Salt utan JOD

#1 - 22 maj 2004 17:17
Hejsan!

Hur var det där med salt utan jod? Ska man hälla i det i akvariet så mår fiskarna bättre eller? Isåfall hur stor mängd. Har ett 54-kar ska ha saltet.
Undrar också varför det ska vara salt utan jod??
#2 - 22 maj 2004 17:22
Har du inte saltvattensakvarium så ska du väl inte behöva salt. Vissa har salt i karantänkar men det är nog inte nödvändigt i ett sällskapsakvarium.
Jod är väldigt giftigt i för stora mängder..
#3 - 22 maj 2004 17:30
Fast varför ska man ha salt i sötvattens-kar?
#4 - 22 maj 2004 17:33
Vissa anser att man skall ha det till typ Ciklider men tydligen så finns det lika många Ciklid ägare som det finns åsikter.
#5 - 22 maj 2004 17:34
Mår fiskarna bättre om man har i salt?
#6 - 22 maj 2004 17:36
Växer det bättre?
#7 - 22 maj 2004 17:38
Mja som sagt. Samma gäller på dom frågorna

Vissa anser att man skall ha det till typ Ciklider men tydligen så finns det lika många Ciklid ägare som det finns åsikter.

Om du menar att växterna växer så spelar det absolut ingen roll tvärt om i sådana fall växterna vill inte ha salt. :-)

Det har man bara till Rädisor.
#8 - 22 maj 2004 17:43
Detta ständigt hoppande börjar bli aningen irriterande.

Sedan alla dessa extra inlägg utan större substans gång på gång i tråden.

Tidigare sa man att man skulle hålla sin tunga tills man hade något viktigt att säga - det kan kanske gälla för tangentbordet med...

Har du verkligen sökt genom forumet ordentligt innan du startade den här tråden - det finns en hel del matnyttiga inlägg i detta ämne som publicerats tidigare...

#9 - 22 maj 2004 18:23
Jag får allt hålla med Erikthur med att du ställer lite väl mycket frågor utan att försökt tillräckligt med att få svar. Hoppandet är en aning irriterande.

Till ämnet... Dina molly mår gott av att ha lite salt i vattnet men dina svärdisar behöver det inte. Mollyna kan också klara sig utan med så jag tycker att du inte ska lägga salt i.
#10 - 22 maj 2004 18:27
erikthur:
Vad menar du ?
"Sedan alla dessa extra inlägg utan större substans gång på gång i tråden."

Jag lägger inte så stor vikt vid hur var eller när någon frågar utan försöker förklara.

Om han nu undrar så måste han ju få fråga. Är det jobbigt så är det ju ingen som tvingar dig att läsa i tråden. ;-)
#11 - 22 maj 2004 18:39
Håller med jorgen41 fullständigt!
#12 - 22 maj 2004 19:30
Svar till Jorgen41:
Ursprungligen skickat av black_molly
Hejsan!Hur var det där med salt utan jod? Ska man hälla i det i akvariet så mår fiskarna bättre eller? Isåfall hur stor mängd. Har ett 54-kar ska ha saltet.
Undrar också varför det ska vara salt utan jod??

Fast varför ska man ha salt i sötvattens-kar?

Mår fiskarna bättre om man har i salt?

Växer det bättre?

Typ... (och detta bara från denna tråd...)

#13 - 22 maj 2004 19:40
Ursprungligen skickat av erikthur
Detta ständigt hoppande börjar bli aningen irriterande.

Sedan alla dessa extra inlägg utan större substans gång på gång i tråden.

Tidigare sa man att man skulle hålla sin tunga tills man hade något viktigt att säga - det kan kanske gälla för tangentbordet med...

Har du verkligen sökt genom forumet ordentligt innan du startade den här tråden - det finns en hel del matnyttiga inlägg i detta ämne som publicerats tidigare...

