Salt och kokande vatten i akvariet?

#1 - 19 januari 2003 12:55
Hej!
Jag har köpt ett begagnat (så kallat komplett - fast det visade sig snart att det inte var) 240-liters akvarie från en zoobutik. Det är massvis med alger och rester av grus i det, så det måste rengöras.

Jag har läst att man ska tvätta akvariet med salt och en mjuk trasa, sedan skölja det noga med kokande vatten och slutligen torka det torrt. Är det verkligen säkert att akvariet håller för en sådan behandling? Finns det något säkrare sätt att rengöra det på?

MVH
Ann Kristin
#2 - 19 januari 2003 12:59
Häll INTE kokande vatten i akvariet - då spricker det!

Peter
#3 - 19 januari 2003 13:00
Värme och glas tycker inte jag är bästa kombinationen så kokande vatten är nog inte bra. Tvätta med varmt vatten. Om du köpt det i en affär och inte fått med allt de sa ingick så kan du gå tillbaka och kräva att få vad du betalde för. Vad saknades?

MSP
#4 - 19 januari 2003 13:01
Kokande vatten vet jag inte om det behövs, men ljummet iaf. Se till att din trasa eller skursvamp inte repar glaset bara. Vad du än gör, använd INTE rengörningsmedel!!

/Torsten
#5 - 19 januari 2003 13:12
Tack och lov att jag frågade er först innan jag skred till verket. Varför ska man rengöra med salt?

Akvariet var "komplet" men ljusrören var utbrända, doppvärmaren fungerade ej, täckglas fattades och gruset var för stort (9mm -för stort för växtakvarie).

MVH Ann Kristin
#6 - 19 januari 2003 13:21
Ring till affären och låt lite sur så kanske de kommpenserar dig på något sätt.

MSP
#7 - 19 januari 2003 13:31
Tack för det rådet. Jag får se om jag gör så. Jag har väl gjort sämre affärer. Jag har dock blivit en erfarenhet rikare.

MVH AnnKristin

Annons