Salt till Mollys?

#1 - 13 augusti 2007 12:57
Jag har hört att Mollysar vill ha lite bräckt vatten?!
Stämmer det? Tänkte enbart ha lite Mollys i mitt 44L.
Gäller det alla Mollys? Silver/Saffran/Dalmartiner och Black?

Vad för salt ska det vara?
Hur ofta ska man salta?
Hur mycket salt behövs det i 44L?

Tack på förhand!
#2 - 13 augusti 2007 13:40
Jag brukar fråga i affären där jag köper dem om de har haft salt där, men det hade inte min säljare så jag har inte heller haft det. Sedan beror det på om du har andra malar osv som inte tål bräckt vatten. Alla säger lite olika men jag har som sagt aldrig haft det.
#3 - 13 augusti 2007 14:30
Jag har segelfensmollys och saffran- och silvermollys och använder inte salt. En period hade jag i salt, men jag märker ingen skillnad på mina fiskar med eller utan
#4 - 16 augusti 2007 18:13
som sagt säger alla olika... har själv haft molly i allt från helsalt till osaltat... de kan gå i vilket som, men är de odlade i sydostasien brukar de vara mera motståndskraftiga mot bakterie- och svampinfektioner med ca en msk/10 liter, detta klarar de flesta fiskar så det är ingen fara alls...

Lycka till med mollykaret !
#5 - 16 augusti 2007 20:19
Jenny054 skrev:
Jag har hört att Mollysar vill ha lite bräckt vatten?!

Stämmer det? Tänkte enbart ha lite Mollys i mitt 44L.

Gäller det alla Mollys? Silver/Saffran/Dalmartiner och Black?

Vad för salt ska det vara?

Hur ofta ska man salta?

Hur mycket salt behövs det i 44L?

Tack på förhand!

En del molly kommer från början från biotoper med bräckt vatten, men de sorter du nämner är ju odlingsvarianter så de behöver (antagligen) inget salt.
De sorter du nämner kan vara samma ART, men det finns många arter och vissa kanske går lättare att hålla om man har dem i ett ARTAKVARIUM med lite bräckt vatten, men du måste ta reda på mer då. Tyvärr kommer du kanske få problem med att växterna inte trivs om du har i salt. Jag tror man skapar mer problem än man löser. OM man trots detta vill ha i salt så skall det vara "Havssalt" utan jodtillsats. Det finns ibland i affärerna ett akvariesalt som kallas Extozonsalt, och det rekommenderas ibland att man använder det, men det är dyrt och skiljer sig inte mycket från vanligt havssalt som man får för 8-10:- kilot.
Men mitt tips är som sagt att du skall strunta i saltet.:)

Annons