Saltvatten

#1 - 19 november 2007 17:14
Nu tänkte jag dra igång ett 240L Saltkar.
Korallsand + Levande sten.
Putsarräkor samt små gobis till att börja med.

Tänkte att 20 kg LS borde räcka, vad tror ni?
Kommer köra ett fluval 305 så vad reckommenderar ni för filtermaterial till saltvatten?
Samt en jetstreamer på 2000L/h

Tips mottages gärna.
#2 - 20 november 2007 06:13
Det kommer en tråd om filtrering lite senare så om du kan ge dig till tåls lite grand så kommer det nog en del matnyttigt där. Kort kan man säga att inom saltvattensakvaristiken i Sverige så har det uppkommit en tradition att inte köra några separata biologiska filter utan helt förlita sig till skummare och den levande stenen samt i vissa fall djupa sandbäddar. Men som sagt - mer om det senare.

MVH Lasse
#3 - 20 november 2007 15:27
Nu är karet urtvättat och klart för vatten. Ett par frågor nu i uppstarten.
Hur länge skall karet gå innan jag lägger i LS?, ska beställa 20Kg.
Funkar vattentesterna som används till sötvatten..Nitrit, Nitrat, mm?
När är det dags att lägga städpatrullen, och hur många Turbo för ett 250L ?

Jag kommer att köra med ett Fluval 305 med biomakaroner samt jetstream 2000L/h.

Tips råd mottages gärna. Följer också dom andra trådarna om salt.
#4 - 20 november 2007 17:45
Ls skall du ha i direkt, det är först då karet börjar snurra.
Beror lite på vilka tester du har eller rättare sagt från vilken tillverkare. Skulle dock satsa på att köpa nya salifert test, nitraten är lite knivig man vet inte hur mycket man skall tro på dom testen.

Jag har 20kg Ls till en burk som är ungefär 155liter och de känns rätt lagom om man vill skapa ett landskap, kan hända att de vore bra med några kg till för dig.

Ytterfilterfunderingen vågar jag inte ta i med tång ens, själv skulle jag köra kol, rowafos och krossad LS.

När det kommer till pumparna så skulle jag ha satsat på ett par streampumpar istället, misstänker att du kommer att få lite döda fläckar med endast en kraftig pump.
Jetstreamen är väl en powerhead, och då flyttar den inte vattenmassan lika bra utan skär mera genom vattnet.

//NiXoN
#5 - 20 november 2007 20:17
Vad är ditt mål med karet - vilken typ av koraller vill du ha, vilken fisk vill du ha?

MVH Lasse
#6 - 20 november 2007 20:41
Du ska blanda (osmos)vatten och saltet till rätt salthalt Innan LS ska i.. och låta det gå minst en dag innan du börjar införa LS. Ingen bra lösning som Nixon skrev tidigare i tråden.. då överlever inget i LSen.
#7 - 20 november 2007 20:48
Hmm, jag tog väl de som mer eller mindre självklart att vattnet/saltet vore mixat o klart.
Börjar kanske slarva lite med svaren, man blir hemmablind rätt snabbt.

//NiXoN
#8 - 20 november 2007 20:57
I min tråd står det hur jag startade upp med sniglar etc...

Mvh Thomas
#9 - 21 november 2007 07:06
Lasse skrev:
Vad är ditt mål med karet - vilken typ av koraller vill du ha, vilken fisk vill du ha?

