Salt i vattnet till segelfensmolly?

#1 - 6 september 2003 20:18
Hej på er!
Har nu på flera ställen läst att man antingen "måste" eller "bör" ha salt i vattnet till segelfensmolly, på vissa ställen har jag även läst att detta skulle vara nödvändigt också till "vanlig molly". Stämmer detta? Hur funkar det? Och om man t.ex vill ha platy, guppy och segelfensmolly i samma kar, tål då de andra fiskarna salt i vattnet? Nån som vet? Har också läst att man inte skall ha rötter i kar för levandefödare för att ph-värdet blir för lågt då?
#2 - 6 september 2003 21:19
Man måste inte ha salt till några Molly alls. Salt kan man använda om fiskarna blir sjuka, inte annars. Det är mest bara svårt att hålla reda på hur mycket man har i vid vattenbyten och påyllning, och en del fiskar tål det inte alls. (Bland annat malar avskyr det)

Rötter kan sänka pH, men har man en liten rot i händer inte så mycket som regel. Om du har lågt kH på ditt vatten så kommer pH att konstant sjunka mellan vattenbytena, och vid bytet så stiger det mycket fort. Sådana snabba svängningar gillar inte fiskar, så det kan vara idé att höja kH med lite bikarbonat.
Se till att ha möjlighet att testa vattnet innan du börjar blanda ned medel eller sänker ned många rötter i vattnet, annars famlar man snart i blindo.

Swetrot
#3 - 6 september 2003 21:34
okej... jo, det verkar ju va lite krångligt med salt i vattnet!
#4 - 7 september 2003 18:58
Om någon vet något om el. har erfarenhet av dessa vackra fiskar får ni gärna dela med er av er kunskap!
Vill veta så mkt som möjligt... Är segelfenorna extra känsliga, <b>går</b> det att hålla dem med t.ex platy?
#5 - 7 september 2003 19:36
jag har såna..min hane valde EN hona även om det fanns fler..sen uppvaktade han henne tills hon dog...sen gjorde han samma med nästa... väldigt ståtlig, med STOR ryggfena som han flirtade till tjejerna med... men som sagt lite väl tuff mot sin tjej..
men förutom det så funkar han fint med alla andra fiskar.. även små guppys.. jag har ett 20 tal yngel som honan födde innan han jagade ihjäl henne.. görsöta 3 cm stora.
Har aldrig haft salt i vattnet och det funkar fint, även för ynglen!
har dock haft en del yngel som dött, men tror de fick en nitritchock nån gång när de va små =(
#6 - 7 september 2003 22:11
stackars tjejer... :( Men det låter ju bra annars! Skulle verkligen vilja ha såna, om de nu inte är för svåra för "nybörjare". Annars kanske jag nöjer mig med silvermolly...
#7 - 7 september 2003 22:15
...om man har flera hanar, slåss de då?
#8 - 9 september 2003 08:28
Ursprungligen skickat av Maxine

...om man har flera hanar, slåss de då?

Jag har flera hanar i samma akvarium och dom verkar inte slåss.

Annars kanske jag nöjer mig med silvermolly...

Är inte silvermollyn en segelfensmolly?

går det att hålla dem med t.ex platy?

Jag har platy, guppy och silvermolly i samma akvarium och dom verkar trivas och får yngel konstant.
#9 - 9 september 2003 10:30
Tack för tipsen!

Finns ju både silverfärjade (vita) segelfensmolly och vita "vanliga" molly. De var vanliga vita molly jag menade när jag skrev silvermolly... :)

Har fått uppfattningen att segelfenorna är lite mer känsliga än vanliga molly.... men jag kanske har fel!

Har du salt i vattnet?
#10 - 9 september 2003 11:49
Nej, inget salt.
#11 - 9 september 2003 12:24
silvermolly är en variant av segelfensmolly.
mina har en JÄTTE fena på ryggen =)
#12 - 9 september 2003 12:29
ja... de är ju väldigt tjusiga! tror du det stämmer att de är mer känsliga än vanliga?
#13 - 9 september 2003 12:52
nej det tror jag inte, men då talar jag ju bara av egna erfarenheter..
#14 - 24 september 2003 17:25
okej, det låter ju bra! Har fått den uppfattningen efter att ha läst ett antal akvarieböcker, men praktiskt erfarenhet väger ju alltid tyngre än teoretisk kunskap! :)

Annons