saltning

#1 - 23 mars 2005 17:28
hejsan, längesen man va här inne å skrev sist men men..

har haft lite problem med en utav mina diskusar och har pratat med min akvariehandlare och vo kom framm till att ja skulle salta upp vattnet men sen kom ja på att jag inte visstehur man skulle göra de, e de bara att hälla i det i akvariet eller ska de blandas upp innan i vatten innan de ska i?
och sen har ja ju hört massa diskutioner på om man ska höja tempen, e de nödvändigt och i sånnafall till vilken grad och under hur lång tid??

//weezo
#2 - 23 mars 2005 20:34
Har ingen erfarenhet av Diskus men vid Diskus sjukdomar har jag läst att det är det vanligt med ca. 0,5dl grovsalt utan jod per 100liter vatten väl utrört (smält).
Om du ska höja tempen beror på vilken temp du har nu, Diskus brukar hållas vid en relativt hög temp.
Kanske någon kan ge dig bättre information.
#3 - 23 mars 2005 20:45
En grej som jag inte tänkte på när jag skulle tillsätta salt: rätt snabbt blir vattnet mättat när man försöker lösa upp saltet i en mindre vattenvolym. Jag försökte lösa upp salt i ett glas med ganska lite vatten i. Oj vad jag rörde länge och inget hände. Tillslut undrade sambon vad jag höll på med och upplyste mig om att det inte gick att lösa upp mer i det vattnet.
#4 - 23 mars 2005 22:09
Saltare än 26,5 % kan en vattenlösning inte bli.
#5 - 24 mars 2005 08:10
ok jag har mellan 30 och 31 grader och de ska alltså lösas upp innan det hälls i?
i akvarieaffären sa dom 1 mks /10l vatten?
#6 - 24 mars 2005 10:13
En matsked motsvarar 15 cl. 1,5 dl på 100 liter. om du ska ha den mängden så fördelan den på 2 gånger med flera tim mellan så inte omställningen blir för häftig för fiskarna.
Lucas_no1
#7 - 24 mars 2005 12:58
Discus tål mycket salt.
Akvarieleasing i Stockholm tipsade om ett halvt kilo jodfri salt per hundra liter i två dagar sedan stora vattenbyten efter det.

Men vad är det för fel på discusen?

Jag tror själv att man kan åtgärda nästintill alla sjukdomssymptom på discus med ordentliga vattenbyten.

Själv hade jag hjäl parasiter under en period.
Jag bytte dag 1 60 procent dag 2 50 procent dag tre 40.
Efter det ligger jag på ca 20-30 procent vattenbyte per dag och sen dess mår dom prima.

Tror att man nästan måste byta vatten varje dag för discus om dom ska må bra.
Iallafall under uppväxt perioden då dom äter mycket.
Vuxna discus som får mat en gång om dagen kanske man kan klara sig på ett vattenbyte i veckan.
#8 - 30 mars 2005 16:58
ok dom e liksom mörka i färgen och de e inte gälparasiter och så gömmer han sig men nu när ja kom hem från skånetrippen efter allt påskfirande så var den helt som vanligt :) så ja tror att ja tar och hoppar över saltningen iaf men tack för alla svar

Annons