Min erfarenhet är att det går utmärkt att köra utan skummare, åtminstone om du begränsar dig till mjukkoraller och de storpolypiga stenkorallerna. Förutsättningen är dock enligt mig en bra biologisk filtrering och med bra fart igenom den. Själv har jag byggt upp filterfack men skulle kunna tänka mig att även pröva ett av EHEIMs större wet - dry filter. Cirkulationen är viktig att den ligger högt, både igenom filtret och även inne i karet.
Planen är att jag tänkte ha relativt mycket levande sten i akvariet och åtminstone en stream pump, sen är jag lite osäker vad jag skall göra med Juwel filter lådan som sitter bakre hörnet. Tipset på akvarieaffären var att köra det som det är med 600 liter/timme pumpen men byta ut de finkorniga filtersvamparna mot blåa grovkorniga svampar.
Det finns en Juwel pump på 1500 liter/timme också, men om det inte räcker med 600 liter/timme pumpen som sitter i för att få tillräcklig cirkulation i filtret är jag nog inne på att utnyttja filterlådan till något annat och istället sätta in två stream pumpar i själva akvariet.
Det bör väl också sägas att det enda jag har emot skummare är egentligen att jag är rädd att jag kommer att irritera mig på ljudnivån. Så finns det verkligt tysta skummare så är det nog ett alternativ. Jag vill inte höra ljudet från akvariet när jag står några meter ifrån det och absolut inte när jag är inne i ett annat rum i lägenheten.
Jag har idag en Koralia 3 stream pump i ena sötvattensakvariet och den gav ifrån sig för högt resonansljud som standard, men efter att ha satt en filtersvampskiva mellan magneten som håller fast den vid glaset så blev den tillräckligt tyst.