Saltvatten till sötvatten

#1 - 7 april 2011 15:16
Har ett gammalt saltvattens akvarium som jag fått och nu vill ja ha sötvatten i det ..rengör man det bäst genom att bara tvätta allt???..tänkte eftersom det gått i salt och det kansk einte är så jätte nyttigt för sötvatten??..eller har någon något tips??=)
#2 - 7 april 2011 20:22
Jag skulle gissa att det räcker med att tvätta ur det för de flesta sötvattens fiskar tål en viss mängd salt och man brukar tillsätta salt när fiskar blir sjuka.
#3 - 8 april 2011 14:51
Där har du en poäng får skölja allt rejält och starta försiktigt som vanligt=)
#4 - 8 april 2011 15:37
Nja, det brukar finnas en hel del kalkavlagringar och kalkalger som kan vara nog så svåra och bli av med.
Vatten och lite citronsyra eller vinäger brukar göra under, vill man få det riktigt rent så låter man det stå över natten med lite surt vatten.
Därefter så är det bara att borsta av kalkalgerna(annars brukar det krävas rakblad och hårt arbete).

Det är dock mer estetiskt än ett måste...

//NiXoN
#5 - 9 april 2011 07:26
skulle gjort som nixon.
#6 - 9 april 2011 11:26
okay tack för tipsen men är det bara att blanda 50/50 då med vattnet och vinäger? så kan man det låta stå lite som ni säger
#7 - 9 april 2011 22:55
Du behöver inte en så stark lösning, beroende på hur kranvattnet ser ut så kan du klara dig med en liten del vinäger bara du får vattnet att bli surt nog.
Jag rengjorde ett 150 liters kar med 3dl vinäger, skulle säkert ha räckt med mindre .

//NiXoN
#8 - 10 april 2011 10:49
okok får inhandla lite vinäger och testa detta då:D..kan det räcka med att skölja pumpen med vanligt vatten sedan med?? och tvätta rent filtret rejält och så..

Annons