Saltträsket here a Go

#1 - 21 mars 2009 13:51
Då har man fått ännu en dum ide att börja med Salt;)vet inte riktigt vad jag har gett mig in på men eftersom drömmarna alltid har pekat åt det Salta hållet så slog jag till!!Det blev ett 37L Nanokar(Aquatic Nature)ett sånt har jag spanat på länge men aldrig riktigt vågat ,det köptes Beg av en god vän till mig som har en Akvarieaffär så det blir till inköpspriser fisk levande sten div instrument tester det var dealen annars hade jag inte tagit det:D

Platsen blir på min väldigt ansträngande möbel med mina Räkvaser;) platsar bra brevid där hade jag tänkt,fick även ca 1kg LS till ,sten att ha på botten diverse Filtermassa, aktivtkol ,4 kg Salt och nya lysrör och karet:p

Bilder kommer efterhand:)
#2 - 21 mars 2009 15:56
Här kommer lite bilder första 34L blannevann som vi säger i Skåne exakt 1130,5g till 34L,med ca 1 Kilo LS kommer mer LV så småningom under veckan:)
#3 - 21 mars 2009 16:02
Vad kul! Ska bli spännande att se när det är färdigt.
Vad har du planerat för fiskar?

Har själv spetsat på salt men det är relativt dyrt i inköp.
#4 - 21 mars 2009 16:02
Mer bilder på det hela nu kommer det att vara så i några veckor bara lite mer LS i bakgrunden så man inte ser det svarta sen får det stå och gotta till sig;):D
#5 - 21 mars 2009 16:06
miluhe skrev:
Vad kul! Ska bli spännande att se när det är färdigt.

Vad har du planerat för fiskar?

Har själv spetsat på salt men det är relativt dyrt i inköp.
Två Clownfiskar och 3 st Räkor sen blir det nån Anemon kanske till Clownerna nån Korall kanske mer vet jag inte eftersom jag inte har en susning om detta ett DUGG:Dmen jag kör på ändå tur man har Saltvatten Guiden:p

Som du säger det är väldigt dyrt allt är dyrt märkte jag när jag såg priserna,men jag har tur att kunna få det lite billigare 2/3 del billigare ca:)
#6 - 21 mars 2009 16:07
Häftigt... jag har också en saltvattendröm men har aldrig vågat testa.. ska bli kul att följa ditt projekt.
#7 - 21 mars 2009 16:11
Ouscazz skrev:
Häftigt... jag har också en saltvattendröm men har aldrig vågat testa.. ska bli kul att följa ditt projekt.
Ja det ska bli spännande :)väntar på att frugan ska komma hem hon vet inte om det så det kommer nog att bli liv i Luckan som vanligt:D:D:DJag har alltid drömt om detta men aldrig vågat sen blev jag tillfrågad(20ggr innan) om detta karet så då slog jag till;)
#8 - 21 mars 2009 16:11
Mmm Patrik mästaren på mini miljöer...ser ut att bli snyggt,lycka till :d
#9 - 21 mars 2009 16:12
Lycka till med saltet Stene ;)

Gillar dina vaser. Speciellt den i mitten. Äkta Aquascaping ju :D
#10 - 21 mars 2009 16:13
Mmm Patrik mästaren på mini miljöer...ser ut att bli snyggt,lycka till :d
Den är ändå fyrkantig:d:dlite udda:p
#11 - 21 mars 2009 17:37
Nina82 skrev:
Lycka till med saltet Stene ;)

Gillar dina vaser. Speciellt den i mitten. Äkta Aquascaping ju :D
Jag lovar det var inte planerat"vasen"det bara blev så:d
#12 - 21 mars 2009 18:02
spännande, lycka till!
Jag gick den omvända vägen i somras och gjorde om mitt saltkar till sötvatten....
Har ingen erfarenhet av nanokar, men jag tror nog det blir svårt med anemon i såpass litet kar, anemoner är relativt krävande både vad gäller vattenkvalitet och ljus... Tänk på att inte belasta för hårt, det finns många fräcka små firrar att välja på förrutom clowner
#13 - 21 mars 2009 18:27
Matnil skrev:
spännande, lycka till!

Jag gick den omvända vägen i somras och gjorde om mitt saltkar till sötvatten....

Har ingen erfarenhet av nanokar, men jag tror nog det blir svårt med anemon i såpass litet kar, anemoner är relativt krävande både vad gäller vattenkvalitet och ljus... Tänk på att inte belasta för hårt, det finns många fräcka små firrar att välja på förrutom clowner
Det blir nog inte en Anemon eftersom det är så många som säger att det inte går så då får det bli nåt annat roligt:)
#14 - 21 mars 2009 20:41
det finns ju en del att välja bland :)
Vad är där för belysning i karet?
#15 - 21 mars 2009 20:44
Ja det ska bli spännande :)väntar på att frugan ska komma hem hon vet inte om det så det kommer nog att bli liv i Luckan som vanligt:D:D:DJag har alltid drömt om detta men aldrig vågat sen blev jag tillfrågad(20ggr innan) om detta karet så då slog jag till;)

Då nämner du bara "ULLARED"...!!!
#16 - 21 mars 2009 20:45
Matnil skrev:
det finns ju en del att välja bland :)

Vad är där för belysning i karet?
Nja inte det blekaste aning ett vitt Lysrör på 6500K och ett blått lysrör vad det är för vet jag inte men det blir en fräck belysning i alla fall är säkert bra till nåt,dem är i alla fall helt nya så det slapp man betala finns ju en bild på dem.Men förklara gärna vad det blåa är för någon belysning vad det ska vara bra för:)
#17 - 21 mars 2009 20:47
NIC skrev:
Då nämner du bara "ULLARED"...!!!
Jag kommer inte att ha ett skrev kvar där nere när hon kommer det ska jag lova,kanske tar en vas för att försvara mig med det vet man aldrig:d:dså räkorna sköter jobbet åt mig;):p:d
#18 - 21 mars 2009 20:54
Jag kommer inte att ha ett skrev kvar där nere när hon kommer det ska jag lova,kanske tar en vas för att försvara mig med det vet man aldrig:d:dså räkorna sköter jobbet åt mig;):p:d

Säg inget å låt hon själv märka det... Badrumskaret e ju väck säger du om hon studsar... :d;)
#19 - 21 mars 2009 20:57
Hon kommer nu hörde jag kommer att uppdatera vad det sägs!!
#20 - 21 mars 2009 21:06
Fan vad Coolt sa hon nykter var hon också eftersom det var efter jobb..:-)jag berättade vad som skulle köpas till helt ok sa hon hmmmmm märkligt säger jag bara.
Bilagor:
#21 - 21 mars 2009 21:10
Fan vad Coolt sa hon nykter var hon också eftersom det var efter jobb..:-)jag berättade vad som skulle köpas till helt ok sa hon hmmmmm märkligt säger jag bara.

Hon har Ullared i tankarna Patrik... ;)
Vad kan hon säga?? ;)
(Låt inte henne läsa vad jag skrivit bara, risk för att JAG inte har nåt skrev kvar nästa gång vi ses....................... [:o];):p)
Bilagor:
#22 - 21 mars 2009 21:15
Märkte nu att det var nån slags Månljus på det också skit coolt såg ut som en spott på en sten.Sladden fick dras ut gick ju inte släcka det annars märkte jag så ska det väl inte vara tycker man.
#23 - 21 mars 2009 21:19
Märkte nu att det var nån slags Månljus på det också skit coolt såg ut som en spott på en sten.Sladden fick dras ut gick ju inte släcka det annars märkte jag så ska det väl inte vara tycker man.

Timer??
#24 - 21 mars 2009 21:44
NIC skrev:
Timer??
:d:d:d:d:d:d:djepp satan vad du är smart Nickan Boy för timer har jag aldrig hört talas om innan;)seriöst tackar för svaret att jag inte tänkte på det själv:)Men det är faktiskt ON/OFF knapp det borde funka med off men sen är det tydligen olika belysnigs-Lägen ja ja timer gäller
#25 - 22 mars 2009 07:15
Jaha då får Karet stå otänt hela dagen ljuset ska vara på en timme om dagen nu i början och sen ökas med tiden,allt för algtillväxten inte ska urarta tydligen lite tråkigt kan jag tycka men det är som det är.
Bilagor:
#26 - 22 mars 2009 09:39
Jaha då får Karet stå otänt hela dagen ljuset ska vara på en timme om dagen nu i början och sen ökas med tiden,allt för algtillväxten inte ska urarta tydligen lite tråkigt kan jag tycka men det är som det är.

hehe, skynda långsamt! Inom salt är det ofta så att bara dåliga saker händer fort....
När det gäller ljuset så har man det blåa ljuset för att få fram färgerna bättre, koraller kan få riktigt fina färger med hjälp av lite blåljus. Sen ger ljus med så högt kelvin inte så mycket tryck i ljuset, intensiteten är lägre, så för att hålla ljuskrävande djur behövs oftast vitare ljus också. Man kan ju mjukstarta karet med blåljus någon timme innan man tänder resten av ljuset och sen låta blåljuset gå lite längre på kvällen så får man lite av solupp- resp solnedgång.
Det ser ut som ljuset är t5 compact rör, det är väl "dubbelvikta" rör? Kruxet med de rören är väl att det är svårt att få till bra reflektorer, men det ser ju ut att sitta något i huven?
Det räcker nog till ganska många koraller, dock inte de mest ljuskrävande.
#27 - 22 mars 2009 13:26
Matnil skrev:
hehe, skynda långsamt! Inom salt är det ofta så att bara dåliga saker händer fort....

