Salt medicin

#1 - 21 augusti 2008 11:38
Jag läser ibland att man kan behandla sjuka fiskar (exempelvis om de drabbats av svamp) genom att tillsätta salt i akvariet. Är det någon som vet mer om det? Hur bra eller skadligt är det för de fiskar som inte är sjuka?
#2 - 21 augusti 2008 14:15
Det är olika vilka fiskar det är, t ex Corysar vill tydligen inte ha salt. Enligt några här på forumet beror det på hur fisken är uppfödd men det köper inte jag. Vi har disskuterat det fram och tillbaka här på forumet och summan blev någonstans:

Fisken är lite salt i sig och om vattnet inte innehåller något salt så måste fisken skydda sig lite mot sötvattnet och de påfrestar fisken lite. Om livsbetingelserna försämras och fisken blir svagare så kan den lättare drabbas av sjukdomar om den inte har lite salt i vattnet som skyddar gälar osv.

Jag har inte salt i karet normalt eftersom jag har räkor men absolut att jag har sett ett flertal gånger att det är bra. Senast när jag fick svamp efter en massiv parasitmedicinering och 95% vattenbyten..

Däremot tror inte jag att man måste ösa ner så fruktansvärt mycket. Jag hällde i sammanlagt 1,5 dl till mitt 250 L kar, fördelat på 3 dagar. Det tyckte jag var mycket. Om inte mina fiskar var direkt sjuka så skulle jag bara hälla i 0,5 dl på 250 L, tror jag.. Alla gör som det fungerar för dem men man kan ju alltid ha andras teorier i åtanke om något man gör inte fungerar.

Jag undrar om det var Kramfors som hade skrivit en artikel om salt??!! ;)
#3 - 21 augusti 2008 15:10
min ballongmolly va väldigt sjuk igår, simmade lodrät med huvudet neråt och den dog ju självklart inatt. nu har jag köpt en medicin med eftersom jag inte vet vad felet på fisken va så fick jag nån allt i allo medicin som heter medi mor. men nu är jag lite orolig och vågar inte hälla i den för jag vet inte om den kan skada dom friska fiskarna. jag har kollat PH värdet och det var det inget fel på och vi bytte vatten häromdan så nitrithalten lär det inte va nått fel på heller. nån som kan hjälpa mig ? jag har kollat överallt här på zoopet men blir inte klokare för det.
#4 - 21 augusti 2008 16:57
snickan, du har fn uppe tre(3) trådar i det ämnet..
Bilagor:
#5 - 25 augusti 2008 08:43
ja men då kanske jag får ett vettigt svar
#6 - 25 augusti 2008 11:07
Ang. salt läs detta skaffa dig en uppfattning och handla efter den.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm

Annons