Saltmängd i akvariet??

#1 - 20 augusti 2004 10:25
Hur mycket grovsalt ska jag lägga i ett 100-liters och hur mycket ska det vara i ett 350-liters? Undrar också hur ofta man ska lägga det, är det i samband med delvattensbyte?
Har guppy, platy, black molly, praktbotia, blå gurami och någon typ av algätare.
#2 - 20 augusti 2004 10:43
du ska använda ca 3.5 Kg i 100L om du ska ha saltvatten men om du ska ha dom fiskarna du rabblade upp så behövs inget salt..

Platy och molly klarar nog av en del salt om dom får vänjas in långsamt men i annat fall så rekomenderar jag att du enbart använder salt i medecineringssyfte.
#3 - 20 augusti 2004 11:18
Jag tycker det samma. Efterssom ingen har lyckats bevisa att salt är bra i förebyggande syfte så kan du skippa det helt och hållet och få en enklare hobby.
MVH
Magnus
#4 - 20 augusti 2004 12:52
Men jag har problem med lite krassliga fiskar.
De kliar sig mot stenar men bara en black molly och en praktbotia ser ut att ha ett fåtal vita prickar. I övrigt ser de pigga och krya ut förutom att flera fiskar skarpar sig mot stenar & växter.
Har medicinerat mot vita pricksjukan på dag 1, 3 och 5 med Sera Costapur men de har inte blivit bättre. Tänkte därför om jag skulle testa salt men osäker på hur mycket och hur ofta.
#5 - 20 augusti 2004 16:05
Höj tempen i karet så verkar medicinen mycket bättre...30 C är bra när du medicinerar mot vita prick, även att bottensuga gruset för att få bort cystor som ligger i gruset som inte medicinen kan verka emot...den tar bara dör på fritt simmande parasiter.

Mvh Janne
#6 - 20 augusti 2004 16:07
OK, ska testa det.
#7 - 20 augusti 2004 19:28
En höjning på 2 grader i 3 dagar för att få bättre effekt på medicineringen är vad som rekommenderas.

Vid högre höjning kan parasitangreppet förvärras.
Saltmängd 1-2 gram per liter vatten.

Annons