När det gäller ljuset så har man det blåa ljuset för att få fram färgerna bättre, koraller kan få riktigt fina färger med hjälp av lite blåljus. Sen ger ljus med så högt kelvin inte så mycket tryck i ljuset, intensiteten är lägre, så för att hålla ljuskrävande djur behövs oftast vitare ljus också. Man kan ju mjukstarta karet med blåljus någon timme innan man tänder resten av ljuset och sen låta blåljuset gå lite längre på kvällen så får man lite av solupp- resp solnedgång.

Det ser ut som ljuset är t5 compact rör, det är väl "dubbelvikta" rör? Kruxet med de rören är väl att det är svårt att få till bra reflektorer, men det ser ju ut att sitta något i huven?

Det räcker nog till ganska många koraller, dock inte de mest ljuskrävande.
Ok tack det är dubbelvikta rör där som du nämner reflektorer bakom också.
#28 - 23 mars 2009 17:34
Lite uppdateringar sen senast inget har hänt förutom jag fick en flaska Startkultur som jag doserade i häller i lite i morgon också,plus har beställt lite tester LV och 4 Turbosniglar som kommer att tillsättas nästa vecka nån gång om det ser bra ut hade jag tänkt.Annars så står det otänt förutom alla Vaser som lyser upp det ifrån sidan hoppas bara att det inte bidrar till total algblommning i nanot.
#29 - 24 mars 2009 05:54
du ska väll ha lite mer levandesten sedan? det kommer bli riktigt snyggt!
#30 - 24 mars 2009 10:03
ankan94 skrev:
du ska väll ha lite mer levandesten sedan? det kommer bli riktigt snyggt!
4 Kilo LS får jag på Tisdag samt lite annat framgår även texten lite innan:)
#31 - 24 mars 2009 10:05
Det ska bli kul att följa detta! :D
#32 - 24 mars 2009 17:15
Tog lite tester nu 4-Dagen inom parantes ligger det värdet som det ska ligga imellan
Väntar på fler tester så som Nitrat--Fosfat--Kalcium
Enligt Saltmätaren 1,022 Bra
NO2 0 (0)
pH 8.3 (8,2-8,4)
kH 11 (8-12)
Annars har Ljuset inte varit på 3-dagen det är helt släckt,märker att det är en stor skillnad nu i början vad gällande uppstart av Sött och Salt mycket jag är undrande över om det verkligen stämmer allt man läser men det är väl så tydligen,nästan man ångrar sig att man gick på Saltträsket..:-)...:-)
#33 - 24 mars 2009 17:47
Nja inte det blekaste aning ett vitt Lysrör på 6500K och ett blått lysrör vad det är för vet jag inte men det blir en fräck belysning i alla fall är säkert bra till nåt,dem är i alla fall helt nya så det slapp man betala finns ju en bild på dem.Men förklara gärna vad det blåa är för någon belysning vad det ska vara bra för:)

tjena! fräckt med ett litet saltkar, är bra sugen på något sånt här jag med, de får la komma i framtiden ;) ja har för mig att desto blåare rör desto högre kelvin antal? finns ju ändå upp till strax över 20 000k rör! / tobbe
#34 - 25 mars 2009 18:21
Nytt för idag är att jag har haft det tänt en timme och ska göra samma imorgon har även hällt i det sista Bakteriekulturen så det blev 3 omgångar,har även köpt en digital våg för vägning av saltet var vecka.Och den var inte billig ska försöka räkna ihop vad allt har kostat när det är klart det ska bli roligt att se.
Bilagor:
#35 - 25 mars 2009 18:33
Då sitter vi i nästan samma sits, har ett Clown-hotell som står och marinerar sig med snäckor och eremiter. Levandestenen har fått roliga färger och massa små konstiga saker börjar ploppa upp ur den. Varför salt? Röda räkor och Nemo-fiskar ^^

Sen är det ju en jääävligt sweet vardagsrumsprydnad :D

//C
#36 - 25 mars 2009 19:00
Då sitter vi i nästan samma sits, har ett Clown-hotell som står och marinerar sig med snäckor och eremiter. Levandestenen har fått roliga färger och massa små konstiga saker börjar ploppa upp ur den. Varför salt? Röda räkor och Nemo-fiskar ^^

Sen är det ju en jääävligt sweet vardagsrumsprydnad :D

//C
Min har inte kommit så långt än:d
#37 - 25 mars 2009 19:51
Nytt för idag är att jag har haft det tänt en timme och ska göra samma imorgon har även hällt i det sista Bakteriekulturen så det blev 3 omgångar,har även köpt en digital våg för vägning av saltet var vecka.Och den var inte billig ska försöka räkna ihop vad allt har kostat när det är klart det ska bli roligt att se.

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]HEHEHE...skulle vilja se din gummas min när du sen ska räkna ihop det du ;)[/SIZE][/FONT]
#38 - 25 mars 2009 22:10
drd skrev:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]HEHEHE...skulle vilja se din gummas min när du sen ska räkna ihop det du ;)[/SIZE][/FONT]

Jag skulle vilja se Patriks min... :d:d:d
#39 - 27 mars 2009 14:45
Lite mät värden nu 6-dagen
Temp 25
Salth.. 1,025
NO2 0
pH 8,3
kH 11
#40 - 27 mars 2009 15:09
NIC skrev:
Jag skulle vilja se Patriks min... :d:d:d

Ja du det hade nog oxå varit skoj :D
#41 - 27 mars 2009 15:41
Lite mät värden nu 6-dagen

Temp 25

Salth.. 1,025

NO2 0

pH 8,3

kH 11

Låter nästan som man behöver vara kemist:d
#42 - 27 mars 2009 17:07
miluhe skrev:
Låter nästan som man behöver vara kemist:d
Fattas 4 st tester allt detta ska kollas regelbundet tydligen:D:D
#43 - 27 mars 2009 17:17
det är mest i början du behöver kolla, efter ett tag så får du koll på hur mycket karet förbrukar och vad du ska tillsätta. Ca, mg, kh, fosfat och No3 är det som man får kolla lite då och då. Antar att du ska hålla värdena på plats med tillsatser, typ kh-buffer och Salifert CoralCalcium? I ett såpass litet kar så är ju dessutom vattenbyte ett bra sätt att hålla efter värdena och se till att näringsvärdena inte springer iväg.
Eftersom karet är litet så kan värdena svänga ganska fort, men samtidigt så krävs det inte så mycket för att åtgärda. Viktigast enligt min erfarenhet är att hålla värdena stabila, flukturerande värde kan ställa till mer än om något värde ligger lite fel. Därfär kan det nog vara bra att köra med regelbundna vattenbyte sen när karet väl kommit igång
#44 - 27 mars 2009 18:29
Matnil skrev:
det är mest i början du behöver kolla, efter ett tag så får du koll på hur mycket karet förbrukar och vad du ska tillsätta. Ca, mg, kh, fosfat och No3 är det som man får kolla lite då och då. Antar att du ska hålla värdena på plats med tillsatser, typ kh-buffer och Salifert CoralCalcium? I ett såpass litet kar så är ju dessutom vattenbyte ett bra sätt att hålla efter värdena och se till att näringsvärdena inte springer iväg.

Eftersom karet är litet så kan värdena svänga ganska fort, men samtidigt så krävs det inte så mycket för att åtgärda. Viktigast enligt min erfarenhet är att hålla värdena stabila, flukturerande värde kan ställa till mer än om något värde ligger lite fel. Därfär kan det nog vara bra att köra med regelbundna vattenbyte sen när karet väl kommit igång
4 Liter i veckan ska det bytas fick jag besked om,vet du om man kan blanda salt och ha det stående typ en till två veckor för sen bara hälla på??
#45 - 27 mars 2009 18:41
det kan nog vara lagom med, kanske lite mer beroende på hur du belastar karet både med koraller och fisk. Vattenbyte ger ju både näringsexport och tillskott av ämne genom saltet.
Ska du ha vattnet stående så ha lite cirkulation på det och tänk på att ev. avdunstning från förvaringskärlet kan förändra salthalten (förmodligen marginellt men kolla första gångerna), men annars är det inget som hindrar att vattnet står
#46 - 27 mars 2009 20:21
Matnil skrev:
det kan nog vara lagom med, kanske lite mer beroende på hur du belastar karet både med koraller och fisk. Vattenbyte ger ju både näringsexport och tillskott av ämne genom saltet.

Ska du ha vattnet stående så ha lite cirkulation på det och tänk på att ev. avdunstning från förvaringskärlet kan förändra salthalten (förmodligen marginellt men kolla första gångerna), men annars är det inget som hindrar att vattnet står
Tänkte mest nu under sommaren om man får för sig att göra nåt med Familjen:confused::Dnån vecka kanske därav frågan så att min köra Far kan bara hälla i;):)
#47 - 27 mars 2009 20:24
Liten fråga bara varför är kH så högt det ligger i gränsen vad jag har läst men vad kan det bero på?
#48 - 27 mars 2009 21:17
det är nog helt enkelt så att saltet ligger såpass högt, det är inget att oroa sig för det kommer sjunka av sig själv. Högt kh är i sig inget "farligt", det innebär bl a att risken för ph-svängningar minskar. Olika salt ligger lite olika i värde, det kan också variera mellan olika förpackningar av samma salt....
Det finns samband mellan kh, ca och mg, ett väldigt högt kh (men då menar jag högre än 11)kan göra att man får svårt att hålla mg och/eller ca uppe har jag för mig, kommer inte riktigt ihåg hur de hänger ihop, men de hänger ihop. Men det är inget man behöver läsa in sig alldeles för mycket på, speciellt nu i början. Oroa dig inte för värde, det viktigaste nu är att få "igång" karet, resten av värdena kan man alltid justera lite senare. Ca, kh och mg kommer nog inte förbrukas i någon större omfattning förren kalkalger, koraller o dyl börjar växa till
#49 - 27 mars 2009 21:24
Matnil skrev:
det är nog helt enkelt så att saltet ligger såpass högt, det är inget att oroa sig för det kommer sjunka av sig själv. Högt kh är i sig inget "farligt", det innebär bl a att risken för ph-svängningar minskar. Olika salt ligger lite olika i värde, det kan också variera mellan olika förpackningar av samma salt....

