Det är olika vilka fiskar det är, t ex Corysar vill tydligen inte ha salt. Enligt några här på forumet beror det på hur fisken är uppfödd men det köper inte jag. Vi har disskuterat det fram och tillbaka här på forumet och summan blev någonstans:
Fisken är lite salt i sig och om vattnet inte innehåller något salt så måste fisken skydda sig lite mot sötvattnet och de påfrestar fisken lite. Om livsbetingelserna försämras och fisken blir svagare så kan den lättare drabbas av sjukdomar om den inte har lite salt i vattnet som skyddar gälar osv.
Jag har inte salt i karet normalt eftersom jag har räkor men absolut att jag har sett ett flertal gånger att det är bra. Senast när jag fick svamp efter en massiv parasitmedicinering och 95% vattenbyten..
Däremot tror inte jag att man måste ösa ner så fruktansvärt mycket. Jag hällde i sammanlagt 1,5 dl till mitt 250 L kar, fördelat på 3 dagar. Det tyckte jag var mycket. Om inte mina fiskar var direkt sjuka så skulle jag bara hälla i 0,5 dl på 250 L, tror jag.. Alla gör som det fungerar för dem men man kan ju alltid ha andras teorier i åtanke om något man gör inte fungerar.
Jag undrar om det var Kramfors som hade skrivit en artikel om salt??!! ;)