MVH Lasse

Hej Lasse!
Jag tänker enbart köra fisk och räkor iallall nu i början, kan kanske bli någon anemon eller liknande i framtiden. Det blir inget korallkar.
#10 - 21 november 2007 07:09
240L Saltkar

Onsdag. Nu står karet med vatten och snurrar, LS är beställt och kunde ta till på Lördag eller Tisdag nästa vecka att få hem, så jag får väl vänta tills dess. Tänkte köra igen med lite bakteriekultur i vattnet så länge, eller är jag ute på fel spår då.
Bilagor:
#11 - 21 november 2007 09:04
bakteriekulturen måste ha 'foder' den också.. , börja med den samtidigt som LS kommer i.. det är först då det börjar ta fart med processen.
#12 - 21 november 2007 09:13
Osmos

Hur viktigt är Osmos-vatten?
Nödvändigt eller?
Läst mycket om osmos mm, hört att vissa filtrerar sitt påfyllningsvatten med Brita filter. :confused:
Bilagor:
#13 - 21 november 2007 09:14
Pear skrev:
Onsdag. Nu står karet med vatten och snurrar, LS är beställt och kunde ta till på Lördag eller Tisdag nästa vecka att få hem, så jag får väl vänta tills dess. Tänkte köra igen med lite bakteriekultur i vattnet så länge, eller är jag ute på fel spår då.

Tack...för svaret, nu får jag bara hålla mig till tåls tills jag får min LS.:p
Nu ser karet ut så här dag 1. efter påfyllning .[ATTACH]8904[/ATTACH]
#14 - 21 november 2007 09:22
Med eller utan osmos.. det hänger en del på vad för vatten man har från början.. det är inget 100% krav att ha en osmos.. vet några som kör utan. själv hade jag en osmos från min diskustid. Lasse kan nog förklara exakt.. men i mitt fall så vill jag 'göra' vattnet så 'fattigt' som möjligt, inga näringsämnen som triggar igång någon algtillväxt tex.
#15 - 21 november 2007 15:10
Jagt tycker osmos är en billig fösäkring mot accumulering som annors kan bli ett problem.
Då vattnet dunstar så blir du tvungen att fylla på, varje gång får du med lite koppar fosfat och så vidare. Dom halterna ökar sen i akvariet tills du slutligen får en märkbar reaktion, räkorna brukar strycka med av tex koppar.
Du kan motverka de genom 100% vattenbyten, men då behöver du klura ut en frekvens som inte tillåter föroreningshalterna att nå kritisk nivå innan nollställning.
Det är dock lite tveksamt hur bra ett sådant förfarande är.
Lite att hårddra de hela ;)

Vissa har vatten som är klockrent från kran, men det räcker med lite arbete på vattenledningarna på vägen till din kran så kan de släppa en del gosaker.
En lokal saltis märkte hur hans silicatfilter packade igen efter ingrepp i vattenledningarna till huset, det såg inte snyggt ut då silicatfiltermediat blev svart direkt.

Man kan få utskrifter på innehållet i sitt kranvatten då de testas med jämn frekvens, dom värden är dock från innan det kommer ut i ledningarna.
Har du tur så kan du skippa osmosen.

//NiXoN
#16 - 21 november 2007 15:49
Bra inlägg NiXoN.
#17 - 21 november 2007 17:57
Tack NIXoN för detta utförliga svar och förklaring. Hur bereder jag Osmos vatten, Hur fungerar apparaten. Är det kranvatten som rinner igenom ner i t.ex en dunk, som jag sedan använder till att fylla på karet med.
#18 - 21 november 2007 18:39
Nu lästa jag lite om filter, råd från er som kan detta. Jag kör ett ytterfilter Fluval 305 med biomakaroner (Enbart) . Nu läste jag att det ej rekommenderas att köra med detta, utan isåfall bara med ett tomt ytterfilter och cirkpumpar. Utan bara med LS.

Råd fråmn er...
#19 - 21 november 2007 18:46
Man koplar osmosen direkt på vattenledning, oftast med samma kopling som tvätt/diskmaskin en ledning med slaggvatten går till kloaken eller blommvatten och den andra till dunk för användning.
Det går åt lite vatten eftersom det mesta går till spill, 1/3 eller 1/4 är de du får ut i dunk per enhet kranvatten.

Jag skulle rekomendera ett AN arctica osmos med silicatfilter, om vi går in på detaljer.
Silicatfiltret är rätt händigt när det är kopplat direkt på osmosfiltret.

