrome", dvs att DSB'n efter ett par år blir mättad på fosfat och tungmetaller och börjar släppa ut det i vattnet igen, känns rätt överdriven. Är man orolig kan man lämpligen byta ut sand enligt ett rullande schema, dvs nån gång om sen suger man ut några liter sand och ersätter med ny, så att sand i genomsnitt inte blir kvar i akvariet mer än ett par-tre år.

Att använda kalkvatten för att ersätta avdunstat vatten är också effektivt för att hålla nere fosfatnivåerna i karet.
#14 - 27 februari 2008 14:39
Calfo har haft refugium med dsb i 10 år om jag förstod hans föreläsning korrekt, så jag har klurat om felet inte oftast finns utanför karet.
//NiXoN
#15 - 27 februari 2008 15:15
Men hur mycket blir det kvar av ett 100 liters kar om man kör med dsb?
#16 - 27 februari 2008 16:23
Ett DSB är ju helt enkelt ett ca 10 cm tjockt lager sand, så hur mycket som blir kvar beror på hur högt akvariet är.
#17 - 27 februari 2008 17:56
Lasse skrev:
Min erfarenhet är att det går utmärkt att köra utan skummare, åtminstone om du begränsar dig till mjukkoraller och de storpolypiga stenkorallerna. Förutsättningen är dock enligt mig en bra biologisk filtrering och med bra fart igenom den. Själv har jag byggt upp filterfack men skulle kunna tänka mig att även pröva ett av EHEIMs större wet - dry filter. Cirkulationen är viktig att den ligger högt, både igenom filtret och även inne i karet.

Planen är att jag tänkte ha relativt mycket levande sten i akvariet och åtminstone en stream pump, sen är jag lite osäker vad jag skall göra med Juwel filter lådan som sitter bakre hörnet. Tipset på akvarieaffären var att köra det som det är med 600 liter/timme pumpen men byta ut de finkorniga filtersvamparna mot blåa grovkorniga svampar.

Det finns en Juwel pump på 1500 liter/timme också, men om det inte räcker med 600 liter/timme pumpen som sitter i för att få tillräcklig cirkulation i filtret är jag nog inne på att utnyttja filterlådan till något annat och istället sätta in två stream pumpar i själva akvariet.

Det bör väl också sägas att det enda jag har emot skummare är egentligen att jag är rädd att jag kommer att irritera mig på ljudnivån. Så finns det verkligt tysta skummare så är det nog ett alternativ. Jag vill inte höra ljudet från akvariet när jag står några meter ifrån det och absolut inte när jag är inne i ett annat rum i lägenheten.

Jag har idag en Koralia 3 stream pump i ena sötvattensakvariet och den gav ifrån sig för högt resonansljud som standard, men efter att ha satt en filtersvampskiva mellan magneten som håller fast den vid glaset så blev den tillräckligt tyst.
#18 - 27 februari 2008 18:12
Du bör nog reklamera koralian, jag har en K1 har sett/hört andra och dom skall vara tysta.
//NiXoN
#19 - 27 februari 2008 18:32
NiXoN skrev:
Du bör nog reklamera koralian, jag har en K1 har sett/hört andra och dom skall vara tysta.
//NiXoN

Själva Koralian är tyst, problemet är att det blir resonansljud i akvariet när den sitter direkt mot glaset. Jag tror det kan vara Juwel rampen ovanpå akvariet som kan vara en del av problemet och eventuellt förstärker resonansljud ytterligare.

Med en tunn filtersvamp mellan pumpen och glaset så dämpas vibrationerna och resonansljudet försvinner. Jag testade en Koralia 1 också och den lät betydligt mer än Koralia 3, byggkvaliteten kändes också bättre på Koralia 3.
#20 - 28 februari 2008 00:43
Kan vara läge att fundera på Tunze istället för Hydor... Mitt intryck är i alla fall att Tunze är betydligt bättre kvalitet. Jag har inte så där jättestor erfarenhet av dem visserligen, men min nanostream är fullständigt knäpptyst, helt ohörbar.
#21 - 28 februari 2008 06:10
Om man vill ha det garanterat tyst så bör man undvika nanostreamer 6055, den kan låta en del. Jag vet inte varför resonansljudet uppkommer med din koralia själv har jag inga såna problem.

//NiXoN
#22 - 28 februari 2008 19:22
Azur skrev:
Kan vara läge att fundera på Tunze istället för Hydor... Mitt intryck är i alla fall att Tunze är betydligt bättre kvalitet. Jag har inte så där jättestor erfarenhet av dem visserligen, men min nanostream är fullständigt knäpptyst, helt ohörbar.

Har två st Tunze och de är mycket tysta, de låter lite i början men tystnar sedan efter inkörningsperiod.

Annons