Det finns samband mellan kh, ca och mg, ett väldigt högt kh (men då menar jag högre än 11)kan göra att man får svårt att hålla mg och/eller ca uppe har jag för mig, kommer inte riktigt ihåg hur de hänger ihop, men de hänger ihop. Men det är inget man behöver läsa in sig alldeles för mycket på, speciellt nu i början. Oroa dig inte för värde, det viktigaste nu är att få "igång" karet, resten av värdena kan man alltid justera lite senare. Ca, kh och mg kommer nog inte förbrukas i någon större omfattning förren kalkalger, koraller o dyl börjar växa till
Tackar för svaret nu vet man det inget att oroa sig för allså:)
#50 - 27 mars 2009 21:29
Det är inte en endaste Alg på rutorna och jag som får 4 st Turbo-Sniglar på Tisdag då blir det väl att kasta ner lite Alg-Tabletter kanske,man kanske skulle väntat med sniglar ett taga men det var också tänkt att karet skulle vara täckt med men det uteblev tydligen kanske har med Ljuset att göra eftersom jag har det släckt eller det kommer nog!!??PS kanske det var bättre att inte beställa sniglarna så tidigt tills det hinner stabilisera sig alla värden.
#51 - 29 mars 2009 15:05
Nu har det hänt...!!!!jag har inskaffat mig en Eramitkräfta och nån växt som ser inte klok ut men ska vara bra tydligen,allt detta är för tidigt men vad gör man det billigaste köptes dör så dör det...på tisdag får jag LS och lite Turbosniglar sen händer det lite med värdena får jag hoppas
#52 - 29 mars 2009 15:29
Jag vill ha bilder! :d
#53 - 29 mars 2009 15:49
växt? Eller korall?
Det ska säkert gå bra, men ta det nu lugnt! Låt karet gå ett tag så att stenen går in sig och ev. nitrittopp går över! Övriga värde är det ju inte så mycket att bra sig om, annat än för att lära sig hur mycket karet förbrukar av buffer, ca och mg och det dröjer nog ett tag innan det visar sig....
#54 - 29 mars 2009 22:50
Matnil skrev:
växt? Eller korall?

Det ska säkert gå bra, men ta det nu lugnt! Låt karet gå ett tag så att stenen går in sig och ev. nitrittopp går över! Övriga värde är det ju inte så mycket att bra sig om, annat än för att lära sig hur mycket karet förbrukar av buffer, ca och mg och det dröjer nog ett tag innan det visar sig....
Det är en växt som är grön och liknar en sötvatten växt passar då inte in i Miljön men det var bra att ha i den under uppstart:)nu får jag LS på Tisdag sen ska det stå ett taga kräftan köptes mest för att man kan skryta att det är en invånare i karet:d
#55 - 30 mars 2009 06:55
Det är en växt som är grön och liknar en sötvatten växt passar då inte in i Miljön men det var bra att ha i den under uppstart:)nu får jag LS på Tisdag sen ska det stå ett taga kräftan köptes mest för att man kan skryta att det är en invånare i karet:d

Caulerpa taxifolia? http://images.google.se/images?q=caulerpa%20taxifolia&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=sv&tab=wi

Det är en växt som är en mycket bra på att ta upp överskottsnäring. Dock kan den bli en pest och växa över allt i akvariet. Så är läget just nu i mitt akvarium... :(
#56 - 30 mars 2009 07:20
ja är det Caulerpa så kan den bli svår att bli av med, används mest för näringsexport i belyst sump (man låter caulerpan växa och ta upp näring ur karet och sen skördar man ut caulerpa) eller i sjöhästkar, den växer väldigt fort. Den kan också dö helt plötsligt, blir vit och löser upp sig med mjölkigt vatten och risk för förgiftning av karet som resultat. Men för att förgifta karet ska man ha ganska mycket som dör samtidigt.
#57 - 30 mars 2009 09:09
Jepp det var en sådan enligt bilderna..Det var inte så mycket bara en stänge köpte jag klarar den sig fast jag inte har ljuset på ??det kommer in ljus ändå tänker då främst på Vaserna som står brevid men inte i den mängs kanske som den behöver.

En liten fråga bara ska jag göra nåt med den LS som jag får på Tisdag är det bara att kasta i det i karet eller ska det göras på nåt annan vis??

Ett stort tack annars för alla svaren det uppskattas verkligen.
#58 - 30 mars 2009 09:22
Caulerpa behöver ljus för att växa, den kan kanske överleva en korta tid med lite mindre ljus, men jag tror nog att ett släckt kar är lite väl mörkt för att den ska klara sig mer än någon enstaka dag... När man använder den till näringsexport kör man ofta ljus 24/7 för att försöka undvika att den kraschar, alternativt omvänd ljusperiod på 10-16h för att caulerpan ska hjälpa till att hålla ph stabilare i karet.
Det du ev. kan göra med stenen är att "skölja" den lite med saltvatten för att få lös detrius (skit), men samtidigt så riskerar du ju också att bli av med något kul som följer med. Eftersom karet inte är "igång" hade jag bara kört i stenen, om det samlas en massa synligt lös detrius på botten i karet kan du kanske sug ut nån liter för att få ut det. Men jag har lite dåligt minne av hur man gör med stenen i början, det är typ 3 år sen jag la i sten sist :)
#59 - 30 mars 2009 09:57
Ok då får man kanske överväga att kasta den eller ge bort den kanske,för jag vet inte om jag ska slå på ljuset än och ett litet problem som har uppstått också är att det har inte kommit en ändaste alg och nu har jag en eramit och får 4 st Turbosniglar imorgon med LS,för det var ju tänkt att jag skulle ha en massa alger men nu har dem inte dykt upp.Går det då att kasta ner nån Alg-Tablett till dessa??
#60 - 30 mars 2009 11:53
äh det kan säkert finnas nått att käka för dem. Jag tror inte sniglarna skulle käka algtabletter, kanske eremiterna men jag tror de hittar mat ändå. Annars kan de kanske roa sig med att ge sig på sniglarna, inte helt ovanligt :)
#61 - 30 mars 2009 15:07
Nu har jag tagit beslutet att ha lite tänt i karet bättre få alger nu än sen för dem lär komma den dag jag tänder i alla fall jag börjar med 1 timme vid 16.00 och 1 timme på kvällen kanske man måste börja någonstans.
#62 - 30 mars 2009 15:10
Jag vill ha bilder! :d More pics! :d
#63 - 30 mars 2009 15:17
osis skrev:
Jag vill ha bilder! :d More pics! :d
Det ända som har uppkommit är den fula växten och Eremiten som man fan inte ser ett dugg av jag tog nån bild på den när jag fick den får se om jag kan få upp det.Då kan det bli före och efter bild för i morgon kommer det lite mer till karet:)
#64 - 30 mars 2009 15:21
Ähh, jag vill ändå se bilder! :d
#65 - 30 mars 2009 15:27
Nu har jag tagit beslutet att ha lite tänt i karet bättre få alger nu än sen för dem lär komma den dag jag tänder i alla fall jag börjar med 1 timme vid 16.00 och 1 timme på kvällen kanske man måste börja någonstans.

Våga ha tänt!! :D
Låter som en uppmaning mot earth hour.... :d:d:d
#66 - 30 mars 2009 15:27
Lite bilder
#67 - 30 mars 2009 15:29
Det var fint!:d Ge mig det när det är uppstartat och massor med saker i! ;)
#68 - 30 mars 2009 15:30
Glömde att säga har även börjat med Bakteriekultur igen tänker dosera detta dagligen nu när jag får LS imorgon så eventuellt en Nitrit topp uteblir.
#69 - 30 mars 2009 15:31
NIC skrev:
Våga ha tänt!! :D

Låter som en uppmaning mot earth hour.... :d:d:d
Vid den timmen satt jag med Bygglampor på 500W vardera i hela trädgården gick ju knappt att se för alla hade släckt tyckte jag så kan man inte ha det;):d
#70 - 30 mars 2009 15:53
Vid den timmen satt jag med Bygglampor på 500W vardera i hela trädgården gick ju knappt att se för alla hade släckt tyckte jag så kan man inte ha det;):d

:p
#71 - 31 mars 2009 15:04
Efter man har drömt hela natten om detta så kan karet bli lite mer komplett och mina Turbosniglar kommer i morgon då jag ändå ska hämta alla mina tester som jag även får då.Har även tillsatt Bakterikultur än en gång kommer även att göra det resten av veckan var dag kommer även att tända det ikväll 1 timme så tre bilder på det hela.
#72 - 31 mars 2009 15:09
jag tror jag fick till det med placeringen av det hela det är minsann inte det lättaste som tur var hade jag små bitar av LS sen innan som man kunde placera lite varstans där det kunde fylla upp .
#73 - 31 mars 2009 15:22
Jäklar vad snyggt det blev!!!
Svårt att inreda ett så litet kar kan jag tänka mig men du har fått till det bra tycker jag!!!
Ser fram emot att se detta live!!
#74 - 31 mars 2009 15:28
Där hände det lite... Och snyggt blev det!:d
#75 - 31 mars 2009 17:27
Tack för dem vänliga orden:)synd att det är så litet bara ångrar faktiskt mig lite tänkte köpa Molly-Hotellet på 88 L har jag för mig men då hade den inte fått plats på Skänken brevid vaserna men det får väl bli ett sådant nästa gång;)

Nån som vet om man ska skaffa en Power-Head i karet för lite mer rörelse i sjäva karet,som det är nu så är det bara filter pumpen som är på 600L till 37L men då är rörelsen konsentrerat till ytan tycker jag,men när man tittar i karet så rör sig det mesta på LS så det kanske räcker ändå.Annars har jag en pump ledig när Koien åker ut till dammen den är på 600L och används bara till rörelse till ytan och den är jätte liten så det hade passat perfekt i karet.
#76 - 31 mars 2009 19:06
Tack för dem vänliga orden:)synd att det är så litet bara ångrar faktiskt mig lite tänkte köpa Molly-Hotellet på 88 L har jag för mig men då hade den inte fått plats på Skänken brevid vaserna men det får väl bli ett sådant nästa gång;)

Nån som vet om man ska skaffa en Power-Head i karet för lite mer rörelse i sjäva karet,som det är nu så är det bara filter pumpen som är på 600L till 37L men då är rörelsen konsentrerat till ytan tycker jag,men när man tittar i karet så rör sig det mesta på LS så det kanske räcker ändå.Annars har jag en pump ledig när Koien åker ut till dammen den är på 600L och används bara till rörelse till ytan och den är jätte liten så det hade passat perfekt i karet.