//NiXoN
#20 - 21 november 2007 18:57
Det du kan göra är att du byter ut makaronerna mot LS så får du viss filtrering i ytterfiltret.

Mvh Thomas
#21 - 21 november 2007 19:30
Som sagt så skulle jag ha fyllt de med krossad Ls, men tveksamt hurvida jag själv skulle ha använt de övehuvudtaget.
Annars så kan du ha annan filtermedia i ytterfiltret aktivtkol rowaphos osv...

Alternativt så kan du sälja filtret och köpa en bra cirkulationspump istället(eller två).
Det är en sak att du har 10 ggr volymen i cirkulation, det viktiga är hur det är fördelat i burken och hur vat.

//NiXoN

Btw, tack för uppmuntran Peter [;)]
#22 - 21 november 2007 19:55
Tack

Tack för snabba råd. Jag har cirkulationspumpar en på 2000L/h och en till är på G på 1500L/h. Tänkte mest då jag har ett fint Fluval 305 att man kan använda det till karet. Det jag skall komplettera är en Osmos och en skummare, resten har jag. Kör med mina rör Power Glo och Marine Blue.

Då kanske jag skall plocka ur mina biomakaroner ur filtret och lägga kol i ett av facken och resten tomt.

Nu har jag fyllt på karet utan Osmos vatten, kranvatten och vattenberedningsmedel. Vi har PH8 i kranvattnet och KH5, så hoppas det funkar. LS kommer om en vecka 20Kg. Kommer också att förbereda vattnet lite med bakteriekultur.

Vad tror ni!
#23 - 21 november 2007 20:08
Eftersom du kommer att köra ett FOWL (Fish Only With Living stone) :) (dessa beteckningar, suck) så kommer en rekommendation från mig som får några att tappa luften. I denna uppsättning skulle jag lägga pengarna på en ordentlig skummare och jag skulle också - förutom den levande stenen använda ytterfiltret och lägga in en filtersvamp/filtervadd och biobollar. Nitratfabrik - jo men i detta fall spelar det ingen roll (iofs så har jag den uppfattningen när det gäller korallkar också - men den disk kan vi ta senare). Motivering - jo i detta kar kommer du att mata ganska ordentligt vilket innebär en ganska ordentlig ammoniumproduktion. På grund av det höga pH:t i saltvatten så riskerar du att få farlig ammoniak ganska snabbt så detta måste förhindras. Detta kan du göra på två sätt - kraftig skummning så du luftar ut ammoniaken och/eller en snabb nitrifikation på det som blir kvar. Levande sten i all ära men ett ordentligt biofilter ger en snabbare nitrifikation än bara LS. Ett fiskkar skitar bra dessutom och en mekanisk rening genom filtervadd eller svamp är ingen nackdel. Problemet du kan få i ett akvarium som detta är en ordentlig algtillväxt men du behöver iofs inte så kraftig belysning för fisk only. I princip är inte ett Fish Only svårare än att hålla ett Tanganyika eller Malawi. Om du väljer några fiskar som äter alger så får du hjälp där och i ett sådant kar skulle jag heller inte tveka på att använda en fosfatremover (fast alla vet vilken motståndare jag är till sånt men jag har ett selektivt motstånd vilket innebär att jag mycket väl kan använda det när det behövs. Om vi går till nitratfrågan så vet jag att de flesta saltvattensfisk är i stort sett okänsliga mot högre nitratnivåer - betydligt högre än vad de flesta tror. Men om du lägger in veckovisa vattenbyten på en 20 % så kan du komma långt innan du behöver göra ett större byte. I detta fall skulle jag lägga pengarna på kraftiga vattenbyten - hellre än mycket teknik vilket inte behövs i ett Fish Only. Jag kan nämna att stora akvariet på Universeum (1400 kubik) renas genom 4 skummare modell större och fyra 5 kubiks sandfilter. Det håller idag en besättning på 10 stora hajar och ca 1500 revfiskar inklusive kirurger, kejsare, tryckare, fjärilar samt massa andra.

