Hur svårt det blir och hur dyrt det blir är otroligt beroende på inriktning och ambitionsnivå. Som regel tycker jag att saltvattensakvaristiks råd överlag känns anpassade för att man ska kunna hålla stenkoraller framgångsrikt. Vilket innebär att bra närningsvärden, stenhård kontroll mot alger, starkt ljus och väldigt kraftig cirkulation.
Det bra är att nästan allt man sätter in i det kan trivas väldigt väl. Koraller, fiskar och lägre djur.
Men det blir dyrt och svårt. Jag tycker att man gärna kan lägga sin ambitionsnivå lägre iaf på sitt första kar så man kan pröva, få erfarenhet och insikt. Samt en blodad tand. Annars blir det lite styva linan, har man otur kan man få en krasch efter ett tag utan att egentligen veta vad det var som gjorde det. Då lär man sig inget och det blir oftast väldigt trist.
Det enklaste saltvattenskaret man kan ha är att fylla upp ett akvarie med saltvatten, lite levande sten, cikulation och ljus. Låt det bara stå så kommer det stabilisera upp sig själv med tiden och låta de organismer som följde med stenen slåss om livsutrymmet och finna en balans. Kalaskul och kan matcha upp en riktig snikbudget. Kan klara sig i ett år utan någon annan skötsel än påfyllnad av avdunstat vatten någon gång varannan vecka(beror lite på cirkulationen och täckglas).
Hade jag viljat pröva saltvatten hade jag kört på den beprövade kombinationen av en bra skummare, måttlig cirkulation, levande sten och schysst ljus. Lägg lite extra pengar på salt så att man kan göra bra vattenbyten och få dugliga värden på det sättet istället för att mäta och pejla in med tillsatser. Det kan man pröva på efterhand om man vill ha nya utmaningar.
Detta behöver inte bli alls dyrt även om det kräver en viss budget. Mitt pågående projekt för att starta ett 250 liters kar börjar närma sig slutet och det är inte ens nära att snudda 10,000. Det enda jag återvänder från mitt gamla kar är det levande :-)
Genom att försöka skapa ett ekosystem som balanserar upp av sig själv så kan man även åka på semester utan att sitta och ligga sömnlös varje natt.
Jo det låter klokt att gå in på en lägre ambitionsnivå.
Jag försöker just nu fundera fram och tillbaka och bolla tankar och ideer för att fundera ut vad jag är beredd att lägga i energi tid och pengar.
Att jag faktiskt i dagsläget inte har plats för det större akvariet är på så sätt väldigt prasktiskt, för jag blir tvungen att fråga först och göra sedan även om jag är jättesugen. det ger mig gott om planerings och inlärningstid.
För oavsett vad jag vill ha för sorts akvarium så vet jag ju att jag vill ha ett större. Och jag antar att samma glasbytta kan användas till såväl salt som sött. så att leta rätt akvarium kan ju vara en vettig början och att hitta en vettig plats att ställa det på.
Sedan antar jag att det är en del saker som behövs som kan användas till både salt och sött?
Ytterfilter? värmare, inredning etc... vad kan jag köpa som funkar till både sött o salt? Något särskilt jag skall tänka på där?