600 l/h för ett 37 liters lär nog räcka, kanske är annat med salt.
Men det känns nog som att clownerna kommer flyga runt med 1200 l/h..?
#77 - 1 april 2009 04:05
NIC skrev:
600 l/h för ett 37 liters lär nog räcka, kanske är annat med salt.

Men det känns nog som att clownerna kommer flyga runt med 1200 l/h..?
Det stryps lite av filterpatronerna med det är kanske tillräckligt ändå,när man tittar på andras så rör det sig inne där som man blir snurrig;):p
#78 - 1 april 2009 04:56
Det ser ut att bli jättesnyggt!! Patrik
#79 - 1 april 2009 09:13
miluhe skrev:
Det ser ut att bli jättesnyggt!! Patrik
Tack:)mycket roligt att höra
#80 - 1 april 2009 15:01
Då var jag och hämtade 4 st Turbosniglar men testerna uteblev[:-28][:-129]märkligt att dem inte hade mer än dem vanliga Nitrit ock Ph men dem hade dem i listorna:confused:[:(!]men det blev beställt seras tester kommer på fredag tills dess överlever jag tror faktiskt inte att det är så viktigt att läsa av tester hela tiden nu i början värdena förändras nog när det blir lite mer belastat nu med det nya LS så kanske det händer det lite men det dröjer nog.Jag har ökat belysningen radikalt den slog på vid 14.00 och ska vara ända på till 21.00 så det börjar hända lite saker,tillsatte även nu Bakterikultur idag samma igen imorgon.

Den fula växten får vara kvar nu om jag ska belysa karet så är det ingen andledning att den försvinner det ska vara nyttig så den får vara kvar.Lite bilder på tekninken väldigt smart att det finns gömt där bak och riktigt mycket filtermassa i facken termometern och doppvärmaren gömd även där bak.Rätt så roligt med den LV som är i det kommer ut lite roliga saker som bara dyker upp:D
#81 - 1 april 2009 15:26
Det ser bra ut! :d
#82 - 3 april 2009 17:40
Nu har Karet varit igång 2 Veckor jag märkte igår att tempen höjdes en del fick tipset att montera dit Datorfläktar,eftersom jag jobbar på en skola som hade ett antal datorer som skulle kastas nu nästa vecka så passade det utmärkt att börja skruva av ett par;)sen fästes dessa utanför för att inte behöva skruva hål på locket och sabba det så nu tar jag luft utifrån och drar ner det ska hjälpa tydligen ser inte så snyggt ur men det hjälper sen kan man alltid dölja det med ett runt rör som är hälften som man man målar allt går att fixa;)

Sen har jag testat lite vatten-värden så här lyder dem struntade i att testa MG tyckte att det tog för långt tid redan som det var:D
Ph 8.3
NH4 0
NO2 0
NO3 50 mg/l
PO4 0,5 mg/l
Ca 420 mg/l
Som sagt nu struntade jag i MG testet bara detta här tog en hel dag att testa:ddem som känner till detta säg gärna till om nån värden är dåligt som måste ändras.Tog lite bilder på min lilla anordning på fläktarna och på undersidan som man kan sätta fläktar men då måste man borra hål för det:)Det ska hålla 25-26 Grader men mitt höll 29 Grader,annars så så mår min Eramit Kräfta och mina Turbo sniglar väl OK inte för man ser dem så mycket men dem är där:DPS tack Matnil,Lasse och Tenkare för alla svar som jag får det är välkommet:)
#83 - 3 april 2009 18:48
Det ser bra ut!:d Vad är det för växt? :)
#84 - 3 april 2009 18:48
Fan vad snyggt det är Patrik!!
Riktigt litet marint samhälle! :)
#87 - 4 april 2009 15:32
Då har man varit och slösat pengar på Zoo-Giganten det blev 2 st nyttiga siglar som äter det mesta på botten vänder ut och in på stenen så det blir lite rörelse(Nassarius SP)sen en helt underbar Mjuk-Korall(Sihularia Flexibilis)som skulle vara väldigt tålig enligt Kenta där har även satt in en liten Pump som ska skapa lite rörelse nere i karet så det rörs sig lite;)
Var sugen på att köpa två st Clowner men till det priset som dem tar[:-129][:-129][:-129][:-129][:-129][:-129][:-129][:-129][:-129]det blir till Inköpspris på Imazo 1/3 vad dem tar men det blir om en vecka eller två det får jag se:)
#88 - 4 april 2009 15:55
En liten fråga!!!

Är det ok att skapa lite rörelse till Korallen den ser så mycket vackare ut då:d??Vad bör jag tänka på nu angående denna Korall Ljus timmar??Värden?? enligt Kent så skulle denna vara en väldigt tåligt Korall som till 99.9% överlever det mesta.
#89 - 4 april 2009 16:16
Kan inte svara på frågorna, men kan säga att det är riktigt snyggt nu! :d
#90 - 5 april 2009 06:14
Fick en hyfsad bild på en av dem två nya invånarna som kom igår ifrån Lomma:)
#91 - 5 april 2009 07:05
Fick en hyfsad bild på en av dem två nya invånarna som kom igår ifrån Lomma:)

Den såg cool ut! :D
#92 - 5 april 2009 07:21
Nu idag mätte jag lite
KH 10
Ph 8,0-8,3
NO2 1.0 mg/l
NH4 0
Så nu verkar att Nitrit-toppen har kommit fast jag har tillsatt Bakteriekultur var dag men NH4 var 0 vad ska jag göra nu?? jag hade tänkt mig ett vattenbyte på 8 L som jag blandade nu i morse men det var tänkt för senare i veckan så det skulle hinna dra sig några dagar innan, det är några sniglar och en Eramit som befolkar det och en Mjuk Korall eller dem klarar sig eller är det panik att byta vatten,för det är väldig hög halt Nitrit tycker jag
#93 - 5 april 2009 07:55
jag tycker ntiriten känns lite väl hög, jag hade nog låtit saltet stå till i e.m och sen bytt vatten. Fortsätt med bakteriekulturen och kanske förbereda ett byte tills imorgon oxå?
När det gäller korallen och cirkulation så ser du på den om det blir för mycket, den drar ihop sig om den inte trivs. Men det kan ta några dagar för den att vänja sig vid nya förhållande så avvakta lite. Det är en tålig korall, som ofta överlever länge även om den inte riktigt trivs, men jag har för mig att de inte behöver så värst mycket cirkulation.
#94 - 5 april 2009 08:10
Matnil skrev:
jag tycker ntiriten känns lite väl hög, jag hade nog låtit saltet stå till i e.m och sen bytt vatten. Fortsätt med bakteriekulturen och kanske förbereda ett byte tills imorgon oxå?

När det gäller korallen och cirkulation så ser du på den om det blir för mycket, den drar ihop sig om den inte trivs. Men det kan ta några dagar för den att vänja sig vid nya förhållande så avvakta lite. Det är en tålig korall, som ofta överlever länge även om den inte riktigt trivs, men jag har för mig att de inte behöver så värst mycket cirkulation.
jag kastade ner en Doppis och en syresten i spannen så det är nog varmt till e.m så jag får väl göra ett vattenbyte men räcker 8 L ska det vara mer kanske? sen angående Korallen så tar jag bort den fina rörelsen:D
#95 - 5 april 2009 08:19
jag kastade ner en Doppis och en syresten i spannen så det är nog varmt till e.m så jag får väl göra ett vattenbyte men räcker 8 L ska det vara mer kanske? sen angående Korallen så tar jag bort den fina rörelsen:D

nja alltså, har den polyperna ute så trivs den så då behöver du inte ändra något! Men det kan som sagt ta någon dag för den att vänja sig, ha inte någon pump som blåser direkt på den, men annars avvakta lite innan du ändrar något
#96 - 5 april 2009 11:33
Matnil skrev:
nja alltså, har den polyperna ute så trivs den så då behöver du inte ändra något! Men det kan som sagt ta någon dag för den att vänja sig, ha inte någon pump som blåser direkt på den, men annars avvakta lite innan du ändrar något
Jag flyttade lite Pumpen till den övre regionen så den rör sig lite i alla fall,Polyperna och jag skulle veta vad det är:confused::d:d
#97 - 5 april 2009 11:37
Idag har jag varit flitig och inhandlat en 10L Dunk för att kunna köra Saltvatten innan det är dags för vattenbyte kommer även att ha en Syresten för lite rörelse i dunken,dagen innan kommer jag att stoppa ner en Doppis för att det ska hålla rätt temp vid vattenbytet:)
Bilagor:
#98 - 5 april 2009 13:53
Nu efter en tid efter Vattenbytet som gjordes i dag så mätte jag igen då var det nere PÅ 0,3-0,5 mg/l(NO2 Nitrit) så det blir ett vattenbyte imorgon på 10L som håller på och Bubblar på i Badrummet med lite Bakteriekultur i.
#99 - 5 april 2009 13:58
Hur mycket stålar är du uppe i nu på ditt 37L saltvatten? :D
Bilagor:
#100 - 5 april 2009 14:07
Markus1984 skrev:
Hur mycket stålar är du uppe i nu på ditt 37L saltvatten? :D
Ca lite mer än 2500kr men då är det bara Inköpspriser(Grossistpriser) till affär då får man lägga till ett antal kr till Kund ifrån Butik,imorgon ska jag få mina tester som jag har beställt dem jag har nu har jag lånat så det blir nog en 600-700kt till och det är då Grossist priser sen tillkommer priser till fisk och putsarräkor,kommer med mer exakt pris för allt när firrarna och Räkorna är i;)
#101 - 5 april 2009 16:53
aha så då har du fuskat med andra ord, ingen moms!:|

men det drar iväg rätt fort även med bara 37L salt...