MVH Lasse

Vet du kalciuminnehållet i ditt vatten i Västerås? Eller om du har totalhårdheten. Har betydelse för vilket salt du skall välja om du skall köra med kranvatten till en början.,
#24 - 21 november 2007 20:11
Pear skrev:
Tack för snabba råd. Jag har cirkulationspumpar en på 2000L/h och en till är på G på 1500L/h. Tänkte mest då jag har ett fint Fluval 305 att man kan använda det till karet. Det jag skall komplettera är en Osmos och en skummare, resten har jag. Kör med mina rör Power Glo och Marine Blue.

Då kanske jag skall plocka ur mina biomakaroner ur filtret och lägga kol i ett av facken och resten tomt.

Nu har jag fyllt på karet utan Osmos vatten, kranvatten och vattenberedningsmedel. Vi har PH8 i kranvattnet och KH5, så hoppas det funkar. LS kommer om en vecka 20Kg. Kommer också att förbereda vattnet lite med bakteriekultur.

Vad tror ni!

Personligen skulle jag ha rowaphos i ett av facken, redan från början.
#25 - 21 november 2007 20:19
Ok, det hade jag missat att det bara skulle inehålla fiskar. I så fall är som lasse säger en rejäl och bra skummare viktig.

Enligt min mening (nu sticker jag ut huvet lite;)) behöver du isåfall inte heller någon osmos (dvs om du inte har ett kranvatten med väldigt höga fosfat värden) , bekämpa algerna kan göras på biologisk väg . Vilket i och för sig även kan göras i ett revakvarium, men i ett fish only akvarium har du betydligt större valmöjligheter att skaffa en bra besättning av algätande fiskar.
Rowaphos skulle jag använda redan från början.

Det jag skulle rekommendera (istället för en osmos) i så fall är ett UV-ljus, om du är intresserad att hålla lite "känsligare/svårare" fiskar.
Enligt min erfarenhet har det varit en mycket värdefull investering.
#26 - 21 november 2007 20:59
Tusen tack för dessa proffsiga svar. Har läst en del på saltvattenguiden, men alla svar är olika då akvaristerna har sina egna teorier.
UV-är beställt
Skummare (Påhängsmodell Deltec MCE300) skaffas innan fisk kommer.
Kör nu ytterfiltret tomt med endast 2 tunna filtermattor, och ytterst lite biomakaroner i ena facket. Lägger sedan i efter rekommendationer Rowaphos.

Vikla riktvärden skall jag ha på:
KH
PH
PO4
NO3
Nitrit givetvis 0

Vi har i Västerås PH 8.2
Och KH ca 5
Skall kolla vidare deras värden på övrigt.
Jag förstår att PH, NO2 och KH skall man hålla koll på.

Som sagt Osmos är det många delade meningar om. Vissa kör helt utan och menar att anläggningen står mer still än används, då det oftast går åt så lite vatten vid påfyllning. Och andra menar att det är helt oundvikligt.
Dessa pengar kan läggas på något bättre, som Lasse skrev.
#27 - 21 november 2007 21:09
Lasse när du menar Fosfatremover, menar du då det man lägger i ytterfiltret typ ( Ultra-Phos Fosfatremover) eller menar du fosfatreaktor typ Deltec FR509?
#28 - 21 november 2007 22:53
Pear skrev:
Lasse när du menar Fosfatremover, menar du då det man lägger i ytterfiltret typ ( Ultra-Phos Fosfatremover) eller menar du fosfatreaktor typ Deltec FR509?

Jag menade själva materialet men min åsikt är att det är bättre att lägga det i ett filter så man får genomströmning i det än att ha en påse hängandes någonstans. Anledningen är givetvis att man får ett bra utnyttjande av materialet och snabbare upptag. Man slipper också risken för anaeroba zoner. Det är bra att ha lite filtermatta och vadd innan eftersom det försvårar lite grand för det organiska materialet att byggas upp. Skulle skölja materialet ganska ofta och byta relativt ofta också.

