Saltbad - hur ofta?

#1 - 10 september 2008 15:01
Min dvärggurami hanne har varit i slagsmål och fått några sår.
Har hört att man kan förebygga infektioner och svamp i såren med hjälp av saltvatten bad.
Har utfört det första saltbadet med ½DL salt till 5L vatten men undrar hur ofta jag ska göra detta?
Har jag rätt styrka på saltbadet?
Han är pigg för övrigt.
#2 - 10 september 2008 18:09
du förebygger svamp i såren genom att Hälla salt i akvariet! saltbad används för att döda parasiter!
#3 - 10 september 2008 20:03
Ok, då har jag gjort lite fel.
Får läsa på om salt i akvariet då:D
#4 - 10 september 2008 20:49
Kika på denna sida om salt

http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#5 - 10 september 2008 21:31
Om du skulle upptäcka att såret blir fult/svampigt så kan du ta upp honom och badda såret eller lägga honom i bad med svampmedicin som t ex fungistop. Man kan alltså badda det direkt på såret, hålla honom i handen bara lr låta honom simma i ca 30 minuter i en balja med medicin och vatten från akvariet, givetvis. Det upprepar man ett par dagar i rad och sedan vid behov...

Lite salt i karet sedan så blir det nog bra.... Jag har inte behövt så mycket salt i mina för att det ska ordna sig... 1 dl lite dryg till 240 L kar... ;)
Det bästa är ju om man slipper hälla medicin i karet, svamp är ju något som finns omkring oss jämt och blommar upp vid obalans.. som de flesta sjukdommar...
#6 - 13 september 2008 03:39
Tack för svaren!
Ska hålla koll på såren men än så länge ser dom bra ut.
Har även tillsatt salt i vattnet så nu är det bara att vänta på att såren läker!
#7 - 14 september 2008 22:05
Kör de lite saltt i mitt kar här om veckan när en Anc. fått sår framför rygg fenan och när slöjstjärtaran fick fenröta efter akvarievaktens sanering av filtret under semestern.

Annons