Gillade den gröna växten, inte ofta man ser sånt i saltakvarium.
#102 - 6 april 2009 04:46
Mätte Nitriten nu på Morgonen och då var den nere på 0,1 mg/l så då var det bra igen.Jag tror jag fick lite panik i onödan
#103 - 7 april 2009 04:44
Lite nya värden som tog igår
NO3 25 mg/l
NO2 0,1 mg/l
Ca 440
PO4 0,5 mg/l
Detta med att testa är en hel vetenskap känns det som,man fattar nu varför många säger att dem inte orkar testa..:-)
#104 - 8 april 2009 16:05
Kom hem idag och såg att korallen hade full blom så den verkar trivas så det blev en bild direkt,Matnil här på Zoopet var på besök igår och förklarde lite angående Salt vatten mycker uppskattat han visade även en massa saker som satt på LS som jag aldrig hade sett annars så jag bugar och tackar för lektionen magistern:)sen en turbosnigel som äter antar jag:)
#105 - 8 april 2009 16:17
Det ser bara bättre och bättre ut!:d
#106 - 9 april 2009 06:28
skit snyggt!!!
Bilagor:
#107 - 9 april 2009 17:53
På Lördagen är det tre veckor sedan jag satte igång karet så jag tog mig tid att mäta lite;)
salthalt 1,025
NO2 0,1mg/l
PH 8,0-8,3
kH 10
Ca 420mg/l
NO3 25mg/l
PO4 0,25 kanske 0,5mg/l
Vad säger man Nitraten för hög men det försvinner när jag börjar med Vattenbyte skulle jag tro,PO4 är för hög skall vara nere på 0,1mg/l men det ska man inte oroa sig för enligt expertisen:)

Annars nja Korallen verkar trivas den andra gröna växten brer ut sig så den trivs nog också kan börja se lite kisel alger i framrutan nere vid stenarna så dem täcker det,kommenter gärna alla siffror:)länktar så efter mina Clown fiskar och putsar räkorna men det dröjer väl några veckor till kanske.
#108 - 9 april 2009 20:48
se där Sinularian blir finare och finare! Det såg lovande ut! Synd jag inte kunde stanna längre, men det kommer fler chanser!
#109 - 12 april 2009 19:19
en liten bild till skulle inte skada!!
#110 - 13 april 2009 17:39
Lite bilder nu när karet är inne på fjärde veckan korallen brer sig ut nästan den börjar ta över:deftersom karet bara är på 37L så undrar jag vad ska man göra när den börjar ta över kan man skära en bit och kanske sätta den någon annanstans när den har etablerat sig??den verkar trivas i alla fall och det är ju huvudsaken gjorde ett vattenbyte idag på 5L mot alla lagar så är detta gjort har även märkt att den gröna växten har fått några bruna blad vad kan det vara är det alger som är på ingång kanske nån som vet??Sen har jag fått min första fisk det gör då inte så mycket väsen av sig:d
#111 - 13 april 2009 17:44
Riktigt fint och allt verkar ju funka! :D Fisken måste ju vara det bästa av allt!;):D
#112 - 13 april 2009 18:00
osis skrev:
Riktigt fint och allt verkar ju funka! :D Fisken måste ju vara det bästa av allt!;):D
Jepp det bästa av allt glömmer firren var gång jag lyfter på locket så det simmar ner imellan skänken var gång:Dska nog satan limma dit den;):p
#113 - 13 april 2009 18:14
Jepp det bästa av allt glömmer firren var gång jag lyfter på locket så det simmar ner imellan skänken var gång:Dska nog satan limma dit den;):p

Du får nog göra det! ;):D
#114 - 13 april 2009 18:17
Snyggaste firren nÅgonsin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#115 - 13 april 2009 18:24
fan va snyggt det har blivit nu :). det är jättefint med saltvattensakvarium.
#116 - 18 april 2009 17:42
Nu har det hänt första Firren är köpt:pvad det är för nåt glömde jag notera men den skulle kunna trivas i ett 37L kar det var det inget tvivel om enligt Zoo-Giganten;)riktigt cool firre med ett spröt i mitten som sticker upp riktigt fina färger:)tänkte ta ett foto på den Men den har totalt försvunnit ur intet hittar den inte nånstans den ska vara där nån stans bland stenen men VAR???nu fattar man vad Kenta menar att den passar i ett 37L kar om man inte hittar den så bör den nog trivas:dmen den dyker väl upp under kvällen kanske såg en skymt av den innan men den skymten var kortvarig:p
#117 - 18 april 2009 18:03
Jag ställer upp på gissa fisken. Av din beskrivning att dömma så kan det bara vara en art. :)
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17769
Vad vinner jag ?
#118 - 18 april 2009 18:09
Guy Palm skrev:
Jag ställer upp på gissa fisken. Av din beskrivning att dömma så kan det bara vara en art. :)

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17769

Vad vinner jag ?
:DDu är underbar...Du vinner en Tuborg:Dmen sen finns det två arter av denna tror jag men är inte riktigt säker:)
#119 - 18 april 2009 20:12
Skål Guy! :)
#120 - 19 april 2009 06:35
:DDu är underbar...Du vinner en Tuborg:Dmen sen finns det två arter av denna tror jag men är inte riktigt säker:)

Inte alls bra att leta saltvattensfisk till dig:). Hittar den ena snyggare än den andra. Den andra arten heter [FONT=Arial]Nemateleotris decora[/FONT]
http://www.scuba-equipment-usa.com/marine/JUL06/Decorated_Dartfish(Nemateleotris_decora).html
#121 - 19 april 2009 06:40
Guy Palm skrev:
Inte alls bra att leta saltvattensfisk till dig:). Hittar den ena snyggare än den andra. Den andra arten heter [FONT=Arial]Nemateleotris decora[/FONT]

http://www.scuba-equipment-usa.com/marine/JUL06/Decorated_Dartfish(Nemateleotris_decora).html
Den skulle jag inte säga nej till att inhandla,men det finns nog ännu fler arter än två som jag nämde känns det som;)
#122 - 19 april 2009 07:48
#123 - 19 april 2009 07:54
Guy Palm skrev:
Nja inte riktigt så snygg tycker jag,men Guy till min förvåning så såg jag mitt köp så den är vid liv och det är den första som du länkade till tror jag eftersom det är mörkt så kan jag inte riktigt bedömma men till 90% är det den.Nu tänker du och flera andra vet han inte vad för färger på fisken han köpte för närmare 235 Kr:DSVAR:NEJ!!!!har ett minne som sträcker sig en timme:D
#124 - 19 april 2009 08:01
Nja inte riktigt så snygg tycker jag,men Guy till min förvåning så såg jag mitt köp så den är vid liv och det är den första som du länkade till tror jag eftersom det är mörkt så kan jag inte riktigt bedömma men till 90% är det den.Nu tänker du och flera andra vet han inte vad för färger på fisken han köpte för närmare 235 Kr:DSVAR:NEJ!!!!har ett minne som sträcker sig en timme:D

Faktiskt inte eftersom fiskarna kan ha mycket olika färger i en affär och hemma. Det beror på många faktorer.:d
#125 - 19 april 2009 11:48
Och så plötsligt så händer det fisken kommer ut så det blev nån bild på avstånd där av den sämre kvaliten,jag la i några Artemia så den är ute nu hela tiden för att äta nu när jag sitter och skriver..En riktigt snygging må jag säga där av namnet kanske(Nemateleotris magnifica)
#126 - 19 april 2009 12:02
Snyggt mm.