MVH Lasse

Vad gäller värdena så är det inte nitrit jag är rädd för i saltvatten. Mycket tyder på att nitriten på grund av det höga kloridinnehållet inte tas upp i fiskens blod. Jmf sötvattensfisk och att man tillsätter en matsked bordsalt per 100 liter vid risk för nitritförgiftning. Det är bra att hålla koll på nitriten eftersom om man har nitrit så tyder det på att nitrifikationen inte kommit igång. Detta i sin tur betyder att det kan vara risk för det allvarligaste förgiftningssymptomen - ammoniakförgiftning. Ammoniak är däremot vanskligt att mäta och då kan man ha nitritmätningen som en indikation.

Jag brukar starta karen med bakterietillsättning och en tålig fisk så att den får gå in karet. Sätt till bakterierna varje dag och mata kanske bara var tredje dag första veckan.
#29 - 21 november 2007 23:57
Lasse skrev:
Eftersom du kommer att köra ett FOWL (Fish Only With Living stone) :) (dessa beteckningar, suck) så kommer en rekommendation från mig som får några att tappa luften.

Missade att de var FOWL, då är jag helt med på Lasses modell. Kraven är annorlunda mot ett mer generelt saltkar.

Jag skulle väl satsa på storebror 500 eller 600 när det kommer till skummaren om du vill belasta ordentligt. Jag har mce600 modellen och där kan du lägga in fosfatremovern i skummaren, det finns ett separat fack för filtermaterial.
Jag har vart o klämt på ett 300 och det påminde mycket om en spagettiburk, men enligt vad jag läst skall dom flesta användarna ha varit nöjda med den.

//NiXoN
#30 - 22 november 2007 05:38
Tack! Skall kolla in vilken Deltec det blir. Jag kommer inte överbelasta karet med fisk , räkor.
Kör ytterfilter med biobollar,ett par filtermattor samt fosfatremover. Regäl skummare, UV, samt ett par rejäla cirkulationspumpar. Ska kolla med Mälarenergi vad dom har för vattenvärden i Västerås. Men dom har hyfsat bra vet jag.

Tack alla för proffsiga svar...Återkommer då flera frågor dyker upp.:)
#31 - 22 november 2007 08:57
Vattenvärden Västerås Östra stadsdelarna.
HÄSSLÖ VATTENVERK

[COLOR=red]PH[/COLOR] 8,3 [COLOR=blue]PH[/COLOR]
[COLOR=red]KH [/COLOR]5,9 [COLOR=blue](Hårdhet tyska grader)[/COLOR] [COLOR=blue]Enhet:[/COLOR]dH
[COLOR=red]NH4[/COLOR] <0,02 [COLOR=blue](Ammonium)[/COLOR]
[COLOR=red]Ca[/COLOR] 34 [COLOR=blue](Kalcium)[/COLOR]
[COLOR=red]Mg [/COLOR]5,3 [COLOR=blue](Mangan)[/COLOR]
[COLOR=red]Al[/COLOR] <0,02 [COLOR=blue](Aluminium)[/COLOR]
[COLOR=red]Mn [/COLOR]<0,02 [COLOR=blue](Mangan)[/COLOR]
[COLOR=red]Fe[/COLOR] <0,05 [COLOR=blue](Järn)[/COLOR]
[COLOR=red]HC03 [/COLOR]79[COLOR=blue] (Alkalinitet)[/COLOR]

[COLOR=blue]Enhet:[/COLOR] mg/l
#32 - 27 november 2007 17:42
Ok, det hade jag missat att det bara skulle inehålla fiskar. I så fall är som lasse säger en rejäl och bra skummare viktig.

