Ville bara höra om det finns någon liknande sida som zoopet som inriktar sig på saltvattensakvarier? Tycker att zoopet är en helt suverän sida och jag kommer att fortsätta med mitt sötvattenskar.
Det verkar vara en bra site. Jag har länge drömt om att äga ett saltvattensakvarium också men jag har lite funderingar kring etiska aspekter såsom utfiskning vilket jag absolut inte vill bidra till. Vet någon om vissa arter odlas och kan odlas själv? Kanske bättre att ställa denna fråga på rekommenderad sida men kunskapen som finns här brukar ju vara i världsklass... ;)
Det finns ett fåtal fiskar som odlas, däribland clowner.
Vill man handla etiskt så kan man ju köpa hawai fisk, där har myndigheterna så bra koll att fisket förmodligen aldrig kommer att påverka beståndet negativt. Men dom fiskarna är dyra.
Ett annat alternativ är Australien, men då måste du åka dit och hämta själv samt ordna med alla pappersarbete själv. Kanske inte ett alternativ egentligen?
MVH
Magnus
Annars är det korta svaret att den enda saltvattensfisk som säljs i zooaffärer som hotas av utrotning är banggai-kardinalen. Som ironiskt nog också är en av de allra lättaste saltvattensfiskarna att odla.
Ok jag trodde kanske att läget var värre men jag betalar gärna mer om jag kan garanteras att de kommer från regioner som inte påverkar beståndet negativt (inom rimliga gränser). Det skulle vara roligt om man skulle lyckas odla tex clowner och istället bidra till att öka bestånden.
Någon som själv har saltvattensakvarier? Bilder skulle verkligen uppskattas.
Tack för tipsen! Jag blir mer ock mer sugen ju mer jag läser. Verkar som det blir ett saltvattensakvarie istället för en filmprojektor :)
Jag sålde mitt när nemo var på tapeten. Folk betalade hutlöst mycket för små akvariuum med nemofiskar i :)
Bilderna från bygget ligger kvar på min zoon.
MVH
Magnus
De kanske i sin tur börjar vara till salu igen? Folk brukar väl ge upp efter ungefär ett år? Kan tänka mig att ännu fler misslyckas med saltkar. Problemet är att jag bor i Helsingfors för tillfället. Ingen som känner till någon bra site i Finland?