Vacker är den! Vill ha lite mer bilder! :d
#127 - 19 april 2009 12:17
osis skrev:
Vacker är den! Vill ha lite mer bilder! :d
Jag skulle gärna vilja själv ha fler bilder på den men det räcker man närmar sig så sticker den för att gömma sig:pden ska väl vänja sig lite skulle jag tro eller så är den skygg kanske det vet jag inte:)
#128 - 19 april 2009 12:34
Då kan du ta lite helbilder! :d
#129 - 19 april 2009 13:36
Här är en bild tagen med mitt 300 Objektiv så det blev en bit ifrån;)
#130 - 19 april 2009 13:39
Vill ha är det ända jag kommer säga! :d
#131 - 19 april 2009 13:43
osis skrev:
Vill ha är det ända jag kommer säga! :d
Den är riktigt stilig denna firre jag fasnade direkt för den,nu är det bara 2 Clowner och två Putsar-Räkor sen är det klart:D
#132 - 19 april 2009 13:45
Klart och klart... :d;)
#133 - 19 april 2009 18:30
ett akvarium blir alldrig klart!
#134 - 19 april 2009 18:49
ankan94 skrev:

Det var lite det jag menade! :d
#135 - 19 april 2009 19:03
Här är en bild tagen med mitt 300 Objektiv så det blev en bit ifrån;)

Grymt snygg fisk och bild. Saltträsket lockar verkligen när man ser hur vackra både fiskar och, ja allt är!
#136 - 20 april 2009 16:58
Nu har Karet varit igång lite mer än 4 Veckor så jag testade lite värden kommentera gärna dem om det är bra eller dåligt vad jag vet är att det är för högt Nitrat och PO4.
Salthalt 1,024
PH 8,0-8,5
NO2 0,1 mg/l
kH 10
Ca 420 mg/l
NO3 25 mg/l
PO4 0,25 mg/l

Vad som rör sig i karet i dag är en:
Röd-Eramit
2 st sniglar(Nassarius SP)
4 st Turbo sniglar
1 st liten firre(Nemateleotris Magnifica)
1 Mjuk korall(Sihularia Flexibilis)
Några Caulerpa Taxifolia

Jag har börjat med vattenbyte var vecka ca 5L kör jag med och det verkar funka men nitraten verkar inte ge med sig men jag har inga större bekymmer eftersom det inte har dykt upp alger än och jag tror att dem uteblir så verkar det vara för tillfälligt,jag kör belysning full tid ca 10h.Korallen verkar trivas i all fall så den brer ut sig,och pengar mässigt är jag uppe i nu måste det påpekas att det ska inhandlas 2 Clowner 2 Putsar räkor då har hela kalaset kostat ca 4000kr inköpspris!!!!!i affär långt över 6500kr för ett 37l saltkar..:-)
#137 - 20 april 2009 19:43
Nu har Karet varit igång lite mer än 4 Veckor så jag testade lite värden kommentera gärna dem om det är bra eller dåligt vad jag vet är att det är för högt Nitrat och PO4.

Salthalt 1,024

PH 8,0-8,5

NO2 0,1 mg/l

kH 10

Ca 420 mg/l

NO3 25 mg/l

PO4 0,25 mg/l

Vad som rör sig i karet i dag är en:

Röd-Eramit

2 st sniglar(Nassarius SP)

4 st Turbo sniglar

1 st liten firre(Nemateleotris Magnifica)

1 Mjuk korall(Sihularia Flexibilis)

Några Caulerpa Taxifolia

Jag har börjat med vattenbyte var vecka ca 5L kör jag med och det verkar funka men nitraten verkar inte ge med sig men jag har inga större bekymmer eftersom det inte har dykt upp alger än och jag tror att dem uteblir så verkar det vara för tillfälligt,jag kör belysning full tid ca 10h.Korallen verkar trivas i all fall så den brer ut sig,och pengar mässigt är jag uppe i nu måste det påpekas att det ska inhandlas 2 Clowner 2 Putsar räkor då har hela kalaset kostat ca 4000kr inköpspris!!!!!i affär långt över 6500kr för ett 37l saltkar..:-)

Som plåster på såren kommer det ett 375 som på posten! :D
Bilagor:
#138 - 21 april 2009 04:11
NIC skrev:
Som plåster på såren kommer det ett 375 som på posten! :D
Ångest[:-84]:D
#139 - 21 april 2009 04:12
ankan94 skrev:
Jo i detta fallet:D
#140 - 22 april 2009 09:00
ser bra ut, som du sagt lite högt nitrat och fosfat, men det kan mycket väl funka fint med dessa värde också!
Magnifican är en vacker liten firre, jag har provat sånna också men mina clowner jagade ihjäl dem fast att karet var liiiite större ;)Men det var STORA Clarkii-clowner som redan var etablerade i karet och var ganska aggro, så det kan säkert funka eftersom clownerna kommer i sist och är väldigt små.
#141 - 22 april 2009 09:06
Matnil skrev:
ser bra ut, som du sagt lite högt nitrat och fosfat, men det kan mycket väl funka fint med dessa värde också!

Magnifican är en vacker liten firre, jag har provat sånna också men mina clowner jagade ihjäl dem fast att karet var liiiite större ;)Men det var STORA Clarkii-clowner som redan var etablerade i karet och var ganska aggro, så det kan säkert funka eftersom clownerna kommer i sist och är väldigt små.
Tycker det är konstigt att Nitraten inte sänks fast jag har börjat med vattenbyte??men det kanske beror på att nu har jag också börjat ge Artemia till Firren ytterst litet men ändå;)det ska ätas upp frågan är om Eramiten tar det överflödiga??eller så tar nog filtret det mesta överflödiga.

Blev lite rädd där först när du skrev att Clownerna tog kol på den,men som du nämde dem är små dem jag kommer att få:)
#142 - 23 april 2009 17:11
En liten Fråga går det att placera en Korall direkt i stenen då menar jag om det går att gräva ner en sån lite i stenen så det inte"flyger"iväg som det är nu så börjar min bli så stor att den åker ner ifrån LS som jag har placerat den på fast den har satt sig på några platser så åker den ner i jämna mellanrum,börjar tycka detta är jobbigt och vill ha lite råd hur man ska gå till väga har hört nåt om lera som man sätter under.
#143 - 23 april 2009 17:20
nja det går ju att klämma fast den tillfälligt, men efter ett tag så växer den fast
#144 - 23 april 2009 17:23
Matnil skrev:
nja det går ju att klämma fast den tillfälligt, men efter ett tag så växer den fast
Jag har testat igen att klämma dit den nu igen och den verkar sitta där men sen efter några dagar så har den kanat iväg till botten:(får väl testa om detta håller jag har gjort nu[:o]
#145 - 23 april 2009 17:40
Fick nån bra bild i går på firren och på karet
#146 - 23 april 2009 18:18
Ser coolt ut Stene :D
Snyggt ju !
Men du skulle haft kvar ditt 540 och kört salt i det istället ju :D :D :D
#147 - 23 april 2009 19:08
Patrik

Nitrat är svårt att mäta i saltvatten - mycket svårare än i sött. Det går inte att på de tester som finns - oftast int ens lite grand. Bry dig inte om nitratvärdena - sköt dina vattenbyten bara så fixar det sig. Det ser ju riktigt bra ut.

MVH Lasse
#148 - 24 april 2009 03:18
Lasse skrev:
Patrik

Nitrat är svårt att mäta i saltvatten - mycket svårare än i sött. Det går inte att på de tester som finns - oftast int ens lite grand. Bry dig inte om nitratvärdena - sköt dina vattenbyten bara så fixar det sig. Det ser ju riktigt bra ut.

MVH Lasse
Ok tackar för svaret:)
#149 - 24 april 2009 03:49
drd skrev:
Ser coolt ut Stene :D

Snyggt ju !

Men du skulle haft kvar ditt 540 och kört salt i det istället ju :D :D :D
Det är kvar och det blir nog billigare om jag inte ens kommer på tanken:D
#150 - 28 april 2009 17:57
Lite nytt:)en Putsar-Räka har köpts jag skulle igenligen hålla mig till jag fick beställt billigt av Imazo men det klarde jag inte riktigt så det blev en Räka för en 260kr billigt:confused::confused::d men nu ska jag hålla mig till jag får mina Clowner ifrån Grossisten så det inte helt springer iväg pengarna allså:dknappt man vågar visa en bilden men Guy Palm blir nog glad eller rätta sagt det vet jag redan[:P][:-38][:-111]men jag får väl hålla med rätt snygga färger;)

Men rätt så rolig när man kastar ner lite Artemia så är den överallt och lite till den tror nog den är en firre vet inte om jag ska köpa en till vad tycker ni andra???är sugen på en till så den får en kompis,annars är allt bra med karet fisken trivs korallen stormtrivs inga alger än så länge dem uteblev så att säga:dså svårt vad det. och det är ju skönt att veta för en själv i alla fall:D:D:Dvad man har lärt sig att man ska lyssna på Zoopet Lasse med flera ifrån detta forumet dem gör det lättare att förstå.
#151 - 28 april 2009 23:41
Du får döpa om räkan till L.Forsberg :d
#152 - 29 april 2009 07:27
nja sådär jättesvårt är det inte, men du har knappt skrapat på ytan än :)
#153 - 29 april 2009 08:54
Matnil skrev:
nja sådär jättesvårt är det inte, men du har knappt skrapat på ytan än :)
Skulle tro det också som du säger faktiskt och tror jag håller mig till skrapet på ytan:D
Bilagor:
#154 - 29 april 2009 12:45
Skitfränt Patrik!
Är också sugen på salt och blir grymt inspirerad av ditt lilla saltkar. Men, jag känner att jag inte är riktigt mogen att ta itu med ännu ett projekt...

Har sett ditt 540... är lite sugen på det...
#155 - 29 april 2009 14:42
Man blir verkligen sugen på ett salt när man ser ditt Patrik
Bilagor:
#156 - 29 april 2009 18:54
Det är inte så mycket som kommer att tillkomma förutom två clowner då, sen är det bra kanske nån liten korall men inte mer det får inte så mycket mer plats så att säga.Sen behöver det inte vara befolkat med fiskar bara miljön är helt underbar sen med det ljuset det är som att snorkla utomlands där man finner sådana här miljöer som man bara ser på TV annars.Det är det som gör det så fräckt det är inte många Sötvatten miljöer som kan slå en Salt-värld tycker jag för tillfälligt.
#157 - 1 maj 2009 12:02
håller helt med! Mångsidigheten är långt större och det finns så väldigt många fler olika livsformer än i sötvatten
#158 - 7 maj 2009 14:47
Så nu har man närmat sig Saltträskets slut;)det jag länge har drömt om har inhandlas det blev två clowner en svampliknande sak(berätta gärna vad det är för nåt??för jag har ingen aning)till min förvåning när jag öppnade påsen så var denna invånare med:D
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22356
Rolig liten rackare 2 cm stor perfekt helt gratis den hade då liftat med svampen:D och sen blev det en kompis till min andra Magnefica.