Enligt min mening (nu sticker jag ut huvet lite;)) behöver du isåfall inte heller någon osmos (dvs om du inte har ett kranvatten med väldigt höga fosfat värden) , bekämpa algerna kan göras på biologisk väg . Vilket i och för sig även kan göras i ett revakvarium, men i ett fish only akvarium har du betydligt större valmöjligheter att skaffa en bra besättning av algätande fiskar.

Rowaphos skulle jag använda redan från början.

Det jag skulle rekommendera (istället för en osmos) i så fall är ett UV-ljus, om du är intresserad att hålla lite "känsligare/svårare" fiskar.

Enligt min erfarenhet har det varit en mycket värdefull investering.

Vatten värden i mitt kranvatten
Se längre ner på denna sidan:
#33 - 27 november 2007 17:47
Vattenvärden i mitt kranvatten

[COLOR=#ff0000]PH[/COLOR] 8,3 [COLOR=blue]PH[/COLOR]
[COLOR=red]KH [/COLOR]5,9 [COLOR=blue](Hårdhet tyska grader)[/COLOR] [COLOR=blue]Enhet:[/COLOR]dH
[COLOR=red]NH4[/COLOR] <0,02 [COLOR=blue](Ammonium)[/COLOR]
[COLOR=red]Ca[/COLOR] 34 [COLOR=blue](Kalcium)[/COLOR]
[COLOR=red]Mg [/COLOR]5,3 [COLOR=blue](Mangan)[/COLOR]
[COLOR=red]Al[/COLOR] <0,02 [COLOR=blue](Aluminium)[/COLOR]
[COLOR=red]Mn [/COLOR]<0,02 [COLOR=blue](Mangan)[/COLOR]
[COLOR=red]Fe[/COLOR] <0,05 [COLOR=blue](Järn)[/COLOR]
[COLOR=red]HC03 [/COLOR]79[COLOR=blue] (Alkalinitet)[/COLOR]

Natium 12
Koppar <0,01
Nitritkväve <0,001
Fluorid 22
#34 - 27 november 2007 18:26
Jag ser på ditt kalciumvärde (34 ppm) att du nog skall överväga att använda ett salt som inte är avsett för osmosvatten. dessa brukar ligga på ett kalciumvärde runt 350 ppm och med dina 34 ppm så får du runt 390 ppm. Lite lågt i ett revakvarium - fullt tillräckligt i ett FO. Använder du ett salt med Ca kring 430 - 450 riskerar du att få en Ca - koncentration som är så hög att du får fällning av kalciumkarbonat och därmed följande pH sänkning och alkanitetssänkning. Du ligger lite i gränstrakterna med det Ca värde du har i kranvattnet. Din alkanitet ligger också relativt högt men frågan är om det är hydroxidalkanitet eller om alkaniteten beror på karbonatbuffringssystemet. Kommer du ihåg vilket KH du låg på någon dag efter vattenbyten (och utan tillsatser) när du körde med sötvatten?

MVH Lasse
#35 - 28 november 2007 14:32
Låg på PH 7,5-8 i sötvattenskaret och tror att KH låg runt 5.

Har slagit till och beställt en osmos från Triton, dom hade specialpris
AquaticNature standard 60GPD/240L/Dygn 895:-
Kan ju aldrig vara fel.
Kör med saltet Reef Crystals.
#36 - 28 november 2007 20:02
Pear skrev:
Låg på PH 7,5-8 i sötvattenskaret och tror att KH låg runt 5.

Har slagit till och beställt en osmos från Triton, dom hade specialpris

AquaticNature standard 60GPD/240L/Dygn 895:-

Kan ju aldrig vara fel.

Kör med saltet Reef Crystals.

Då ligger du lite i Ingemansland och om du kör framåt utan RO så skall du nog ta de icke "boostade" salten, alltså standardsalten. Köpet av RO löser ju detta problem iofs. Du skal köra FO så kalciumhalten är inte så hemsk kritisk då.

MVH Lasse

Annons