Vad menar du med "hoppande"?
Och JA, jag har sökt igenom forumet. Jag fick inte alla svar jag ville ha och därför skapade jag denna tråd.
Det är väl inte fel?
#14 - 22 maj 2004 19:45

Med hoppande menar jag detta fenomen:

[:-60][:-60][:-60][:-60][:-60][:-60][:-60][:-60][:-60]

Med att inte söka genom forumet menar jag att jag vet att jag nyligen deltagit i en hel diskussioner under 2004 som tagit upp de flesta av dina frågor i denna tråd...

#15 - 22 maj 2004 19:46
Ehh... Det är faktiskt ingen som svarat på om fiskarna mår bättre (mer än mollysarna), växer bättre eller varför man skall ha salt. Så får man bara "jasså"-svar i tråden, kan man väl få poängtera vad det är man menar genom att förtydliga delfrågorna.
#16 - 22 maj 2004 19:46
Vad menar du med "hoppande"?

Jag är ganska säker på att han syftar på den studsande "bollen" i din signatur. Den är väldigt irriterande.
#17 - 22 maj 2004 19:50
Om ni är trötta på hoppandet kan ni stänga av alla signaturer, det har jag gjort för länge sedan (kryssrutan visa signatur i inlägg under profilen).
#18 - 22 maj 2004 19:50
Det är inte fel att söka svar när man inte förstår vad som står på andra trådar men det blir lite mycket black_molly trådar ibland där du ibland frågar sammma fråga om och om igen fast folk svarat.

Ett litet förslag till dig black_molly är att du tar bort den där hoppande grunkan från din signatur. Jag tycker den är irriterande för det är för mig svårt att hjälpa dig när jag knappt kan läsa dina frågor för det är något som hoopar hela tiden.

Hoppas inte du tar illa upp för kritiken för jag vill dig inget ont utan vill gärna svara på dina frågor om jag kan.

För utan att fråga får man ingen chans att få ett svar.
#19 - 22 maj 2004 19:53
Ursprungligen skickat av dgqlof
Om ni är trötta på hoppandet kan ni stänga av alla signaturer, det har jag gjort för länge sedan (kryssrutan visa signatur i inlägg under profilen).
Tack för förslaget! Det hade jag ingen aning om att man kunde göra. Trodde den gällde sin egen signatur huruvida den skulle visas eller inte.
#20 - 22 maj 2004 20:00
Nackdelen är bara att en del skriver vad de har för fiskar i signaturen och sedan ställer de frågor och skriver "fiskar enligt nedan". Jag ignorerar de frågorna, tycker man kan skriva vad det är för fiskar det gäller direkt i frågan i stället.
#21 - 22 maj 2004 20:06
Jag har inte ens sett den förens erikthur visade vad han menar.
#22 - 22 maj 2004 20:06
Ursprungligen skickat av dgqlof

Men en del signaturer är verkligen irriterande medan andra signaturer(t ex Kjells, och min egen) försöker visa aktuell information - i mitt fall om uppdateringar om min zoon. Svårt val tycker i alla fall jag...
#23 - 22 maj 2004 20:07
Vad tycks om den nya signaturen? Är den bättre?
#24 - 22 maj 2004 20:08
Fick bara lust med piraten! *asgarvar*
#25 - 22 maj 2004 20:09

Ok jag kryssar i rutan...
#26 - 22 maj 2004 20:11
Tack den var mycket bättre!
#27 - 22 maj 2004 20:12
Jag har bara en sak till att tillföra ?????

Låt han/hon fråga på.
Alla har vi varit nybörjare (Nu vet jag ju inte om du är det Black molly) men var inte rädd för att fråga. Det finns alltid någon som svarar fasten många tydligen blir irreterade.

Det finns inga dumma frågor. det finns bara dumma svar.

Lär er det och gå vidare. :-)
#28 - 22 maj 2004 20:16
Jag börjar bli lite förvirrad här..
#29 - 22 maj 2004 20:19
Och till urspungsfrågan vill jag lägga ännu ett meningslöst svar:
I mina sötvattensakvarier har jag aldrig hällt i salt och jag kommer aldrig att göra det.
#30 - 22 maj 2004 20:21
Visst skall man fråga!

