salt och bikarbonat till guppy+räkor?

#1 - 20 december 2005 21:07
hej!
hur mkt salt bör jag hälla i i mitt 30liters kar för att guppy+räkorna ska må bra/bättre?

tänkte också ha i bikarbonat, vet hur mkt det ska vara men är det nåt man borde tänka på när man använder salt också? MVH Linus!
#2 - 20 december 2005 21:53
Varför ska du ha i salt till dina Guppysar?
Tror inte de mår bättre av att de har salt i vattnet, möjligen om du har någon typ av sjukdom i vattnet.
Har inte tillsatt salt i något av mina akvarium.

Om räkorna behöver lite salt i vattnet vet jag inget om för jag har inte haft några räkor men om det är sötvattensräkor så antar jag väl att det inte ska vara salt i vattnet.

Vad ska du använda bikarbonatet till då?
#3 - 20 december 2005 21:58
har hört att guppysar och räkor bara mår bättre av att ha lite salt i vattnet..
lättare ynglar av sig (räkorna), tror jag?

bikarbonatet för att höja PH nån grad, ska köpa vildfångade guppys och dom är väl kräsnare med vattnet..
#4 - 20 december 2005 22:53
ja har oxå salt til mina guppys. har hört från alla nästan att dom vill ha de
men mina har inte lekt än för de :)
#5 - 21 december 2005 12:33
tror det mest är räkorna som leker lättare om dom har det.. har jag hört?:)

hur mkt salt har du i per 10 liter?
#6 - 21 december 2005 22:17
kan hända att ja har fel- de a dom i zoo affären som sa de till mig att guppys mår bättre med salt. hmmm ja har 1tsk till 50l vatten, men de e väl i förebyggande syfte mest kanske,

mvh Andreas
#7 - 21 december 2005 22:31
Du behöver vare sej ha salt el bikarbonat till guppys... Så vida du inte har skumma vattenvärden då.. ph 7-8 för guppies å det har väl dom flesta kranarna typ.. Men kolla ditt vattenvärde före du börjar mixtra med de..
#8 - 21 december 2005 23:17
hur e de om man alltid har haft salt till guppys o helt plötsligt slutar med de? klarar dom av de??
#9 - 21 december 2005 23:22
Jag saltade själv en del i början i mitt kar...hade iofs inte guppys, utan blackmolly, platy och flying fox.. Å jag slutade väl lite succesivt. Doserade som du sa..1tsk/50 å vid vatten bytena pytsade jag i något mindre för att sedan sluta helt..å har inte råkat ut för några sjukdomar el annat pga av de...
#10 - 21 december 2005 23:25
mm så kan man ju göra. va e de för nackdel o ha i salt?
#11 - 21 december 2005 23:35
Jag vet inte direkt något nackdel, de jag kan komma tänka på är att vissa hävdar att använder man salt, så har man inget att ta till när fisken tex. får parasiter el liknande.. Men jag vet inte ifall det är så...

Personligen tänker jag mest att de går bra utan då äre dumt att tillsätta...

Mina Tanganyika kliade sej lite väl mycket, då tillsatte jag salt å de upphörde efter ca:2-3 dagar.. Så visst har säkert salt en viss verkan, men på mina levandefödare har jag inget märkt..därför använder jag inte..
#12 - 21 december 2005 23:43
ok. tack för svaren

mvh Andreas

Annons