Jag kan tipsa om Zoologiskan i Kristanstad riktigt bra priser om man jämför med andra större varuhus och då menar jag nästan hälften av priset på allt jag köpte, det skulle ett annat större varuhus ha dubbelt betalt för:mad::confused:varför handlade man inte där innan det kan man undra[:o]

Så lite bilder på det hela:)
#159 - 7 maj 2009 17:30
ser bra ut!
Korallen är någonsorts knappar och firren är en clowngobi :)
#160 - 7 maj 2009 17:34
Matnil skrev:
ser bra ut!

Korallen är någonsorts knappar och firren är en clowngobi :)
Ok då vet man det:)det som är roligt med denna Korallen är att den öppnar helt med en massa trådar sen stänger den och sen öppnar den sig rätt så roligt att beskåda faktiskt det kanske har med mat till den att göra:d
#161 - 7 maj 2009 18:07
Fyy! Vilken tur! :D Snyggt är det också... :mad:;):D
#162 - 9 maj 2009 21:34
En sorlig nyhet för mig är att min ena Clown är borta hittar den inte den nånstans[:(]tanken slog mig om han eller hon hade hoppat bakom karet där filteranordningen sitter dem som har samma kar vet vad jag menar,men jag har tittat igenom dem som går att titta igenom genom att lyfta på lite filtermassa men har inte sett något.

Och det är stört omöjligt att den har hoppat ur då karet är helt inkapslat var kan den vara[:(!]hittar den inte nån stans om den har dött så borde den flyta med strömmen som råder i karet eller så har den flytet in i nån håla i LS-enen men inte som jag ser i alla fall så jäkla störigt bara,roligt nu är i alla fall nu simmar båda mina Magnifika tillsammans ute hela tiden sen den ena Clownen försvann.

Sen har min Gröna kompis Gobin hittat sitt hem i Korallen som var tänkt till Clownerna:confused::confused:varför dem inte bor i den är märkligt nån som vet varför eller det kommer??????????VAR kan den vara, ska göra ett vattenbyte i morgon ska suga ifrån filterfacken så kanske om den är där ändå,kanske den sugs ut"in my dreams"men ändå man kan alltid testa.Om inte så ska det inhandlas en ny och det är kvickt!!!!;)
#163 - 9 maj 2009 23:04
Jag skulle sätta en slant på filterfacken - där har jag plockat upp det mesta ifrån :) Satte en såndäringa IKEA slang för kablar på kanten av mitt filterfack när jag tröttnat på att fånga hoppglad fisk. Knapparna skall du hantera lite försiktigt och undvika att ta i med bara händerna. Tvätta alltid händerna också när du varit i karet. Vissa av dessa knappar är ganska obehagliga varelser om de blir många. Är svårt att avgöra på din bild men det verkar vara en ganska snäll variant.

Saltvatten blir precis så svårt man gör det till. Vad jag har velat uppnå med mina skriverier är att man lär sig att rätta mun efter matsäcken. Enkla små kar med mjukkoraller och mycket lägre djur är inte speciellt svårt att sköta bara man sköter sina vattenbyten ordentligt och inte överbelastar dem med för mycket fisk. Jag tycker också att dessa kar som du har Patrik och Clownhotell är en väldig bra inkörsport och man lär sig mycket som gör att man kan börja med lite svårare grejer senare.

Din Goby är en sådan som lever ibland koraller och då oftast i stenkoraller av släktet acropora. Din läderkorall liknar en Acropora i sin grenliknande växtsätt så där har du troligtvis förklaringen till att den beter sig på detta sätt. Din fisk heter troligtvis Gobiodon rivulatus

http://filaman.ifm-geomar.de/summary/speciessummary.php?ID=9952&genusname=Gobiodon&speciesname=rivulatus

MVH Lasse
#164 - 10 maj 2009 07:03
Enligt affär så heter Korallen Sihularia Flexibilis och sen angående filterfacken har jag tagit en redig titt nu på morgonen när jag gjorde mitt vattenbyte men inget spår av den"snyft snyft"trodde skarpt på facken men icke sa nicke blir helt tokig var kan den vara??...:-)

Kan du inte förklara lite mer om Knapparna Lasse eller nån annan om ni orkar varför dem är obehagliga nästan man ångrar sig att man har köpt den då..
#165 - 10 maj 2009 07:59
Jag ville inte skrämma dig med knapparna eftersom de för det mesta är helt ofarliga. Det finns dock sådana som kan vara mycket giftiga

Se dessa trådar
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=110081&postcount=171
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11188
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7937&highlight=zooanthids

MVH Lasse
#166 - 10 maj 2009 08:24
Stene detta har du gjort riktigt bra!
Blir själv sugen på nåt liknande... Såg att fiske o fiskar hade 54 liters komplett saltpaket för en relativt lite peng...

Dock krävs övertalning av damen, mera påläsning och en lite större lön... :D
#167 - 10 maj 2009 16:16
Lasse skrev:
Jag ville inte skrämma dig med knapparna eftersom de för det mesta är helt ofarliga. Det finns dock sådana som kan vara mycket giftiga

Se dessa trådar

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=110081&postcount=171

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11188

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7937&highlight=zooanthids

MVH Lasse
Är dessa giftiga om du vet??dem är något gröna i mitten som inte kom med i fotot:)
#168 - 10 maj 2009 16:39
Kan inte svara på det men regeln är att hantera alla knapper med försiktiughet - tvätta händer och så efter det du varit i karet. Det gäller för de flesta koraller faktiskt.

MVH Lasse
#169 - 10 maj 2009 16:58
Lasse skrev:
Kan inte svara på det men regeln är att hantera alla knapper med försiktiughet - tvätta händer och så efter det du varit i karet. Det gäller för de flesta koraller faktiskt.

MVH Lasse
Ok då vet jag vad som gäller,han sade namnet på den men jag sparade inte det precis han sa bara att den var lätt att hålla men jag ska ringa och fråga vad den heter imorgon:)
#170 - 11 maj 2009 09:17
Nu har jag ringt och han trodde det var en Zoantus men om den drar ihopa sig mycket så var det inte en Zoantus,och den jag köpte drar ihopa sig mycket då var det den giftiga enligt Länkarna jag fick,den ska i alla fall tillbaka då jag ska byta den mot nåt annat jag tänker inte riskera nåt,vad som slog mig var när jag gjorde vattenbyte så sög jag först vatten så man fick det i munnen lite och sen ner i en hink med slangen snacka om nojig man blir nu..:-)
Bilagor:
#171 - 11 maj 2009 17:21
Ja ja nu är det i alla fall bytt till en mycket trevlig Skiv-Anemon som var dö läcker enligt mitt tycke det blev lite pengar imellan men det var det värt,den kräver lite mat enligt innehavaren av affären och en liten burk av den kostade 270kr total chockad blidde man av det priset:D:Där det nån som vet vad man kan ge den som man har hemma istället i matväg???som det är nu så matar jag med Fryst Artemia och smulad Torrfoder räcker det till Skiv-Anemonen som den snappar upp eller är det nåt annat jag bör känna till om den förutom att den kräver mycket Ljus enligt han som sålde den till mig??

Sen fick Clownen en ny partner givetvis eftersom den gamla försvann spårlöst:(och inte än i dag är funnen så den nya simmar glatt och verkar trivas med sin nya kompis,och min Gröna lilla kompis som är nog världens tråkigaste fisk är så fräck på hans/hennes sett var gång det är Artemia dags så kommer den ut och jagar bitarna sen in direkt i Korallen som den verkar älska som boende lite bilder givetvis på det hela:)
Bilagor:
#172 - 11 maj 2009 17:42
Vackert, älskar det mm. :D;) Underbart, vill ha! :D Det är för bra för dig, jag får nog ta hand om det ett tag...:p
#173 - 11 maj 2009 18:05
Ta det lite lugnt med fiskarna nu Patrik - inga nya på ett tag. Koraller kan du däremot plocka in lite grann till - de tar oftast upp istället för att belasta. Din skivanemon klarar sig fint med ljus och artemiarester som kommer ner i den. Om den rullar ihop sig som en boll så äter den!

MVH Lasse
#174 - 11 maj 2009 18:09
Börjar bli dags att se detta karet live snart igen!
Korallen växer ju snart ur baljan för bövelen...!
Varför matar du med fryst artemia, är det inte bättre med nykläckt?
#175 - 11 maj 2009 18:26
Lasse skrev:
Ta det lite lugnt med fiskarna nu Patrik - inga nya på ett tag. Koraller kan du däremot plocka in lite grann till - de tar oftast upp istället för att belasta. Din skivanemon klarar sig fint med ljus och artemiarester som kommer ner i den. Om den rullar ihop sig som en boll så äter den!