Man vill ju lära sig och det ligger också i människans natur att vara nyfiken. Vad jag tror att erikthur menar eller vad jag själv känner så är det ju så att många frågor ställs utan att det ordentligt sökts igenom på forumet. Just vad gäller saltets vara eller icke vara så vet jag oxå att det har diskuterats i OERHÖRT många trådar. Jag har själv gjort lite sökningar alldeles nyss och fått svar på de frågor som ställdes.

Likaså så gjorde du BM massa förfrågningar på svärdbärare och yngel. Hade du gjort en grundlig sökning på forumet så hade du fått svar på alla dina frågor. Jag vet det eftersom jag själv sökt i efterhand bara för att checka. Jag avskyr att sätta pekfingrar men tycker det är störigt ocjh iriiterande.

Vissa inlägg struntar man ju hädanefter i om de inte blir mer seriösa. Jag tror inte att du BM vill att vi skall strunta i dina framtida frågor så därför rekommenderar jag dig att verkligen söka igenom forumet. Vet du hur man gör det?

Du e en schysst prick iaf

Jenny
#31 - 22 maj 2004 20:23
Nej tyvär är det ju så att man måste läsa "allt" som skrivits och sedan dra sina egna slutsatser, eftersom alla har olika erferenhet av olika saker.
#32 - 22 maj 2004 20:25
I bland känns det inte meningsfullt att svara på en fråga, det här är ett sådant tillfälle.
Det här är det standard svar vi använde när det kommer frågor till klubbsidan om salt.

Ja, om nyttan av salt tvistar de "lärde", min inställning är att vissa för fiskarna mindre bra organismer trivs sämre i salt än vad fisk gör.
Det är en av orsakerna till att man kan använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre.
Dessutom utsöndrar fisk mer slem vid högre salthalt som stärker slemhuden vilket gör att parasiter fastnar sämre.
100 gram till 100 liter vatten i förebyggande syfte,300 gram till 100 liter vatten under en tid som medicin.

Vissa anser att bakterier och parasiter har börjat bli resistenta mot salt, att det är när det är mindre än 100 gram salt till 100 liter vatten som gör att bakterier och parasiter blir resistenta, de "vänjer sig" vid salt.
Det finns endast belägg för en bakterie som visat sig kunna bli resistent mot salt.
Salt i den mängd som används i förebyggande syfte och som medicin är relativt ofarlig för de flesta fiskar.
Salt vatten innehåller mindre syre, därför ska genomströmningen av vatten vara god.
Att medicinera utan att veta vilken sjukdom fisken lider av är långt farligare för fisken än salt.
De flesta mediciner påverkar balansen i vattnet.
Betrakta/behandla alltid ett medicinerat vatten och filter som vid en uppstart av nytt vatten.

I ett välskött vatten och filter är det som regel inte nödvändigt med salt i vattnet.

Nya fiskar kan gå i karantän i en lägre mängd salt 100 gram till 100 liter vatten.

Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det förhållandet.
Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.
En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
Där hjälper salt fisken.

Salt är inget som kan kompensera misskötsel av vattnet.
Tänk på att fiskar och växter tål salt olika.
Du ska bara tillsätta salt för den mängd vatten du byter vid ett vattenbyte.
#33 - 22 maj 2004 20:36
Ja, om nyttan av salt tvistar de "lärde",

ja det var just det jag i princip svarade på frågan.
#34 - 22 maj 2004 20:53
Ett mycket bra svar Kramfors!
#35 - 22 maj 2004 20:56
Instämmer med Marie J! Tack så mycket för dina kunskaper Kramfors.

Jenny
#36 - 22 maj 2004 20:59
Kan inte författaren stänga tråden? Eller kan bara Kjell göra det?
#37 - 22 maj 2004 21:02
Bara Kjell och ev Christian kan göra det som är moderatorer.
#38 - 23 maj 2004 08:18
Bleh

Annons