MVH Lasse
Nej Nej där ska inte i med mer fisk än vad det är,tack för infon om Anemonen så man vet:)
#176 - 12 maj 2009 18:08
Då tog man lite Värden precis det var ett taga sedan men efter som det tar ca 45 min så pallar man fan inte att göra det om jag ska vara ärlig,av att jag gjorde det nu var att se om mitt Ca hade höjts en aning,för att jag har inhandlat ett medel för koraller(Salifert Coral Grower)dyrt som fan var det:Di Söndags när jag körde mitt vattenbyte så tillsätte jag 18 droppar till mitt kar som man skulle dosera

Varför jag tillsätte det vet jag inte faktiskt[:-116]eftersom min korall växer skit bra men några stänger var lite mörka och vissna men dagen efter var dem fina igen då hade jag redan köpt det men inte doserat det förren nu i Söndags och korallen har varit fin sen dess utan medlet i så det kanske var förhastat köp vad vet jag ?;)

Salt 1,024
No2 0,1
pH 8,0-8,5
kH 9
Ca 420
PO4 0,1
NO3 25 mg

Vad som är nytt är att mitt PO är nere på 0 och det har jag inte varit med om innan att det inte visade nåt testet allså,varför det är så har jag ingen aning om, jag har inte gjort ett dugg för att få ner dem gamla värdena nått.

Och sen hade mitt Nitrat höjts och det är rätt så förståligt mer invånare-mer mat-mer belastning givetvis fast jag gör vattenbyte var vecka men dem värdena skulle vara svåra att mäta så att dem stämmer,och eftersom alla invånarna och korallerna trivs så skiter jag i det värdet fullständigt för tillfället:)
Kom gärna med kommentarer om allt jag har skrivet och tror angående detta:)
#177 - 12 maj 2009 18:16
fan va snyggt ditt akvarium har blivit ju! jag blir skitsugen på ett salt men så har man ju inte ekonomin till det XD, piss också >.<
#178 - 12 maj 2009 19:35
macke_fisk skrev:
fan va snyggt ditt akvarium har blivit ju! jag blir skitsugen på ett salt men så har man ju inte ekonomin till det XD, piss också >.<
Tack:)bara att köra på om man är sugen;)
#179 - 19 maj 2009 21:00
Nu har jag inte varit så aktiv på varken zoopet eller svg av olika anledningar så jag har missat en del.
Men det ser mycket bra ut Stene, ska du dra igång ditt 540 som salt? Eller sätter jag griller i huvudet på dig. :)
#180 - 20 maj 2009 03:48
Tenkare skrev:
Nu har jag inte varit så aktiv på varken zoopet eller svg av olika anledningar så jag har missat en del.

Men det ser mycket bra ut Stene, ska du dra igång ditt 540 som salt? Eller sätter jag griller i huvudet på dig. :)
Eftersom 540 karet är sålt så slipper du det;)men annars hade du nog gjort det:pär redan span på Molly hotellet som är lite större och det är ingen större pengafråga bara lite mer LS:)
#181 - 27 maj 2009 11:57
Nu har det hänt igen min ena Magnefica har försvunnit detta finner jag mycket egendomligt då jag har satt upp en list som täcker hela filteranordningen bak på karet för att den inte ska kunna hoppa över på den vägen då det försvann en clown som jag inte har hittat än och den var inte i filteranordningen som jag trodde.Och den har inte upptäckts än och nu detta den har inte häller hoppat ur karet då denna är inkapslat,om fiskarna hade dött en naturlig död så borde dem flyta omkring och det har dem nu inte gjort nån som har nåt förslag var dem kan ha tagit vägen.
#182 - 27 maj 2009 13:19
Om den har dött så är den med största sannolikhet uppäten. Det går riktigt fort i saltvatten. Finns så gott om levande som snabbt är framme och äter.
#183 - 27 maj 2009 14:28
Tenkare skrev:
Om den har dött så är den med största sannolikhet uppäten. Det går riktigt fort i saltvatten. Finns så gott om levande som snabbt är framme och äter.
Den är tillbaka efter två dagar:Dnär jag matade i dag så stängde jag av pumpen för att Anemonen skulle ha lite mat så att inte filtret skulle taga all mat direkt,då kommer den ut ifrån röret till utsuget men hur det funkar fattar jag inte:confused::confused::confused:det pumpar ändå ut 600L/tim och sen när jag stängde av den idag så simmade den ut bakifrån så att säga fattar inget för närvarande har den ett rör som är väldigt strömt som en grotta:confused::confused::confused:eller är det bara slumpen:confused:nu blir det ialla fall nåt slags galler framför.Skönt att den är tillbaka i alla fall fast den har varit det hela tiden:D;)
#184 - 27 maj 2009 16:42
:D Dom är underbara ibland. Polaren var av med en sandvändare, trodde att den var död. Han köpte mitt RSM och skulle stoppa över allt från sitt (numera mitt fraggkar) clownhotell. Vad sitter inne i skummaren jo fiskfan :D Den var nog borta i 1 månad och lite till.
#185 - 30 maj 2009 08:53
Tenkare skrev:
:D Dom är underbara ibland. Polaren var av med en sandvändare, trodde att den var död. Han köpte mitt RSM och skulle stoppa över allt från sitt (numera mitt fraggkar) clownhotell. Vad sitter inne i skummaren jo fiskfan :D Den var nog borta i 1 månad och lite till.
Du får gärna förklara vad ett fraggkar är och hur man gör ett på lättaste sätt med den enklaste teknik det skulle vara roligt att veta:)
#186 - 27 juni 2009 17:15
Lite uppdatering om det hela...Allt funkar som det ska förutom att det har kommit gröna bubbelalger bak på Stenarna inte så roligt men men vad göra[:o]gjorde en liten "uppfinning"idag tog min lilla power Head pump och placerade den i det sista facket på Sumpen där min andra pump sitter drog en slag upp till ytan.Oj Oj vilket drag det blev i ytavriningen som allt är det nu ca 1200L tim i ett 37L kar.Patentan på det hela bättre flås i filtreringen och slangen fungerar som pump kan man säga,sen blev det även ett köp igår en vacker nåt:dingen aning vad det är(nån slags Korall)kanske men jag fasnade direkt för den.

Jag skaffade en tid sen denna räka
http://se.reeflex.net/tiere/839_Stenopus_cyanoscelis.htm
Det första som hände när jag la ner den var att den andra Putsar-Räka var på den konstant så den första den gjorde var att tappa den ena klon,sen var det jagande och jagande så det blev inte långvarig en natt sen har jag inte sett till den lite tråkigt för den var riktigt snygg
#187 - 27 juni 2009 21:07
ah då var det en sorts boxarräka ändå! Trodde inte putsarräkan kunde var så tuff, jag hade en stor boxarräka i mitt kar, den haden stor grotta som sitt revir och jagade ut alla därifrån, både Imperator och kirurger fick ge sig , mot räkan :)
Minsann stjärnpolyperna har redan börjat titta fram, ser lovande ut!
#188 - 27 juni 2009 21:35
Matnil skrev:
ah då var det en sorts boxarräka ändå! Trodde inte putsarräkan kunde var så tuff, jag hade en stor boxarräka i mitt kar, den haden stor grotta som sitt revir och jagade ut alla därifrån, både Imperator och kirurger fick ge sig , mot räkan :)

Minsann stjärnpolyperna har redan börjat titta fram, ser lovande ut!
Det gjorde den redan på kvällen faktisktmen inte riktig så mycket som den visade idag:)Nja nån boxare visade inte räkan precis:D
#189 - 15 augusti 2009 16:46
Kommer med en bild på min nyaste invånare riktig snygg liten krabat
Eftersom en Clown har försvunnit på grund av att den blev påhoppad av sin vapendragare så tyckte jag att det behövdes lite nytt blod i karet:)
#190 - 15 augusti 2009 20:27
ska vara en tålig firre och vacker är den ju, men den kallas inte Blå jävel för intet ;)
#191 - 16 augusti 2009 04:48
Matnil skrev:
ska vara en tålig firre och vacker är den ju, men den kallas inte Blå jävel för intet ;)
Jag frågade om den inte var för aggro mot Clownen och dem andra invånarna inte en chans sades det;):Dmen den var inte så blyg som annat man har varit med om denna kom ut och åt Artemia som aldrig förr så jag anar nåt kommer att hända om den inte får vara kungen skulle jag tro:D
#192 - 16 augusti 2009 19:13
nja det är mest hanarna som kan vara ganska aggro, honorna brukar vara lugnare och du har en hona så det är nog lugnt!
#193 - 17 augusti 2009 16:44
vad är det för skillnad på mollyhotell och clown förutom storleken?
blev ju riktigt sugen nu! bör man göra ändringar på ngt av dem?
#194 - 17 augusti 2009 16:52
blackizzz skrev:
vad är det för skillnad på mollyhotell och clown förutom storleken?

blev ju riktigt sugen nu! bör man göra ändringar på ngt av dem?
som du nämner storleken,sumpen på dem bägge är väl samma nästan vad jag har hört så är ljusanordningen sämre på Molly än Clown Hotellet så det brukar dem komleteras med fler ljusdon som dem sätter på.Sen har du Inbyggt Fläkt i Mollyt det har du inte på min Tex så det måste ordnas för tempen sticker iväg annars:)
Bilagor:
#195 - 6 september 2009 07:27
Otroligt fint akvarium! Själv har man ingen erfarenhet av salt, äger bara ett 125-liters sällskapsakvarium. Men var i Sea Life i Helsingfors igår(bor i Finland) och där såg jag ett tjugotal Blå Djävlar. Blev störtförälskad i dem eftersom de har en sån otrolig, blå färg! Bra val *tummen upp*
#196 - 6 september 2009 10:34
Matuski skrev:
Otroligt fint akvarium! Själv har man ingen erfarenhet av salt, äger bara ett 125-liters sällskapsakvarium. Men var i Sea Life i Helsingfors igår(bor i Finland) och där såg jag ett tjugotal Blå Djävlar. Blev störtförälskad i dem eftersom de har en sån otrolig, blå färg! Bra val *tummen upp*
Och bästa med allt dem var billiga:D
#197 - 6 september 2009 20:32
ja då har man läst igenom hela din saltkarriär här på sidan så länkar dig till mitt senaste saltprojekt....
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=308149#post308149

Annons